Geld & Recht alle pijlers

trouwen - de zakelijke kant

23-03-2011 10:08 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
aventura_ wijzigde dit bericht op 13-05-2011 12:43
Reden: Niet meer relevant
% gewijzigd
Wij zijn gisteren bij de notaris geweest voor een orienterend gesprek. Onze insteek was dat we niet aan elkaar wilden verdienen en dat tijdens het huwelijk alles van ons samen is. We willen alleen geen zooitje ervan maken als het ooit tot een moment komt dat we niet meer samen willen zijn (onvoorstelbaar, maar dat terzijde), De notaris raadde ons aan dat alles wat nu van een van de twee is ook van een van de twee blijft. En dat dat ook zo blijft. Inkomens blijven gescheiden en dan heb je een gezamenlijke rekening waar je naar inkomen een bedrag op stort om samen van te leven. Dat was in ieder geval niet wat we wilden. We vinden het wel heel belangrijk om echt met alles wat we hebben ´samen´ te zijn en samen beslissingen te nemen over alles.

Dan was er nog een mogelijkheid dat je in gemeenschap van goederen trouwt behálve bijvoorbeeld dat huis of die spaarrekening. Maar probleem daarbij was dat het zich op die manier heel makkelijk kan vermengen met gemeenschappelijke zaken. En dan zou je als je het goed wil doen een administratie bij moeten gaan houden wie wat betaalt waarvan.. pffff.... dat willen we allemaal gewoon echt niet. De derde mogelijkheid lijkt ons wel wat: we trouwen in gemeenschap van goederen, maar we bepalen hoeveel ´rijker´ de een nu is dan de ander. Mocht het dan fout gaan dan gaat alles dus door de helft, en degene die bij het begin dus een hoger opgebouwd vermogen had krijgt dat verschil (met inflatiecorrectie bijvoorbeeld) terug van de ander. Dat is eigenlijk precies wat we willen. Dan kunnen we wel echt zeggen dan alles van ons samen is tijdens ons huwelijk, bouwen we echt samen alles op (of, afhankelijk van onze beslissingen, af maar daar gaan we niet vanuit. Dan is het echt in good times en bad times. En dat is wat we willen. Voordeel is ook dat we dan als een van ons komt te overlijden de ander alles kan krijgen zonder die belachelijk hoge erfrechtbelasting.

De notaris vond het wel een hoogst ongebruikelijke constructie, maar het komt denk ik wel het dichtst bij wat wij graag willen en waar we ons goed bij voelen.

Iemand hier ervaring mee?
@Phoebex: ik vraag me af of jullie dan nu echt signifcant verschillende vermogens hebben.

Stel dat vriend en ik nu zouden trouwen, dan heeft hij 3000 euro spaargeld en ik 5000 euro. Verder zijn alle spullen van mij (hij trekt bij mij in).

Stel dat we volgend jaar weer zouden scheiden: dan zou het zinnig zijn dat je dit verschil weer mee neemt in de verdeling van de spullen.

Stel dat we over 10 jaar gaan scheiden: dan zouden alle spullen waarschijnlijk al lang vervangen zijn op basis van ons gezamenlijk inkomen, dus dan gaat het nog om die 2000 euro verschil in vermogen op dit moment. Ik weet niet of ik daar HV voor af zou sluiten.
Nee voor 2000 zouden wij dat inderdaad niet doen. Het verschil is behoorlijk wat groter dan dat op dit moment. Daarbij komt dat ik een behoorlijke erfenis zal krijgen, waar hij (door uitsluitingsclausule) ook geen aanspraak op kan maken. Dus voor ons werkt deze constructie denk ik wel goed. Het is dé manier om tijdens het huwelijk alles samen te kunnen delen zonder dat 1 van ons bij scheiding vermogen zou krijgen wat was opgebouwd voordat we gingen trouwen.
Pheebexx, volgens mij moet er toch wel meer mogelijk zijn dan dat je nu schetst? Andere notaris raadplegen misschien?

Die opties die jij geeft lijken mij geen van allen aantrekkelijk. Ik hoop toch dat wij straks wat meer op maat gemaakte voorwaarden kunnen krijgen. Ik heb een beetje de indruk dat deze notaris jullie wil ontmoedigen om op huwelijkse voorwarden te gaan trouwen.
Nee hij vond het verstandigste gewoon alles apart te hebben en te houden. En als je iets uitsluit, een huis of een spaarrekening, dan gaat dat geld zich vermengen met gemeenschappelijk geld en is het (veel) later heel moeilijk om precies te achterhalen wat er met het geld is gebeurd, wie wat betaald heeft etc. En daar gaat het ons ook helemaal niet om. We willen juist alles samen delen. Het gaat er ons alleen maar om dat er geregistreerd wordt wat er nu is opgebouwd. Dan kan je daarna gewoon alles delen vanaf een bepaalde datum. Het gaat dan niet meer om een rekening of een huis, maar om een bedrag. Een huis dat op dit moment xxx waard is, en aandelen die op dit moment xxx waard zijn. Daarna kan je verder alles, (dus ook dat huis en die aandelen) samen opbouwen.
Hij zei bijv. ook: stel, ik financier van mijn spaargeld een wereldreis van 40000 euro, dan kan je zeggen dat je 20000 terug te vorderen hebt op je partner. Dat is hoe het dan officieel in elkaar steekt. Maar zo willen wij niet leven. En dat is voor ons ook niet nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven