Geld & Recht alle pijlers

Trouwvraag

26-05-2018 10:21 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me aan het orienteren op de regelzaken van de bruiloft.
We hebben een beperkt budget en onverhoopt iets leuk gevonden wat enigzins met ons budget te verenigen valt, joehoe!

Nu vraag ik me af; we trouwen in een kasteeltje buiten de eigen woonplaats. Dan moet ik het huwelijk aanmelden in de gemeente van het kasteeltje toch? En gelden ook de kosten van die gemeente en niet van de eigen gemeente?

En ik lees dat het sinds jan stamdaard onder huwelijkse voorwaarden is. Wat houdt dat nou precies in? Is dat slim om te doen of juist niet? Als je het wil aanpassen komen er notariskosten bij, dat vind ik ook zonde als het eigenlijk weinig uitmaakt.
Qua financieen hebben we alles op een hoop. We hebben beiden een studieschuld die we samen afbetalen. Partner heeft een halve ton van zijn ouders gekregen en dat zit in het huis.
Trotter schreef:
26-05-2018 11:28
Nee, de standaard is nu een soort hybride tussenvorm. Bij echte huwelijkse voorwaarden leg je precies vast hoe jullie het samen allemaal geregeld willen hebben.

Ga praten met een notaris. En verdiep je eerst eens in wat trouwen nou eigenlijk precies inhoudt, want volgens mij heb je nog niet verder gedacht dan het zaaltje en de jurk.
Dat klopt eerlijk gezegd wel. Ik ging er ( naief) vanuit dat het niet zo veel zou verschillen van ons samenlevingscontract.

Maar uiteindelijk was dit toch wel ter sprake gekomen in de voorbereiding ( neem ik aan) en dan hadden we dat besproken wat ons het beste lijkt.
We willen de rest van ons leven samen verder en daarbij de zaken zo goed mogelijk regelen voor de kinderen en voor onszelf mochten er nare dingen gebeuren.
Hartjespyama schreef:
26-05-2018 11:50
Dat klopt eerlijk gezegd wel. Ik ging er ( naief) vanuit dat het niet zo veel zou verschillen van ons samenlevingscontract.

Maar uiteindelijk was dit toch wel ter sprake gekomen in de voorbereiding ( neem ik aan) en dan hadden we dat besproken wat ons het beste lijkt.
We willen de rest van ons leven samen verder en daarbij de zaken zo goed mogelijk regelen voor de kinderen en voor onszelf mochten er nare dingen gebeuren.
Ons samenlevingscontract vormde het uitgangspunt voor de huwelijkse voorwaarden. Maar ons samenlevingscontract was al redelijk uitgebreid en daarin was het meeste al wel opgenomen.
o beetje mosterd ben ik....
Maar TO hoe weet jij dat iedereen in jouw omgeving getrouwd is in gemeenschap van goederen? Ik ben ook getrouwd, maar ik denk niet dat jij weet in welke vorm: ook niet als je mijn vriendin/familielid bent. Daar heb ik het enkel met een paar mensen over gehad waarvan ik wist dat ik goed advies zou krijgen en mijn man.
Van mijn zus en nicht weet ik het want ik was erbij toen zij het daarover hadden en van twee vriendinnen die zijn getrouwd. Dat is ook een keer ter sprake gekomen. Ik heb dat toen onthouden maar verder niet ingegaan op hoe en wat omdat dat toen voor mij niet zo boeiend was.
Van ons weet de directe omgeving het ook wel. Maar dat is meer omdat de vrouw van mijn broertje beweert dat trouwen op huwelijkse voorwaarden geen wettig huwelijk is.
lise1985 schreef:
26-05-2018 12:46
Maar dat is meer omdat de vrouw van mijn broertje beweert dat trouwen op huwelijkse voorwaarden geen wettig huwelijk is.

:bonk: Hoe komt ze daar nou bij?
Trotter schreef:
26-05-2018 12:48
:bonk: Hoe komt ze daar nou bij?
Gevalletje wereldvreemd. Zij mocht alleen maar trouwen met mijn broertje als het in gemeenschap van goederen was. Anders accepteerde haar vader het niet.
Het was allemaal een stuk makkelijker in de tijd dat vrouwen nog gewoon als handelingsonbekwaam werden beschouwd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
lise1985 schreef:
26-05-2018 12:49
Gevalletje wereldvreemd. Zij mocht alleen maar trouwen met mijn broertje als het in gemeenschap van goederen was. Anders accepteerde haar vader het niet.

Wat heeft haar vader daarmee te maken? Ze was toch volwassen toen ze trouwde, neem ik aan? Pfff, ze klinkt als een golddigger op bevel van haar pappie of zo.
Trotter schreef:
26-05-2018 12:58
Wat heeft haar vader daarmee te maken? Ze was toch volwassen toen ze trouwde, neem ik aan? Pfff, ze klinkt als een golddigger op bevel van haar pappie of zo.
Geen golddigger maar iets met religie
Je hebt toch wel witte duiven hè?
Damned if I don’t
Hartjespyama schreef:
26-05-2018 11:50

Je hebt al een samenlevingscontract? Als die afspraken nog steeds volstaan, dan ga je daar straks mee naar de notaris, laat je die omzetten tot huwelijkse voorwaarden, dan ben je inderdaad een paar 100 euro armer maar dan is het gewoon geregeld.

Kind kan de was doen.

En nee, natuurlijk denk je het niet nodig te hebben. Maar denk je dat iemand die op den duur gaat scheiden op het moment van het ja-woord dacht dat het zo zou gaan lopen? Dat is zegmaar precies waar die afspraken dus voor zijn. Voor die situatie die je hopelijk nooit nodig hebt. Dat was toch met je samenlevingscontract net zo? Als alles voor altijd pais en vree blijft dan zou je dat contract ook niet nodig hebben gehad. Maar je kunt dus niet in de toekomst kijken.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
26-05-2018 14:40
En nee, natuurlijk denk je het niet nodig te hebben. Maar denk je dat iemand die op den duur gaat scheiden op het moment van het ja-woord dacht dat het zo zou gaan lopen? Dat is zegmaar precies waar die afspraken dus voor zijn. Voor die situatie die je hopelijk nooit nodig hebt.

Huwelijkse voorwaarden zijn niet alleen nuttig voor als je gaat scheiden hoor. Ook als een van de twee een eigen bedrijf begint, of schulden maakt kunnen ze heel veel ellende voorkomen. Door huwelijkse voorwaarden bescherm je je partner tegen financieel onheil, zowel tijdens als na je huwelijk.
Hartjespyama schreef:
26-05-2018 10:21
We hebben een beperkt budget
Trouwen; de duurste dag van je leven en dan heb ik het nog niet eens over de dag zelf..
Nee hoor, scheiden, dat is pas duur.
Hebben jullie toen jullie een huis kochten geen samenlevingscontract bij de notaris gemaakt? Met een testament. Wij hebben daarin ook gelijk opgenomen wat er wel/niet zal veranderen bij het trouwen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Even goed opletten hier: het nieuwe huwelijksvermogensrecht houdt niet in dat je automatisch onder huwelijksvoorwaarden getrouwd bent want hiervoor moet je - je raadt het nooit- huwelijksvoorwaarden laten opstellen... :lightbulb:

De algehele gemeenschap van goederen is een beperktere gemeenschap van goederen geworden: in beginsel vallen de voorhuwelijkse goederen niet in de gemeenschap maar goederen die voor het huwelijk al gemeenschappelijk waren (waaronder begrepen het huis met de schenking) vallen weer wel in die gemeenschap en de vordering vanwege die schenking ook - dat lijkt mij niet wenselijk.

En het samenlevingscontract wordt ontbonden door het huwelijk en afhankelijk van hoe de afspraken zijn geformuleerd zijn die straks ook van tafel - tijd voor een gesprek met de notaris lijkt me.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Trotter schreef:
26-05-2018 19:17
Huwelijkse voorwaarden zijn niet alleen nuttig voor als je gaat scheiden hoor. Ook als een van de twee een eigen bedrijf begint, of schulden maakt kunnen ze heel veel ellende voorkomen. Door huwelijkse voorwaarden bescherm je je partner tegen financieel onheil, zowel tijdens als na je huwelijk.
Ja ik verwoord het te beperkt inderdaad.
Maar ik bedoel vooral te zeggen dat je wat tijd en geld investeert in een contract wat je - als alles goed gaat - hopelijk nooit nodig zult hebben. Dat je dat juist doet voor als de dingen niet gaan zoals je had gehoopt.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Iets om goed in de gaten te houden, maar het kan zijn dat zit probleem er al is (ik weet niet hoe de belastingdienst het ziet bij een samenlevingscontract) is dit:
http://www.vandoornmfp.nl/fiscaliteiten ... scheiding/

De belastingdienst deelt de eigen woningreserve gewoon door 2 ook al is het grootste deel van de overwaarde van je man.

Alleen als je na een scheiding eerst 3 jaar zou huren is er geen probleem met de hra. Dan is de eigen woning reserve vervallen.

Het kan zijn dat het door het nieuwe huwelijksrecht veranderd is, want hier staat weer dat de eigen woningreserve prive blijft dus niet per definitie door 2-en gaat.
Wat zijn eigen problemen weer geeft.
https://www.nextens.nl/eigen-woning/de- ... voor-2018/

Bespreek dit met een notaris om dit mogelijke probleem af te vangen.
Judy_Hopps schreef:
27-05-2018 10:38
Iets om goed in de gaten te houden, maar het kan zijn dat zit probleem er al is (ik weet niet hoe de belastingdienst het ziet bij een samenlevingscontract) is dit:
http://www.vandoornmfp.nl/fiscaliteiten ... scheiding/

De belastingdienst deelt de eigen woningreserve gewoon door 2 ook al is het grootste deel van de overwaarde van je man.

Alleen als je na een scheiding eerst 3 jaar zou huren is er geen probleem met de hra. Dan is de eigen woning reserve vervallen.

Het kan zijn dat het door het nieuwe huwelijksrecht veranderd is, want hier staat weer dat de eigen woningreserve prive blijft dus niet per definitie door 2-en gaat.
Wat zijn eigen problemen weer geeft.
https://www.nextens.nl/eigen-woning/de- ... voor-2018/

Bespreek dit met een notaris om dit mogelijke probleem af te vangen.
Heel interessant dit. Dit zou bij mij van toepassing zijn als we uit elkaar gaan. Hier gaan we ook eens naar kijken.
Ik heb het gevoel dat sommigen TO oude informatie geven?
Tegenwoordig is het zo dat als je niks regelt, alles vóór het huwelijk apart blijft, en alles in het huwelijk van jullie samen is.

Wij zijn drie jaar geleden getrouwd - toen dit nog niet zo was - en hebben toen dit precies zo vastgelegd bij de notaris. Als we nu zouden trouwen, zouden wij dus niks hoeven doen.

Ik vraag me af wat jullie dan nog extra zouden regelen? Als TO en partner weer zouden scheiden krijgt een ieder toch automatisch de helft van het huis (min idd de 50k van partner), ieder zn eigen studieschuld, etc?
heartsxdaggers schreef:
28-05-2018 06:32
Ik vraag me af wat jullie dan nog extra zouden regelen?

Ik zou niet willen dat mijn partner verantwoordelijk zou worden voor schilden die ik aanga. Of dat als een van ons een bedrijf begint al onze gezamenlijke eigendommen gevaar lopen als het bedrijf failliet gaat. Ik zou de financiën dus helemaal scheiden, dat is de beste manier om elkaar en jezelf te beschermen tegen financiële ellende.
drominique schreef:
26-05-2018 11:45
Wat hebben jullie destijds voor het huis geregeld dan?
Ik neem aan dat je niet alleen het droomhuis precies binnen budget gekocht hebt en klaar?

Datzelfde geldt voor trouwen: lees je eens goed in, praat er samen over, denk er goed over na. Die kosten van de notaris heb je nl zo weer terugverdiend: Het scheelt je heel veel gedoe en geld als je onverhoopt uit elkaar gaat, maar ook al blijf je eeuwig bij elkaar? Dan heb je er nog steeds baat bij om de dingen goed te regelen: bijv. met een eigen zaak, erfenissen, enz.

Dat feestje is echt bijzaak, ookal lijkt het allemaal daar om te draaien tegenwoordig
Heeft niets met tegenwoordig te maken. In " mijn" tijd jaren 90 was het gewoon normaal dat je trouwt omdat je bij elkaar wil blijven en dat met de familie wil delen.
Een enkeling met een eigen bedrijf trouwde op huwelijkse voorwaarden.
Dat gezeur tegenwoordig dat je alles vast moet leggen.
pipootje schreef:
28-05-2018 18:03
In " mijn" tijd jaren 90 was het gewoon normaal dat je trouwt omdat je bij elkaar wil blijven en dat met de familie wil delen.

Dat kan anders ook prima zonder te trouwen. Om bij elkaar te blijven en dat met familie te delen heb je echt geen boterbriefje nodig hoor. Ook in 'jouw' tijd al niet.

Een huwelijk is van oudsher en bij uitstek bedoeld om een aantal financiële en familierechtelijke zaken vast te leggen in een contract. Waarom vind je het 'gezeur' als mensen zelf invloed willen hebben op dat contract, in plaats van blind te tekenen voor iets waarvan veel bruidsparen geen notie hebben wat het inhoudt? Ik verdiep me in alles wat ik onderteken, of dat nu een overeenkomst met een energieleverancier is, een arbeidscontract of een hypotheekakte. Dus waarom is het 'gezeur' als ik voor het belangrijkste en ingrijpende contract van mijn leven niet klakkeloos de standaardbepalingen accepteer, maar daar mijn eigen inbreng in wil?
Ik vind het eigenlijk behoorlijk naïef wanneer iemand dat niét wil.
viva-amber schreef:
26-05-2018 12:56
Het was allemaal een stuk makkelijker in de tijd dat vrouwen nog gewoon als handelingsonbekwaam werden beschouwd.
Those were the days...
Op vrijdag het bruine geldzakje van je man in beslag nemen en hem zijn zakgeld en een pakje shag geven.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven