Geld & Recht alle pijlers

Vakantie en solidariteit

18-05-2016 13:02 421 berichten
Ik ben een beetje boos en het gaat om mijn zoon. Hij werkt nu 11 jaar onafgebroken en heeft nog nooit een zomervakantie gehad omdat hij geen kinderen heeft. Zijn bazen noemen dat solidariteit met collega's die wel kinderen hebben, die zouden de zomer nodig hebben om op vakantie te gaan en iemand zonder kinderen niet, maar daar klopt geen hout van, want kinderen hebben ook een lange meivakantie, een lange herfstvakantie en een lange kerstvakantie.

Als mensen zonder kinderen en vooral zij die geen kinderen willen, solidair moeten blijven, dan krijgen zij tot aan hun pensioen nooit een zomer te zien. Hoe solidair is dat dan?

Hoe staan jullie hier in en wat zijn de ervaringen? Ook een goede: Wat kan daar aan verandert?
Cateautje, je mag ons onsympathiek in onze reacties vinden, maar ik gaf al eerder aan dat ik het jammer vind dat jij erg weinig reageert en al helemaal niet echt in wil gaan op vragen. Ik denk dat mensen daar vanzelf wel geirriteerd van raken (ik in ieder geval wel).
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 20 mei 2016 @ 12:22:

Het ligt er natuurlijk ook aan in welke branche je werkt. Als je een gewoon kantoorbaantje hebt dan kan ik me voorstellen dat het zo werkt.

Voor de rest worden jullie steeds onsympathieker, dus laat ik het verder voor wat het is.

Nogmaals bedankt voor de tips en adviezen van hen die daarmee klaar stonden.Misschien zou je zoon eens wat onsympathieker naar zijn werkgevers moeten worden zodat hij niet bij verschillende bedrijven steeds weer wordt veroordeeld tot vakantie met de kerst of het niet op kunnen nemen van zijn vakantiedagen wat me allebei overigens heel onwaarschijnlijk lijkt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Ttass28 schreef op 18 mei 2016 @ 13:13:

Mensen die kinderen hebben gaan nou eenmaal voor. Mensen zonder kinderen kunnen hele jaar op vakantie gaan. Logischer kan het niet zijn.

Wat kraam je toch weer veel onzin uit.

Er is totaal niets logisch aan jouw woorden.

Mensen zonder kinderen kunnen ook vast zitten aan een man/vrouw in de bouw/onderwijs/whatever. Je bent niks meer omdat je een kind op de wereld gezet hebt en hebt absoluut niet meer rechten.

Soms weten mensen je toch weer te verbazen

Het ligt er natuurlijk ook aan in welke branche je werkt. Als je een gewoon kantoorbaantje hebt dan kan ik me voorstellen dat het zo werkt.

Voor de rest worden jullie steeds onsympathieker, dus laat ik het verder voor wat het is.

Nogmaals bedankt voor de tips en adviezen van hen die daarmee klaar stonden.

Maar als je dit soort informatie (het is geen gewone kantoorbaan) eerst niet vermeld en dan als argument gebruikt, hoe moeten wij dan zinnig reageren?

Ik heb je verwezen naar officiële regels, maar ook daar krijg ik geen reactie op. Dat vind ik dan weer onsympathiek.....
quote:Zarah schreef op 20 mei 2016 @ 18:15:

[...]

Maar als je dit soort informatie (het is geen gewone kantoorbaan) eerst niet vermeld en dan als argument gebruikt, hoe moeten wij dan zinnig reageren?

Ik heb je verwezen naar officiële regels, maar ook daar krijg ik geen reactie op. Dat vind ik dan weer onsympathiek.....Ik heb twee maal bedankt voor de adviezen. Wil je een persoonlijke knieval?
Minimaal, uiteraard.
Cateautje, gaat het goed met je?

Je kunt alleen maar voor jezelf opkomen als je "een gewoon kantoorbaantje" hebt?
Volgens mij heb jij er meer problemen mee dan je zoon? Hij werkt 11 jaar bij verschillende bedrijven en heeft geen schoolgaande kinderen, logisch dat zijn baas vraagt om buiten de school vakanties te gaan, je zoon moet duidelijk uiterlijk in december voor het komend jaar zijn vakantie aangeven zodat daar een planning opgemaakt kan worden.. Ben benieuwd wat een gewoon kantoorbaantje inhoudt...
Hangt erg af wat voor soort bedrijf het is. De meeste bedrijven kunnen echt wel een mannetje extra missen in de zomervakantie.

Ik vind ook dat we schoolvakanties Europees moeten gelijktrekken. Gewoon van 1 juli tot en met 31 augustus zoals in Frankrijk en België. Of nog erger: Half juni al vrij tot half september in sommige streken van Spanje en Italië. Probleem direct de wereld uit.

Nogmaals bedankt voor de tips en adviezen van hen die daarmee klaar stonden.

Mijn man heeft alles behalve een gewoon kantoorbaantje maar bij hem is het dus voor 1/1 je "grote " vakantieplannen doorgeven mean kijken of het allemaal kan en past. Wordt het lastig dan kijken wat je vorig jaar had (kreeg je toen ook niet je gewenste weken dan dit jaar wel ) en "in principe " gaan mensen met

Kinderen voor tenzij je dus vorig jaar niet je wensweken had. En als dat enorme problemen oplevert en je er in overleg niet uitkomt dan beslist leidinggevende.

Dus. Zoon zal op tijd plannen moeten doorgeven (dat geldt nu eenmaal zo bij de meeste bedrijven ) en meer op zijn strepen moeten staan.
quote:aquariusje7700 schreef op 22 mei 2016 @ 00:39:

Hangt erg af wat voor soort bedrijf het is. De meeste bedrijven kunnen echt wel een mannetje extra missen in de zomervakantie.

Ik vind ook dat we schoolvakanties Europees moeten gelijktrekken. Gewoon van 1 juli tot en met 31 augustus zoals in Frankrijk en België. Of nog erger: Half juni al vrij tot half september in sommige streken van Spanje en Italië. Probleem direct de wereld uit.

En hoe doen ze het in die landen dan met opvang? Want de ouders hebben maar een week of 4 vakantie. En moeten de kinderen dan ook maar vanaf heel jong naar school, zoals in Belgie? Is het niveau van de kinderen Im Spanje als ze van school komen hetzelfde als hier? Hebben de kinderen in andere landen ook kerst-/voorjaars-/herfstvakantie? Gaan ze van 8.30-15.30 naar school?

Ik vind het raar en kortzichtig gesteld dat 'je het probleem oplost door ze 2 maanden of meer schoolvakantie te geven'.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De ouders die ken die in Frankrijk wonen sturen de kinderen 1 of 2 weken op kamp. En een week naar opa en oma.
quote:himalaya schreef op 22 mei 2016 @ 08:00:

En hoe doen ze het in die landen dan met opvang? Want de ouders hebben maar een week of 4 vakantie. En moeten de kinderen dan ook maar vanaf heel jong naar school, zoals in Belgie? Is het niveau van de kinderen Im Spanje als ze van school komen hetzelfde als hier? Hebben de kinderen in andere landen ook kerst-/voorjaars-/herfstvakantie? Gaan ze van 8.30-15.30 naar school?

Ik vind het raar en kortzichtig gesteld dat 'je het probleem oplost door ze 2 maanden of meer schoolvakantie te geven'.Ik heb verder geen idee hoe ze dat verder allemaal oplossen in die landen maar het zijn maar 2 weekjes extra vrij he. Ok, in Spanje en Italië is het veel meer, maar wat dan nog? Scholen moeten toch geen kinderopvang zijn? Je moet er wat leren en kinderen worden echt niet slimmer door twee weken extra school, maar ze worden slimmer door goed onderwijs.

Het is hier eigenlijk niet de juiste plek voor deze discussie maar in Europa zouden we toch overal hetzelfde onderwijs moeten hebben omdat je elk kind overal gelijke kansen wilt bieden?
Ik vraag me af of je zoon er net zo'n probleem in ziet als dat jij dat doet, omdat hij volgens je eerdere woorden graag werkt of zelf een workaholic is. Als hij er zelf zo van baalt moet hij eens een goed gesprek aangaan met zijn baas, want alleen je zoon en zijn leidinggevende kunnen dit oplossen samen. Dat is niet aan zijn collega's en mij lijkt ook niet aan jou. Ik snap je goede bedoelingen wel maar we praten hier over een volwassen man die zijn eigen boontjes moet doppen.
In Belgie lossen ze de lange vakanties op door zogenaamde pleindagen en worden er veel schoolkampen georganiseerd. Duidelijk is het wel elk kind is juli en augustus vrij dus niks vakantiespreiding.
Ik heb niet alles gelezen...

Vind t wel grappig om te lezen dat mensen die niet aan die periode vastzitten dan juist weg willen. Bij ons op de zaak "zeuren" juist de kinderlozen/niet aan de schoolvakantie gebonden mensen dat ze rondom de bouwvak vrij moeten nemen.

1 week van de bouwvak is de zaak dicht. En daarom heen moet je nog 1 of 2 weken aaneengesloten opnemen. Afdelingsbezetting minimaal 50%. Dus met de koppen bij elkaar wie wanneer vrij wil.

En een gedoe!! Vreselijk. Mijn man zit in het onderwijs dus ondanks dat mijn kind nog niet schoolgaand is, zit ik er aan vast. En schik me altijd naar de rest. Immers is man toch 6 weken vrij, dus kies ik de overgebleven optie. Vorig jaar werd t dus door een andere collega zelfs zo dat ik 1 week los had en later nog eens 2. Ik vond t best, maar niet echt fijn.

Kerst is de zaak ook gesloten. En dus weer gezeur. Wij zitten in een cao met best veel dagen (27+13atv) en de zaak mag volgens cao de periodes vastleggen. En ieder jaar weer is het vakantie rooster inplannen 1 groot drama. En dan te bedenken dat we vroeger gewoon vaste bouwvak hadden en je helemaal geen keus had en 1 vaste kerstweek. Toen gezeur dat iedereen 2 weken vrij wil. En nu.... na ja, kan er over door blijven ouwehoeren. Mijn punt is: maakt niet uit wat de regels op een bedrijf zijn omtrent vakanties, er is altijd wel iemand die het niet eerlijk vindt. Als bedrijf doe je het nooit goed.

Laat zoonlief uitzoeken wat zijn rechten zijn volgens cao en bedrijfsregels. En kijk dan verder.
Soms snap ik wel dat ook mensen zonder kinderen in de vakantieperiode vakantie willen opnemen. Iedereen verwacht namelijk dat de vakanties in september achter de rug zijn. Bijna iedereen is al geweest, de vakantieverhalen zijn verteld, de wintersport wordt gepland, overleggen worden weer ingepland, iedereen gaat weer vol aan de slag, de hoeveelheid werk wordt weer groter etc. En dan ga jij nog als spuit 11 met vakantie. Het is niet echt een leuke tijd om met vakantie te gaan. Ik doe het trouwens wel hoor, ik vind die rust wel lekker, maar de opmerkingen eind augustus "de vakantie is weer voorbij, iedereen weer lekker aan de slag" komen me soms mijn neus uit.
quote:sas_andrea schreef op 23 mei 2016 @ 11:46:

Ik heb niet alles gelezen...

Vind t wel grappig om te lezen dat mensen die niet aan die periode vastzitten dan juist weg willen. Bij ons op de zaak "zeuren" juist de kinderlozen/niet aan de schoolvakantie gebonden mensen dat ze rondom de bouwvak vrij moeten nemen.

1 week van de bouwvak is de zaak dicht. En daarom heen moet je nog 1 of 2 weken aaneengesloten opnemen. Afdelingsbezetting minimaal 50%. Dus met de koppen bij elkaar wie wanneer vrij wil.

En een gedoe!! Vreselijk. Mijn man zit in het onderwijs dus ondanks dat mijn kind nog niet schoolgaand is, zit ik er aan vast. En schik me altijd naar de rest. Immers is man toch 6 weken vrij, dus kies ik de overgebleven optie. Vorig jaar werd t dus door een andere collega zelfs zo dat ik 1 week los had en later nog eens 2. Ik vond t best, maar niet echt fijn.Je vindt het zelf vervelend om 1 en 2 weken los vakantie te hebben, maar dat geldt dan toch ook voor mensen die geen kinderen hebben? Die hebben namelijk die ene week in de bouwvak en nog 2 weken buiten de kindervakantie.
Nee iedereen zit bij ons aan de "kindervakantie". Maar 1 collega wilde 4 weken weg en dat kon alleen als een ander zou splitsen. Ik heb daar de mogelijkheid toe. Betekent niet dat ik t fijn vond, maar ook geen ramp. Ik vond t voor de collega nml fijn dat hij zo zijn 4 weken had.
Bizar dat mensen vinden dat "kinderlozen" zich moeten schikken(!!) om de vakantie heen van diegenen met kinderen...

Als je geen kinderen hebt maar bijv. wel een partner/vriend(in) die aan de bouwvak of schoolvakantie vastzit, zit je al vast aan bepaalde periodes.

Verder mag je toch zelf weten wanneer je op vakantie wil/kan.
quote:sas_andrea schreef op 23 mei 2016 @ 12:02:

Nee iedereen zit bij ons aan de "kindervakantie". Maar 1 collega wilde 4 weken weg en dat kon alleen als een ander zou splitsen. Ik heb daar de mogelijkheid toe. Betekent niet dat ik t fijn vond, maar ook geen ramp. Ik vond t voor de collega nml fijn dat hij zo zijn 4 weken had.Ik snap het. Ik vind vier weken "opeisen" in de kindervakantie eigenlijk ook niet zo collegiaal.
Ik begrijp niet goed waarom je perse in die tijd vakantie wil hebben, als je ook op een ander moment kunt gaan. Het voelt voor mij dan alsof je expres andere mensen in de weg wil zitten, die die keuze niet hebben? Ik heb altijd gewerkt in de zomerperiode, dat heb ik altijd prima gevonden. Juist fijn om in Nederland te zijn als het hier mooi weer is. In de winter ging ik dan graag een paar weken weg naar de zon, als het hier koud en grijs is. Een ander voordeel is dat het in de zomer op de meeste kantoren lekker rustig is. Soms draaide ik de hele toko in mijn eentje, heerlijk relaxed. En in de periode dat alle hectiek en overspannenheid weer op volle stoom was, ging ik lekker op vakantie.

Over een paar jaar zit ik wel aan bepaalde periodes vast i.v.m. mijn kind. Ik neem aan dat ik dan gewoon op vakantie kan gaan en niet in de weg wordt gezeten door mensen die (zonder duidelijke reden) perse ook in die periode willen. Ik vind het een beetje kinderachtig eerlijk gezegd.
Ik heb ook een collega die graag vier weken wil. Dit betekent echter dat er andere mensen zijn die niet drie weken kunnen. Deze dame ging altijd vier weken, maar tijden veranderen en er zijn meer mensen die in dezelfde periode met hun gezin op vakantie willen. Deze dame was heel verontwaardigd. Ze wilde dan ook niet de eerste vier, maar ook nog week 2, 3, 4, en 5 van de vakantie. De collega "mocht" dan week 1 en week 6. Dat is pas oncollegiaal in mijn ogen.
quote:valerievaldera schreef op 23 mei 2016 @ 12:17:

Ik begrijp niet goed waarom je perse in die tijd vakantie wil hebben, als je ook op een ander moment kunt gaan. In veel vakantiegebieden is het buiten het vakantieseizoen "toten hosen". En als je naar dat soort bestemmingen wilt is het niet zo gek dat je in juli/augustus wilt gaan. Uiteraard zijn er genoeg alternatieve bestemmingen waar wel wat te beleven valt, maar als je daar niet heen wil....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven