Geld & Recht alle pijlers

UWV en eigen geld

11-09-2011 17:07 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Na lang twijfelen heb ik besloten toch mijn vraag neer te leggen op dit forum, wie weet heb ik iets aan jullie reactie's, wat ik zo hoop, want zelf tast ik in het duister nu.

Ook zal ik, omdat ik naar het werk moet , niet altijd online kunnen zijn, dus als ik niet meteen antwoord weet je hoe dat komt.

Na jaren werken, weet ik dat ik waarschijnlijk mijn ontslag ga krijgen en zonder werk kom te zitten. Wel als ik het goed begrijp dat ik dan opzegtermijn heb en recht hem op UWV uitkering van 6 maanden, dus tot juni volgend jaar heb ik tenminste een inkomen.

Valt erg ongelukkig uit allemaal, want ik krijg ook een niet zo erg grote erfenis.In oktober nu.

Ik heb de zorg voor twee kinderen, waarvan een meerderjarig en de andere 14.Wonen beiden nog hier.

Ik vraag me af of ik mijn geld mag gebruiken aan een bescheiden 2e hands autootje zodat ik naar eventueel nieuw werk kan rijden en ook is de vloerbedekking in de huiskamer na 15 jaar wel aan vervanging toe en staat mijn bed op instorten.

Fijn dat ik iets extra's krijg, maar ik wil me niet te vroeg rijk rekenen. Waar ik bang voor ben is dat ik het helemaal niet naar eigen wens had mogen besteden.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij wat tips of waarschuwingen geven? Ik zou je zeer dankbaar zijn.
Ik weet niet of dat algemene regel is, maar om hier (deze gemmente dus) vrijstelling van gemeentelijke belasting te krijgen mag je auto niet meer waard zijn dan ¤2200,-.

Voor andere uitkeringen vermoed ik dat de waarde vand e auto opgeteld wordt bij de bezittingen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
In de gemeente waar ik thans werk wordt een auto alleen meegenomen in de WWB en WIJ vermogensvaststelling als deze jonger is dan 8 jaar, tenzij het een oldtimer is o.i.d. Maar dat kan verschilt dus per gemeente; bij mijn vorige gemeente was de grens 7 jaar, en bij andere gemeenten wordt het altijd meegenomen.
Ladysasje, heb je altijd fulltime gewerkt?
Op basis waarvan wordt zo'n autowaardebepaling gedaan?
quote:lydia123 schreef op 12 september 2011 @ 19:16:

Op basis waarvan wordt zo'n autowaardebepaling gedaan?ANWB autokoerslijst.
quote:sweetcandy schreef op 11 september 2011 @ 20:36:

Toen ik het traject voor een uitkering in ging heb ik allerlei bankggegevens van het afgelopen half jaar moeten aanleveren (zowel spaarrekening als gewone rekening) en daarnaast moet je opgeven of je nog andere waardevolle bezittingen hebt (aandelen o.i.d.)

Aan de hand van deze gegevens word je uitkering vastgesteld. Je mag (volgens mij) 5.000 euro aan 'vermogen' hebben op je bankrekening. Zit je daar boven? dan vindt de gemeente dat je prima jezelf een aantal maanden kan onderhouden.

Wanneer je een uitkering krijgt (let op: zeker geen vetpot!!!) mag je uiteraard zelf weten waar je dit aan uitgeeft. Maar, alle inkomsten die je genereert moet je iedere maand weer opgeven op een zogeheten statusformulier. Zodra je dus inkomsten hebt, krijg je minder aan uitkering......

Dit kan volgens mij niet waar zijn als het om een ww uitkering gaat. 5000 euro spaargeld, gemiddeld gezin kan daar max 3 maanden van rondkomen.

Met een bijstandsuitkering mag de ouder ca 20.000,-- euro spaargeld hebben en elk inwonend kind ca 2100,-- euro per kind dus. Dan zou TO met haar 2 kinderen dus ca 24.000,-- eigen vermogen mogen hebben.Geldt ook voor alle toeslagen (huur en zorg). Vrijstelling eigen vermogen is ca 24000,--.
quote:celine2906 schreef op 12 september 2011 @ 22:05:

Met een bijstandsuitkering mag de ouder ca 20.000,-- euro spaargeld hebben en elk inwonend kind ca 2100,-- euro per kind dus. Dan zou TO met haar 2 kinderen dus ca 24.000,-- eigen vermogen mogen hebben.Onzin hoor. Verstrek a.u.b. dan geen info als je het niet weet.
quote:_Branwen_ schreef op 12 september 2011 @ 22:13:

[...]

Onzin hoor. Verstrek a.u.b. dan geen info als je het niet weet.http://www.spaarbaak.nl/v ... argeld+bijstandsuitkering

Ik was in de war met toen nog de gulden tijd. Heb ook eens in de bijstand gezeten Dat was toen ca 20.000 gulden, tegenwoordig ca 11.000 euro.
Ah ok; kan gebeuren. Desondanks geldt die grens van ¤ 11.110,00 voor het hele gezin; inclusief alle inwonende, ten laste komende, minderjarige kinderen. Wie wat heeft maakt niet uit. Het meerderjarige kind van TO valt er dus buiten.

Overigens gaan deze regels hoogstwaarschijnlijk volgend jaar veranderen en gaat er - i.p.v. naar het gezin - wel naar het hele huishoudinkomen en -vermogen worden gekeken; ongeacht hoe oud het inwonende kind is.
quote:_Branwen_ schreef op 12 september 2011 @ 22:22:

Desondanks geldt die grens van ¤ 11.110,00 voor het hele gezin; inclusief alle inwonende, ten laste komende, minderjarige kinderen. Wie wat heeft maakt niet uit. Het meerderjarige kind van TO valt er dus buiten.

.

Kan inmiddels veranderd zijn hoor. Meen me zoiets te herinneren dat er ook een vrijstelling was voor kinderen. Maar het is al weer zo'n tijd geleden dat ik in die bijstand zat. Ergens in 1999 ofzo.

Ik weet wel dat het voor de huurtoeslag toen wel iets was met kinderen en spaargeld en aparte vrijstelling. Maar goed, daar gaat het nu niet over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven