Geld & Recht alle pijlers

traktaties op het werk/hebberigheid

12-10-2019 13:35 293 berichten
Naar aanleiding van een paar posts in het gierige acties-topic op deze pijler:

Traktaties op het werk. Ik vind ze leuk. Sommige mensen schijnen zich niet te kunnen beheersen wanneer er lekkers voor het grijpen ligt. Misschien kieperen ze wel een zak minimarsen in hun tas of schuiven ze de saucijzenbroodjes per twee naar binnen.
Andere mensen zeggen: ja, maar nu lust ik het niet, dus ik neem het mee naar huis, want dan lust ik het wel en feitelijk eet ik dan niets meer dan een ander. En weer andere mensen vinden daar dan weer van alles van.

Wat zijn jouw ervaringen met traktaties op je werk?
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
18-10-2019 08:42
Wat ik vele malen sneuer vind dan hebberds of hoarders zijn mensen die het gebak niet goed genoeg vinden omdat het niet van de sjieke patisserie in Amsterdam oud zuid komt. Die dus hun neus ophalen voor de kwaliteit. En dat je je als collega 3 angstnachten door stresst in de hoop dat je de goeie taart hebt gekocht.

Daar heb ik ook wel eens een topic over gelezen. Ik viel van m'n stoel dat dit echt zo gaat op sommige kantoren. Ik zou er gillend weg rennen.
Oh iets soortgelijks had ik ook, werkte bij een bedrijf waar je bij iedereen een bestelling op moest nemen bij de bakker. Scheelt in ieder geval de stress van de taartkeuze en dan had je een lijst van 10 saucijzenbroodjes, 3 appelflappen, 2 kaasbroodjes, 1 mokkagebakje, 1 chipolatataartje etc etc.

Dat vond ik al een beetje overdreven maar goed. Blijkbaar hadden ze wel een voorkeur voor een bepaalde bakker want bij de concurrent waren de saucijzenbroodjes niet zo lekker. Ja en ik was dus naar de verkeerde gegaan en kreeg dat dus te horen, fijne verjaardag!
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Curley schreef:
18-10-2019 09:00
Oh iets soortgelijks had ik ook, werkte bij een bedrijf waar je bij iedereen een bestelling op moest nemen bij de bakker. Scheelt in ieder geval de stress van de taartkeuze en dan had je een lijst van 10 saucijzenbroodjes, 3 appelflappen, 2 kaasbroodjes, 1 mokkagebakje, 1 chipolatataartje etc etc.

Dat vond ik al een beetje overdreven maar goed. Blijkbaar hadden ze wel een voorkeur voor een bepaalde bakker want bij de concurrent waren de saucijzenbroodjes niet zo lekker. Ja en ik was dus naar de verkeerde gegaan en kreeg dat dus te horen, fijne verjaardag!
Als manager zou ik niet willen dat er zo'n strakke 'taart cultuur' in mijn team zou zijn. Al snap ik ook dat mensen de gewoontes bij mijn werk misschien overdreven vinden.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Snowpink schreef:
Wat ik vele malen sneuer vind dan hebberds of hoarders zijn mensen die het gebak niet goed genoeg vinden omdat het niet van de sjieke patisserie in Amsterdam oud zuid komt. Die dus hun neus ophalen voor de kwaliteit. En dat je je als collega 3 angstnachten door stresst in de hoop dat je de goeie taart hebt gekocht.

Daar heb ik ook wel eens een topic over gelezen. Ik viel van m'n stoel dat dit echt zo gaat op sommige kantoren. Ik zou er gillend weg rennen.

Het hoeft voor mij niet van de chiqueste bakker te komen om te nemen, maar ik neem niet iets waarvan ik al weet dat ik het niet lekker ga vinden. Al die calorieën blijven dan toch ergens plakken zonder dat ik ervan genoten heb. Zó zonde vind ik dat.

Trotse eigen baksels van kinderen (die er soms echt niet uitzien) neem ik wel, vervolgens overlaad het kind met complimenten, stop het in mijn trommeltje en gooi het thuis weg. Dat scheelt al snel 40 x X calorieën per jaar.
boebezoebe schreef:
18-10-2019 08:59
Wij hadden deze week weer vrjaardag in het team. Drie luitjes hadden cake en koekjes gebakken (waaronder ik) en meestal is er dan nog wat chips, fruit en &Ms in schaaltjes en er is sowiso altijd wat lekkers voor de glutenvrije en vegan brigade. Het bakken wordt gedaan door mensen die het ook leuk vinden. De secretaresse zet het 'taart moment' ook altijd in alle agenda's zodat we even een pauze momentje samen hebben. Wie daar niet bij kan zijn heeft pech, al wordt er dan meestal wel een bordje met een stukje van elke cake/taart voor apart gehouden als je er op die dag bent (niet als je de hele dag weg bent). De jarig zelf neemt niks mee (hier wordt je getrakteerd). Meestal is het trakteren niet op de dag van jarig zijn, want wij krijgen tegenwoordig een vrije dag op je verjaardag (van de werkgever), die bedoeld is om op te nemen op de dag dat je jarig bent.

Bij een grote vrjaardag (40, 50 of 60) wordt er extra uitgepakt.
Wij hebben ook misschien 1 keer in de maand taart, zeker niet elke week. Dus dan is het ook wel leuk als er wat lekkers op tafel komt. Elke week dezelfde multi-vlaai zou me ook tegen gaan staan.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Snowpink schreef:

Ik werk op zo’n kantoor denk ik. Niemand zegt iets onaardigs over de traktatie, maar Multivlaai blijft gewoon liggen, of mensen nemen voor de vorm een heel klein stukje.
Volgens mij blijven vlaaien wel vaker liggen, als je trakteert op zo’n ding hou je vaak de helft over. Ik vind ze zelf ook niet lekker dus ik trakteer liever op luxe koeken en muffins. Gewoon een grote schaal neerzetten bij de koffiehoek en aan het einde van de dag is alles op.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Nitflex schreef:
18-10-2019 10:02
Ik werk op zo’n kantoor denk ik. Niemand zegt iets onaardigs over de traktatie, maar Multivlaai blijft gewoon liggen, of mensen nemen voor de vorm een heel klein stukje.
Treurig. Het lijkt me veelzeggend over iemand.
boebezoebe schreef:
18-10-2019 08:59
,

want wij krijgen tegenwoordig een vrije dag op je verjaardag (van de werkgever), die bedoeld is om op te nemen op de dag dat je jarig bent.
Wow! Dat is aardig!
Bij ons is het eigenlijk niet de bedoeling dat er getrakteerd wordt als je jarig bent want we stoppen geld in een potje en daar wordt dan zoveel keer per jaar gebak van gekocht maar veel collega’s zetten toch iets van snoepgoed neer als ze jarig zijn, merci of mini marsjes etc. De ene keer doe ik het wel de andere keer niet. Soms beschuiten met aardbeien en soms bak ik zelf wat en soms doe ik niks.

Meestal is het ook wel snel op. Ik neem niet vaak gebak dus een andere collega die er dol op is heeft vaak dezelfde dag of de volgende dag nog een stukje. Vind bij ons ook niemand raar. Als je er bent heb je geluk maar niemand zeurt erover als ze het gemist hebben.
Suðri schreef:
17-10-2019 23:15
Twee uur met een doos Merci is lang!
Nou ja, als hij er om 12.00 staat en er daarna nog 4 mensen pauze hebben, en om 14.00 al leeg is terwijl er geen pauze's zijn in die tijd, vind ik dat wel snel eerlijk gezegd ;)

Zeker als het om zo'n jumbo doos gaat.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Kohaku schreef:
18-10-2019 10:51
Nou ja, als hij er om 12.00 staat en er daarna nog 4 mensen pauze hebben, en om 14.00 al leeg is terwijl er geen pauze's zijn in die tijd, vind ik dat wel snel eerlijk gezegd ;)

Zeker als het om zo'n jumbo doos gaat.
Als die doos eenmaal ontdekt is: 10 minuten.
Suðri schreef:
18-10-2019 10:58
Als die doos eenmaal ontdekt is: 10 minuten.
Hahah ik denk idd dat ik mijn collega's overschat qua zelfbeheersing :')
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Snowpink schreef:
18-10-2019 10:33
Treurig. Het lijkt me veelzeggend over iemand.
Wat dan? Dat je een snob bent ofzo? Ik vind dat soort taarten en met name multivlaai ook echt absoluut niet lekker. Ik zal uit beleefdheid wel wat nemen, maar taart zou je toch niet tegen je zin in hoeven eten.
Kohaku schreef:
18-10-2019 11:00
Hahah ik denk idd dat ik mijn collega's overschat qua zelfbeheersing :')
We hebben gewoon een paar vuilnisbakken ;)
Nitflex schreef:
18-10-2019 11:03
Wat dan? Dat je een snob bent ofzo? Ik vind dat soort taarten en met name multivlaai ook echt absoluut niet lekker. Ik zal uit beleefdheid wel wat nemen, maar taart zou je toch niet tegen je zin in hoeven eten.
Ik ben ook geen multivlaai fan al lust ik af en toe best wel eens iets daarvan maar daarom neem ik op mijn werk ook bijna nooit iets van die vlaaien. Als iemand iets zelf gebakken heeft vind ik het vaak veel lekkerder.
Nitflex schreef:
18-10-2019 11:03
Ja als je verwacht dat elke traktatie specifiek bij (dure) patisserie X vandaan komt want iets anders blieft men niet dan vind ik dat behoorlijk snobistisch en respecloos als iemand een keer iets anders meeneemt omdat die minder geld heeft. Ik hou niet zo van die sociale druk die daarbij komt kijken. Het is maar een traktatie.
boebezoebe schreef:
13-10-2019 09:42
En ja, mensen kunnen schandalig veel meenemen aan freebies en snoepjes op van die beurzen en conferenties. Ik doe dat zelf niet eens (ik laat ook alle non-food freebies lekker liggen, heb helemaal geen zin in plastic meuk. Pas wel een keer leuke sokken gekregen, maar dat was uitzondering), maar het staat er wel voor om te pakken en mee te nemen, al dan niet voor je kinderen. Laatst was ik op en conferentie waar en bedrijf juist pluchen diertjes mt logo weggaf, reken maar dat dat veel ouders aantrekt.

Ik vind er niks raars aan als iemand dan ook dingen meeneemt die er voor staan om mee te nemen. Binnen het redelijke natuurlijk. Iemand die een schaal met snoepjes omkeert in zijn of haar tas vind ik ook idioot en schaamteloos (en al helemaal niet hoe je op collega's over wil komen).
Ik heb jaren op congressen gestaan... altijd met een schaal verpakte snoepjes en wat pennen en dat soort dingetjes op de tafel. Ik werd altijd helemaal niet goed van die mensen die dan op je tafel aflopen, je níet aankijken, een greep doen in de weggevertjes en weer omdraaien. Dat vind ik zo ongelooflijk hufterig. Hetzelfde met even van je tafel moeten voor toiletbezoek o.e.d. Kom je terug, halve tafel leeg.
Ik ging als het rustig was altijd met 'mijn' weggevertjes langs de andere exposanten, en dan vroeg ik beleefd of we konden ruilen. Ik wilde altijd alleen pennen hebben. Nooit een probleem en veel leuke gesprekken gehad.
Snowpink schreef:
18-10-2019 11:52
Ja als je verwacht dat elke traktatie specifiek bij (dure) patisserie X vandaan komt want iets anders blieft men niet dan vind ik dat behoorlijk snobistisch en respecloos als iemand een keer iets anders meeneemt omdat die minder geld heeft. Ik hou niet zo van die sociale druk die daarbij komt kijken. Het is maar een traktatie.

Dat staat er niet. Er staat dat men liever geen gebak eet (of een klein stukje) dan gebak dat je niet lekker vindt. Moet je dan maar gebak eten wat je niet lekker vindt?
nerdopviva schreef:
18-10-2019 11:57
Dat staat er niet. Er staat dat men liever geen gebak eet (of een klein stukje) dan gebak dat je niet lekker vindt. Moet je dan maar gebak eten wat je niet lekker vindt?
Nee hoor. Ik zou gewoon niet trakteren.
Snowpink schreef:

Dus als ik de kartonnige rastervlaai van de Hema niet lust en afsla heb ik het gedaan? Ook raar. Ik bepaal toch echt zelf of ik het lekker genoeg vind om te zondigen.
nerdopviva schreef:
18-10-2019 11:57
De eerste post die hierover ging was van mezelf, daar kwamen reacties op dus daar borduur ik op voort. Het gaat dus specifiek om dat het kantoor verwacht dat er alleen bij bakker x gekocht wordt (vaak eentje die ook al gekoppeld is aan het bedrijf) want iets anders blieft men niet. Dat vind ik sneuer dan hebberigheid.
Snowpink schreef:
18-10-2019 12:11
De eerste post die hierover ging was van mezelf, daar kwamen reacties op dus daar borduur ik op voort. Het gaat dus specifiek om dat het kantoor verwacht dat er alleen bij bakker x gekocht wordt (vaak eentje die ook al gekoppeld is aan het bedrijf) want iets anders blieft men niet. Dat vind ik sneuer dan hebberigheid.

Maar hoe weet jij dan dat die mensen perse van een dure bakker willen? Dat is dan toch pure invulling van jouw kant?

Doe mij maar zelfgebakken cake. Heb ik 100x liever dan dan kartonnen vlaai. Ik ben geen snob maar ik schuif ook niet alles naar binnen.
Een lijst waarop ingetekend kan worden voor een Bossche bol, worstenbroodje, wafel van bakker X met bijbehorend prijskaartje vind ik persoonlijk ook echt way to far!

Van mij mogen de koeken bij het koffieautomaat ook van de Lidl vandaan komen. Of de rastervla van de Hema. Wanneer men mij gaat vertellen wat ik dien te trakteren en waar die traktatie gekocht dient te worden zal ik schalen met lucht trakteren. En een e-mail rond laten gaan dat men ontvangt wat men verdient.
Bij mijn vorige werkgever.... ik had een lezing georganiseerd. Het ging over Marokko. De bezoekers konden koffie en Marokkaanse thee krijgen. Ik had Marokkaanse koekjes besteld. Die zijn met de hand gemaakt, ze waren ook best prijzig, en ik liep langs met een mooie schaal. Mensen, keurig uitziende mensen, pakten er niet 1 vanaf, maar handenvol, nu jaren later, ben ik er nog verbaasd over.
Ttroeteltje schreef:
18-10-2019 12:24

Van mij mogen de koeken bij het koffieautomaat ook van de Lidl vandaan komen. Of de rastervla van de Hema. Wanneer men mij gaat vertellen wat ik dien te trakteren

Van mij ook. Moet iedereen zelf weten waar ze op trakteren. Maar ik voel mij niet verplicht te eten wat ik niet wil. En de koek van de Lidl neem ik wel maar de rastervlaai niet. Dat bepaalt iedereen toch zeker zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven