Geld & Recht alle pijlers

Trouwvraag

26-05-2018 10:21 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me aan het orienteren op de regelzaken van de bruiloft.
We hebben een beperkt budget en onverhoopt iets leuk gevonden wat enigzins met ons budget te verenigen valt, joehoe!

Nu vraag ik me af; we trouwen in een kasteeltje buiten de eigen woonplaats. Dan moet ik het huwelijk aanmelden in de gemeente van het kasteeltje toch? En gelden ook de kosten van die gemeente en niet van de eigen gemeente?

En ik lees dat het sinds jan stamdaard onder huwelijkse voorwaarden is. Wat houdt dat nou precies in? Is dat slim om te doen of juist niet? Als je het wil aanpassen komen er notariskosten bij, dat vind ik ook zonde als het eigenlijk weinig uitmaakt.
Qua financieen hebben we alles op een hoop. We hebben beiden een studieschuld die we samen afbetalen. Partner heeft een halve ton van zijn ouders gekregen en dat zit in het huis.
Wanneer je een contract aangaat en je neemt daar als derde partij de Nederlandse staat bij, dan kost het geld.

Mijn persoonlijke mening; ik zou nooit en te nimmer in gemeenschap van goederen trouwen.

Ga je eeerst eens verdiepen wat trouwen precies inhoudt behalve een feest met een witte jurk en een trouwambtenaar.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
26-05-2018 10:27
Wanneer je een contract aangaat en je neemt daar als derde partij de Nederlandse staat bij, dan kost het geld.

Mijn persoonlijke mening; ik zou nooit en te nimmer in gemeenschap van goederen trouwen.

Ga je eeerst eens verdiepen wat trouwen precies inhoudt behalve een feest met een witte jurk en een trouwambtenaar.
Dit!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Verdiep je alsjeblieft goed in de huwelijkse voorwaarden, zeker als je allebei schulden hebt en je partner een schenking heeft gehad van zijn ouders.

Financiën op een hoop is nooit aan te raden, tenzij je volledig in gemeenschap van goederen bent getrouwd.

Verder, de gemeente waar je in trouwt handelt je huwelijk af, dus daar betaal je ook hun tarieven aan.
Oh wauw, jij denkt dat huwelijkse voorwaarden en gemeenschap van goederen niet zoveel uitmaakt? Dat is bizar als je wil trouwen. Ga asjeblieft eerst inlezen wat een huwelijk inhoudt, het feestje is pas 1% van het huwelijk.
Je hebt er goed over nagedacht :bonk:
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Volgens mij, houdt dat in, dat de halve ton die je partner extra heeft meegebracht, na een scheiding ook weer extra naar hem toegaat. En je partner kan nu wel roepen dat hij dat nooit gaat doen, trust me, bij een evt. scheiding eist hij gewoon die halve ton waar hij recht op heeft.
En als je tijdens je huwelijk niks bijhoudt wie wat betaald heeft, gaat daarvan gewoon alles door de helft.
ik geef mn bek ook maar een douw
Een huwelijk is een contract met grote financiële risico’s. Als je die risico’s niet kent of snapt, dan moet je je daar echt in verdiepen voordat je ja zegt. Een notaris nu kost misschien een paar honderd euro, maar een vechtscheiding straks kan vele duizenden euro’s kosten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ap-sluiten
viva-amber schreef:
26-05-2018 10:32
Je hebt er goed over nagedacht :bonk:
Precies wat ik dacht..
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Waarom gaan jullie trouwen?
Ik dacht dat het voor onze specifieke situatie niet zoveel uitmaakte eerlijk gezegd. Misschien een beetje naief gedacht.

We willen trouwen om alles goed voor de kinderen te regelen en vanuit mij ook het romantische stuk.

Voor die halve ton maakt het geen verschil toch want die is geschonken voor het trouwen dus die blijft van partner.

Waarom zou je juist wel of juist niet in gemeenschap van goederen trouwen? In mijn omgeving heeft iedereen ( waarvan ik het weet) dat zo gedaan.
Als jouw partner enorme schulden maakt en dan verdwijnt, ben jij de sjaak, want dan staan de schuldeisers bij jou aan de deur. Ook voor jouw is gemeenschap van goederen niet handig; als jullie uit elkaar gaan en het huis verkocht moet worden (staat hopelijk wel op jullie beider naam???), dan is hij zijn halve ton voor de helft kwijt, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Ga eens vrijblijvend met een notaris praten en hopelijk kom je dan tot de conclusie dat die paar euro's die je bij de notaris besteedt niet opwegen tegen de ellende die je kunt voorkomen. Zoals mijn eigen notaris al zei: het is oorlogsrecht, je hoopt niet dat je het ooit nodig hebt, maar als het misgaat, ben je blij dat je het goed geregeld hebt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Hartjespyama schreef:
26-05-2018 10:52
Ik dacht dat het voor onze specifieke situatie niet zoveel uitmaakte eerlijk gezegd. Misschien een beetje naief gedacht.

We willen trouwen om alles goed voor de kinderen te regelen en vanuit mij ook het romantische stuk.

Voor die halve ton maakt het geen verschil toch want die is geschonken voor het trouwen dus die blijft van partner.

Waarom zou je juist wel of juist niet in gemeenschap van goederen trouwen? In mijn omgeving heeft iedereen ( waarvan ik het weet) dat zo gedaan.
Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen worden alle bezittingen en schulden die voor het huwelijk vergaard zijn, ook gemeenschappelijk bezit.
Dus alles wat je voor het huwelijk zelf gekocht hebt, wordt na het huwelijk ook van partner en vice versa.
Sonne- schreef:
26-05-2018 10:31
Ga asjeblieft eerst inlezen wat een huwelijk inhoudt, het feestje is pas 1% van het huwelijk.

Het feestje is alleen de bruiloft, en staat zelfs helemaal los van het huwelijk.
Trouwen is een contract aangaan met elkaar en de staat. Een keihard contract met levensgrote consequenties. Ik neem aan dat je nooit iets tekent zonder de kleine lettertjes te lezen, waarom zou je dat in dit geval wel doen?
lise1985 schreef:
26-05-2018 10:53
Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen worden alle bezittingen en schulden die voor het huwelijk vergaard zijn, ook gemeenschappelijk bezit.
Dus alles wat je voor het huwelijk zelf gekocht hebt, wordt na het huwelijk ook van partner en vice versa.
Daarom is dat dus niet meer de standaard. Nu is standaard dat alle schulden en vermogens opgebouwd voor het huwelijk niet in de gemeenschap vallen. Alles opgebouwd tijdens het huwelijk wel. Zo wordt het bezit van een huis en de hypotheek ook niet meer automatisch van beiden.

Wil je anders dan moet je naar de notaris.
Dahlia74 schreef:
26-05-2018 10:58
Daarom is dat dus niet meer de standaard. Nu is standaard dat alle schulden en vermogens opgebouwd voor het huwelijk niet in de gemeenschap vallen. Alles opgebouwd tijdens het huwelijk wel. Zo wordt het bezit van een huis en de hypotheek ook niet meer automatisch van beiden.

Wil je anders dan moet je naar de notaris.
En terecht ook.

Van mij mogen ze zelfs het samenlevingscontract verplicht stellen. Ik begrijp gewoon niet dat mensen niet eerst goed nadenken over de consequenties, voordat ze zomaar even zonder afspraken de financiën op een hoop gooien bijvoorbeeld.
Belle73 schreef:
26-05-2018 10:53
Als jouw partner enorme schulden maakt en dan verdwijnt, ben jij de sjaak, want dan staan de schuldeisers bij jou aan de deur. Ook voor jouw is gemeenschap van goederen niet handig; als jullie uit elkaar gaan en het huis verkocht moet worden (staat hopelijk wel op jullie beider naam???), dan is hij zijn halve ton voor de helft kwijt, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Ga eens vrijblijvend met een notaris praten en hopelijk kom je dan tot de conclusie dat die paar euro's die je bij de notaris besteedt niet opwegen tegen de ellende die je kunt voorkomen. Zoals mijn eigen notaris al zei: het is oorlogsrecht, je hoopt niet dat je het ooit nodig hebt, maar als het misgaat, ben je blij dat je het goed geregeld hebt.
Dat lijkt me een goed idee om eens te gaan praten. Maar jij zegt eigenlijk dat het dus wijzer is op huwelijkse voorwaarden? Dat is vanaf nu toch al standaard zo?
Romantisch blind iets tekenen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hartjespyama schreef:
26-05-2018 11:20
Maar jij zegt eigenlijk dat het dus wijzer is op huwelijkse voorwaarden? Dat is vanaf nu toch al standaard zo?

Nee, de standaard is nu een soort hybride tussenvorm. Bij echte huwelijkse voorwaarden leg je precies vast hoe jullie het samen allemaal geregeld willen hebben.

Ga praten met een notaris. En verdiep je eerst eens in wat trouwen nou eigenlijk precies inhoudt, want volgens mij heb je nog niet verder gedacht dan het zaaltje en de jurk.
We hebben een koophuis samen, staat op beider naam. Bij uit elkaar gaan delen we de winst en eventuele schuld ( voor mij gaat die halve ton er dan nog af) want die is niet van mij dat is al zo vastgelegd.

We hebben een samenlevingscontract.

We kiezen er nu voor om beide sarissen op een en of rekening te storten en daar alle lasten/boodschappen/kinderen van te betalen. Een ieder heeft nog een eigen bedrag om wat van te doen en we hebben een spaarrekening.

We hebben een auto, gekocht van ons gezamenlijk spaargeld.

Als we in gemeenschap van goederen trouwen blijft dat toch hetzelfde? ( plus dus als een van ons schulden maakt de ander er ook voor opdraait) de spaarrekening en bezittingen zoals de auto/huis gaan door de helft.

Ons huis staat vol spullen. Sommige van hem, andere van mij maar het meeste zoals meubels ed van ons samen ook gekocht met samen geld.
Hartjespyama schreef:
Dat lijkt me een goed idee om eens te gaan praten. Maar jij zegt eigenlijk dat het dus wijzer is op huwelijkse voorwaarden? Dat is vanaf nu toch al standaard zo?
Nee, lees die link die ik eerder gepost heb.

Gedeeltelijk huwelijkse voorwaarden gaat het om tegenwoordig. Als je zelf niks anders regelt, is de standaardregeling nog steeds dat bezittingen en schulden opgebouwd tijdens het huwelijk gezamenlijk zijn.
Hartjespyama schreef:
Ga eens beginnen met jullie bezittingen en schulden in kaart te brengen. Wat is van jullie individueel en wat zijn gezamenlijke bezittingen en schulden. Vervolgens ga je je financiën scheiden. Lonen op de eigen rekening, individuele uitgaven van de eigen rekening. Gezamenlijke lasten van de gezamenlijke rekening, waar jullie naar rato maandelijks geld op storten.

Dan heb je een beter inzicht in jullie situatie en dat gaat het uitgangspunt vormen voor het gesprek met de notaris.
Trouwen doe je dus altijd op huwelijkse voorwaarden, en die moet je aanpassen naar jullie persoonlijke situatie.
lise1985 schreef:
26-05-2018 11:09
En terecht ook.

Van mij mogen ze zelfs het samenlevingscontract verplicht stellen. Ik begrijp gewoon niet dat mensen niet eerst goed nadenken over de consequenties, voordat ze zomaar even zonder afspraken de financiën op een hoop gooien bijvoorbeeld.
Dat vind ik echt onzin, een samenlevingscontract of überhaupt zoiets verplicht stellen.
Wat hebben jullie destijds voor het huis geregeld dan?
Ik neem aan dat je niet alleen het droomhuis precies binnen budget gekocht hebt en klaar?

Datzelfde geldt voor trouwen: lees je eens goed in, praat er samen over, denk er goed over na. Die kosten van de notaris heb je nl zo weer terugverdiend: Het scheelt je heel veel gedoe en geld als je onverhoopt uit elkaar gaat, maar ook al blijf je eeuwig bij elkaar? Dan heb je er nog steeds baat bij om de dingen goed te regelen: bijv. met een eigen zaak, erfenissen, enz.

Dat feestje is echt bijzaak, ookal lijkt het allemaal daar om te draaien tegenwoordig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven