Geld & Recht alle pijlers

Uitkering opgeschort.

21-09-2016 13:53 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas zit ik sinds maart in een bijstandsuitkering. Ik ben 26 jaar. Ben veel bezig met het zoeken naar baantjes. Tussentijds werk ik af en toe via de uitzendbureaus.

Echter is dit nooit meer dan mijn uitkering en word ik dus altijd aangevuld. Nu had ik deze maand veel minder werk en was afhankelijk van de uitkering. Echter kreeg ik op een dinsdag middag een persoonlijke brief in mijn bus of ik de volgende ochtend om 09.00 uur aanwezig kon zijn, ik had zelf om een uur of 4 een stapel van 5 brieven uit de brievenbus gehaald en daar zat toen nog niets bij. Ik woon in een flat dus ga niet paar keer per dag langs de brievenbus, ik had de stapel er uit gehaald en had niet gedacht dat er nog iets persoonlijks bezorgd zou worden waarvan ik via de mail geen melding van kreeg zodat ik wist waar ik aan toe was.

In de brief stond dus als ik er de vorige dag niet was mijn uitkering stop gezet werd. Ik vind dit erg jammer omdat ik toen al had aangegeven van he ik woon in een flat als jullie dan iets leuks bedenken en ergens aan het einde van de dag in mijn bus gooien laat het mij dan even weten in een mailtje o.i.d. zodat ik er rekening mee kan houden, dit is niet gedaan en nu is mijn uitkering dus gestopt.

Wat kan ik hier nu mee doen? Ik krijg doodleuk mail terug " tja je was niet op de afspraak verschenen" nee goh gek he.. Baal baal baal.
quote:juul29 schreef op 21 september 2016 @ 14:49:

[...]

Als je meer dan 5.500 euro hebt, inclusief de waarde van bijv wen auto dan heb je geen recht op bijstand. En aangezien to zei dat ze spaarde voor een opleiding vroeg ik me af of dat met de spoedoproep te maken hadNee hoor zoveel heb ik niet ik spaar voor een beetje buffer niet voor de totale opleiding. Geen auto hier.
Maar ja, al had je om 20.00 uur nog eens in de brievenbus gekeken had je er toch ook pas de volgende ochtend actie op kunnen ondernemen. Dus wat het nou precies uitmaakt hoe vaak je je post checkt, geen idee.

[...]

Als je meer dan 5.500 euro hebt, inclusief de waarde van bijv wen auto dan heb je geen recht op bijstand. En aangezien to zei dat ze spaarde voor een opleiding vroeg ik me af of dat met de spoedoproep te maken hadAh zo, ja dat had gekund inderdaad.
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar is je uitkering nu ingetrokken of opgeschort?

Je kan tegen beide besluiten in bezwaar. De Gemeente kan deze truc proberen, heeft vroeger ook goed gewerkt, maar het mag niet. Je mag niet iemand zo kort van te voren oproepen, precies om de reden die jij opgeeft.

Oh en waarschijnlijk zullen ze roepen dat ze het wel zo mogen doen, maar dat is of een ambtenaar die niet veel kaas gegeten heeft van wet en jurisprudentie of een ambtenaar die bluft.

Succes ermee!
quote:Medina schreef op 21 september 2016 @ 14:23:

TO: óf er werken bij jouw gemeente allemaal amateurs óf je vertelt niet de waarheid.Bij de gemeente werken alleen maar amateurs. Hilarische instanties hoor, iken vriend proberen nu al tijden een dakterrasvergunning te krijgen, we hebben nog geen dakterrasmaar wel bijna een deurwaarder gehad (iets met bezwaar, brieven die elkaar kruisten, gekkigheid en die deurwaarder kwam uiteindelijk niet hoor). On topic: TO, die lui werken allemaal langs elkaar heen en het is daar een grote procedurele kluwen. Trek t je niet persoonlijk aan (en laat je de les niet lezrn door een aantal dames van hier) en veel succes!

[...]

Als je meer dan 5.500 euro hebt, inclusief de waarde van bijv wen auto dan heb je geen recht op bijstand. En aangezien to zei dat ze spaarde voor een opleiding vroeg ik me af of dat met de spoedoproep te maken hadSparen in de bijstand mag , dus als je tijdens de uitkering erboven komt is dit toegestaan. Als het bij aanvang er maar onder ligt.
quote:gizzmo-returns schreef op 21 september 2016 @ 15:13:

[...]

Sparen in de bijstand mag , dus als je tijdens de uitkering erboven komt is dit toegestaan. Als het bij aanvang er maar onder ligt.Nee hoor, niet onbeperkt. Want als je de mogelijkheid hebt om veel te sparen dan heb je kennelijk de bijstand niet nodig
TO neem contact op met sociale raadslieden in je woonplaats voor advies.

Bel ook het juridisch loket in je woonplaats.
Wat een bizarre reacties hier. Natuurlijk ga je niet x keer per dag je brievenbus checken. Een oproep om de volgende dag te verschijnen is niet normaal. Als de sociale dienst op (onaangekondigd) huisbezoek komt, meestal ivm het vermoeden van geen recht op bijstand en iemand niet aantreft, wordt vaak een bericht om te komen achtergelaten, maar ook dan wordt een termijn van enkele dagen gehanteerd en dat is ook reeël. Ik zou als ik jou was TO een advocaat inschakelen, want opschorting kan best lang duren en in de tussentijd wordt je inkomen niet aangevuld. Een advocaat kan eventueel met een voorlopige voorziening dreigen (hebben ze vaak opeens wel tijd om op korte termijn te kijken), de termijnen in de gaten houden etc. en het kost je niets (eventuele eigen bijdrage ivm toevoeging en griffierecht kan je vergoed krijgen via bijzondere bijstand).
quote:juul29 schreef op 21 september 2016 @ 15:20:

[...]

Nee hoor, niet onbeperkt. Want als je de mogelijkheid hebt om veel te sparen dan heb je kennelijk de bijstand niet nodigOf je bent creatief en goed in met weinig geld omgaan. En nee, natuurlijk niet onbeperkt, er is een maximum aan vermogen dat je mag hebben om in aanmerking te komen voor bijstand.
gemeeente bezorgd zo vaak post verkeerd, omdat het personeel niet gemotiveerd genoeg is. Werken voor je uitkering.
Wat is t toch moeilijk voor sommige om te geloven dat sommige gemeentelijke/overheidsinstanties niet overal even goed/fatsoenlijk werken.

Men lijkt maar niet te willen accepteren dat t niet altijd aan burger/client zelf ligt.

Hier is laatst een zwartboek aangeboden bij gemeente om misstanden wbt participatie wet aandacht te geven.

Schrijnende situaties.
quote:Versnellingsbak schreef op 21 september 2016 @ 15:30:

Wat is t toch moeilijk voor sommige om te geloven dat sommige gemeentelijke/overheidsinstanties niet overal even goed/fatsoenlijk werken.

Men lijkt maar niet te willen accepteren dat t niet altijd aan burger/client zelf ligt.

Hier is laatst een zwartboek aangeboden bij gemeente om misstanden wbt participatie wet aandacht te geven.

Schrijnende situaties.+1
En TO al weer gebeld?? Je mag er best wat druk achter zetten. Heb je rechtsbijstand en anders juridisch loket bellen voor info
Life is like an hourglass glued to the table.
Wat een idioterie om op zo korte termijn te verwachten dat iemand op een afspraak verschijnt. Heel benieuwd of de sanctie aan de regels voldoet.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:Versnellingsbak schreef op 21 september 2016 @ 15:30:

Schrijnende situaties.Het is gewoon echt een drama inderdaad. En het erge is dat ze je helemaal in hun macht hebben, je kunt geen kant op en hebt je maar te voegen naar hun idioterie. Ze maken mensen echt helemaal gek.
Ik woon goedkoop, dus sparen gaat makkelijk. Ik geef niet veel geld uit, en houd niet van luxe. Zou ik het geld wat overblijft dan niet mogen sparen? Lijkt me raar toch Rechtsbijstand heb ik!

Ik ga even wat met de reacties doen, danku
quote:hobbelpaardje schreef op 21 september 2016 @ 16:12:

Ik woon goedkoop, dus sparen gaat makkelijk. Ik geef niet veel geld uit, en houd niet van luxe. Zou ik het geld wat overblijft dan niet mogen sparen? Lijkt me raar toch Rechtsbijstand heb ik!

Ik ga even wat met de reacties doen, danku

Top! Laat je niet op de kop zitten de gang van zaken klopt gewoon niet. Laat je niet afschepen.

Hoop dat rechtsbijstand je goede tips kan geven.

Laat je nog even weten hoe het afloopt?
Life is like an hourglass glued to the table.
quote:juul29 schreef op 21 september 2016 @ 14:25:

[...]

Maar voor je werkgever verleen je een inspanning voor je beloning/salaris. En voor een uitkering doe je dat niet, vandaar dat er een aantal verlichtingen zijn.Dit is er niet één van.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:hobbelpaardje schreef op 21 september 2016 @ 16:12:

Ik ga even wat met de reacties doen, dankuAls jij kan aantonen hoe en waarom jij een bepaald bedrag met je uitkering kan sparen, zou dat geen punt moeten zijn. Als jij bv per maand heel weinig aan boodschappen besteed en dit niet kan uileggen, dan heb je een probleem inderdaad .
Als je bv €100 per maand spaart zal dit gewoon moeten kunnen. Veel meer zal/ kan ongeloofwaardig zijn.
quote:peach1990 schreef op 21 september 2016 @ 16:26:

[...]

Top! Laat je niet op de kop zitten de gang van zaken klopt gewoon niet. Laat je niet afschepen.

Hoop dat rechtsbijstand je goede tips kan geven.

Laat je nog even weten hoe het afloopt?

Ja dat zal ik doen komt goed !

Ik houd van lekker eten dus boodschappen worden genoeg gedaan Maar ik heb geen gekke poespas, geen dure tv internet mobiel abonnementen geen sport, dus dat scheelt veel
Ja, dus de gemeente heeft vermoedelijk een foutje gemaakt. Waarom meld je dat hier?
quote:Boogschutter10 schreef op 21 september 2016 @ 17:11:

Ja, dus de gemeente heeft vermoedelijk een foutje gemaakt. Waarom meld je dat hier?Uh, om advies te vragen misschien ? Doen mensen wel vaker hier geloof ik.
quote:*-_lilith_-* schreef op 21 september 2016 @ 14:09:

[...]

Erg he? Ik moest eens komen opdraven terwijl ik op datzelfde moment ook een sollicitatiegesprek had, dat moest ik dus gewoon afzeggen

Hoe krom ben je dan bezig?Dat was voor mij een grondige afzegreden voor jet uwv. Ik had de afspraak zwart op wit en sollicitaties gaan dan voor. Had je überhaupt met het uwv gebeld dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven