Geld & Recht alle pijlers

Uitkering stopt met inwonend werkend kind

18-04-2012 16:53 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Mijn tante heeft al heel lang een bijstandsuitkering. Zij is psychisch niet in orde en heeft geen sollicitatieplicht. Haar dochter en zoon wonen bij haar. Dochter werkt, verdient 1200 euro en zoon zit in havo 4.

Nu de nieuwe wet ingaat per juli betekent dit voor haar dat haar uitkering stop wordt gezet en dat haar dochter haar en haar zoon moet gaan onderhouden.

Wat vinden jullie hier nou van?

Ikzelf vind dit belachelijk. Ik zou het wel begrijpen als er meerdere uitkeringen op 1 adres verkregen worden maar dit kan ik niet begrijpen! Hoe kan een meisje van 22 nou haar moeder en broertje onderhouden van nog geen 1200 euro?

Hoor graag jullie mening
Alle reacties Link kopieren
quote:ailien wrote on 19 April 2012 @ 22:54:

Mensen die zeggen: ''ik krijg maar 1200 euro per maand...'' Grom, dat kan mij dus echt pissig maken. Je krijgt het allemaal in je schoot geworpen en dan is het nóg niet goed. Door en door verwend. Bah! En allemaal maar lekker doorroken...Volgens mij stort de gemeente het gewoon op je rekening hoor...
Alle reacties Link kopieren
Het beeld dat redband en eindeloos dus scheppen, leuk aan je kind kleedgeld vragen.
Uiteindelijk zal het financieel gezien minimale effecten hebben, omdat het geen groot percentage van de bijstandsgerechtigden betreft en veel mensen zullen gaan verhuizen. De schijnverhuizingen zullen juist alleen maar meer werk - want moet onderzocht worden - en dus meer kosten opleveren.



De regering kan beter eens regelingen aanpakken daar waar wel geld te halen valt: hypotheekrenteaftrek en kinderbijslag inkomensgerelateerd maken, en de IOAW en IOAZ - waar veel clienten inzitten met veel vermogen, maar waar nu geen vermogenstoets plaatsvindt en veel inkomsten buiten beschouwing worden gelaten - aanpakken, door bijvoorbeeld alleen de eigen woning nog geheel vrij te stellen en alle inkomsten mee te tellen. De WWB-aanscherpingen zullen geen zoden aan de dijk zetten.
quote:pompsnol schreef op 20 april 2012 @ 08:50:

Het beeld dat redband en eindeloos dus scheppen, leuk aan je kind kleedgeld vragen.Dat ''kind'' is allang geen kind meer, maar een volwassene van 22 jaar, die mákkelijk op zichzelf kan wonen met haar loon...
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet alleen om gezonde goed opgeleide twintigjarigen, maar juist ook over volwassen kinderen die vanwege bepaalde problematiek thuiswonen en met moeite een klein inkomen bij elkaar schrapen in de sociale werkplaats of bij een begeleide baan.



Lijkt me geen goed plan om ouders te straffen omdat ze levenslang hun kind een thuisbasis (moeten) geven.

Even los van paar mensen die misbruik maken, gaat het hier voornamelijk over een groep die geen enkel perspectief of alternatief heeft.



Niet alle thuiswonende kinderen zijn luie uitvreters die willen sparen voor de uitzet of studenten die graag in moeders hotel wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mikoshin schreef op 20 april 2012 @ 10:54:

Het gaat niet alleen om gezonde goed opgeleide twintigjarigen, maar juist ook over volwassen kinderen die vanwege bepaalde problematiek thuiswonen en met moeite een klein inkomen bij elkaar schrapen in de sociale werkplaats of bij een begeleide baan.



Lijkt me geen goed plan om ouders te straffen omdat ze levenslang hun kind een thuisbasis (moeten) geven.

Even los van paar mensen die misbruik maken, gaat het hier voornamelijk over een groep die geen enkel perspectief of alternatief heeft.



Niet alle thuiswonende kinderen zijn luie uitvreters die willen sparen voor de uitzet of studenten die graag in moeders hotel wonen.



Hmm, dit zie ik dan juist weer niet zo snel. Volgens mij hebben de kinderen/jong volwassenen uit de groep die jij bedoelt, vaak juist geen baan en ouders wel (of ook niet).

Ik ben het overigens wel met je eens dat als er medische redenen zijn waarom kind bij ouder in woont (dat kan voor het kind of voor de ouder gelden) dat er dan wel uitzonderingen voor moeten worden gemaakt.

Ik zou het overigens ook wel wat vinden als iemand fulltime in de sociale werkvoorziening werkt (grote subsidies van het rijk) en daarbij in het zelfde gezin ook nog een volledige uitkering wordt verstrekt.

Overigens vind ik het ook vrij storend dat er soms hele gezinnen fulltime bij de sociale werkvoorziening werken met een loon vaak hoger dan het minimumloon met een gezinsinkomen van 2500 tot 3000 euro netto. Ik gun die mensen echt wel wat meer dan alleen een minimuminkomen hoor, maar in zo'n situatie is de balans echt weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mikoshin schreef op 20 april 2012 @ 10:54:

Het gaat niet alleen om gezonde goed opgeleide twintigjarigen, maar juist ook over volwassen kinderen die vanwege bepaalde problematiek thuiswonen en met moeite een klein inkomen bij elkaar schrapen in de sociale werkplaats of bij een begeleide baan.



Lijkt me geen goed plan om ouders te straffen omdat ze levenslang hun kind een thuisbasis (moeten) geven.

Even los van paar mensen die misbruik maken, gaat het hier voornamelijk over een groep die geen enkel perspectief of alternatief heeft.



Niet alle thuiswonende kinderen zijn luie uitvreters die willen sparen voor de uitzet of studenten die graag in moeders hotel wonen.Overigens denk ik dat in veel probleemgezinnen het juist goed is dat jongere snel uit huis gaat, want het gezin is (vaak) geen goed voorbeeld.
quote:ailien schreef op 19 april 2012 @ 22:54:

Mensen die zeggen: ''ik krijg maar 1200 euro per maand...'' Grom, dat kan mij dus echt pissig maken. Je krijgt het allemaal in je schoot geworpen en dan is het nóg niet goed. Door en door verwend. Bah! En allemaal maar lekker doorroken...eh...?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mikoshin schreef op 20 april 2012 @ 10:54:

en met moeite een klein inkomen bij elkaar schrapen in de sociale werkplaats of bij een begeleide baan.Ik vind dat lage inkomen bij de sociale werkplaats wel meevallen eigenlijk. Het salaris is 125% van het minimumloon. Dat is dus zo'n 1800 euro bruto en 1400 euro netto. Ik vind dat eigenlijk best veel. Ik ken momenteel zat mensen die full-time werken en het met minder moeten doen en ook een heel gezin moeten onderhouden.
quote:_Branwen_ schreef op 20 april 2012 @ 09:49:

Uiteindelijk zal het financieel gezien minimale effecten hebben, omdat het geen groot percentage van de bijstandsgerechtigden betreft en veel mensen zullen gaan verhuizen. De schijnverhuizingen zullen juist alleen maar meer werk - want moet onderzocht worden - en dus meer kosten opleveren.



De regering kan beter eens regelingen aanpakken daar waar wel geld te halen valt: hypotheekrenteaftrek en kinderbijslag inkomensgerelateerd maken, en de IOAW en IOAZ - waar veel clienten inzitten met veel vermogen, maar waar nu geen vermogenstoets plaatsvindt en veel inkomsten buiten beschouwing worden gelaten - aanpakken, door bijvoorbeeld alleen de eigen woning nog geheel vrij te stellen en alle inkomsten mee te tellen. De WWB-aanscherpingen zullen geen zoden aan de dijk zetten.Ja laten we vooral mensen die hun hele leven (vaak vanaf 17-jarige leeftijd) gewerkt hebben lekker aanpakken ten gunste van mensen die niet of nauwelijks enig arbeidsverleden hebben. Laten we eerlijk zijn, boven de veertig ben je al oud op de arbeidsmarkt dus vijftigers en zestigers maken al helemaal geen schijn van kans al willen ze nog zo graag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lievelente schreef op 21 april 2012 @ 11:36:

[...]





Ik vind dat lage inkomen bij de sociale werkplaats wel meevallen eigenlijk. Het salaris is 125% van het minimumloon. Dat is dus zo'n 1800 euro bruto en 1400 euro netto. Ik vind dat eigenlijk best veel. Ik ken momenteel zat mensen die full-time werken en het met minder moeten doen en ook een heel gezin moeten onderhouden.



De mensen die de afgelopen jaren bij de sociale werkvoorziening zijn begonnen, begonnen allemaal met een minimumloon (hier iig, durf niet te zeggen of dat voor heel nederland geldt), na (meestal) 2 jaar, krijgen ze een functieloon dat een stukje hoger ligt.

De SW'ers die echter al jaaaaaaaaren in de sociale werkvoorziening zitten en ook nog onder de oude regelingen vallen (En vaak veel minder beperkt zijn!) krijgen soms echt royale lonen, ik heb ze al voorbij zien komen die 2300 euro bruto verdienen en die dus ook nooit en te nimmer naar de reguliere arbeidsmarkt gaan (ook al zouden ze het wel kunnen), omdat ze dan max 1600 bruto worden betaald. En er valt helemaal niks aan te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven