Geld & Recht alle pijlers

Uitkering stopt met inwonend werkend kind

18-04-2012 16:53 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Mijn tante heeft al heel lang een bijstandsuitkering. Zij is psychisch niet in orde en heeft geen sollicitatieplicht. Haar dochter en zoon wonen bij haar. Dochter werkt, verdient 1200 euro en zoon zit in havo 4.

Nu de nieuwe wet ingaat per juli betekent dit voor haar dat haar uitkering stop wordt gezet en dat haar dochter haar en haar zoon moet gaan onderhouden.

Wat vinden jullie hier nou van?

Ikzelf vind dit belachelijk. Ik zou het wel begrijpen als er meerdere uitkeringen op 1 adres verkregen worden maar dit kan ik niet begrijpen! Hoe kan een meisje van 22 nou haar moeder en broertje onderhouden van nog geen 1200 euro?

Hoor graag jullie mening
Alle reacties Link kopieren
Wat te denken van mensen waar de man bv 65 wordt, en de vrouw jonger is dan 65, die een WAO heeft van 600, die moet haar WAO ook inleveren, die mocht ze enkele jaren geleden ook naast de AOW van man houden, zij kregen elk 650 euro en de vrouw nog eens 600 WAO, dus is altijd kassa geweest.



Dus is goed dat alles over een kam geschoren wordt en ja vroeger bestond niet anders dan loon afgeven, og kostgeld betalen, toch?



Maar ja, de mensen zijn verwend daarmee, en als kabinet uit catshuis komt, zijn de rapen helemaal gaar, neem maar aan van me.



Maar ik vind wel, dat als iemand kan werken, moet werken.

Kan het niet, dan uitkering behouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:schouderklopje schreef op 18 april 2012 @ 18:00:

Een buurvrouw van mij met psychiatrisch verleden heeft een kleine uitkering. Haar zoon van dertig woont bij haar en hij heeft eveneens psych. problematiek. Hij werkt via de sociale werkplaats. Buurvrouw krijgt geen tegemoetkomingen vanwege haar enigzins verdienende zoon. Er is haar al vaak geadviseerd om haar zoon via hulpverlening uit huis te zetten, maar dat kan en wil ze niet. Binnenkort verliest ze haar minimale uitkering en moet zoon dus met zijn sociale werkplaats inkomen het geld verdienen. Vraag me echt af hoe lang dat goed kan gaan .

Denk dat hij onder begeleiding moet gaan wonen en zij zal het eenzame kattenvrouwtje zijn die slecht kan zien.Deze mensen zouden er op vooruit kunnen gaan. Lijken me allebei zorgbehoevend. Zijn wsw-loon loopt dan door. Zij kan een uitkering aanvragen.
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Oh, en op het nieuws hoor ik net dat Albayrak 18 maanden extra salaris mee krijgt, wegens niet functioneren.

18 maanden nog een topinkomen voor slecht werk leveren.

( sorry voor off topic)
Alle reacties Link kopieren
quote:sinaasappellikeur schreef op 18 april 2012 @ 17:50:

[...]

Ze zal een groot deel kwijt zijn aan vaste lasten maar houdt geheid meer over dan ze voorheen als zakgeld kreeg!!Is dat zo? Volgens mij is er in een bijstand geen ruimte voor zakgeld voor meerderjarigen. In de bijstand krijg je alleen geld voor jezelf en minderjarige kinderen. Nu meerderjarige dochter werkt wordt de volledige bijstand volgens mij gekort. Zij onderhoudt dus het hele gezin. Van 1200,- houdt je dus niets meer over voor jezelf. Of mis ik hier informatie?
Doubt kills more dreams than failure ever will
quote:Hercke schreef op 18 april 2012 @ 18:05:

[...]



Deze mensen zouden er op vooruit kunnen gaan. Lijken me allebei zorgbehoevend. Zijn wsw-loon loopt dan door. Zij kan een uitkering aanvragen.En wat denk je wat het aan extra begeleiding gaat kosten in de toekomst?
Alle reacties Link kopieren
quote:redband schreef op 18 april 2012 @ 18:06:

[...]



En wat denk je wat het aan extra begeleiding gaat kosten in de toekomst?Nee je begrijpt me verkeerd, de woonsituatie blijft hetzelfde.
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind deze regeling dubbel: tuurlijk worden er gezinnen getroffen die het echt hard nodig hadden of qua problematiek niet kunnen werken, maar er is ook een groep die niet anders wil. Ik ben zelf maatschappelijk werkster en zie nu echt gezinnen met jongeren met een Wajong die er uit moeten, want ouders zetten het kind anders per 1 juli op straat. Want stel je voor dat zij geen uitkering meer krijgen.



In dit geval is het sneu voor de dochter, maar waarom zit die tante nog steeds in de bijstand en is er niet ondertussen al verder gekeken naar iets van afkeuren of iets dergelijks. Vaak is die sollicitatieplicht er maar tijdelijk vanaf en zal ze toch later hier ook weer wat in moeten.



Mijn nichtje zal straks ook moeten opdraaien voor de keuze van mijn tante om niet aan het werk te gaan en hoe sneu iedereen dat ook vind, dat is nu eenmaal de regel. Het meisje onderhoudt nu moeder vaak ook al en haar zusje heeft ook al wat schulden die ze afbetaald, maar ja zolang ze in huis blijft wonen, zal zij daar verantwoordelijk voor zijn.



Ik ben echt niet voor die regel in de zin dat het iedereen treft, maar er zitten nu genoeg mensen thuis die met meerdere personen diverse uitkeringen en daar is de regel wel voor opgezet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hercke schreef op 18 april 2012 @ 18:02:

[...]





Ik denk dat ze gewoon in huis hadden kunnen blijven, ze hadden alleen een AWBZ indicatie hoeven aanvragen voor de moeder. Als die zorgbehoevend is voor 10 uur of meer p.w. worden haar inkomsten niet meegeteld.



Aan die voorwaarde voldoet vrijwel niemand het is namelijk een ontzettend zware indicatie



Wanneer hoort een zorgbehoevende familielid niet bij het gezin?

Voor zorgbehoevende ouders of kinderen gelden vanaf 2012 nieuwe regels. Het gezinslid dat zorg nodig heeft en op verzoek niet als gezinslid wil worden meegerekend, moet:



1 een geldige indicatie hebben voor tien uur of meer zorg uit de AWBZ per week. Het moet dan gaan om een indicatie van het CIZ voor persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding, verblijf of voortgezet verblijf. Een indicatie voor de Wmo geldt niet.



2 géén persoonsgebonden budget (PGB) voor deze zorg ontvangen. De zorg mag ook niet (helemaal) worden vergoed door de verzekeraar;



3 voor ten minste tien uur per week worden verzorgd door een van de ouders of een van de kinderen. Daarnaast mag het familielid ook worden verzorgd door een professionele zorgverlener, bijvoorbeeld door de wijkverpleging of door een verzorgingshuis.



Je moet echt wel bijna een gediplomeerd verpleger zijn om deze zorg überhaupt te kunnen verlenen. De indicatie moet ook vastgesteld zijn voor iemands 65ste
quote:redband schreef op 18 april 2012 @ 18:05:

Oh, en op het nieuws hoor ik net dat Albayrak 18 maanden extra salaris mee krijgt, wegens niet functioneren.

18 maanden nog een topinkomen voor slecht werk leveren.

( sorry voor off topic)Ja stuitend gewoon! En al die leugens over d'r zgn. 'gouden' auto die ze alleen voor het werk gebruikte. Echt verschrikkelijk dat ze nog zoveel geld meekrijgt
Alle reacties Link kopieren
quote:souffle schreef op 18 april 2012 @ 18:09:

Ik vind deze regeling dubbel: tuurlijk worden er gezinnen getroffen die het echt hard nodig hadden of qua problematiek niet kunnen werken, maar er is ook een groep die niet anders wil. Ik ben zelf maatschappelijk werkster en zie nu echt gezinnen met jongeren met een Wajong die er uit moeten, want ouders zetten het kind anders per 1 juli op straat. Want stel je voor dat zij geen uitkering meer krijgen.



.De Wajong telt niet mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:VivaFleur schreef op 18 april 2012 @ 18:06:

[...]





Is dat zo? Volgens mij is er in een bijstand geen ruimte voor zakgeld voor meerderjarigen. In de bijstand krijg je alleen geld voor jezelf en minderjarige kinderen. Nu meerderjarige dochter werkt wordt de volledige bijstand volgens mij gekort. Zij onderhoudt dus het hele gezin. Van 1200,- houdt je dus niets meer over voor jezelf. Of mis ik hier informatie?



Ik schrijf dit, omdat er wordt geopperd dat werken niet zou lonen voor een kind.

Voor de moeder veranderd er idd niks qua inkomen.

Dochter verdient misschien 1200 of 1400 netto. De vaste lasten voor het gezin blijven gelijk. Dus dochter. zoon draagt af wat er voorheen als bijstand werd binnengehaald en houdt dus wél geld over.

Zelfs al kijk je enkel naar het geld, en niet naar ervaring, groeimogelijkheden, dan nog krijgt kind meer dan voorheen. Ja, kind kan niet alles in eigen zak steken, maar ik word erg misselijk van mensen die zeggend at 'werken niet loont'.
Volgens mij werken dit soort maatregelen zwart werken in de hand. Want als ze minder wit verdient blijft die uitkering toch onaangetast?
Alle reacties Link kopieren
quote:sinaasappellikeur schreef op 18 april 2012 @ 18:15:

[...]





Ik schrijf dit, omdat er wordt geopperd dat werken niet zou lonen voor een kind.

Voor de moeder veranderd er idd niks qua inkomen.

Dochter verdient misschien 1200 of 1400 netto. De vaste lasten voor het gezin blijven gelijk. Dus dochter. zoon draagt af wat er voorheen als bijstand werd binnengehaald en houdt dus wél geld over.

Zelfs al kijk je enkel naar het geld, en niet naar ervaring, groeimogelijkheden, dan nog krijgt kind meer dan voorheen. Ja, kind kan niet alles in eigen zak steken, maar ik word erg misselijk van mensen die zeggend at 'werken niet loont'.Hoezo veranderd er voor moeders niks?Haar inkomen word toch gestopt dus dochter moet moeder en broer onderhouden van 1200 euro.Dat gaat nooit lukken met al die rekeningen bv 3xzorgkosten is toch al zeker over de 300 euro en de rest nog.
Ik vind het echt zorgwekkend worden al die nieuwe regels. Er lopen steeds meer idioten rond die geen psychische hulp meer kunnen krijgen omdat ze daar geen geld voor hebben, en steeds meer fraudeurs door de soort regelingen als besproken in dit topic. Dit werkt fraude en criminaliteit in de hand. En ik heb ook steeds meer het gevoel dat het ZIJ tegen WIJ wordt in NL. De sociaal /lichamelijk zwakkeren tegen de mensen die wel een goed stel hersenen en gezondheid hebben (wat een voorrecht is het toch als je bij de laatste groep hoort).
quote:elninjoo schreef op 18 april 2012 @ 18:19:

Volgens mij werken dit soort maatregelen zwart werken in de hand. Want als ze minder wit verdient blijft die uitkering toch onaangetast?Ja denk ik ook hoor. Zwart werken en schijnverhuizingen. Nee er wordt netto niets mee opgeschoten. Waardeloze maatregel m.i.
Alle reacties Link kopieren
De uitkering wordt niet gestopt, het kind moet alles boven de ong 900 inleveren om een deeltje van het levensonderhoud wat moeder de staat ( en daarmee ons werkenden) kost.
Alle reacties Link kopieren
Die moeder verliest haar uitkering niet, er wordt alleen gekort wat dochter boven de pakweg 1050 verdient. Dus er gaat 150 euro van haar uitkering af.
Alle reacties Link kopieren
quote:feeks schreef op 18 april 2012 @ 18:29:

De uitkering wordt niet gestopt, het kind moet alles boven de ong 900 inleveren om een deeltje van het levensonderhoud wat moeder de staat ( en daarmee ons werkenden) kost.klopt niet. Alles wat een meerderjarig kind (wat tot het gezin behoort) verdient wordt van de uitkering afgetrokken.
Alle reacties Link kopieren
quote:isabon schreef op 18 april 2012 @ 18:30:

Die moeder verliest haar uitkering niet, er wordt alleen gekort wat dochter boven de pakweg 1050 verdient. Dus er gaat 150 euro van haar uitkering af.o, ze mag zelfs nog meer houden dan wat ik dacht
Alle reacties Link kopieren
quote:Miek_ schreef op 18 april 2012 @ 18:30:

[...]





klopt niet. Alles wat een meerderjarig kind (wat tot het gezin behoort) verdient wordt van de uitkering afgetrokken.



Woont u samen met uw meerderjarig (klein)kind of (een van) uw ouders? Dan zijn er nieuwe regels. Ouders en volwassen (klein)kinderen die op één adres wonen, krijgen vanaf 2012 samen één bijstandsuitkering. De inkomsten en het vermogen van alle gezinsleden van 18 jaar of ouder tellen mee bij het wel of niet recht hebben op een bijstandsuitkering, en voor de hoogte daarvan..



Als gezinsleden inkomsten hebben, worden die van de bijstandsuitkering afgetrokken.

Het gaat dan bijvoorbeeld om inkomsten uit: werk, AOW, pensioen, WW-, WAO-, WIA-uitkering.

Een verandering is dus dat het inkomen van meerderjarige inwonende (klein)kinderen of ouders meetelt.

Er zijn een paar uitzonderingen. Inkomsten die niet worden meegeteld zijn bijvoorbeeld:

* inkomsten uit studiefinanciering en eventuele bijbaan (tot een bedrag van ¤ 1.059,49 p.m.)

* inkomsten van een zorgbehoevende, als er een AWBZ-indicatiebesluit is voor 10 uur of meer p.w.

* inkomsten uit een Wajong-uitkering.



Als uw kind van 16 of 17 jaar een bijbaantje heeft, en daarmee veel geld verdient, dan wordt zijn of haar inkomsten bóven de ¤ 827,- per maand verrekend met uw uitkering.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinaasappellikeur schreef op 18 april 2012 @ 18:15:

[...]

Zelfs al kijk je enkel naar het geld, en niet naar ervaring, groeimogelijkheden, dan nog krijgt kind meer dan voorheen. Ja, kind kan niet alles in eigen zak steken, maar ik word erg misselijk van mensen die zeggend at 'werken niet loont'.



Met 'lonen' bedoelde ik inderdaad ook het geld. Natuurlijk zou het niet goed zijn voor de persoonlijke groei om te stoppen met werken. De meeste jongeren zullen heus niet helemaal stoppen met werken vanwege deze maatregel (je bent jong en je wilt wat toch?). Waar ik op doel is dat jongeren qua geld niet veel terug gaan zien van zijn of haar werk. Ok je onderhoudt je familie, is ook wat waard. Maar we hebben het nu wel over jongeren die fulltime werken en op bijstandsniveau leven. Dat bedoel ik met lonen. Dat er gedeeltelijk gekort wordt op de uitkering lijkt me helemaal prima.



Ik hoop dat deze maatregel juist de mensen die in de bijstand zitten gaat stimuleren om weer te gaan werken. Nu zijn de werkende kinderen de dupe van hun ouders.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
Precies schouderklopje, en wat kost dat dan allemaal weer? Reken even fictief mee:



Mevrouwtje raakt verder in de versukkeling, stopt haar behandeling want te depressief om bed uit te komen. Haar DBC verloopt, ze vervuilt en uiteindelijk krijgt haar ...... (vul maar in naar keuze) haar toch zover om zich opnieuw te laten behandelen door de GGZ.



Helaas pindakaas. De 200 euro eigen bijdrage zijn allang niet meer in kas. Geen geld geen hulp. Mevrouwtje vervuilt verder en wordt uiteindelijk na een lange periode klachten over overlast en brandgevaar door buren via politie-woningbouw-inzet en ggd-bemoeizorg opgenomen. Het huis moet worden schoongemaakt door een

schoonmaakbedrijf.



Zo maar een mevrouwtje zoals er zoveel zijn en steeds meer zullen komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwke_theelepel schreef op 18 april 2012 @ 17:57:

[...]





Wat begrijp je niet? Dat ik het woord sponsoren gebruik voor het in het levensonderhoud van je kind voorzien waardoor dat kind het salaris kan sparen?De moeder betaalt niet voor haar kind, omdat ze bij haar woont!
Alle reacties Link kopieren
quote:feeks schreef op 18 april 2012 @ 18:32:

[...]





Woont u samen met uw meerderjarig (klein)kind of (een van) uw ouders? Dan zijn er nieuwe regels. Ouders en volwassen (klein)kinderen die op één adres wonen, krijgen vanaf 2012 samen één bijstandsuitkering. De inkomsten en het vermogen van alle gezinsleden van 18 jaar of ouder tellen mee bij het wel of niet recht hebben op een bijstandsuitkering, en voor de hoogte daarvan..



Als gezinsleden inkomsten hebben, worden die van de bijstandsuitkering afgetrokken.

Het gaat dan bijvoorbeeld om inkomsten uit: werk, AOW, pensioen, WW-, WAO-, WIA-uitkering.

Een verandering is dus dat het inkomen van meerderjarige inwonende (klein)kinderen of ouders meetelt.

Er zijn een paar uitzonderingen. Inkomsten die niet worden meegeteld zijn bijvoorbeeld:

* inkomsten uit studiefinanciering en eventuele bijbaan (tot een bedrag van ¤ 1.059,49 p.m.)

* inkomsten van een zorgbehoevende, als er een AWBZ-indicatiebesluit is voor 10 uur of meer p.w.

* inkomsten uit een Wajong-uitkering.



Als uw kind van 16 of 17 jaar een bijbaantje heeft, en daarmee veel geld verdient, dan wordt zijn of haar inkomsten bóven de ¤ 827,- per maand verrekend met uw uitkering.De sociale dienst moet ervan uitgaan dat het kind maximaal leent bij DUO. In werkelijkheid mag het kind ongeveer 400 euro bijverdienen. Maar dit geldt alleen als het kind studeert. Volgens mij studeert het kind in het geval van TO niet.
Alle reacties Link kopieren
Schandalig vind ik het. Moeder moet hand ophouden bij dochter. Dochter wordt verantwoordelijk gehouden voor haar moeder.

Krom is het. Natuurlijk kan dochter uit huis, maar is dat gewenst?

Ik vind het normaal dat volwassen kinderen bijdragen aan het huishouden, en het is ook normaal dat je die bijdrage kan verrekenen met de WWB. Maar het hele inkomen gaat veel te ver.

Tuurlijk kan dochter uit huis, maar de wachtlijsten voor huurwoningen zijn lang en een huis kopen is in haar geval ook geen optie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven