traktaties op het werk/hebberigheid

zaterdag 12 oktober 2019 om 13:35
Naar aanleiding van een paar posts in het gierige acties-topic op deze pijler:
Traktaties op het werk. Ik vind ze leuk. Sommige mensen schijnen zich niet te kunnen beheersen wanneer er lekkers voor het grijpen ligt. Misschien kieperen ze wel een zak minimarsen in hun tas of schuiven ze de saucijzenbroodjes per twee naar binnen.
Andere mensen zeggen: ja, maar nu lust ik het niet, dus ik neem het mee naar huis, want dan lust ik het wel en feitelijk eet ik dan niets meer dan een ander. En weer andere mensen vinden daar dan weer van alles van.
Wat zijn jouw ervaringen met traktaties op je werk?
Traktaties op het werk. Ik vind ze leuk. Sommige mensen schijnen zich niet te kunnen beheersen wanneer er lekkers voor het grijpen ligt. Misschien kieperen ze wel een zak minimarsen in hun tas of schuiven ze de saucijzenbroodjes per twee naar binnen.
Andere mensen zeggen: ja, maar nu lust ik het niet, dus ik neem het mee naar huis, want dan lust ik het wel en feitelijk eet ik dan niets meer dan een ander. En weer andere mensen vinden daar dan weer van alles van.
Wat zijn jouw ervaringen met traktaties op je werk?

vrijdag 18 oktober 2019 om 13:05
Ik herinner me opeens dat er een nieuwe snoepwinkel was gekomen in het dorp waar ik woonde, die een nieuw soort snoep, maatje XL vergeleken wat we gewend waren, o.a. schuimharten. Voor mijn 10e verjaardag trakteerde op deze snoepjes, waarvan het de bedoeling was dat elk kind uit mijn klas er 1 of 2 van zou nemen. Ik zie mijn klasgenootjes nog op mij afstormen en allemaal tegelijk hun hand in de snoeptrommel te graaien, ik was ontzet van de hebberigheid.Gisselle schreef: ↑18-10-2019 12:27Bij mijn vorige werkgever.... ik had een lezing georganiseerd. Het ging over Marokko. De bezoekers konden koffie en Marokkaanse thee krijgen. Ik had Marokkaanse koekjes besteld. Die zijn met de hand gemaakt, ze waren ook best prijzig, en ik liep langs met een mooie schaal. Mensen, keurig uitziende mensen, pakten er niet 1 vanaf, maar handenvol, nu jaren later, ben ik er nog verbaasd over.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:09
Iets afslaan is ook geen probleem, maar wel als je er specifiek bij zegt dat je het niet hoeft of niet lekker vind omdat het bij de verkeerde bakker/winkel vandaan komt. En ja zulke lompe mensen/snobs bestaan gewoon weet ik uit eigen ervaring.PoesinBoots schreef: ↑18-10-2019 12:34Van mij ook. Moet iedereen zelf weten waar ze op trakteren. Maar ik voel mij niet verplicht te eten wat ik niet wil. En de koek van de Lidl neem ik wel maar de rastervlaai niet. Dat bepaalt iedereen toch zeker zelf.
curley wijzigde dit bericht op 18-10-2019 13:10
Reden: typo
Reden: typo
0.37% gewijzigd
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly

vrijdag 18 oktober 2019 om 13:14
Maar zeggen dat je het niet lekker vindt mag wel?
Ik zal gewoon niet pakken of afslaan als ze er mee rond komen. Maar als er gevraagd wordt waarom ik niet wil zeg ik wel dat ik die niet lekker vind.
Dan maar lomp.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:14
Als iemand die al jaren in de horeca werkt, verbaas ik me nog steeds regelmatig over hoe hebberig mensen zijn. Als ik rondga met een schaal bittergarnituur, ontstaat er altijd een gestoorde situatie waarbij "ik neem er twee, want ik heb twee handjes!", "je slaat mij de hele tijd over!!" en "nou, laat die schaal hier maar staan hahaha!" niet van de lucht zijn. En het grappige is, de samenstelling van de groep maakt niet uit. Altijd hetzelfde liedje. Behalve kinderen! Kinderen zijn eigenlijk altijd heel lief, die vragen netjes of ze er een mogen pakken en als ik dan nog eens terugkom, wordt er negen van de tien keer gezegd: "Ik heb al gehad.", waarbij vaak de ouder er dan toch eentje weggraait.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:21
Er is natuurlijk een verschil tussen ‘nee dank je, ik hou niet zo van tompouce’ en ‘nee hoor, ik ga echt geen tompouces van de Hema zitten eten hoor, niet te hachelen!’. Dat eerste is prima, dat tweede onnodig lomp.PoesinBoots schreef: ↑18-10-2019 13:14Maar zeggen dat je het niet lekker vindt mag wel?
Ik zal gewoon niet pakken of afslaan als ze er mee rond komen. Maar als er gevraagd wordt waarom ik niet wil zeg ik wel dat ik die niet lekker vind.
Dan maar lomp.
En melden dat je alleen taart van (heul dure) bakker X eet en anders niks is snob, ook dan kun je gewoon zeggen dat je niet zo’n zin hebt. Is nog gewoon waar ook, want je hébt ook niet zo’n zin in die specifieke taart.

vrijdag 18 oktober 2019 om 13:25
Bij ons wordt er zo vaak getrakteerd, ik neem sowieso meestal niet, anders word ik echt pafdik. Taart die ik niet lust van dure bakkers neem ik ook niet. Multivlaai is bepaald niet mijn favoriet, maar ik neem dan een heel klein stukje uit beleefdheid. Ik zie dat wel als zinloze calorieën.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 06:40
0.87% gewijzigd

vrijdag 18 oktober 2019 om 13:30
Ik geloof dus gewoon niet dat dat inderdaad op die manier gebeurt. Er wordt zoveel ingevuld.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:44
Nou ik kreeg anders van meerdere collega’s commentaar dat ik hun bestelling bij de verkeerde bakker had gehaald. Bakker A is niet lekker en Bakker B wel en of ik daar de volgende keer rekening mee kon houden? Je krijgt nota bene een traktatie op bestelling en dan nog is het niet goed genoeg.PoesinBoots schreef: ↑18-10-2019 13:30Ik geloof dus gewoon niet dat dat inderdaad op die manier gebeurt. Er wordt zoveel ingevuld.

vrijdag 18 oktober 2019 om 13:45
Je hebt toch nooit meer getrakteerd daar mag ik hopen.Curley schreef: ↑18-10-2019 13:44Nou ik kreeg anders van meerdere collega’s commentaar dat ik hun bestelling bij de verkeerde bakker had gehaald. Bakker A is niet lekker en Bakker B wel en of ik daar de volgende keer rekening mee kon houden? Je krijgt nota bene een traktatie op bestelling en dan nog is het niet goed genoeg.
vrijdag 18 oktober 2019 om 13:49
Nee, ik zorgde er wel voor dat ik daarna altijd met vakantie was rond mijn verjaardag

Je hoefde gelukkig alleen te trakteren als je op je verjaardag werkte, dus daar ben ik verder aan ontsnapt alleen de eerste keer niet.

vrijdag 18 oktober 2019 om 13:57
Stond dat in je contract dan?
Gewoon niet zeggen wanneer je jarig bent, of zijn er echt mensen die dat bijhouden?
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:06
Ja, verjaardagen stonden in een gezamenlijke agenda erg he? Maar misschien ook niet zo verwonderlijk met zulke traktatie zeikerds...

vrijdag 18 oktober 2019 om 14:10
PoesinBoots schreef: ↑18-10-2019 13:30Ik geloof dus gewoon niet dat dat inderdaad op die manier gebeurt. Er wordt zoveel ingevuld.
Inderdaad. Als ik iets niet aanneem omdat het me niet lekker lijkt, zeg ik dat niet. Ik noem het geboden stuk taart lekker en zeg dat ik vandaag even oversla. Niet meer, niet minder.
vrijdag 18 oktober 2019 om 14:10
Bij mij op het werk zitten twee bakkers dichtbij. Van de ene vind ik de saucijzenbroodjes heerlijk, van de andere echt veel te pittig en zout. Voor mij maakt het dus zeker uit waar iets vandaan komt. Ik ben niet de enige dus er wordt altijd verteld waar besteld gaat worden. Tegenwoordig bestellen collega’s vaak een mix van verschillende warme broodjes en is er meer keuze.Curley schreef: ↑18-10-2019 13:44Nou ik kreeg anders van meerdere collega’s commentaar dat ik hun bestelling bij de verkeerde bakker had gehaald. Bakker A is niet lekker en Bakker B wel en of ik daar de volgende keer rekening mee kon houden? Je krijgt nota bene een traktatie op bestelling en dan nog is het niet goed genoeg.
Het zijn bij ons altijd dezelfde die als eerste bij de traktaties staan en die rustig twee of drie stukken nemen. En als er over is dan worden ze geroepen om de restjes op de eten eind van de dag. Zelf neem ik zelden gebak of koek op het werk. Alleen chocola kan ik niet weerstaan. En de zelfgemaakte hapjes van een Surinaamse collega. Die kan niemand weerstaan.

vrijdag 18 oktober 2019 om 14:56
Kost wat, al die warme broodjes en gebak van de bakker.abc schreef: ↑18-10-2019 14:10Bij mij op het werk zitten twee bakkers dichtbij. Van de ene vind ik de saucijzenbroodjes heerlijk, van de andere echt veel te pittig en zout. Voor mij maakt het dus zeker uit waar iets vandaan komt. Ik ben niet de enige dus er wordt altijd verteld waar besteld gaat worden. Tegenwoordig bestellen collega’s vaak een mix van verschillende warme broodjes en is er meer keuze.
Het zijn bij ons altijd dezelfde die als eerste bij de traktaties staan en die rustig twee of drie stukken nemen. En als er over is dan worden ze geroepen om de restjes op de eten eind van de dag. Zelf neem ik zelden gebak of koek op het werk. Alleen chocola kan ik niet weerstaan. En de zelfgemaakte hapjes van een Surinaamse collega. Die kan niemand weerstaan.
vrijdag 18 oktober 2019 om 16:26
Of dat wordt aangepraat door de bedrijven die die zooi producerenboebezoebe schreef: ↑13-10-2019 10:09Is er een psycholoog in de zaal die het ons uit kan leggen?
Het werkt wel als marketing tool, dingen gratis weggeven, anders zou geen bedrijf het doen naturlijk. Er staan ook mensen rijen dik bij koffie of ijstentjes als die een dag gratis dingen weggeven. Sowieso zijn mensen irrationeel als het om gratis/korting of lag prijzen gaat.

vrijdag 18 oktober 2019 om 16:57
Absoluut! Ik ben de persoon die het volledig met jou eens is!PoesinBoots schreef: ↑18-10-2019 12:34Van mij ook. Moet iedereen zelf weten waar ze op trakteren. Maar ik voel mij niet verplicht te eten wat ik niet wil. En de koek van de Lidl neem ik wel maar de rastervlaai niet. Dat bepaalt iedereen toch zeker zelf.

vrijdag 18 oktober 2019 om 17:06
Dus omdat jij het verschil niet proeft is een ander snobistisch. Gelukkig is het nog altijd mij eigen keus om geen hema taart of vlaai te willen eten. Raar dat je dan verongelijkt bent als iemand iets niet neemt. Haal dan gewoon koekjes ofzo.Snowpink schreef: ↑18-10-2019 11:52Ja als je verwacht dat elke traktatie specifiek bij (dure) patisserie X vandaan komt want iets anders blieft men niet dan vind ik dat behoorlijk snobistisch en respecloos als iemand een keer iets anders meeneemt omdat die minder geld heeft. Ik hou niet zo van die sociale druk die daarbij komt kijken. Het is maar een traktatie.
vrijdag 18 oktober 2019 om 17:10
Dus jij geeft liever geld uit aan gebak wat niet gegeten wordt dan aan iets wat wel gegeten wordt.
TJa, ik zeg het liever. Dan is het aan jou de keus of je goedkope meuk wil trakteren (gewoon om het trakteren) Of dat je graag wil dat mensen er van genieten en het opgegeten word.
Waarom pretenderen dat ik het lekker vind als ik dat niet vind. Dát vind ik nou sneu.
Nee dank je, ik houd niet zo van hema taart/bakker bart.
Ik vind dat niet snobistisch hoor.
vrijdag 18 oktober 2019 om 17:13
Dat is niet snob dat is gewoon de waarheid. Niemand kan er iets aan doen dat ie betere smaakpapillen heeft. En als iedereen dat nou vind behalve jij waarom zou je dan nog op gebak trakteren.nausicaa schreef: ↑18-10-2019 13:21Er is natuurlijk een verschil tussen ‘nee dank je, ik hou niet zo van tompouce’ en ‘nee hoor, ik ga echt geen tompouces van de Hema zitten eten hoor, niet te hachelen!’. Dat eerste is prima, dat tweede onnodig lomp.
En melden dat je alleen taart van (heul dure) bakker X eet en anders niks is snob, ook dan kun je gewoon zeggen dat je niet zo’n zin hebt. Is nog gewoon waar ook, want je hébt ook niet zo’n zin in die specifieke taart.
Geef wat men lekker vind of haal niets.

vrijdag 18 oktober 2019 om 17:23

vrijdag 18 oktober 2019 om 17:29
Ja dat is heel raar met bitterballen.lexi123 schreef: ↑18-10-2019 13:14Als iemand die al jaren in de horeca werkt, verbaas ik me nog steeds regelmatig over hoe hebberig mensen zijn. Als ik rondga met een schaal bittergarnituur, ontstaat er altijd een gestoorde situatie waarbij "ik neem er twee, want ik heb twee handjes!", "je slaat mij de hele tijd over!!" en "nou, laat die schaal hier maar staan hahaha!" niet van de lucht zijn. En het grappige is, de samenstelling van de groep maakt niet uit. Altijd hetzelfde liedje. Behalve kinderen! Kinderen zijn eigenlijk altijd heel lief, die vragen netjes of ze er een mogen pakken en als ik dan nog eens terugkom, wordt er negen van de tien keer gezegd: "Ik heb al gehad.", waarbij vaak de ouder er dan toch eentje weggraait.
Dat roept het slechtste in de mens op.
Het zijn er altijd te weinig lijkt ook wel, hoeveel het er ook zijn er staan altijd mensen sip te kijken.
Wat wel hilarisch was, was een keer een borrel met een bittergarnituur.
Iedereen bovengenoemd gedrag.
Stonden ze met hun handenvol bietenballen en groentefricandellen
Of dat ze dan hun mond staan te verbranden en hun handen vol hebben dus er niks aan kunnen doen, behalve de hete bitterbal in hun bier spugen ofzo.