Geld & Recht alle pijlers

Tijdelijk arbeidscontract

26-04-2016 09:26 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Onlangs heb ik een leuke baan aangeboden gekregen. Helaas wel op basis van een tijdelijke overeenkomst. Nu staat er een alinea in waar ik telkens over val en waarvan ik niet weet of hij standaard zo staat in een tijdelijke overeenkomst.

"Werkgever informeert Werknemer hierbij dat deze arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt op de Einddatum en dat deze na de Einddatum niet zal worden voortgezet, tenzij Werkgever Werknemer daarover anders bericht. Indien de arbeidsovereenkomst zal worden voorgezet, informeert Werkgever Werknemer ten minste één maand voor de Einddatum over de voortzetting en onder welke condities de arbeidsovereenkomst zal worden voortgezet. "

Voor mij leest het nu alsof er geen intentie is om de overeenkomst voort te zetten. Het liefst wil ik er iets in hebben dat bij goed functioneren de overeenkomst word worden omgezet in onbepaalde tijd.

Maar goed ik ben geen expert op het gebied van overeenkomsten en vroeg me af of iemand hier er meer verstand van heeft en mij tips kan geven voor een tegen voorstel.

Groetjes mamapino
quote:lilalinda schreef op 26 april 2016 @ 10:51:

[...]

daar kan een bedrijf gewoon onderuit hoor

Hmm ik begin steeds meer te twijfelen of het handig is over te stappen. De functie is echt super en zou voor mij echt een stap vooruit zijn. Ik ben echter ook alleenstaand ouder en neem niet graag risico's met mijn inkomen. Dus wilde er wat extra zekerheid in proberen te bouwen.

Er zit nu ook een concurrentie/relatiebeding in die ik eruit wil hebben. Dus er moet echt flink wat aangepast worden als ze er al mee akkoord gaan.

@ ciambella ga een Googlen naar zo'n d3 contract. Kijken of ik nog verder kan onderhandelen..
O, ook nog een concurrentie/relatiebeding bij een overduidelijk tijdelijke functie? Niet doen!!!

Zekerheid heb je nooit in dit leven, ook niet met de vaste baan die je nu hebt (want na reorganisatie of faillissement niet meer) maar op deze manier laten ze jou wel heel veel op het spel zetten.
Je bent door dit bedrijf benaderd en geeft er een vast contract voor op? Dan zou ik inderdaad onderhandelen over een vast contract met proeftijd van een maand.
Standaard clausule om de aanzegtermijn dicht te timmeren.

Eisen dat je vast gaat na gebleken geschiktheid- nee heb je, ja kun je krijgen- maar weet wel dat in deze tijd vaste contracten zeer zeldzaam zijn en een werkgever dit soort eisen makkelijk naast zich neerlegt.

Concurrentie en relatie beding nooit tekenen bij een tijdelijk contract. Maar zal ook zo'n standaard ding zijn.

Je kunt natuurlijk peilen wat de intenties zijn. Leg het maar op tafel; waarom zou ik een vaste job opgeven als ik over een jaar mogelijk op straat sta? Met een concurrentie én relatie beding op de koop toe? Geef mij eens drie goede redenen om naar jullie over te stappen met deze wetenschap in je achterhoofd.
Als je nog happy bent met je huidige baan, dan kei- en keihard onderhandelen, want je hebt niets te verliezen. En er zijn zeker nog wel werkgevers die een vast contract of uitzicht op vast aanbieden! Zelfs over salaris is meer te onderhandelen, dan je denkt. Vaak zijn mannen daar beter in dan vrouwen en zie je dus ook dat mannen voor dezelfde baan meer geld krijgen. Erg jammer.
quote:ciambella schreef op 26 april 2016 @ 12:35:

Als je nog happy bent met je huidige baan, dan kei- en keihard onderhandelen, want je hebt niets te verliezen. En er zijn zeker nog wel werkgevers die een vast contract of uitzicht op vast aanbieden! Zelfs over salaris is meer te onderhandelen, dan je denkt. Vaak zijn mannen daar beter in dan vrouwen en zie je dus ook dat mannen voor dezelfde baan meer geld krijgen. Erg jammer.Ja dat bleek, na de salaris onderhandeling bleek ook dat ik daarop echt hoger had moeten inzetten, mijn voorstel heb ik exact als voorstel gekregen. Bleek dat ik voor deze functie gewoon meer had moeten vragen. Maar goed dat vind ik dan nog niet zo erg, ik krijg wel wat ik gevraagd heb. Maar ik zit gewoon met deze extra voorwaarden in het contract. Relatie/concurrentiebeding is nooit besproken. Ik zit in een nogal specifieke branche waardoor het voor mij onmogelijk word na einde overeenkomst een gelijkwaardige functie te krijgen. Dus daar ga ik zeker niet mee akkoord.
quote:ciambella schreef op 26 april 2016 @ 10:40:

Dit leest idd dat er in eerste instantie geen intentie is om het contract te verlengen. Men je kunt met dit contract compleet vergeten dat het na die periode omgezet wordt in een vast contract.

Deze stelling is onzin. Elk standaard tijdelijke arbeidsovereenkomst bevat een zin van exact deze strekking. (Dat is overigens ook al jaren zo, en niet pas sinds de laatste wijzigingen in het arbeidsrecht). Deze zin dekt de werkgever in tegen vervelende gevolgen van een eventueel besluit om niet te verlengen. Het zegt niets over de intenties van de werkgever, want die kunnen wel degelijk zijn om na de einddatum wel te verlengen. Een tijdelijk contract is echter bedoeld om te kijken of het goed uitpakt, en zonder zo'n zin wordt het voor de werkgever lastiger om te beëindigen als het toch niet goed gaat.

Wil je een contractvorm hebben dat automatisch na een jaar, bij gebleken geschiktheid, wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd (vast), dan moet je onderhandelen voor een D3 contract (Google maar).

Ik weet niet wat voor vorm je nu hebt? Denk niet D4, want daarin heb ik zo'n bepaling namelijk nog niet eerder in gelezen. Zoek dus even uit wat voor een contract je hebt en Google even wat dat precies betekent.

D-contracten zijn branche-gebonden en geen standaard term in het arbeidsrecht.

Als je lid bent van een vakbond of je hebt een rechtsbijstandsverzekering met arbeid erin, dan kun je daar ook om echt juridisch advies vragen.
Eens met NZ en inderdaad absoluut een contract voor onbepaalde tijd eisen. Je zit in een goede onderhandelingspositie. Gebruik die positie optimaal.

Overigens kan een concurrentie/relatiebeding gewoon in een contract voor bepaalde tijd. Deze bedingen hebben echter alleen werking als ze goed en schriftelijk zijn gemotiveerd. Zonder schriftelijke motivering, zijn ze nietig. In dat laatste geval zou ik doen alsof je neus bloed. De werkgever kan er achteraf toch geen beroep op doen. Bij twijfel, win even juridisch advies is. Het forum is daar niet geschikt. Er wordt teveel onzin verteld.
met de nieuwe wetgeving eindigt een contract niet meer van rechtswege doch moet het aangezegd worden. Om te voorkomen dat ze dat niet tijdig doen, zeggen ze het contract bij deze al aan. Maar ik vind het wel schimmig.
quote:real_tweety schreef op 11 mei 2016 @ 23:13:

met de nieuwe wetgeving eindigt een contract niet meer van rechtswege doch moet het aangezegd worden. Om te voorkomen dat ze dat niet tijdig doen, zeggen ze het contract bij deze al aan.Het is inderdaad iets van deze tijd waarin werkgevers huiverig zijn om vaste contracten te geven en voorzorg vanwege de nieuwe regeling mbt aanzegtermijn. Wat ik me wel afvraag, stel dat je binnenkort een huis zou willen kopen, krijg je met dit contract dan wel een intentieverklaring? (Misschien niet direct relevant voor jou, maar voor anderen mogelijk wel)
Intentieverklaring ligt maar net aan de werkgever. Mijn vorige was er heel makkelijk in (juridisch schept het nl. geen enkele verplichting jegens werknemer) mijn huidige opdrachtgever geeft ze niet, tenzij er inderdaad een vast contract achteraan komt.

TO hoe is het uberhaupt afgelopen?
Helemaal goed, ik heb alle adviezen meegenomen en nu een aanbod gekregen zonder relatie/concurrentie beding en voor onbepaalde tijd! Ik heb ook geleerd wat steviger in mijn schoenen te staan.. Bedankt voor al jullie input!
Gefeliciteerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven