Geld & Recht alle pijlers

Tijdelijk arbeidscontract

26-04-2016 09:26 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Onlangs heb ik een leuke baan aangeboden gekregen. Helaas wel op basis van een tijdelijke overeenkomst. Nu staat er een alinea in waar ik telkens over val en waarvan ik niet weet of hij standaard zo staat in een tijdelijke overeenkomst.

"Werkgever informeert Werknemer hierbij dat deze arbeidsovereenkomst van rechtswege eindigt op de Einddatum en dat deze na de Einddatum niet zal worden voortgezet, tenzij Werkgever Werknemer daarover anders bericht. Indien de arbeidsovereenkomst zal worden voorgezet, informeert Werkgever Werknemer ten minste één maand voor de Einddatum over de voortzetting en onder welke condities de arbeidsovereenkomst zal worden voortgezet. "

Voor mij leest het nu alsof er geen intentie is om de overeenkomst voort te zetten. Het liefst wil ik er iets in hebben dat bij goed functioneren de overeenkomst word worden omgezet in onbepaalde tijd.

Maar goed ik ben geen expert op het gebied van overeenkomsten en vroeg me af of iemand hier er meer verstand van heeft en mij tips kan geven voor een tegen voorstel.

Groetjes mamapino
Dat is iets wat je bespreekt voordat je de baan aanneemt lijkt me? Er is niet besproken wat de bedoeling is?

Dus je komt het team tijdelijk versterken ivm drukte, uitval ect of dat het ene tijdelijk contract is maar met uitzicht op een vervolg contract?
Er is besproken dat het bij succes verlengd word. Succes vind ik op zich niet echt een goed begrip dus heb de overeenkomst afgewacht. Dit is nu wat ik omtrent verlengen terug krijg. Nu vroeg ik me af of dit standaard zo in een tijdelijk contract staat of dat hier een andere variant op mogelijk is. Dit klinkt namelijk niets als bij succes verlengen.
Ik gok dat het regeltje erstaat voor het geval zij vergeten je contract optijd stop te zetten. Bij veel tijdelijke contracten vergeet de werkgever de datum en als hij geen gesprek met je heeft voor de einddatum word je contract voor dezelfde tijd weer opnieuw verlengt.

Ik denk dat hij zich zo indekt. Dat je contrcact afloopt tenzij er een gesprek heeft plaatsgevonden dat deze verlengt word.
Dit is een passage die veel werkgevers tegenwoordig opnemen in verband met de wettelijk verplichte aanzegtermijn van een maand. Om geen risico te lopen daarmee dus en geen kosten te hoeven betalen wanneer ze niet verlengen.

Je krijgt tegenwoordig nergens een vaste aanstelling, dus ik zou me er niet zo druk om maken en jezelf gewoon bewijzen tijdens dit contract.
quote:mamapino schreef op 26 april 2016 @ 09:33:

Er is besproken dat het bij succes verlengd word. Succes vind ik op zich niet echt een goed begrip dus heb de overeenkomst afgewacht. Dit is nu wat ik omtrent verlengen terug krijg. Nu vroeg ik me af of dit standaard zo in een tijdelijk contract staat of dat hier een andere variant op mogelijk is. Dit klinkt namelijk niets als bij succes verlengen.Dit staat er in ivm de wetswijziging laatst mbt aanzegtermijn.
Oké, dan kan dit dus zo blijven staan.

@miss pipilotta ik heb nu een vaste aanstelling, zij hebben mij benaderd om over te stappen.

Ik ben niet bang om me te bewijzen alleen wil ik niet iets tekenen waar ik later mezelf mee in mijn vingers heb gesneden.
Het is dus wel anders dan een tijdelijk contract waarbij je bij goed functioneren een contract krijgt voor onbepaalde tijd. Die intentie is er dus niet, dat heb je goed gelezen. Het is een standaard tijdelijk contract.
Dit is een standaard contracttekst.

Dus geen reden tot directe zorg.
Tijdelijk contract is altijd een risico.

Je kan wel vragen stellen over dat stukje. Ik vraag me af of zoiets in het contract wel helemaal rechtsgeldig is. Volgens mij horen ze gewoon op tijd aan te zeggen. Ook als ze dit opnemen in het contract.
quote:mamapino schreef op 26 april 2016 @ 09:39:

Oké, dan kan dit dus zo blijven staan.

@miss pipilotta ik heb nu een vaste aanstelling, zij hebben mij benaderd om over te stappen.

Ik ben niet bang om me te bewijzen alleen wil ik niet iets tekenen waar ik later mezelf mee in mijn vingers heb gesneden.

Hier zou ik dus wel over onderhandelen. Ze vragen jou om over te stappen, je kan dus idd. best vragen om dat aan te passen in het contract. Je laat een vaste aanstelling achter, daar mag wel iets tegenover staan. Zoals jij zelf al schreef, bij goed functioneren een contract voor onbepaalde tijd.

Willen ze dat niet aanpassen, dan goed over nadenken of je dit wel wil doen.
quote:reisa1978 schreef op 26 april 2016 @ 09:41:

[...]

Hier zou ik dus wel over onderhandelen. Ze vragen jou om over te stappen, je kan dus idd. best vragen om dat aan te passen in het contract. Je laat een vaste aanstelling achter, daar mag wel iets tegenover staan. Zoals jij zelf al schreef, bij goed functioneren een contract voor onbepaalde tijd.En dit.
quote:reisa1978 schreef op 26 april 2016 @ 09:39:

Het is dus wel anders dan een tijdelijk contract waarbij je bij goed functioneren een contract krijgt voor onbepaalde tijd. Die intentie is er dus niet, dat heb je goed gelezen. Het is een standaard tijdelijk contract.

En zou dit wel toegevoegd kunnen worden?

Kijk als het kan, kan ik er altijd om vragen, nee heb je..
Oh het antwoord staat er al!

Dan ga ik nu een tegenvoorstel maken..
quote:mamapino schreef op 26 april 2016 @ 09:42:

[...]

En zou dit wel toegevoegd kunnen worden?

Kijk als het kan, kan ik er altijd om vragen, nee heb je..Natuurlijk is dat een punt om over te onderhandelen.
Ik zou nog hoger inzetten. Je hebt nu een vaste aanstelling, zij willen jou. Ik zou vragen om een vast contract met proeftijd.
Tuurlijk mag je onderhandelen. Of ze daarin meegaan is een tweede. Jij hebt te verliezen, dat mogen ze zich minimaal realiseren.
quote:reisa1978 schreef op 26 april 2016 @ 09:45:

Ik zou nog hoger inzetten. Je hebt nu een vaste aanstelling, zij willen jou. Ik zou vragen om een vast contract met proeftijd.Daar heb ik ook aan zitten denken! Durf nooit zo goed eisen te stellen terwijl dat suf is natuurlijk in deze positie.
Yep, redelijk standaard tekst voor een tijdelijk contract.
filosofie appel
Maar welke zin wil jij toevoegen, waarmee je wel zekerheid krijgt dan?
quote:lilalinda schreef op 26 april 2016 @ 10:06:

Maar welke zin wil jij toevoegen, waarmee je wel zekerheid krijgt dan?Dat de overeenkomst bij behaalde doelstellingen word omgezet naar onbepaalde tijd.
Dit leest idd dat er in eerste instantie geen intentie is om het contract te verlengen. Men je kunt met dit contract compleet vergeten dat het na die periode omgezet wordt in een vast contract.

Wil je een contractvorm hebben dat automatisch na een jaar, bij gebleken geschiktheid, wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd (vast), dan moet je onderhandelen voor een D3 contract (Google maar).

Ik weet niet wat voor vorm je nu hebt? Denk niet D4, want daarin heb ik zo'n bepaling namelijk nog niet eerder in gelezen. Zoek dus even uit wat voor een contract je hebt en Google even wat dat precies betekent. Als je lid bent van een vakbond of je hebt een rechtsbijstandsverzekering met arbeid erin, dan kun je daar ook om echt juridisch advies vragen.
quote:reisa1978 schreef op 26 april 2016 @ 09:45:

Ik zou nog hoger inzetten. Je hebt nu een vaste aanstelling, zij willen jou. Ik zou vragen om een vast contract met proeftijd.Dit is een goeie. Misschien kun je meteen vragen om een vast contract, hoger inzetten en misschien kom je dan wel uit op een D3- contract. Wil je echt zekerheid, dan moet je echt een D3 hebben. Dan kunnen ze, zelfs als het niet goed gaat met het bedrijf, jou niet die contractverlenging afwijzen. Alleen dus als je niet goed functioneert, dan wel of vaak ziek bent geweest.
quote:mamapino schreef op 26 april 2016 @ 10:08:

[...]

Dat de overeenkomst bij behaalde doelstellingen word omgezet naar onbepaalde tijd.daar kan een bedrijf gewoon onderuit hoor
Ze willen duidelijk niet verlengen. Dat zal niks met je (toekomstige) functioneren te maken hebben, maar simpelweg omdat ze na die periode niet aan jou of wie dan ook vast willen zitten. Dat zie je tegenwoordig wel vaker. Werkgevers zijn heel huiverig om vaste contracten te geven, met alle verplichtingen van dien.

Je moet niet de illusie hebben dat goed functioneren automatisch een verlenging of vast contract zal opleveren. Die tijden zijn voorbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven