Geld & Recht alle pijlers

UItschrijven uit woning

01-07-2011 10:27 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een aantal maanden zijn mijn partner en ik uit elkaar. Wij hebben samen een dochtertje.

Nu ben ik weg gegaan en bij mijn moeder gaan wonen. Echter sta ik daar nog wel ingeschreven met mijn dochter. Mijn ex neemt het betalen van de koopwoning etc niet zo heel serieus. Wel zijn we aan het kijken of hij de woning op zijn naam kan zetten.

Hij geeft aan dat ie wil dat onze dochter bij hem blijft ingeschreven en dat alleen ik maar ergens anders ingeschreven moet worden. DIt wil hij omdat hij gebruik wil maken van de 1 ouder korting.

Indien ik mezelf alleen uitschrijf en hij komt zijn betaal verplichtingen niet na, blijf ik dan alsnog verantwoordelijk?

Ik wil namelijk ook verder met mijn leven maar ik ben nog steeds financieel partner... en dat blijft zo totdat het huis verkocht wordt of hij de hypotheek overneemt.

Iemand hiermee ervaring?

Dank je wel.
Als de hypotheek ook op jouw naam staat blijf je hoofdelijk aansprakelijk voor de totale hypotheeksom tot het huis is verkocht of de hypotheek en het huis zijn overgezet op de naam van je ex.

Laat je adviseren door iemand met juridische kennis: zoek een advocaat of bel met het juridisch loket.
Volgens mij blijf jij hoe dan ook verantwoordelijk tot het huis verkocht is of hij de hypotheek overneemt.

En als jullie dochtertje bij jou blijft wonen zou ik haar zeker niet bij hem ingeschreven laten.
Het idee is dat we co -ouderschap willen. Kan ze dan op 2 adressen ingeschreven staan?

Is het ook bekend wat de kosten zijn van een advocaat, die dit soort dingen kunnen regelen?
Je kan een kind niet op twee adressen inschrijven. Wat je in een co-ouderschap af kan spreken is dat je de kortingen en de kinderbijslag deelt of op een gezamenlijke rekening zet zodat je daar alle kosten voor je kind van kan betalen. Waar het kind dan staat ingeschreven, maakt niet zoveel uit. Ik zou het kind inschrijven bij degene die het meest profiteert van de kortingen (sommigen zijn inkomensafhankelijk), maar als jij er aan twijfeld of je ex wel aan zijn betaalverplichtingen gaat voldoen, zou ik het kind bij jezelf inschrijven.

Heeft hij gezag?
quote:Neekee schreef op 01 juli 2011 @ 10:34:

Het idee is dat we co -ouderschap willen. Kan ze dan op 2 adressen ingeschreven staan? Nee dat kan niet. Lijkt me ook niet iets dat je moet willen, lekker handig welke post moet waarheen bijvoorbeeld of twee keer 1 oudertoeslag.

Is het ook bekend wat de kosten zijn van een advocaat, die dit soort dingen kunnen regelen? Toen mijn ex vertrok had ik een uitkering die heel laag was dus ik kreeg een toevoeging van het rijk. Mijn scheiding heeft me twee keer 110 euro eigen bijdrage gekost en dan nog wat kosten voor uitreksels e.d.
Betaal je nog steeds de helft van de hypotheek? Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn ex, alleen hadden wij (gelukkig) geen kind. Ik vond het niet eerlijk als ik de helft van de hypotheekrente zou blijven betalen, aangezien hij het woongenot had. Daarom betaalde ik minder dan de helft van de hypotheekrente, maar ik was nog wel hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek totdat de woning op zijn naam is overgezet.

Je hebt tot twee jaar na uitschrijving bij de gemeente/officiele datum scheiding nog recht op hypotheekrenteaftrek. Ik heb mij direct uitgeschreven bij de gemeente toen ik bij mijn ex weggegaan ben.

En het lijkt mij kan je niet op twee adressen ingeschreven kan staan...
Neekee: heb je inkomen en zo ja bij benadering hoeveel? Dat gegeven is wel noodzakelijk om iets zinnigs te zeggen over waar het kind belastingtechnisch het best kan worden ingeschreven, hypotheekrenteaftrek, kortingen zoals de inkomensafhankelijke alleenstaande ouderkorting

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven