Geld & Recht alle pijlers

traktaties op het werk/hebberigheid

12-10-2019 13:35 293 berichten
Naar aanleiding van een paar posts in het gierige acties-topic op deze pijler:

Traktaties op het werk. Ik vind ze leuk. Sommige mensen schijnen zich niet te kunnen beheersen wanneer er lekkers voor het grijpen ligt. Misschien kieperen ze wel een zak minimarsen in hun tas of schuiven ze de saucijzenbroodjes per twee naar binnen.
Andere mensen zeggen: ja, maar nu lust ik het niet, dus ik neem het mee naar huis, want dan lust ik het wel en feitelijk eet ik dan niets meer dan een ander. En weer andere mensen vinden daar dan weer van alles van.

Wat zijn jouw ervaringen met traktaties op je werk?
aloha66 schreef:
18-10-2019 17:13
Dat is niet snob dat is gewoon de waarheid. Niemand kan er iets aan doen dat ie betere smaakpapillen heeft. En als iedereen dat nou vind behalve jij waarom zou je dan nog op gebak trakteren.
Geef wat men lekker vind of haal niets.
Serieus? Mijn kinderen weten al beter: je krijgt wat je krijgt en anders neem je maar niet.
Ik vind het echt onbeschoft om eisen te gaan stellen aan wat iemand tracteert, dan eet je het gewoon zonder commentaar niet.
aviv_13 schreef:
18-10-2019 13:05
Ik herinner me opeens dat er een nieuwe snoepwinkel was gekomen in het dorp waar ik woonde, die een nieuw soort snoep, maatje XL vergeleken wat we gewend waren, o.a. schuimharten. Voor mijn 10e verjaardag trakteerde op deze snoepjes, waarvan het de bedoeling was dat elk kind uit mijn klas er 1 of 2 van zou nemen. Ik zie mijn klasgenootjes nog op mij afstormen en allemaal tegelijk hun hand in de snoeptrommel te graaien, ik was ontzet van de hebberigheid.
Dat doet me denken aan mijn collega die pom had gemaakt en scandeerde bij het serveren:
dit was DUUR, met DURE ingrediënten! Dus niet onbeschoft zijn (namen usual graaiers) neem een hapje. Kijk! Zoveel! Het is LUNCH!

Ik vind het briljant, het vulde ook heel erg en ze had groot gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
18-10-2019 17:38
Serieus? Mijn kinderen weten al beter: je krijgt wat je krijgt en anders neem je maar niet.
Ik vind het echt onbeschoft om eisen te gaan stellen aan wat iemand tracteert, dan eet je het gewoon zonder commentaar niet.
Het ging toch niet om eisen? Maar om mensen die weigeren omdat het niet van bakker x komt.
Trakteer dan niet als je dat te duur vindt, Maar goedkoop gebak weggooien is ook duur denk ik dan.
Ik heb liever om het jaar goed gebak dan ieder jaar karton.
Liever een koekje dan slecht gebak.
Dus idd dan neem je maar niet. Maar de schrijfster klaagde dat men het niet wilde eten. Tja, ik ga net als vele anderen blijkbaar, niet tegen heug en meug eten om de jarige een plezier te doen.
Tuurlijk moet niemand iets eten wat hij of zij niet wil eten.

Jouw woordkeuze Aloha is wel zeer veelzeggend. Meuk, rotzooi, goedkope troep. Poeh, tis me wat.

Weet je dat sommige mensen maar gewoon met een stroom meezwemmen, enkel om niet buiten de boot te vallen. Oa door types met jouw soort uitspraken. Gevaarlijk terrein.

En weet je nog iets? Soms is een non-merk lekkerder dan zijn merk broertje.
En smaakpapillen zijn zo individueel, ook daarover valt niet te twisten.
Misschien serveer jij ook wel eens iets dat de grote meute niet of minder aanspreekt.
aloha66 schreef:
18-10-2019 17:41
Het ging toch niet om eisen? Maar om mensen die weigeren omdat het niet van bakker x komt.
Trakteer dan niet als je dat te duur vindt, Maar goedkoop gebak weggooien is ook duur denk ik dan.
Ik heb liever om het jaar goed gebak dan ieder jaar karton.
Liever een koekje dan slecht gebak.
Dus idd dan neem je maar niet. Maar de schrijfster klaagde dat men het niet wilde eten. Tja, ik ga net als vele anderen blijkbaar, niet tegen heug en meug eten om de jarige een plezier te doen.
Prima, niet herkenbaar trouwens want ik hou van HEMA taart en heb laatst ook een heerlijke punt van de MultiVlaai gegeten (marshmallow, tip).
Maar ik vind het wat anders dan in koor te roepen ' je hebt van het verkeerde merk gekocht'.
Ik werk in een multiculti team waarbij soms men wat doorslaat in zich uitsloven qua etniciteit en zich willen profileren. Heb je per ongeluk in je team net een meerderheid van een bepaalde club dan krijg je dit soort praatjes ook. Wordt snel de kop ingedrukt.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
18-10-2019 17:10
Dus jij geeft liever geld uit aan gebak wat niet gegeten wordt dan aan iets wat wel gegeten wordt.
TJa, ik zeg het liever. Dan is het aan jou de keus of je goedkope meuk wil trakteren (gewoon om het trakteren) Of dat je graag wil dat mensen er van genieten en het opgegeten word.
Waarom pretenderen dat ik het lekker vind als ik dat niet vind. Dát vind ik nou sneu.

Nee dank je, ik houd niet zo van hema taart/bakker bart.
Ik vind dat niet snobistisch hoor.
Nee, dat heb ik nergens gezegd en ik heb al helemaal geen goedkope meuk gekocht.. Als je even de moeite had genomen om terug te lezen dan had je kunnen weten dat ik voor iedere individuele collega een traktatie naar wens bij een banketbakker had geregeld. Als je dan een saucijzenbroodje hebt besteld en je hebt deze gekregen dan is het echt zeuren om niks als je laat weten dat de saucijzenbroodjes bij een andere bakker lekkerder zijn. Ik vind mensen die daarover gaan lopen zeuren toch echt ondankbare snobs.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Het-groepje schreef:
18-10-2019 17:48
Prima, niet herkenbaar trouwens want ik hou van HEMA taart en heb laatst ook een heerlijke punt van de MultiVlaai gegeten (marshmallow, tip).
Maar ik vind het wat anders dan in koor te roepen ' je hebt van het verkeerde merk gekocht'.
Ik werk in een multiculti team waarbij soms men wat doorslaat in zich uitsloven qua etniciteit en zich willen profileren. Heb je per ongeluk in je team net een meerderheid van een bepaalde club dan krijg je dit soort praatjes ook. Wordt snel de kop ingedrukt.
Je moet trouwens wel herkennen of iets te eten is in multicultureel gezelschap, chinese snoepjes kunnen heel verradelijk zijn, dat is net zoiets als Harry Potter's smekkies-in-alle-smaken. Dan is het soms heel moeilijk om het gezicht in de plooi te houden als je net zo'n snoepje in je mond hebt gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vermakelijk topic :popcorn: Bijzonder dat bij het ene team er echt onbeschofte types bij zitten en bij het andere niet. Bij ons is het altijd relaxt, traktaties in alle soorten en maten en iedereen gedraagt zich beschaafd.

Als er broodjes zijn geserveerd bij een lunch en er zijn over dan werden die tot vorig jaar in de hal van het bedrijf gezet zodat dakloze mensen ze op konden komen eten. Helaas mocht dat ineens niet meer omdat de NVWA ons op de vingers tikte en dat we beboet konden worden als we dit nog weer zouden doen :bonk: Echt, belachelijk. Ben nog steeds aan het broeden op een manier waarop die broodjes toch op een goede plek neergezet kunnen worden zodat daklozen ze kunnen komen opeten.
Your ego is not your amigo!
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
18-10-2019 08:59
Wij hadden deze week weer vrjaardag in het team. Drie luitjes hadden cake en koekjes gebakken (waaronder ik) en meestal is er dan nog wat chips, fruit en &Ms in schaaltjes en er is sowiso altijd wat lekkers voor de glutenvrije en vegan brigade. Het bakken wordt gedaan door mensen die het ook leuk vinden. De secretaresse zet het 'taart moment' ook altijd in alle agenda's zodat we even een pauze momentje samen hebben. Wie daar niet bij kan zijn heeft pech, al wordt er dan meestal wel een bordje met een stukje van elke cake/taart voor apart gehouden als je er op die dag bent (niet als je de hele dag weg bent). De jarig zelf neemt niks mee (hier wordt je getrakteerd). Meestal is het trakteren niet op de dag van jarig zijn, want wij krijgen tegenwoordig een vrije dag op je verjaardag (van de werkgever), die bedoeld is om op te nemen op de dag dat je jarig bent.

Bij een grote vrjaardag (40, 50 of 60) wordt er extra uitgepakt.
klinkt als een gezellig en betrokken team :thumbsup:
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
wiriehorn schreef:
18-10-2019 19:23
Wat een vermakelijk topic :popcorn: Bijzonder dat bij het ene team er echt onbeschofte types bij zitten en bij het andere niet. Bij ons is het altijd relaxt, traktaties in alle soorten en maten en iedereen gedraagt zich beschaafd.

Als er broodjes zijn geserveerd bij een lunch en er zijn over dan werden die tot vorig jaar in de hal van het bedrijf gezet zodat dakloze mensen ze op konden komen eten. Helaas mocht dat ineens niet meer omdat de NVWA ons op de vingers tikte en dat we beboet konden worden als we dit nog weer zouden doen :bonk: Echt, belachelijk. Ben nog steeds aan het broeden op een manier waarop die broodjes toch op een goede plek neergezet kunnen worden zodat daklozen ze kunnen komen opeten.
Jammer dat een instantie zo'n sympathiek idee wil dwarsbomen, hopelijk kunnen jullie een oplossing vinden.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
ik had zo een collega die alleen maar gebak, bonbons, koek etc. van een bepaalde bakker/winkel wil. Ik had eens koek van de bakker van Appie mee, voor mezelf. Daar keek ze smerig naar en vroeg waarom ik eigen merk koek vrat, want zij vond dat niet te vreten. Ze deed toch een graai in het pak en nam er 1, 'ik heb snaaidrang dus ik vind alles best' . Ze keek vol walging voordat ze een hap nam, en eenmaal kauwend zei ze 'hmm valt nog best mee'. (waarom je überhaupt pakt als het volgens jou niks kan zijn vraag ik mij wel af)
Alle reacties Link kopieren
Hier in mijn stad is een bepaalde bakker waar alle omgelegen dorpen brood en taart halen, als je dat al van de bakker hebt.

Maar ze moeten me niet gaan vertellen waar mijn traktatie vandaan moet komen hoor, ben je helemaal besodemietert. Wees blij dat je wat krijgt.
Ik koop eerlijk gezegd alleen maar dingen die ik zelf lust,want als er over is wil ik niet met wat naar huis wat ik zelf niet lekker vind.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Ik bepaal wat er komt, jij bepaalt of je het eet. En als je het niet eet, is mij dat best, maar je hoeft me niet te vertellen dat jouw professionelere smaakpapillen de oorzaak zijn van je weigering van mijn tweederangstraktaties.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
18-10-2019 20:06
Ik bepaal wat er komt, jij bepaalt of je het eet. En als je het niet eet, is mij dat best, maar je hoeft me niet te vertellen dat jouw professionelere smaakpapillen de oorzaak zijn van je weigering van mijn tweederangstraktaties.

Precies. Vreselijk dat geneuzel over bakker die en die en worst van huppelepup.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Betty_Slocombe schreef:
18-10-2019 20:06
Ik bepaal wat er komt, jij bepaalt of je het eet. En als je het niet eet, is mij dat best, maar je hoeft me niet te vertellen dat jouw professionelere smaakpapillen de oorzaak zijn van je weigering van mijn tweederangstraktaties.

Inderdaad!
Ik werk in een heel klein team dus ik houd wel een beetje rekening met waar men wel en niet van houdt.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons worden de snoeppotten door iedereen binnen ons team bijgevuld en de een neemt wat meer mee dan de ander maar dat is geen punt en wordt ook niet met elkaar vergeleken wie hoeveel meeneemt. Het is geen verplichting nl. alleen in de afgelopen jaren zo erin geslopen. Drie snoeppotten vol, eind van de week leeg. Daarnaast komt er ook altijd een lading, vooral chocolade en koekjes, mee als er een bijeenkomst is geweest met buitenlandse gasten. Ook dat is rap op. Voor de vorm staan er ook wel eens snoeptomaatjes, die overigens ook gewoon goed op gaan.

Hebberds of graaiers hebben we niet. Bij verjaardagen neemt iemand wat mee, kan van de Hema zijn, zelfgebakken, Jan de Groot bijv. het komt toch wel op en zijn er collega's op zo'n moment niet aanwezig, wordt er wat apart gezet en met collega's die bepaalde dingen niet mogen wordt ook rekening gehouden.
Koffiemomenten, al dan niet met taart worden bij ons ook ingepland, meestal bij een nieuwe collega of een vertrekkende collega.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
18-10-2019 19:45
ik had zo een collega die alleen maar gebak, bonbons, koek etc. van een bepaalde bakker/winkel wil. Ik had eens koek van de bakker van Appie mee, voor mezelf. Daar keek ze smerig naar en vroeg waarom ik eigen merk koek vrat, want zij vond dat niet te vreten. Ze deed toch een graai in het pak en nam er 1, 'ik heb snaaidrang dus ik vind alles best' . Ze keek vol walging voordat ze een hap nam, en eenmaal kauwend zei ze 'hmm valt nog best mee'. (waarom je überhaupt pakt als het volgens jou niks kan zijn vraag ik mij wel af)
Ik had haar een tik op haar hand gegeven. Afblijven 🤣
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Betty_Slocombe schreef:
18-10-2019 20:06
Ik bepaal wat er komt, jij bepaalt of je het eet. En als je het niet eet, is mij dat best, maar je hoeft me niet te vertellen dat jouw professionelere smaakpapillen de oorzaak zijn van je weigering van mijn tweederangstraktaties.
Gelukkig ben ik als pauper opgegroeid en is een tweederangs hemataart voor ons al luxe.
Betty_Slocombe schreef:
18-10-2019 20:06
Ik bepaal wat er komt, jij bepaalt of je het eet. En als je het niet eet, is mij dat best, maar je hoeft me niet te vertellen dat jouw professionelere smaakpapillen de oorzaak zijn van je weigering van mijn tweederangstraktaties.

Hoe vaak komt dat nou voor? Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. We zitten ons op te winden over een situatie die nauwelijks voorkomt en waarvan iedereen snapt dat het onbeschoft is.

Wat ik trouwens wel grappig vindt: we mogen van allerlei voedingsmiddelen zeggen dat we het liever van een speciaalzaak hebben, maar bij gebak ben je meteen een snob.
nerdopviva schreef:
18-10-2019 21:25
Hoe vaak komt dat nou voor? Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. We zitten ons op te winden over een situatie die nauwelijks voorkomt en waarvan iedereen snapt dat het onbeschoft is.

Wat ik trouwens wel grappig vindt: we mogen van allerlei voedingsmiddelen zeggen dat we het liever van een speciaalzaak hebben, maar bij gebak ben je meteen een snob.
Van mij mag iedereen alles bij een speciaalzaak halen, maar als iemand trakteert is het onbeleefd daar zulke opmerkingen over te maken. Deze opmerkingen werden gedaan door een zekere forumster hier, daar reageerde ik op. Op mijn werk heb ik zoiets nog nooit gehoord.
nerdopviva schreef:
18-10-2019 21:25

Wat ik trouwens wel grappig vindt: we mogen van allerlei voedingsmiddelen zeggen dat we het liever van een speciaalzaak hebben, maar bij gebak ben je meteen een snob.
Wat willen ‘we’ dan van een speciaalzaak?
nerdopviva schreef:
18-10-2019 21:25
Hoe vaak komt dat nou voor? Ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. We zitten ons op te winden over een situatie die nauwelijks voorkomt en waarvan iedereen snapt dat het onbeschoft is.

Wat ik trouwens wel grappig vindt: we mogen van allerlei voedingsmiddelen zeggen dat we het liever van een speciaalzaak hebben, maar bij gebak ben je meteen een snob.

Persoonlijk haal ik ook het liefst gebak bij een speciaalzaak, maar ik vind het raar om dat te zeggen tegen iemand die op dat moment een HEMA-taart trakteert. Dat maakt het snobistisch.
Suðri schreef:
18-10-2019 21:15
Gelukkig ben ik als pauper opgegroeid en is een tweederangs hemataart voor ons al luxe.
:heart:
Maar echt. Ik wist niet eens dat je moet neerkijken op Multivlaai, maar ik heb het in dit topic nu al een paar keer gelezen. Weer iets geleerd.
Ik ken lekkere taart en vieze taart, winkels interesseren me niet.
Betty_Slocombe schreef:
18-10-2019 21:33
:heart:
Maar echt. Ik wist niet eens dat je moet neerkijken op Multivlaai, maar ik heb het in dit topic nu al een paar keer gelezen. Weer iets geleerd.
Ik ken lekkere taart en vieze taart, winkels interesseren me niet.

Inderdaad!
Al haal je het bij de beste bakker ik zal nooit mokkataart eten. Appelkruimeltaart van de HEMA vind ik heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
en de lekkerste tompoezen komen van de HEMA
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven