Geld & Recht alle pijlers

Uitbreiding keuken huurwoning, wat kost dat?

22-12-2011 21:58 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
x
quote:MarianneDavids schreef op 22 december 2011 @ 23:15:

Een extra stopcontact leg je inderdaad in vijf minuten aan maar het zit wel op dezelfde groep, als je maar drie groepen hebt kun je niet je vaatwasser en magnetron tegelijk aanzetten, grote kans dat de aardlekschakelaar meteen omklapt, zekeringen (stoppen) worden vrijwel nergens meer gebruikt.Maar het moet door de erkende electricien gebeuren ( verzekering)
Waarom doet iedereen zo raar over het investeren in een huurwoning? Je investeert toch in je woongenot?

Ik woon mijn hele leven al in huurhuizen. Kan hier in de stad niets anders betalen.

Heb net de badkamer vernieuwd, met ook tegels en denk volgend jaar een nieuwe keuken.

Ik vind het raar dat mensen niet investeren in hun wooncomfort. Alsof je de investeringen in een koophuis trouwens altijd terug ziet.

Dat is echt niet zo.

En nu met de dalende huizenprijzen helemaal.

Ik huur nu een huis voor 580 per maand. Een dergelijk huis zou omte kopen 375000 kosten.

Ik vernieuw dus met liefde mijn badkamer in mijn huurhuis...
Helemaal met je eens hoor Neele. Een keuken kost gewoon een hoop geld, en als je na 10 jaar uit je koopwoning verhuisd, is ook helemaal niet gegarandeerd dat je daar nog wat van overhoudt, helemaal niet als het niet de smaak is van de nieuwe eigenaar.

Als TO nu al weet dat ze er nog zeker een jaar of 10 wil wonen, lijkt mij het een hele slimme investering.
Hai Famke, ik heb tijdens renovatie net zo lang gezeurd dat de vakmannen een aantal aansluitingen op een andere plek hebben gemaakt (woningbouw had keuken gepland met rug tegen het raam en ik wilde het aanrecht onder het raam hebben).

Daarna heb ik zelf een electricien gezocht die voor mij alle aansluitingen heeft gemaakt voor (inbouw)koelkast, magnetron, oven, vaatwasser, etc.

De uitgebreide stoppenkast kreeg ik van woningbouw. JIj zult dus tegen meerprijs de stoppenkast moeten laten uitbreiden. Het doortrekken van electra kun je zelf iemand voor zoeken hoor.

Ik heb de standaard keuken geaccepteerd en die laten plaatsen. Vervolgens ben ik op marktplaats een keuken gaan zoeken naar mijn zin (2e hands) en daar zat ook alle apparatuur bij. Nu heb ik een mooie inbouwkeuken incl. alle apparatuur voor een totaal prijs van 2000 euro (daarvoor heb ik dus electra laten aansluiten en een klusser die 'm heeft afgebroken en weer opgebouwd bij mij).
wij kwamen in een (niet nieuwbouw) huurwoning waar net een nieuwe keuken in werd gezet. We konden alleen kleur kiezen, de indeling was standaard. Als optie konden we een inbouw-vaatwasser er bij kiezen voor 10 euro huurverhoging per maand. Dat hebben we gedaan. het gasstel was standaard, en we hebben een aparte koelkast/vriezer combinatie er naast gekocht op marktplaats. die kun je altijd nog wel gebruiken.
The past may be in tatters
But today is all that matters
quote:gruffalo schreef op 23 december 2011 @ 09:51:

wij kwamen in een (niet nieuwbouw) huurwoning waar net een nieuwe keuken in werd gezet. We konden alleen kleur kiezen, de indeling was standaard. Als optie konden we een inbouw-vaatwasser er bij kiezen voor 10 euro huurverhoging per maand. Dat hebben we gedaan. het gasstel was standaard, en we hebben een aparte koelkast/vriezer combinatie er naast gekocht op marktplaats. die kun je altijd nog wel gebruiken.

Als je er langer dan 3 jaar woont lijkt mij dat een heul duur vaatwassertje...

(leuke nickname! Ben gek op de gruffalo)
x
700 euro voor aansluitingen is heel duur. Dit soort meerwerk heeft geen ander doel dan bewoners geld uit de zak te kloppen: je levert een woning op die eigenlijk nog niet gebruiksklaar is, en dan heeft de huurder weinig keus. Slechte zaak ook dat de woningbouwvereniging dit zo heeft afgesproken: het is wel bijna zeker dat een deel van de winst op die 700 euro voor hen een lagere bouwprijs heeft opgeleverd. En die lagere bouwprijs wordt niet aan jou doorgegeven.

Tot zover het slechte nieuws. het goede nieuws: alles is al voorbereid. Die extra aansluitingen hebben ze zo klaar, daarom is het zo winstgevend. En doordat alles al is voorbereid, kun jij makkelijk een ander vragen om die aansluitingen te maken. Zet je opdracht maar eens op werkspot.nl en kijk maar wat ervoor gevraagd wordt. Misschien heb je wel een handige klusser in je omgeving die het voor een goede fles doet. Het is niet meer dan een middagje werk, Zorg wel dat degene die het doet, genoeg weet van electriciteit om het veilig te doen. Een slechte aansluiting in een vochtige keuken is een gevaarlijke combinatie.

Ik vraag me af of ze je kunnen voorschrijven wat voor keuken je mag kopen. Lijkt me niet eigenlijk. Motivatie ook hier weer: woningbouwvereniging krijgt een deel (direct of indirect) van wat jij betaalt. Alternatief: standaardkastjes eraf halen en elders in je huis of garage o.i.d. gebruiken als opslagruimte. Keuken naar eigen smaak en budget kopen, nieuw of tweedehands (en er is een heleboel tweedehands te koop). Bij verhuizing oorspronkelijke kastjes weer terug hangen. Valt best mee qua werk en scheelt een boel geld.
x
quote:pegster schreef op 22 december 2011 @ 22:08:

Ik wilde ooit eens een grotere boiler in mijn huurwoning laten plaatsen. Toestemming gevraagd aan de woningbouw. Deze gaven aan dat ik van hen toestemming had, maar dat dan wel de huur omhoog zou gaan.

Ongeacht dat ik zelf de woningverbetering aanbracht (en betaalde): de woning kreeg daardoor meer punten en dus ging de huur omhoog. Moet er wel bijzeggen dat dit wel even geleden is, maar misschien ook handig om in je beslissing mee te nemen.Ik vind dit eigenlijk wel raar. Het is toch ook niet zo dat als ik als huurder een puntenverhogend element weghaal dat de huur dan omlaag gaat?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Interessant topic. Ik ga ook een nieuwbouwhuis huren maar mag pas in januari alles uitkiezen. Ben benieuwd of ze ook zulke hoge prijzen rekenen voor een extra aansluiting.
x
Ik heb dit jaren geleden aan de hand gehad en het voor elkaar gekregen(ook Bruynzeel) om wel de aansluitingen en de kasten te kopen maar de apparatuut elders aan te schaffen. Ik heb gewoon gezegd dat apparatuur meenam uit mijn oude woning en zij hebben een gat voor mijn kookplaat op maat uit het blad gezaagd en ik hoefde alleen mijn kookplaat er in te laten zakken en aan te sluiten. Idem met oven, vaatwasser en koelkast. Scheelde heel veel geld. Verder opletten dat ze alles nethjes afwerken want daar zijn ze niet zo goed in.
Bij veel wbv's is het zo dat als je zelf iets vervangt en hier een deel van vergoedt krijgt, je eigenlijk betaalt voor je eigen woongenot, maar het vervangen deel door de vergoeding in eigendom is van de wbv. Dit mag niet ter overname aangeboden of meegenomen. En met wat pech moet je het onderhoud ook zelf doen.

Maar dit is echt overal verschillend.
quote:famkej schreef op 23 december 2011 @ 23:15:

Madame volgens mij ligt dat heel erg aan de WBV/plaats. Wat zou jij willen?Nou ik krijg maar 2 onderkastjes en 2 bovenkastjes. En ik wil eigenlijk een extra kastje en zo dus een langer aanrecht. En misschien een inbouwkoelkast. Maar ben benieuwd hoeveel dit extra gaat kosten. Schrik nogal van die 3400 van jou.
x
Nog een tip,let ook op de kosten van het aanrechtblad.

In mijn huurwoning heb ik een rvsblad in de keuken (afschuwelijk!),een andere kost ¤300,rvs is standaard zegt men dan bij de wbv.
Hoi, nog even een update over mijn huurkeuken. Hier is de woningbouw dus erg coulant. Heb uiteindelijk extra:

- 2 extra grote bovenkastjes,

- extra diepe lades

- dempende lades

- een bestekbak (die precies in de lade past)

- luxere plinten

Voor 84 euro!

Mocht uit ongeveer 30 verschillende aanrechtbladen kiezen. 10 soorten kastdeurtjes en 20 soorten greepjes. En mocht ook nog de opstelling van keuken kiezen, kleuren van de zijkanten van de kastjes, kleuren deurstrips, kleuren onderplinten, kranen, tegels en voegkleur en nog wat kleinere dingen.

Heb uiteindelijk een mooie hoekkeuken uitgekozen.
Dat is nog eens leuk een keuken shoppen. Gaaf zeg, het is toch fijner om naar een mooie keuken die naar je zin is te kijken en in te werken dan een standaardding. Vond je het moeilijk kiezen?
quote:Kakelvers schreef op 03 februari 2012 @ 14:22:

Dat is nog eens leuk een keuken shoppen. Gaaf zeg, het is toch fijner om naar een mooie keuken die naar je zin is te kijken en in te werken dan een standaardding. Vond je het moeilijk kiezen?

Ja ik vond het ook erg luxe. Het was niet moeilijk kiezen want ik had van te voren al brochures gekregen, en ze hadden allerlei voorbeeldkeukens. Wat ook leuk is, is dat ze een 3d programma hebben waarin ze de keuken hebben nagemaakt en waarvan ik dus ook tekeningen heb meegekregen.

Lees hier wel vaak negatieve verhalen over sociale woningbouw, dus dacht laat ik ook eens een positief verhaal vertellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven