Geld & Recht alle pijlers

Vaste lasten etc..

04-01-2018 21:19 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Sinds kort woon ik op mezelf. Ik moet er nog erg aan wennen om rustig aan te doen met het uitgeven van geld. Ik hou 400€ p.m over om vrij te besteden. Hier moet nog benzine en boodschappen geld vanaf. Hebben jullie tips? Ik wil niet zeggen dat ik het weinig vind, maar natuurlijk is het anders omdat ik eerder hier geen rekening mee hoefde te houden.
Ik vind het best een flink bedrag.. Hoeveel kilometers maak je naar je werk? En moet dat perse met de auto? Of kun je anders ook fietsen?

Qua boodschappen moet je in je eentje gemakkelijk voor ongeveer 40 euro per week kunnen leven, in de maand dan ongeveer dus 160 euro. Rekening houden met aanbiedingen kan veel schelen. Ook goed kijken wat prijsverschillen zijn met bijvoorbeeld wasmiddelen.

Hou je nog 240 euro over voor het tanken en andere uitgaven. Zorg dat je ook nog iets spaart voor onverwachte uitgaven: stel je krijgt onderhoud aan de auto, de wasmachine gaat kapot...
Zorg voor genoeg blikvoer! Dan kan je in tijden van nood tenminste eten..

(en bederft niet zo snel)

Brood wat je zelf nog moet afbakken is ook een fijne.

Zorg eerst dat je genoeg geld hebt voor benzine. Dan het restant door 5 delen. Dat heb je dan te besteden aan boodschappen.

O ja, zorg voor een vriezer. Kook voor meerdere personen en gooi het geportioneerd in de vriezer.
En probeer te sparen!
Behalve benzine en boodschappen wil je natuurlijk ook wel eens iets leuks kopen. Bedenk alvast welke dingen je echt leuk vind: geef je liever geld uit aan bioscoop of aan een nieuw shirt of sparen voor een racefiets? Het is handig om je te beseffen dat je geld maar één keer kunt uitgeven. Niet dat ik me daar ooit erg bewust van was, maar als je tips zoekt... dat is wel een goeie.

Tenzij je een onwijs nerveuze krent bent en juist wat meer zou mogen genieten. In dat geval: geld moet rollen!
Het nibud geeft aan dat een vrouw een minimum van 180 euro per maandnodig heeft om te eten. Daar zitten wasmiddel, toiletpapier en dergelijke niet bij.

Je zit hier op het forum ook wel topics dat je voor minder geld boodschappen kan doen en dat een gezin van 4 personen dan echt wel 3 dagen met een bloemkool kan doen.

Dan eet je dus gewoon ongezond.

Dan kan je beter probeer zo veel mogelijk te fietsen en zo weinig mogelijk met de auto te doen.

Was op een wasrek in plaats van in de droger.
Ik besteed 160 euro pm aan boodschappen en heb daarnaast nog 100 euro voor leuke dingen.
Ik ben heel handig met koopjes zoeken voor uitstapjes ,ik betaal nooit de volle mep voor een etentje ,de sauna of iets dergelijks. haal veel kortingsbonnen via mp of de social deal app.
Tja... er zijn verschrikkelijk veel tips te vinden om goedkoper boodschappen te doen. Wat hier goed werkt is accepteren dat we gewoon heel veel appels eten, en wij doen niet aan lychee, exotische bessen of ander duur fruit in de winter. En maaltijden bedenken met een kostenplaatje in het achterhoofd.
Buiten folders uitpluizen .. eet wat er in t seizoen is. Vries kliekjes in. Ga vlak voor sluit door super Korting op vlees en zuivel.
Bij de hema prijzen ze trouwens vleeswaren en brood ook af na 17u! Die hebben best een goede versafdeling en dan ben je vaak ook weer minder kwijt dan in de supermarkt. Het is wel een paar winkels aflopen, maar dan heb je wel wat. De rest van het brood kun je trouwens met een paar sneetjes per keer invriezen. Iedere dag iets eruit, en je hebt iedere dag vers brood.
afgeprijsde verswaren bij HEMA idd prima, dan neem je ook niet zoveel erbij mee als in super en precies alles aanwezig wat nodig is................ ik koop tegenwoordig ook diepvriesfruit: veel goedkoper, losjes ingevroren (bij doosjes), niet seizoensgebonden, bederft niet, wordt niet overrijp, eten wanneer je er zin in hebt en niet wanneer het persé op moet, altijd heerlijk fris!
anoniem_361915 wijzigde dit bericht op 05-01-2018 02:29
Reden: foutjes
0.26% gewijzigd
Zeker in begin:
Maak boodschappenlijstjes.
Plan voor een paar dagen vooraf.
Hou rekeningen bij.
Ook van broodjes, dat ijsje aan het tankstation, ...
Kijk een maand tot 3 maanden waar het geld naar buiten gaat.
Pin desnoods weekgeld van tevoren (400 euro per maand, da's dus 90 euro per week). Voor sommige mensen makkelijker om het overzicht te bewaren dan telkens met pinpas te werken en pas nadien te zien wat er van de rekening is gegaan.

Je zal merken dat er heel veel "onzin-uitgaven" zijn die veel te veel kosten voor wat ze waard zijn.
28 van de 30 dagen kan je net zo goed zelf brood smeren ipv een broodje te kopen op je werk.
Als je alleen bent: Kook voor 2 dagen. Of vries in.

Vraag reiskostenvergoeding aan op je werk.
Dekt niet alles, maar misschien wel een deel.

En lees hier es wat topics over "besparen" en opletten met geld / toekomen met een budget. Er staan er her en der.

En steek de komende maand (of 2 maand) elke week 5 euro apart in een envelop. Steek die in je kleerkast, in een schuif, ...
Als ooit je bankrekening op 0 staat door een onverwachte kost en je hebt niets gespaard, kan je tenminste nog een paar dagen eten en geraak je misschien nog op je werk.
Je zult toch ook wel wat leuks willen doen, kleding kopen, uitgaan, cadeautje voor iemand kopen, etc. Reserveer daar een klein, maximum bedrag per maand voor. Dat kan misschien te weinig zijn om een paar schoenen van te kopen, maar als je dat exacte bedrag een paar maanden spaart, dan heb je wel voldoende om wat te doen.

Als je dat niet doet, loop je het gevaar dat je het ongemerkt uitgeeft aan boodschappen ofzo en heb je nooit eens de mogelijkheid om een extraatje te hebben.
Ik kan als tip geven dat je je administratie goed moet bijhouden en rekening moet houden met kosten als gemeentelijke belastingen, waterstaat, kapotte wasmachine etc. Ook kijken of je recht hebt op toeslagen en of het geschatte inkomen klopt.
Wie wat wil die moet wat.
Ik heb altijd standaard een paar blikken tomaat en pasta op voorraad.
Uitje, knoflook en je hebt een pastasaus. Ik weet dat je dit niet helemaal vraagt, maar dat kan in het begin af en toe een uitkomst zijn.

Daarbij raad ik je aan om rekening te houden met onvoorziene, maar ook voorziene zaken. Elke januari komt er een flinke rekening binnen van de gemeenten belastingen. Kan je in 8 of 10 keer betalen, maar calculeer dat in.

Verder folders uitpluizen en proberen minimaal 50 euro per maand te sparen.
wat minder vaak naar de kapper, en aan ander luxe dingen.
Kom op 400 in de maand over is meer dan genoeg om je boodschappen mee te doen voor één persoon.
O, ik zie dat je een starterswoning heb gekocht? of ben je toch maar gaan huren met 22 jaar.
to hoe vond je de tips?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven