Geld & Recht alle pijlers

Uit huis

25-07-2013 15:59 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil over een tijdje graag op mezelf gaan wonen.

Wat zijn dingen waar ik rekening mee moet houden?
Dat je het overgrote gedeelte van je salaris aan je vaste lasten besteedt.
Heeft er iemand een voorbeeld voor mij van een lijst met vaste lasten?
ik denk dat je op de site van het NIBUD wel het een en ander kunt vinden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Heb je al wat gespaard? (geld en/of spullen als meubels etc?)

Wil je een huis/flat huren of ga je op kamers?

Wat doe je ben je student of werk je al?

Huur/hypotheek is maar het begin,je hebt ook gas,water en licht nodig. Telefoon/internet/tv abbo.

Verzekeringen etc.
Wil je kopen of huren?

Wordt het een appartement, flat of eengezinswoning?

Ga je alleen wonen of samen?
quote:boerderijgeit028 schreef op 25 juli 2013 @ 16:02:

Dat je het overgrote gedeelte van je salaris aan je vaste lasten besteedt.Haha precies! Dat je lekker arm gaat worden
Wat is eigenlijk ''een tijdje''?

Dit jaar nog,volgend jaar?

Nog later?
Ik wil in mijn eentje een huis gaan huren. Ik sta op een woningsite ingeschreven en waarschijnlijk gaat het een jongerenwoning worden.

Ik werk en heb een klein bedrag op de spaarrekening.
Het doel is binnen een jaar op mezelf te gaan
De inrichting kan je zo duur maken als jij wil denk er wel aan dat vloer gordijnen en muurverf of behang best wat kost...

Daarnaast huur,gas water en licht, boodschappen, gewone verzekeringen, je zorgverzekering telefoon internet en tv.

Je kan vaak huurtoeslag krijgen, licht aan een aantal factoren maar vaak kan het wel, zorgtoeslag ook bijna altijd.

Je banken en alles kan nieuw maar op marktplaatst staat ook altijd veel
Komt ie:

huur

gas en licht

water

verzekeringen (inboedel, opstal, uitvaart/leven, zorg)

telefoon/mobiel

internetbundel

televisie

Als je nog een auto hebt.

wegenbelasting

autoverzekering

Gemeenteaanslagen

Ben ik nog wat vergeten?
quote:boerderijgeit028 schreef op 25 juli 2013 @ 16:22:

Komt ie:

huur

gas en licht

water

verzekeringen (inboedel, opstal, uitvaart/leven, zorg)

telefoon/mobiel

internetbundel

televisie

Als je nog een auto hebt.

wegenbelasting

autoverzekering

Gemeenteaanslagen

Ben ik nog wat vergeten?Eten
Dank jullie wel voor het meedenken :-D
quote:TheNurse schreef op 25 juli 2013 @ 16:24:

[...]

Eten Nou vooruit, dat moet ook nog
Mijn persoonlijke ervaring (ga binnen enkele maanden op mezelf wonen) dat het daadwerkelijk KRIJGEN van een huis het lastigste is. Maar dat komt ook omdat ik een sociale huurwoning probeer te krijgen :P

En voor de rest ligt het geheel aan je eigen instelling. Voor max 100 euro kan je uit de kringloopwinkel al je meubelen halen. Of je neemt zoveel mogelijk mee vanuit je oude huis/kamer.

Daarnaast zullen de maandelijkse lasten vaak pittig worden maar dit ligt ook aan je eigen instelling. Sommige mensen die vinden het prima om thuis een boek te lezen met maar één lampje aan bijv. Die leven goedkoper dan mensen die drie keer per week uit willen gaan.

Ook moet je je bedenken dat als je op jezelf gaat wonen je je salaris anders moet besteden. Ik weet niet of je ooit kostgeld moest betalen maar ja vrijwel je gehele inkomen gaat op aan vaste lasten. Het beetje geld dat overblijft zul je zeker in het begin heel voorzichtig moeten uitgeven.

Dus ja wat zijn je levenseisen? Elke week uitgaan, welk seizoen nieuwe (merk)kleding? Wees iets specifieker en ik kan je specifieker antwoord geven!
Vertel vooral rond dat je uit huis gaat, vaak hebben mensen nog wel een set borden/een bed/bekers/pannen/bank over.

Dat scheelt weer en dan heb je voorlopig in elke geval wat.

In de loop van de tijd merk je dan wel hoe je je huis wil inrichten, wat je stijl is, wat je echt nog mist etc.
Flexia, voor 100 euro alle meubels uit de kringloopwinkel? Wil ik graag weten waar die zit. Toen ik vorig jaar ging kijken, kostte een salontafel daar 35 euro en een kledingkast 50 euro.

TO, denk je ook aan een wasmachine en kooktoestel?

Toen ik 16 jaar was, ben ik begonnen met mijn uitzet. Dat was toen heel gewoon. Denk dan aan pannen, servies, bestek, handdoeken, etc. Al die kleine spullen die je echt nodig hebt om voor jezelf te zorgen. Op die manier spaarde ik al een hele hoop bij elkaar, waardoor ik ong. 3 jaar later niet zoveel hoefde te kopen.

Leuk hoor, om hiermee bezig te zijn. Brings back good memories...
Denk dat het lijstje van Boerderijgeit wel de grootste lading dekt!

Vergeet niet dat rond maart/april ook de gemeentebelasting en waterschapsbelasting komt. Dat kan nogal oplopen.

Ennehh. Inderdaad boodschappen, niet de minste
quote:pop1980 schreef op 25 juli 2013 @ 16:45:

Vertel vooral rond dat je uit huis gaat, vaak hebben mensen nog wel een set borden/een bed/bekers/pannen/bank over.

Dat scheelt weer en dan heb je voorlopig in elke geval wat.

In de loop van de tijd merk je dan wel hoe je je huis wil inrichten, wat je stijl is, wat je echt nog mist etc.Hele handige tip! Heel veel van mijn spullen zijn krijgertjes, en de rest komt van marktplaats of de kringloopwinkel. Zo is het best te behappen. Bij ons was het leggen van de vloer de grootste kostenpost.
Wellicht naast huur ook nog servicekosten.

Als jouw ouders voldoende geld hebben voor een eventuele begrafenis, sluit dan geen overlijdensverzekering af (kan altijd nog mocht het nodig zijn).

Probeer een bedrag te sparen voor "bekleding", dus verf, verfspullen, vloerbedekking (laminaat, tapijt, kurk etc) en gordijnen. Dat is altijd duurder dan je denkt.

Probeer een aantal kleinere dingen vast in te slaan of te krijgen, zoals bestek, bekers, scharen, etc. DDan hoef je die niet in één keer te kopen.

Succes!
Ik heb jaren terug eens een vergelijkend onderzoekje gedaan in onze vriendenkring en wij kwamen tot de ontdekking dat of je nu groot of klein woont en of je huurt of koopt, je vaste lasten naast je huur of hypotheek minstens 600 euro zijn, en vaak gelijk opgaan met de hoogte van huur of hypotheek. Als je H dus 850 euro is, zijn de andere vaste lasten vaak ook hoger dan die eerdergenoemde 600 euro en bedragen die vaak ook 850 euro. De gemeentelijke lasten worden hoger, maar bijvoorbeeld ook je opstal en inboedelverzekering.

Vergeet in het verzekeringslijstje van boerderijgeit niet ook je wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en bijvoorbeeld lidmaatschap van vakbond of een rechtbijstandsverzekering mee te nemen. Als je meer dan 3 weken per jaar op vakantie gaat: een doorlopende reisverzekering. En als je een auto hebt, ook de benzine en het jaarlijkse onderhoud en afschrijving als je weer eens wat nieuws wilt.

Wat ik ook een handige tip vind: probeer direct 'sparen' als een vaste post in je lastenlijstje op te nemen. Als is het maar 25 euro per maand, zo bouw je toch iets op.
Ik krijg 23 augustus de sleutels van mijn huisje en ik kan je vertellen het kost allemaal een heleboel geld.

Alleen al om alle spullen te kopen om er te gaan wonen mag je echt wel een paar duizend euro voor uittrekken. (Denk aan de vloer, verf, bank, eettafel, stoelen, tv meubel, bed, wasmachine, droger, koelkast, oven, magnetron en ga zo maar door) het is allemaal veel duurder dan ke van te voren denkt en er komen altijd wel extra uitgaven bij kijken.

Daarnaast moet je bij maandelijkse lasten denken aan:

Huur en service kosten

Tv en internet (telefoon) abbo.

Inboedel verzekering

Gas, water, elektriciteit(licht)

Mobiele telefoon

Zorgverzekering

Boodschappen

Enz..

Succes, hopelijk vind je wat en kan je het allemaal betalen.
Oja even een aanvulling, ook gemeentebelastingen moet je niet vergeten.
Nog een tip: ik ben een paar maanden van te voren begonnen met het sparen voor onze uitzet.

Klinkt heel ouderwets maar super handig.

Maak een lijstje van alle dingen die je sowieso nodig hebt.

Denk hierbij aan bestek, servies, pannen, handdoeken enzovoort.

Let goed op de aanbiedingen en koop elke keer wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven