Geld & Recht alle pijlers

Vakantie en solidariteit

18-05-2016 13:02 421 berichten
Ik ben een beetje boos en het gaat om mijn zoon. Hij werkt nu 11 jaar onafgebroken en heeft nog nooit een zomervakantie gehad omdat hij geen kinderen heeft. Zijn bazen noemen dat solidariteit met collega's die wel kinderen hebben, die zouden de zomer nodig hebben om op vakantie te gaan en iemand zonder kinderen niet, maar daar klopt geen hout van, want kinderen hebben ook een lange meivakantie, een lange herfstvakantie en een lange kerstvakantie.

Als mensen zonder kinderen en vooral zij die geen kinderen willen, solidair moeten blijven, dan krijgen zij tot aan hun pensioen nooit een zomer te zien. Hoe solidair is dat dan?

Hoe staan jullie hier in en wat zijn de ervaringen? Ook een goede: Wat kan daar aan verandert?
Alle reacties Link kopieren
quote:Damselindistress schreef op 23 mei 2016 @ 12:22:

Ik heb ook een collega die graag vier weken wil. Dit betekent echter dat er andere mensen zijn die niet drie weken kunnen. Deze dame ging altijd vier weken, maar tijden veranderen en er zijn meer mensen die in dezelfde periode met hun gezin op vakantie willen. Deze dame was heel verontwaardigd. Ze wilde dan ook niet de eerste vier, maar ook nog week 2, 3, 4, en 5 van de vakantie. De collega "mocht" dan week 1 en week 6. Dat is pas oncollegiaal in mijn ogen.Inderdaad, dat is echt oncollegiaal. Als je een keer 4 weken wilt ivm een speciale bestemming waar je wat langer heen wilt kan dat best een keer geregeld worden. Bijvoorbeeld naar Amerika. Maar dat zijn dingen die je niet ieder jaar doet met een gezin. En ook dat hoeft niet perse in week 2 t/m 5
Heerlijk toch, dat het lekker rustig is op je vakantiebestemming? Willen mensen dan werkelijk handdoekje aan handdoekje op het strand liggen? Of met allerlei verbrandde mensen in zo'n toeristendorpje rondsjokken op zoek naar een zonnebril? Of perse op een vol terras zitten tussen de luidruchtige mensen? Ik begrijp dat echt niet. Ik zie er juist een beetje tegenop dat wij straks ook gebonden zijn aan die bepaalde drukkere (en duurdere) periodes.
quote:valerievaldera schreef op 23 mei 2016 @ 12:39:

Heerlijk toch, dat het lekker rustig is op je vakantiebestemming? Willen mensen dan werkelijk handdoekje aan handdoekje op het strand liggen? Of met allerlei verbrandde mensen in zo'n toeristendorpje rondsjokken op zoek naar een zonnebril? Of perse op een vol terras zitten tussen de luidruchtige mensen? Ik begrijp dat echt niet. Ik zie er juist een beetje tegenop dat wij straks ook gebonden zijn aan die bepaalde drukkere (en duurdere) periodes.Sommige mensen vinden dat gezelligheid.
quote:valerievaldera schreef op 23 mei 2016 @ 12:17:

Over een paar jaar zit ik wel aan bepaalde periodes vast i.v.m. mijn kind. Ik neem aan dat ik dan gewoon op vakantie kan gaan en niet in de weg wordt gezeten door mensen die (zonder duidelijke reden) perse ook in die periode willen. Ik vind het een beetje kinderachtig eerlijk gezegd.Je bedoelt "zonder reden die in jouw ogen goed is". Ik vind dat iedereen die graag in het hoogseizoen op vakantie wil, daar evenveel recht op heeft. De reden doet er niet toe, en wat anderen van de reden vinden ook niet.
Maar dat iemand dat gezelliger vindt, weegt toch lang niet op tegen het feit dat een ander daardoor helemaal niet op vakantie kan gaan met het gezin? Ik vind dat echt asociaal gedrag. Je kunt je toch best een beetje inleven in de situatie van een ander? En over een tijdje heb je zelf misschien ook wel kinderen en ben je ook blij dat je dan op vakantie kunt gaan en niet in de weg wordt gezeten door een single collega, die enkel voor de gezelligheid op een bomvol strand wil liggen.
Ik kan me echt niet voorstellen dat je 11 jaar lang helemaal niet op vakantie kunt door een opgelegde plicht tot 'solidariteit'. Eerlijk gezegd komt het op mij meer over alsof jouw zoon niet voor zichzelf opkomt. Als hij dat wel deed, zou geen enkele werkgever zoiets kunnen verantwoorden, namelijk.

Anyway, of het nou de 'schuld' is van zijn baas of niet: ik vind het een beetje jammerlijk als mensen zonder kinderen (of enige andere binding aan het onderwijs) per se in de zes weken schoolvakantie weg willen. Er is op mijn werk niet eens sprake van, mijn collega's hebben kinderen, ik niet, en dus ga ik in juni of september weg als ik dat wil. Of in een van de andere acht maanden van het jaar. Het zou niet eens in me opkomen om de schoolvakantie op te eisen.. Waarom zou ik? Ik gun het mijn collega's om op vakantie te gaan met hun gezin en zou het erg vinden als dat niet zou kunnen door mij. Daarbij verheugde ik me als kind zelf enorm op de kampeervakantie en als ik ooit kinderen krijg wil ik ook heel graag in die periode met ze weg.
quote:apppie schreef op 23 mei 2016 @ 13:12:

Ik kan me echt niet voorstellen dat je 11 jaar lang helemaal niet op vakantie kunt door een opgelegde plicht tot 'solidariteit'. Eerlijk gezegd komt het op mij meer over alsof jouw zoon niet voor zichzelf opkomt. Als hij dat wel deed, zou geen enkele werkgever zoiets kunnen verantwoorden, namelijk.

Anyway, of het nou de 'schuld' is van zijn baas of niet: ik vind het een beetje jammerlijk als mensen zonder kinderen (of enige andere binding aan het onderwijs) per se in de zes weken schoolvakantie weg willen. Er is op mijn werk niet eens sprake van, mijn collega's hebben kinderen, ik niet, en dus ga ik in juni of september weg als ik dat wil. Of in een van de andere acht maanden van het jaar. Het zou niet eens in me opkomen om de schoolvakantie op te eisen.. Waarom zou ik? Ik gun het mijn collega's om op vakantie te gaan met hun gezin en zou het erg vinden als dat niet zou kunnen door mij. Daarbij verheugde ik me als kind zelf enorm op de kampeervakantie en als ik ooit kinderen krijg wil ik ook heel graag in die periode met ze weg.

Het kan voorkomen dat je als kinderloos echtpaar met een echtpaar met kinderen op reis wil.

Of dat een kinderloos echtpaar gebonden is aan de bouwvak.
Ik ben blij dat wij het op het werk altijd gewoon in overleg kunnen regelen. En dan maakt het mij niet uit waarom iemand in een bepaalde periode op vakantie wil. In overleg samen is vaak veel mogelijk. En als iedereen bereid is met elkaar mee te denken, dan is onze leidinggevende ook altijd bereid om mee te denken hoe alles voor iedereen zo optimaal mogelijk geregeld kan worden. Dat lijkt mij het meest collegiaal. Zou wat zijn als mijn collega's zonder kinderen alleen met kerst weg zouden kunnen.
quote:valerievaldera schreef op 23 mei 2016 @ 12:55:

Maar dat iemand dat gezelliger vindt, weegt toch lang niet op tegen het feit dat een ander daardoor helemaal niet op vakantie kan gaan met het gezin? Ik vind dat echt asociaal gedrag. Je kunt je toch best een beetje inleven in de situatie van een ander? En over een tijdje heb je zelf misschien ook wel kinderen en ben je ook blij dat je dan op vakantie kunt gaan en niet in de weg wordt gezeten door een single collega, die enkel voor de gezelligheid op een bomvol strand wil liggen.Hoezo weegt het ene argument niet tegen het andere op? Wie bepaalt dat. Als je bijvoorbeeld jong bent en op zo'n strand- en zuipvakantie naar Spanje wil, heeft het toch geen zin dat in het voor- of naseizoen te doen of om jaren te wachten? Ik bedoel, iedereen heeft z'n eigen wensen, wie ben ik of wie ben jij om te oordelen dat het ene argument zwaarder weegt dan het andere.
dat vind ik ook! Niemand kan bepalen welk argument het zwaarst weegt. Ik wil graag ieder jaar in de zomer op vakantie met mijn leerplichtige kinderen, maar als je ergens werkt waar dat een probleem is moet je gewoon af en toe water bij de wijn doen. Waarom kan het niet om en om? Ene jaar de een, ander jaar de ander in de zomer? Het is toch niet zo moeilijk? Als de zomervakantie nou de enige schoolvakantie was, was het een ander verhaal geweest. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat er scholen zijn die buiten de zomer geen enkele vakantie heeft die langer is dan een week.

Maar dat iemand dat gezelliger vindt, weegt toch lang niet op tegen het feit dat een ander daardoor helemaal niet op vakantie kan gaan met het gezin? Ik vind dat echt asociaal gedrag. Je kunt je toch best een beetje inleven in de situatie van een ander? En over een tijdje heb je zelf misschien ook wel kinderen en ben je ook blij dat je dan op vakantie kunt gaan en niet in de weg wordt gezeten door een single collega, die enkel voor de gezelligheid op een bomvol strand wil liggen.Dus iemand die geen kinderen heeft die moet maar tijdens het naseizoen tussen de bejaarden vakantie gaan houden terwijl hij/zij eigenlijk gewoon wil feesten in de drukte van de costa's? Jij kunt je toch ook wel een beetje inleven in de situatie van een ander?
Ik vind het ene argument toch zeker wel zwaarder wegen dan het andere argument. Dat vond ik toen ik nog geen kinderen had en dat vind ik nu nog steeds. Een beetje rekening met elkaar houden kan geen kwaad en als single ben je nu eenmaal vrijer in je tijdsbesteding, dan iemand met kinderen en een partner. Ik kan me niet eens voorstellen dat je geen rekening houdt met je collega's die meer gebonden zijn, dat is voor mij altijd vanzelfsprekend geweest. Maar kennelijk zit niet iedereen zo in elkaar en heerst er steeds meer een ik-mentaliteit?

Maar dat iemand dat gezelliger vindt, weegt toch lang niet op tegen het feit dat een ander daardoor helemaal niet op vakantie kan gaan met het gezin? Ik vind dat echt asociaal gedrag. Je kunt je toch best een beetje inleven in de situatie van een ander? En over een tijdje heb je zelf misschien ook wel kinderen en ben je ook blij dat je dan op vakantie kunt gaan en niet in de weg wordt gezeten door een single collega, die enkel voor de gezelligheid op een bomvol strand wil liggen.Singles of beter kinderlozen zijn lang niet altijd mensen die nog geen kinderen hebben.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is zo’n 20 procent van de 45 jarige vrouwen bewust of onbedoeld kinderloos. Uit een ander onderzoek blijkt dat het percentage kinderloosheid stijgt met het opleidingsniveau tot 43%.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:valerievaldera schreef op 23 mei 2016 @ 13:32:

Ik vind het ene argument toch zeker wel zwaarder wegen dan het andere argument. Dat vond ik toen ik nog geen kinderen had en dat vind ik nu nog steeds. Een beetje rekening met elkaar houden kan geen kwaad en als single ben je nu eenmaal vrijer in je tijdsbesteding, dan iemand met kinderen en een partner. Ik kan me niet eens voorstellen dat je geen rekening houdt met je collega's die meer gebonden zijn, dat is voor mij altijd vanzelfsprekend geweest. Maar kennelijk zit niet iedereen zo in elkaar en heerst er steeds meer een ik-mentaliteit?

Een beetje rekening houden kan inderdaad geen kwaad. En inleven ook niet. Dat wil niet zeggen dat collega's die gebonden zijn altijd maar voor gaan. Zo dacht ik er over voor ik kinderen had en nu ik ze heb ze naar school gaan nog steeds. Wat is er mis om eens in 1 van de andere vakanties weg te gaan en aan een ongebonden collega toe te geven? Die kunnen ook een goede reden hebben om in die weken vrij te willen zijn?

Het is maar wat je onder een ik-mentaliteit verstaat.
Buiten de vakanties zijn er bij mij trouwens ook een hele rits collega's zonder kinderen(of kinderen al uit huis zijn) die weg willen. Dus dan is het ook al heel lastig om nog in de zomer zelf vakantie te kunnen krijgen. Mei, juni, september en oktober zitten misschien nog wel voller dan de zomervakantie zelf. Ik heb zelf geen kinderen of een partner, maar wel vriendinnen die in het onderwijs werken. Dat zou dus betekenen dat ik niet op vakantie zou kunnen omdat ik geen kinderen heb? Die vriendinnen zitten namelijk ook gewoon vast aan de schoolvakanties. Gelukkig doen ze er bij mijn nieuwe baan nu niet moeilijk over, maar doordat hier wel moeilijk over gedaan werd bij mijn vorige baan, ben ik al 4 jaar niet meer op vakantie geweest. Alleen maar omdat elke schoolvakantie gereserveerd werd voor collega's met kinderen.
quote:amarna schreef op 23 mei 2016 @ 13:15:

[...]

Het kan voorkomen dat je als kinderloos echtpaar met een echtpaar met kinderen op reis wil.

Of dat een kinderloos echtpaar gebonden is aan de bouwvak.Inderdaad, vandaar het "(of enige andere binding aan het onderwijs)". En vooruit, de bouwvak telt ook.
Sorry hoor, maar als single niet werkzaam in het onderwijs vind ik het van de zotte dat ik zou moeten verantwoorden waarom ik in juli weg wil. Ook al heb ik geen kinderen, ook mijn redenen om dan eens weg te willen zijn valide voor mij.
quote:Erizon schreef op 23 mei 2016 @ 14:28:

Sorry hoor, maar als single niet werkzaam in het onderwijs vind ik het van de zotte dat ik zou moeten verantwoorden waarom ik in juli weg wil. Ook al heb ik geen kinderen, ook mijn redenen om dan eens weg te willen zijn valide voor mij.exact.
quote:Erizon schreef op 23 mei 2016 @ 14:28:

Sorry hoor, maar als single niet werkzaam in het onderwijs vind ik het van de zotte dat ik zou moeten verantwoorden waarom ik in juli weg wil. Ook al heb ik geen kinderen, ook mijn redenen om dan eens weg te willen zijn valide voor mij.Maar feit is dat voor de meeste mensen de prijs en geen hordes kinderen die in de weg lopen een pré zijn. En dat die dus vanzelf wel voor of na de kindervakantie willen.
quote:viva1966 schreef op 23 mei 2016 @ 13:29:

[...]

Dus iemand die geen kinderen heeft die moet maar tijdens het naseizoen tussen de bejaarden vakantie gaan houden terwijl hij/zij eigenlijk gewoon wil feesten in de drukte van de costa's? Jij kunt je toch ook wel een beetje inleven in de situatie van een ander?Bejaarden gaan in september écht niet naar "de" costa's hoor. Die zijn niet gek. En tussen de 16 jarigen staan? Lijkt me niet dat iemand van 30 dat leuk vind. En dus vind je juist de eind 20/begin 30ers in sep op de grote feesten.
quote:nina1966 schreef op 23 mei 2016 @ 14:31:

[...]

Maar feit is dat voor de meeste mensen de prijs en geen hordes kinderen die in de weg lopen een pré zijn. En dat die dus vanzelf wel voor of na de kindervakantie willen.Ja oké, dus waar hebben we het hier dan over.
quote:nina1966 schreef op 23 mei 2016 @ 14:31:

[...]

Maar feit is dat voor de meeste mensen de prijs en geen hordes kinderen die in de weg lopen een pré zijn. En dat die dus vanzelf wel voor of na de kindervakantie willen.Klopt. Maar als iemand zonder kinderen wél graag in de kindervakantie wil, hoeft ie dat m.i. niet te verantwoorden, en heeft ie daar net zo veel recht op als collega's met kinderen. Het hebben van kinderen is een eigen keuze he, met als een van de vele consequenties minder vakantieflexibiliteit.
quote:Ttass28 schreef op 18 mei 2016 @ 13:13:

Mensen die kinderen hebben gaan nou eenmaal voor. Mensen zonder kinderen kunnen hele jaar op vakantie gaan. Logischer kan het niet zijn.Dat vind ik dus totaal niet logisch. Mensen kiezen zelf voor kinderen en vakantie vieren is geen eerste levensbehoefte. Ik maak er bij medewerkers geen onderscheid in. Iedereen heeft dezelfde rechten en plichten.
quote:mariposita schreef op 23 mei 2016 @ 13:18:

[...]

Hoezo weegt het ene argument niet tegen het andere op? Wie bepaalt dat. Als je bijvoorbeeld jong bent en op zo'n strand- en zuipvakantie naar Spanje wil, heeft het toch geen zin dat in het voor- of naseizoen te doen of om jaren te wachten? Ik bedoel, iedereen heeft z'n eigen wensen, wie ben ik of wie ben jij om te oordelen dat het ene argument zwaarder weegt dan het andere.Als je zo jong bent dat je een zuipvakantie wil dan zit je nog op school. en heb je dus geen last van een werkgever of collega's
quote:mariposita schreef op 23 mei 2016 @ 14:34:

[...]

Ja oké, dus waar hebben we het hier dan over.De enkele dwarsligger die zonder specifieke reden duurder wil reizen, zich wil ergeren aan kinderen om daarna steen en been te klagen over "dat grut" en dat allemaal omdat een collega met kinderen geen andere keus heeft ook in die tijd wil gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven