Geld & Recht alle pijlers

Teveel uitgaven?

20-09-2016 21:42 40 berichten
Ik zou graag eens de uitgaven van mij en mijn vriend na willen laten kijken door iemand die er verstand van heeft. We wonen sinds 4 jaar samen, hebben toen ook een huis gekocht, maar ik heb het idee dat we veel geld kwijt zijn aan de vaste lasten. Misschien hebben we toen toch wel teveel verzekeringen afgesloten. Ik heb hier al meerdere keren naar gekeken maar kom er zelf niet helemaal uit.

Weet hier iemand door wie je zoiets na kan laten kijken en wat ook niet zo duur is?
En Margo, is je lijstje nog gelukt? Heeft het je al nieuwe inzichten opgeleverd?
quote:margo30g schreef op 22 september 2016 @ 16:23:

Hoe doen jullie het met jullie rekeningen als je een vriend hebt? Een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten en zelf nog een aparte rekening?

Wij hebben 26 jaar geleden alles op één hoop gegooid. Zou ik nu nooit meer doen, maar is best lastig terug te draaien. Is ook niet nodig zolang alles goed gaat.

Als mijn kind nu zou vragen hoe ze dat moeten gaan doen, zou ik adviseren om ieder de helft te betalen van de werkelijke kosten en de rest gewoon ieder voor jezelf te houden. Eigen dingen zoals kleding en eigen hobby gaan dan van je eigen rekening. Pas als er kinderen komen zou aan gaan passen. Zolang je ongeveer een gelijk inkomen hebt hoeft dat nog steeds niet, maar als voor één van de partners de helft van de gezamenlijke kosten meer is dan zijn inkomen dan moet je naar een andere verdeling. Dan zou ik erg zijn voor ieder een gelijk deel overhouden. Dus je hele inkomen min bedrag X naar de gezamenlijke pot.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 22 september 2016 @ 16:50:

Mijn man en ik hebben allebei een eigen rekening, een eigen spaarrekening en een gezamenlijke spaarrekening. Vaste lasten worden van mijn rekening betaald, mijn man maakt maandelijks de helft van de maandelijkse kosten (een vast bedrag) naar mij over.

Wij doen het exact zo. Ik zie het voordeel van een gezamenlijke betaalrekening nog niet; de vaste lasten zijn iedere maand hetzelfde dus alles gaat van mijn rekening en hij betaalt zijn deel iedere maand automatisch aan mij.

Boodschappen doen we eigenlijk vanzelf wel om en om, dus zullen ieder ongeveer de helft betalen en hoeven daar niet moeilijk over te doen. Als we een gezamenlijke grote uitgave doen kan dat van ons gezamenlijke spaargeld, of we bekijken ter plekke of een van de twee het betaalt of dat we de rekening delen. Op de gezamenlijke spaar wordt niet zo veel gespaard (200 per maand) en dit is met name voor vakanties.

Ik hou mijn boekhouding heel nauwkeurig bij in excel, hij is meer van de losse pols en spaart vaste bedragen en weet verder globaal wat hij uitgeeft. Ik vind het ergens wel leuk om regelmatig de vaste lasten te bekijken en dan bijvoorbeeld over te stappen naar een andere energiemaatschappij als dat zin heeft, dan geef ik aan hem de nieuwe maandlasten door en past hij zijn automatische overboeking aan.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Wij hebben een gezamenlijke betaal-en spaarrekening en beiden een eigen betaalrekening. Alles wordt gestort op en betaalt van de gezamenlijke, maar we maken een vast bedrag over naar onze eigen rekeningen (zakgeld dus ja...). Daarvan kan ieder lekker doen wat ie wil, tot een bepaald maximum. Bevalt prima, wel kinderen en een koophuis samen. Wij deden het al vrij snel zo, maar kan me voorstellen dat je het liever meer gescheiden houdt.
quote:Schaap_Veronica schreef op 26 september 2016 @ 08:58:

[...]

Wij doen het exact zo. Ik zie het voordeel van een gezamenlijke betaalrekening nog niet; de vaste lasten zijn iedere maand hetzelfde dus alles gaat van mijn rekening en hij betaalt zijn deel iedere maand automatisch aan mij.

Toen wij samen een huis kochten vonden wij het logischer om de vaste lasten ook van een gezamenlijke betaalrekening af te laten schrijven (en we moesten toch van alles wijzigen, dus dan kon dat rekeningnummer er ook wel bij). Op die manier hebben we allebei inzicht in wat er waaraan wordt betaald en dat vinden we wel prettig. In de praktijk betalen we allebei bepaalde rekeningen (het meeste gaat trouwens automatisch) maar als een van ons tijdelijk uitvalt of gewoon eens een keer wat vergeet, kan de ander dat makkelijk overnemen/terugzien.
Ja als je een huis koopt snap ik het misschien wel. Wij huren en hij kwam bij mij in wonen. Dus alles ging al van mijn rekening en dat hebben we gewoon zo gelaten. Zo'n 1 a 2 keer per jaar zet ik alle vaste lasten op een rijtje (zo gedaan omdat ik toch al alles bijhou) en op die manier hebben we inzicht in veranderingen (ander maandbedrag g/l/w bijvoorbeeld).

Ik heb alles automatisch, dus vergeten van vaste lasten kan niet eens.
@Kastanjez,

we zijn er van de week mee begonnen om alles wat we uitgeven op te schrijven en ik heb voor volgende week een afspraak staan bij de hypotheker, daar hebben we toen de hypotheek afgesloten en ook veel verzekeringen, dat wil ik even na lopen of dat allemaal toch wel nodig is......

Wij hebben geen aparte rekeningen en soms vraag ik me ook wel eens af of dat wel zo handig is, maar het lijkt me ook best een gereken als we aparte rekeningen hebben, voor de vaste lasten zal dat wel gaan, maar stel er moeten grote uitgaven gedaan geworden, van welk geld ga je dat dan doen en als je op vakantie gaat etc

En volgens mij gaat mijn vriend al het geld opmaken als we aparte rekeningen hebben en staat hij elke maand in het rood en nu heb ik daar nog wat invloed op....stel dat hij dus alles op maakt dan heeft hij dus niks apart staan waar grote uitgaven van gepakt kan worden.....
Ik begrijp je overweging om naar de hypotheker te gaan niet zo goed. Je kunt toch zelf kijken welke verzekeringen je hebt en of je die wel/niet nodig hebt? Ik kan me niet voorstellen dat een hypotheker daar nou echt veel toegevoegde waarde bij heeft, maar misschien vergis ik me.

Je verzekeringen zijn toch niet je enige vaste lasten? Ik zou eerder ook eens kijken naar je internetabonnement, je NUTS voorzieningen en dat soort dingen. Mogelijk abonnementen op tijdschriften/sportschool/loterijen die er net zo goed af kunnen enzovoort.
De hypotheker gaat je eerder meer verzekeringen aansmeren dan minder. Bovendien heb je al een hypotheek dus ze zullen niet op je zitten te wachten.
De hypotheker is een verkoper, geen adviseur.

Het begint toch echt met inzicht. Heb je nou al een lijstje van al je uitgaven gemaakt?
Houd goed voor ogen dat hij niet gratis advies geeft. Hij wil ergens aan verdienen, die hypotheker
quote:Schaap_Veronica schreef op 26 september 2016 @ 09:31:

Ja als je een huis koopt snap ik het misschien wel. Wij huren en hij kwam bij mij in wonen. Dus alles ging al van mijn rekening en dat hebben we gewoon zo gelaten. Zo'n 1 a 2 keer per jaar zet ik alle vaste lasten op een rijtje (zo gedaan omdat ik toch al alles bijhou) en op die manier hebben we inzicht in veranderingen (ander maandbedrag g/l/w bijvoorbeeld).

Ik heb alles automatisch, dus vergeten van vaste lasten kan niet eens.Hier precies zo, al heb ik wel een koophuis. Mijn man kwam bij mij inwonen, en is gewoon de helft van de vaste lasten naar mij gaan overmaken.
quote:Kastanjez schreef op 27 september 2016 @ 21:45:

Ik begrijp je overweging om naar de hypotheker te gaan niet zo goed. Je kunt toch zelf kijken welke verzekeringen je hebt en of je die wel/niet nodig hebt? Ik snap dat ook niet zo goed. Bedenk zelf welke verzekeringen je nodig vindt en welke niet, en ga dan gewoon op internet zoeken of er goedkopere opties zijn. Er zijn tal van vergelijkingssites, niet alleen voor verzekeringen, maar ook voor energie, telefoon, televisie en internet etc. Trek daar een avondje voor uit en je hebt daarna maandelijks minder vaste lasten.
Je vindt dat het geld er zo snel doorheen gaat en wil daarom naar je vaste lasten kijken. Dan vind ik het al raar dat je dat door de hypotheker wil laten doen, je kan beter zelf eens alle vaste lasten op een rijtje zetten en dan bijvoorbeeld dat rijtje hier posten zodat mensen kunnen meekijken wat misschien lager/goedkoper zou kunnen.

Maar uit je latere post kan je eigenlijk al zien welke 'vaste last' je uitgaven het meest beinvloedt. Want je schrijft dat je bang bent dat als je vriend en jij aparte rekeningen zouden hebben, hij alles uit zou geven en alle grote uitgaven van jouw rekening zouden moeten komen. Kortom: kennelijk heeft je vriend een gat in zijn hand of in ieder geval een ander uitgavepatroon dan jij! Ik neem aan dat hij nu ook een pinpas heeft?

Dan denk ik niet dat het aan je verzekeringen ligt dat je het idee krijgt dat je meer zou moeten kunnen overhouden, maar aan je vriend.

Hebben jullie ieder een zakgeld afgesproken? Of pint hij maar wat raak? Hebben jullie het hier ooit wel eens over gehad voor je je financien op een grote hoop gooiden?

Wat vindt hij van wat jullie nu uitgeven en overhouden? Jij wil kennelijk iets veranderen, maar wil hij dat ook?
Goeie post SchaapV.

On topic

Als je naar je uitgaven wilt kijken kun je het beste een heel jaar je bankafschriften doorspitten. Alle bedragen in Exel zetten en omrekenen naar jaarbedragen. Dus 10x gas en licht, 7x OZB, 12x telefoon, 12x kabel, 4x sport. Etc. Dan heb je je vaste lasten voor een heel jaar, en dat deel je door 12.

Nu neem je je inkomen per maand min het bedrag van bovenstaande som. De uitkomst is het vrij te besteden bedrag. Maak daarvan potjes. Hoeveel wil je sparen? Doe dat gelijk automatisch op de dag nadat je salaris binnenkomt. Hoeveel voor boodschappen? Hoeveel voor "zak en kleedgeld'? Hoeveel voor de auto?

Bij ons gaat het bedrag voor zak en kleedgeld naar een aparte rekening, daar hebben we ieder een pas van. Zo hebben we een rekening met vaste lasten en een om te pinnen. Alles is daardoor heel overzichtelijk. Geld voor boodschappen gaat naar mijn rekening en pin ik elke week contact. Als het op is, is het op.

Door alle potjes zien we ook gelijk waar het mis gaat als we onverhoopt eens niet uit komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven