Geld & Recht alle pijlers

Uitkering stopt met inwonend werkend kind

18-04-2012 16:53 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Mijn tante heeft al heel lang een bijstandsuitkering. Zij is psychisch niet in orde en heeft geen sollicitatieplicht. Haar dochter en zoon wonen bij haar. Dochter werkt, verdient 1200 euro en zoon zit in havo 4.

Nu de nieuwe wet ingaat per juli betekent dit voor haar dat haar uitkering stop wordt gezet en dat haar dochter haar en haar zoon moet gaan onderhouden.

Wat vinden jullie hier nou van?

Ikzelf vind dit belachelijk. Ik zou het wel begrijpen als er meerdere uitkeringen op 1 adres verkregen worden maar dit kan ik niet begrijpen! Hoe kan een meisje van 22 nou haar moeder en broertje onderhouden van nog geen 1200 euro?

Hoor graag jullie mening
Alle reacties Link kopieren
quote:debitorcredit wrote on 18 April 2012 @ 22:20:

Iedereen die bewust kiest voor een leven aan het overheidsinfuus, weet dat diezelfde overheid ten aller tijde de spelregels kan veranderen of de voorwaarden kan aanpassen.



Risico van het spel, niet zeuren dus!Eerlijk gezegd denk ik dat de 'gokkers' daar niet zo wakker van liggen. Die komen wel rond. Bij mensen die het spel zonder bewust ervoor gekozen te hebben in zijn gegooid, zit dat toch echt anders. En weet je, volgens mij zijn de mensen die bijna het recht hebben om te zeuren nu, juist helemaal geen zeurpieten. Die laten alles gelaten over zich heen komen totdat ze helemaal doorgedraaid - omdat ze zich braaf aan de spelregels houden - omkiepen...
Alle reacties Link kopieren
@Sinaasappellikeur:

Bovendien krijgt lang niet iedereen die arbeidsongeschikt is WAO. WAO krijg je alleen als je vanuit een baan arbeidsongeschikt wordt. Word je bijvoorbeeld als werkloze, student, ZZP-er etc. voor 100% arbeidsongeschikt, dan ga je levenslang de bijstand in.



Het is tegenwoordig knap moeilijk om als gezonde werkloze bijstand te trekken.



Dit is de zoveelste domme, onmenselijke en ondoordachte maatregel in een lange rij, en er volgen er vast nog meer.

Dat er gekort wordt vanwege inwonende kinderen is terecht, maar om ouders volkomen afhankelijk te maken van hun nauwelijks meerderjarige kinderen is natuurlijk schofterig.

Dit werkt fraude in de hand. Jongeren zullen massaal het huis uit gaan (als dat lukt). De controle daarop en de extra huursubsidie die uitgekeerd zal moeten worden kost waarschijnlijk meer dan deze maatregel oplevert.
Ik vind het wel een goede regeling. Helemaal in de situatie van de TO. Op je 22e ben je geen klein kind meer. Je kan dan prima op jezelf gaan wonen en voor jezelf zorgen. Je hoeft niet gelijk in een eensgezinswoning toch? Hele hordes studenten zitten op kamertjes van 3 bij 4. Als je werkt is dat al helemáál makkelijk te betalen. En dan kun je ter zijner tijd natuurlijk op zoek naar iets beters en groters voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
@Ligeia en Mikoshin.

Lees mijn andere berichten ook even.



Bijvoorbeeld deze;

Ik begrijp je ook best Eindeloos. Ik moet alleen zeggen dat ik ook andere verhalen ken. Van mensen uit mijn eigen omgeving/ straat.

Dit zijn verhalen van mensen die dus wél gewoon aan het werk 'kunnen' en de bijstand zien als een reden om niet/ nooit meer te hoeven werken.



We hebben het over een grote groep mensen en natuurlijk zijn er situaties waarin het nu erg gaat worden, maar er zijn ook situaties waarin het goed is dat er een 'halt' wordt toegeroepen.



Net zoals jullie spreken uit ervaring, spreek ik dat ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:ailien schreef op 19 april 2012 @ 14:24:

Ik vind het wel een goede regeling. Helemaal in de situatie van de TO. Op je 22e ben je geen klein kind meer. Je kan dan prima op jezelf gaan wonen en voor jezelf zorgen. Je hoeft niet gelijk in een eensgezinswoning toch? Hele hordes studenten zitten op kamertjes van 3 bij 4. Als je werkt is dat al helemáál makkelijk te betalen. En dan kun je ter zijner tijd natuurlijk op zoek naar iets beters en groters voor jezelf.Maar wie schiet daar dan iets mee op? Wordt Nederland er beter van als de jong volwassenen gedwongen worden op zichzelf te gaan wonen?
Alle reacties Link kopieren
quote:ailien schreef op 19 april 2012 @ 14:24:

Ik vind het wel een goede regeling. Helemaal in de situatie van de TO. Op je 22e ben je geen klein kind meer. Je kan dan prima op jezelf gaan wonen en voor jezelf zorgen. Je hoeft niet gelijk in een eensgezinswoning toch? Hele hordes studenten zitten op kamertjes van 3 bij 4. Als je werkt is dat al helemáál makkelijk te betalen. En dan kun je ter zijner tijd natuurlijk op zoek naar iets beters en groters voor jezelf.



Vind ik ook.

En ik vind het niet de gewoonste zaak van de wereld om maar thuis te blijven wonen en zo te sparen voor een leuk huisje terwijl je ouders door de staat onderhouden worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinaasappellikeur wrote on 19 April 2012 @ 14:28:

@Ligeia en Mikoshin.

Lees mijn andere berichten ook even.



Bijvoorbeeld deze;

Ik begrijp je ook best Eindeloos. Ik moet alleen zeggen dat ik ook andere verhalen ken. Van mensen uit mijn eigen omgeving/ straat.

Dit zijn verhalen van mensen die dus wél gewoon aan het werk 'kunnen' en de bijstand zien als een reden om niet/ nooit meer te hoeven werken.



We hebben het over een grote groep mensen en natuurlijk zijn er situaties waarin het nu erg gaat worden, maar er zijn ook situaties waarin het goed is dat er een 'halt' wordt toegeroepen.



Net zoals jullie spreken uit ervaring, spreek ik dat ook.Ik hoef me verder geen beeld te vormen van de begripvolle persoon die je bent hoor, ik reageer slechts op je stelling dat wanneer je geen recht blijkt te hebben op bijv. WAO je dan kunt werken. De toevoeging 'in principe' doet daar niets aan af. Hett klopt gewoon niet en dat weet je als je weet uit wie het klantenbestand van een doorsnee gemeente bestaat ook. Want, hoe verklaar je dan dat er ontzettend veel mensen met een uitkering nog steeds niet aan de slag zijn ondanks dat ze zouden kunnen werken? Als jij kán, reken dan maar dat je niet thuis zit als het aan de gemeente ligt...
Alle reacties Link kopieren
quote:alfa-man schreef op 19 april 2012 @ 14:33:

[...]





Maar wie schiet daar dan iets mee op? Wordt Nederland er beter van als de jong volwassenen gedwongen worden op zichzelf te gaan wonen?Wie dwingt ze op zichzelf te wonen dan? Er komt toch genoeg geld binnen om als gezin van rond te komen.



De gezinnen waarbij moeder/vader een uitkering krijgt en het salaris van het enige werkende volwassen kind om en nabij het minimumloon ligt, die krijgen het moeilijk. Voor díe groep zijn er regelingen via de gemeente.



Anders is er écht iets anders aan de hand. Te hoge vaste lasten of misschien een schuldenprobleem of weet ik veel.



Het is geen vetpot, dat was het niet en dat wordt het zeker ook niet. Maar een bijstand is echt bedoeld als tijdelijke oplossing.



Als je niet in de bijstand thuishoort, dus weet dat je niet/ nooit meer aan het werk kunt, dan is het toch ergens misgegaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ligeia schreef op 19 april 2012 @ 14:35:

[...]





Ik hoef me verder geen beeld te vormen van de begripvolle persoon die je bent hoor, ik reageer slechts op je stelling dat wanneer je geen recht blijkt te hebben op bijv. WAO je dan kunt werken. De toevoeging 'in principe' doet daar niets aan af. Hett klopt gewoon niet en dat weet je als je weet uit wie het klantenbestand van een doorsnee gemeente bestaat ook. Want, hoe verklaar je dan dat er ontzettend veel mensen met een uitkering nog steeds niet aan de slag zijn ondanks dat ze zouden kunnen werken? Als jij kán, reken dan maar dat je niet thuis zit als het aan de gemeente ligt...Wie ben jij om voor mij te bepalen wat ik wel of niet zou weten? Ik spreek vanuit mijn eigen referentiekader. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik een andere visie best kan begrijpen, maar dat maakt het nog niet MIJN visie.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals, Sinaasappellikeur, er zitten heel veel mensen in de bijstand die echt niet kunnen werken om wat voor reden dan ook, maar die buiten de andere vangnetten vallen.



De bijstand is het laatste redmiddel voor mensen die niet in hun eigen inkomen kunnen voorzien, niet alleen voor mensen die 'even tussen banen zitten'. Lang niet iedere bijstandsgerechtigde is in staat om te werken.



Wie misbruik wil maken, vindt ook nu wel weer een manier. Het zijn weer de mensen die echt met hun rug tegen de muur staan die hier de consequenties van dit stupide beleid mogen dragen.



Dat jij 'iemand kent die' (telegraafargument) doet er niets aan af dat de meerderheid van de bijstandgerechtigden niet fraudeert en gewoon echt recht op die uitkering heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinaasappellikeur schreef op 19 april 2012 @ 14:39:

[...]





Wie dwingt ze op zichzelf te wonen dan? Er komt toch genoeg geld binnen om als gezin van rond te komen.?Waarom mogen de kinderen niet gewoon thuis blijven wonen en delen in de kosten van de huishouding? dat is toch veel eerlijker. De woning kost 600 Euro per maand, kind betaalt 300 Euro, dus de uitkering kan 300 euro worden gekort. Lijkt me fair voor iedereen. Als het kind nu thuis blijft wonen moet ze plots de hele huur betalen en ook nog het eten/drinken etc voor de hele familie. Waarom? Alleen omdat ze in dezelfde woning wonen? Waarom is het kind dan niet meer verantwoordelijk als het ergens gaat wonen? De redelijkheid van de regeling ontgaat me echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinaasappellikeur wrote on 19 April 2012 @ 14:41:

[...]





Wie ben jij om voor mij te bepalen wat ik wel of niet zou weten? Ik spreek vanuit mijn eigen referentiekader. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik een andere visie best kan begrijpen, maar dat maakt het nog niet MIJN visie.Ik bepaal helemaal niks voor je. Maar goed, hoe verklaar je dan dat mensen met een uitkering niet werken, terwijl ze dat wel zouden kunnen? Doen de gemeentes niet hun best of is er dan toch iets anders aan de hand? Bijvoorbeeld dat die mensen inderdaad niet kunnen werken? Dan zouden ze toch terug de WAO in moeten? Vind je dat zelf niet vreemd dan?...
quote:alfa-man schreef op 19 april 2012 @ 14:33:

[...]





Maar wie schiet daar dan iets mee op? Wordt Nederland er beter van als de jong volwassenen gedwongen worden op zichzelf te gaan wonen?

Waarom moeten wij daar als Nederland beter van worden? Ik vind het doodnormaal om op je 22e het huis uit te zijn. Sterker nog, ik vind het meer dan normaal om vanaf je 18e al zelfstandig te zijn. Waarom zou je als volwassen mens bij je ouders blijven wonen en zo profiteren van hun armzalige uitkering die wordt betaald door de mensen die wél werken? Nee hoor, lekker op jezelf gaan en gewoon genoegen nemen met wat minder om te beginnen. Zo gek is dat niet.



Ik begrijp sowieso al die 20-21-22 jarigen niet, die maar verwachten gelijk een zelfstandige woning te kunnen betalen, compleet ingericht met nieuwe meubeltjes. Voor minder halen ze hun neus op...
Alle reacties Link kopieren
quote:Ligeia schreef op 19 april 2012 @ 14:51:

[...]





Ik bepaal helemaal niks voor je. Maar goed, hoe verklaar je dan dat mensen met een uitkering niet werken, terwijl ze dat wel zouden kunnen? Doen de gemeentes niet hun best of is er dan toch iets anders aan de hand? Bijvoorbeeld dat die mensen inderdaad niet kunnen werken? Dan zouden ze toch terug de WAO in moeten? Vind je dat zelf niet vreemd dan?...quote:Ligeia schreef op 19 april 2012 @ 14:09:

[...]





Je weet dus wel degelijk dat wat je verkondigt niet waar is. Geen recht hebben op bijv. WAO wil nog niet zeggen dat dat klopt. Hoeveel mensen in de bijstand zijn niet bemiddelbaar denk je? Wees er maar zeker van dat voordat je het stempel onbemiddelbaar krijgt, er flink onderzoek is geweest naar je situatie. Daarnaast, er zijn genoeg mensen die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn, maar steeds verder worden afgeschat zónder dat er sprake is van verbetering in de situatie. Die mensen komen ook in de bijstand terecht...Ik ben verder wel klaar met deze discussie. Ik heb mijn standpunt en jij hebt je eigen standpunt. Ik zie niet in hoe wij dichter bij elkaar gaan komen. Ik heb het in mijn berichten telkens duidelijk over een deel van de mensen in de bijstand. Ik scheer zeker niet alle mensen over één kam.
Alle reacties Link kopieren
quote:alfa-man schreef op 19 april 2012 @ 14:51:

[...]

Waarom mogen de kinderen niet gewoon thuis blijven wonen en delen in de kosten van de huishouding? dat is toch veel eerlijker. De woning kost 600 Euro per maand, kind betaalt 300 Euro, dus de uitkering kan 300 euro worden gekort. Lijkt me fair voor iedereen. Als het kind nu thuis blijft wonen moet ze plots de hele huur betalen en ook nog het eten/drinken etc voor de hele familie. Waarom? Alleen omdat ze in dezelfde woning wonen? Waarom is het kind dan niet meer verantwoordelijk als het ergens gaat wonen? De redelijkheid van de regeling ontgaat me echt.

Omdat je als je in dezelfde woning woont 1 huishouden vormt, gaat het kind op zichzelf dan heeft het een eigen huishouden.



En een huishouden is wel iets meer dan alleen huur.
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijke resultaat is natuurlijk dat de jong volwassen kinderen met inkomen het huis uit zullen gaan, want anders kost het ze echt een berg geld. Dit betekent dat ze niet meer bij zullen dragen aan de huishouding van de ouder, waardoor die een volledige uitkering zal moeten blijven genieten, waardoor uiteindelijk iedereen slechter af is.



Ik denk dat je niet moet kijken of 2 personen een gezamenlijke huishouding voeren, maar of ze duurzaam een gezamelijke huishouding voeren. In het laatste geval kun je verantwoordelijkheden voor elkaar in het leven roepen. Is het niet duurzaam, dus in het geval van kinderen die bij hun ouders wonen (aflopende situatie) dan moet je daar ook geen verantwoordlijkheden neerleggen. Vind ik tenminste.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinaasappellikeur wrote on 19 April 2012 @ 15:14:

[...]





[...]





Ik ben verder wel klaar met deze discussie. Ik heb mijn standpunt en jij hebt je eigen standpunt. Ik zie niet in hoe wij dichter bij elkaar gaan komen. Ik heb het in mijn berichten telkens duidelijk over een deel van de mensen in de bijstand. Ik scheer zeker niet alle mensen over één kam.



I stand corrected.

Overigens, ik zeg niet dat jij mensen over één kam scheert, maar ik vraag me gewoon af hoe je kunt zeggen dat een merendeel in principe wel gewoon kan werken als een gemeente blijkbaar het tegenovergestelde vindt (getuige het aantal moeilijk bemiddelbaren of onbemiddelbaren). Dan zijn gemeentes erg coulant (wat ik niet geloof in deze tijden) óf kan de persoon in kwestie echt niet aan de slag en zit gevangen in een uitkering die uiteindelijk niet voor hem/haar bestemd is...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het terecht.

Je woont als volwassenen met elkaar.

Je zou je eigen huishouden kunnen hebben, maar kiest ervoor om een huishouden te delen.

En dus ook het inkomen.

Deel je niet, hoef je de inkomsten ook niet te delen.



Als iedereen volwassen is maakt het natuurlijk niet zoveel uit of het de 50 jarige of de 20 jarige is die het meest verdient.



Dat je een emotionele/hierarchische band hebt als kind/ouders en die relatie ook nog zo ziet als de kinderen volwassnen zijn geworden staat hier helemaal los van.
Moeders nu niet zeuren, dochterlief heb hard gewerkt, en je eet maar wat je op je bord krijgt, en als je nieuwe kleren nodig hebt dan krijg je kleedgeld.

En met een beetje mazzel krijg je ook nog medicijnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:alfa-man schreef op 19 april 2012 @ 14:51:

[...]





Waarom mogen de kinderen niet gewoon thuis blijven wonen en delen in de kosten van de huishouding? dat is toch veel eerlijker. De woning kost 600 Euro per maand, kind betaalt 300 Euro, dus de uitkering kan 300 euro worden gekort. Lijkt me fair voor iedereen. Als het kind nu thuis blijft wonen moet ze plots de hele huur betalen en ook nog het eten/drinken etc voor de hele familie. Waarom? Alleen omdat ze in dezelfde woning wonen? Waarom is het kind dan niet meer verantwoordelijk als het ergens gaat wonen? De redelijkheid van de regeling ontgaat me echt.

Het is ook de meest onredelijke regeling, die is ontstaan.

Maar ja, kabinet van rijken hè?

Ik zal nooit vergeten, een tv programma, toen gingen ze het binnenhof op, om aan de dames/heren politici te vragen, naar de hoogte van een bijstandsuitkering.

Gemiddeld gedacht, kwam het neer op zo'n 2000 euro per maand.





Geen verstand.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:redband schreef op 19 april 2012 @ 17:42:

Moeders nu niet zeuren, dochterlief heb hard gewerkt, en je eet maar wat je op je bord krijgt, en als je nieuwe kleren nodig hebt dan krijg je kleedgeld.

En met een beetje mazzel krijg je ook nog medicijnen.Juist, deze situatie, walgelijk in 1 woord.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Enne oh, is je shag op??.

Mooi, geen geld voor nieuwe, ik rook zelf niet.

Hoogste tijd voor jou, om ook te stoppen !.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:priempje schreef op 18 april 2012 @ 18:56:

[...]





Woont ze dan ook bij jou? Want anders ben je de boel aan het belazeren en mag ik hopen dat het ontdekt wordt (ze zijn hier gelukkig ook mee bezig om dit zoveel mogelijk te onderzoeken)

Idem dito!



Het is een bijna niet uit te voeren wet. In sommige gevallen ist erg sneu voor mensen, in andere situaties erg goed resultaat, maar als je mee gaat frauderen dan hou je deze situatie zelf net zo hard in stand.



Daarnaast moet ik toch even kwijt dan mensen in de bijstand altijd roepen: Wij moeten maar van 1200 euro rond komen. Maar beseffen blijkbaar niet dat zij ontzettend gematst/ontzien worden door kwijtscheldingen, toeslagen etc. Wordt in media niet altijd goed beeld geschetst.
Alle reacties Link kopieren
"Als het kind nu thuis blijft wonen moet ze plots de hele huur betalen en ook nog het eten/drinken etc voor de hele familie".



Het is geen kind, het is 'iemands kind', dat is iets heel anders.



Het komt neer op een huishouden met zelfstandige volwassenen waarin één volwassene dus betaalt, ongeacht voor de wet of het de oudste of de jongste is, ze zijn namelijk allen volwassen.

Je kunt niet én volwassen worden én geld verdienen en tegelijk wel alleen op financieel verdelings-vlak de ouder/kind situatie in stand willen houden.

Je bent geen kind meer en het is dus een soort samenwoonsituatie.





Wil je niet samenwonen met volwassenen en kostwinner zijn omdat je huisgenoot dat niet kan of wil: prima, ga je zelfstandig wonen.( Is sowieso goed trouwens, maar dat terzijde)
Mensen die zeggen: ''ik krijg maar 1200 euro per maand...'' Grom, dat kan mij dus echt pissig maken. Je krijgt het allemaal in je schoot geworpen en dan is het nóg niet goed. Door en door verwend. Bah! En allemaal maar lekker doorroken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven