Geld & Recht alle pijlers

Uitkering stopt met inwonend werkend kind

18-04-2012 16:53 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Mijn tante heeft al heel lang een bijstandsuitkering. Zij is psychisch niet in orde en heeft geen sollicitatieplicht. Haar dochter en zoon wonen bij haar. Dochter werkt, verdient 1200 euro en zoon zit in havo 4.

Nu de nieuwe wet ingaat per juli betekent dit voor haar dat haar uitkering stop wordt gezet en dat haar dochter haar en haar zoon moet gaan onderhouden.

Wat vinden jullie hier nou van?

Ikzelf vind dit belachelijk. Ik zou het wel begrijpen als er meerdere uitkeringen op 1 adres verkregen worden maar dit kan ik niet begrijpen! Hoe kan een meisje van 22 nou haar moeder en broertje onderhouden van nog geen 1200 euro?

Hoor graag jullie mening
Alle reacties Link kopieren
quote:achnein schreef op 18 april 2012 @ 17:12:

Ik denk dat de regering niet doorheeft dat er onder deze verdienende kinderen veel mantelzorgers zitten. Ik zie nu bij mijn doelgroep dat de kinderen uit huis gaan en de ouders een beroep gaan doen op overheidsgeld voor zorg (zoals hulp in de huishouding, ondersteuning bij adl en financiën) en dit toegewezen krijgen. Omdat de kinderen snel uit huis gaan nu kunnen ze niet altijd in de buurt blijven wonen door het gebrek aan huizen. Lijkt me een duur grapje voor de overheid.Dit lijkt mij wel gezonder voor de kinderen. Mantelzorgen is zwaar. Wellicht voor hun een geluk bij een ongeluk.
quote:liv_1 schreef op 18 april 2012 @ 17:15:

[...]





Ja wel, maar geen bijstand. En op de WAO (of wajong?) wordt mss niet gekort?Dat is waar. De nieuwe wajongers die vanaf 1-1-2013 een uitkering krijgen gaan hier ook onder vallen.
Weet je zeker dat de gehele uitkering van jouw tante stopt.

Dat kan toch niet, met 1200e kun je toch niet 2 personen erbij onderhouden?

Hoe zit dat met de zorgverzekering en de huur en er moet natuurlijk ook gegeten worden?
quote:Liselotte4 schreef op 18 april 2012 @ 17:17:

[...]





Dit lijkt mij wel gezonder voor de kinderen. Mantelzorgen is zwaar. Wellicht voor hun een geluk bij een ongeluk.Heb nog geen een kind dit horen zeggen. Wel dat ze dit niet willen en niet anders kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 18 april 2012 @ 17:07:

In heel veel culturen is het trouwens ook gebruikelijk thuis te blijven wonen totdat je trouwt. Dat heeft niks met teren op kosten van de staat te maken.Of in ieder geval heel lang.... Totdat je gaat samenwonen (als de betreffende cultuur iets minder rigide is geworden betreft de 'regels). Een aziatische vriendin van mij woont pas op zichzelf, en ze wordt deze maand 30. Is heel normaal.
quote:mara2 schreef op 18 april 2012 @ 17:16:

[...]

Als je ziek bent en daardoor niet kan werken, dan kunnen ze toch je kinderen hun salaris niet meerekenen en jouw uitkering korting.

In de mevrouw van to het geval kan de dame niet eens werken door psyche nood. Dat zou toch te gek voor woorden zijn.



Als je niet kan werken door handicap is dat een trieste zaak en dan ook nog de uitkering korten.Volgens mij gaat dit alleen over de bijstand, niet over de WAO.
Alle reacties Link kopieren
Voor de hele schrijnende gevallen zijn er trouwens ook nog extra toeslagen te verkrijgen. Dit moet je echter via de gemeente regelen. Ik denk dat het verstandig is om hier snel achteraan te gaan, als TO denkt dat het nodig isvoor haar tante.



Toeslag voor alleenstaanden en alleenstaande ouders



Gemeenten kunnen alleenstaanden en alleenstaande ouders een toeslag geven van maximaal 20% van het nettominimumloon. Deze toeslag ontvangen zij bovenop het normbedrag. Meer informatie hierover kunt u krijgen bij de gemeente. U kunt vragen naar de regels in de toeslagenverordening.



Langdurigheidstoeslag



Als u lange tijd een bijstandsuitkering of een inkomen op bijstandsniveau heeft, kunt u mogelijk een toeslag krijgen, de langdurigheidstoeslag. U krijgt deze toeslag van uw gemeente. Uw gemeente bepaalt de hoogte van de langdurigheidstoeslag. U en uw eventuele gezinsleden moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

u bent tussen 21 en 65 jaar;

u heeft een laag inkomen van maximaal 110% van het sociaal minimum;

u en uw eventuele gezinsleden bent volgens de gemeente niet in staat met werk een hoger inkomen te krijgen;

u bezit niet méér vermogen dan u voor de bijstand mag hebben;

u ontving in de afgelopen 12 maanden niet eerder een langdurigheidstoeslag.
quote:achnein schreef op 18 april 2012 @ 17:12:

Ik denk dat de regering niet doorheeft dat er onder deze verdienende kinderen veel mantelzorgers zitten. Ik zie nu bij mijn doelgroep dat de kinderen uit huis gaan en de ouders een beroep gaan doen op overheidsgeld voor zorg (zoals hulp in de huishouding, ondersteuning bij adl en financiën) en dit toegewezen krijgen. Omdat de kinderen snel uit huis gaan nu kunnen ze niet altijd in de buurt blijven wonen door het gebrek aan huizen. Lijkt me een duur grapje voor de overheid.Zo jammer dat Markie en Geertje hun tijd verdoen in het Catshuis en niet op het Viva forum zitten.
quote:Liselotte4 schreef op 18 april 2012 @ 17:17:

[...]





Dit lijkt mij wel gezonder voor de kinderen. Mantelzorgen is zwaar. Wellicht voor hun een geluk bij een ongeluk.En als ze er zelf voor hebben gekozen om vader of moeder op deze manier te helpen?
Alle reacties Link kopieren
"Haar dochter kan als het mogelijk is ook minder gaan verdienen.

Zodat moeder niet geheel afhankelijk wordt. Misschien 2 dagen minder werken?"

Ja maar dat is toch niet eerlijk. Volgens mij is de grens 1070 euro. Dus als haar dochter dat verdient mag zij haar hele uitkering wel houden.

Ik vind het vooral ook heel sneu voor mn neefje en nichtje. Zij zijn het slachtoffer. Als mn neefje straks verder wil leren, wie gaat hem daarin financieel ondersteunen?

Vind het een hele rare wet.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 18 april 2012 @ 17:06:

[...]





Goeie vraag Liv1 (haaaai!! )Haaai!!
Alle reacties Link kopieren
Oeps, ik reageer dubbel zie ik. Er gaat iets niet goed
quote:jeane_avril schreef op 18 april 2012 @ 17:19:

[...]



Of in ieder geval heel lang.... Totdat je gaat samenwonen (als de betreffende cultuur iets minder rigide is geworden betreft de 'regels). Een aziatische vriendin van mij woont pas op zichzelf, en ze wordt deze maand 30. Is heel normaal.Yep. Ik denk dat deze nieuwe wet grote gevolgen binnen deze gemeenschappen gaat hebben. Ook omdat het aandeel van wat van hen in de bijstand zit nou eenmaal vrij hoog is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nina28 schreef op 18 april 2012 @ 17:17:

Weet je zeker dat de gehele uitkering van jouw tante stopt.

Dat kan toch niet, met 1200e kun je toch niet 2 personen erbij onderhouden?

Hoe zit dat met de zorgverzekering en de huur en er moet natuurlijk ook gegeten worden?Hoeveel denk jij dat een bijstandsuitkering is?
Alle reacties Link kopieren
quote:ikweetgeennickd schreef op 18 april 2012 @ 17:20:

"Haar dochter kan als het mogelijk is ook minder gaan verdienen.

Zodat moeder niet geheel afhankelijk wordt. Misschien 2 dagen minder werken?"

Ja maar dat is toch niet eerlijk. Volgens mij is de grens 1070 euro. Dus als haar dochter dat verdient mag zij haar hele uitkering wel houden.

Ik vind het vooral ook heel sneu voor mn neefje en nichtje. Zij zijn het slachtoffer. Als mn neefje straks verder wil leren, wie gaat hem daarin financieel ondersteunen?

Vind het een hele rare wet.Die grens is alleen als dat het inkomen is van een studerend inwonend kind.
Alle reacties Link kopieren
quote:jeane_avril schreef op 18 april 2012 @ 17:19:

[...]



Of in ieder geval heel lang.... Totdat je gaat samenwonen (als de betreffende cultuur iets minder rigide is geworden betreft de 'regels). Een aziatische vriendin van mij woont pas op zichzelf, en ze wordt deze maand 30. Is heel normaal.klopt
Alle reacties Link kopieren
quote:achnein schreef op 18 april 2012 @ 17:16:

[...]



Familie van mij (midden 50) is uit huis gegaan om korting te voorkomen. Moeder van 95 moet nu allerlei zorg krijgen voor de gemeente en zit alleen in dat huisje. Voor die tijd heeft ze nooit zorg gehad, want dat deed haar dochter allemaal. Nu moet er iemand komen om te wassen, personenalarmering, tafeltje dekje en iemand voor het huishouden. Duuuuur!Maar waarschijnlijk lang niet zo duur als de situatie in het geval van massale fraude. Kan me niet voorstellen dat de overheid geen rekening heeft gehouden met het soort gevallen als die jij hier noemt.
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een hot item op dit moment in (schuld-)hulpverleningsland nu de gevolgen van deze bezuinigingsslag steeds voelbaarder worden.



Vooral situaties waar inwonende kinderen ouder dan 16 noodgedwongen worden uitgeschreven uit gba om aan deze maatregel te ontkomen. Heel vaak is er dan geen formeel vervolgadres en komen er weer allerlei andere problemen. Echt al fraaie staaltjes voorbij zien komen!



Zoals die 21 jarige die bij zijn alleenstaande moeder woont, beiden in de lvb-categorie qua IQ, zwak in alle opzichten maar samen redden ze het dan net. Zijn inkomen geldt als gezinsinkomen, hij raakt zijn baantje kwijt want "kortlontje en niet zo snugger". Vervolgens moet hij maand overbruggen om naar uwv-startbijeenkomst te kunnen om een uitkering aan te vragen. Hij krijgt een brief van UWV die hij amper snapt waarin dit vermeld staat, evenals de opdracht om te solliciteren naar "gepast werk".



Met die brief komt hij weken na die datum van de startbijeenkomst UWV naar maatschappelijk werk. Inmiddels is er al 2 maanden geen inkomen meer en zijn huur- en betalingsachterstanden ontstaan. Hij vraagt in het gesprek met MW wel 10 keer steeds agressiever (want kort lontje en stilaan wanhopig) hoe hij " aan die pasjes kan komen voor het UVW want dat is verplicht"



Blijkt uiteindelijk dat hij denkt dat dit bedoeld wordt met "gepast" werk...



Als het niet zo droevig was zou het grappig zijn. Not.
Alle reacties Link kopieren
[quote]vrouwke_theelepel schreef op 18 april 2012 @ 17:02:

[...]





Het is een voorrecht om thuis te kunnen blijven wonen en sparen op je 22e. Dat kan dus inderdaad niet als je ouders een uitkering hebben, maar dat kan ook niet als ze je niet wíllen sponsoren.[/quote]



?
Alle reacties Link kopieren
Het wel jammer dat dit soort wetten erdoor heen komen. Dat er mensen zijn die misbruik maken van de vele uitkeringen en toeslagen weet ik en daar moet ook iets aan gedaan worden.

Waarom wordt er dan geen energie gestopt in het bundelen van alle toeslagen en uitkeringen? Dan weet je wat elke voordeur ontvangt.

Deze wet kan slecht uitpakken voor de economie. Juist omdat minder werken of vroegtijdig uit huis gaan wordt gestimuleerd.

En dan nog inderdaad de mantelzorg, samenwonen is nog altijd goedkoper ook ivm steun van elkaar.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
Doordat de uitkering stopt moeten ze huurtoeslag aanvragen. Ze hebben recht op kwijtschelding gb, en de zorgtoeslag wordt ook hoger. Dit heeft ze nu niet
Alle reacties Link kopieren
een uitkering moet los staan van de centen die het meisje verdient. Hoe ze die wil besteden is immers haar zaak.



Lijkt steeds meer een dictatuur hier, dat andere bepalen wat je met je geld moet doen en hoeveel ervan naar de huur moet (regels sociale huurwoning)



Maar de pot is op en nu moeten ze iets bedenken, hadden ze 30 jaar geleden die niksnutten maar geen uitkering moeten geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een vreemde wet. Ik begrijp waarom deze wordt aangenomen, maar het treft ook heel veel mensen die het niet verdienen om op deze manier hun inkomen kwijt te raken.

Ja het meisje van 22 kan op zichzelf gaan wonen, maar dan moet je ook wel een huis kunnen vinden. Als starter krijg je bijna geen hypotheek meer, en met een inkomen van 1200 euro netto valt er nou ook niet echt veel te huren.

Sneu!
Alle reacties Link kopieren
quote:Liselotte4 schreef op 18 april 2012 @ 17:14:

Ben het eens met nummerzoveel. Het is raar als een 22-jarige op kosten van de staat mag sparen. Hoe vervelend de situatie ook is. Het lijkt natuurlijk wel oneerlijk omdat het meisje in een doorsneegezin waarschijnlijk gewoon wel die kans had gehad.

Maar goed, ze woont niet in een doorsnee gezin. Wellicht is het voor haar juist fijn om het huis uit te gaan. Lijkt mij namelijk ook niet makkelijk om met een ziekemoeder te leven. Ik kan mij voorstellen dat ze er nog behoorlijk wat zorgtaken bij heeft.

Ze is al 22, tijd om op eigen benen te gaan staan lijkt mij.



Dus omdat ze niet alleen woont, staat ze niet op eigen benen?

Wat een kul.

Waarschijnlijk doet ze alles en meer dan haar moeder, hoor.
quote:ikweetgeennickd schreef op 18 april 2012 @ 17:30:

Doordat de uitkering stopt moeten ze huurtoeslag aanvragen. Ze hebben recht op kwijtschelding gb, en de zorgtoeslag wordt ook hoger. Dit heeft ze nu nietJa, maar het gaat wel moeilijk worden om de toeslagen met invullen goed in te schatten, wel oppassen er mee dat ze volgend jaar niet te veel moeten terug betalen, door verkeerde inschattingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven