Geld & Recht alle pijlers

verdeling huis na scheiding

03-06-2018 08:50 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi,

sinds een paar maanden lig ik in scheiding. We gaan bijna naar een advocaat en daarom zijn we gesprekken aan het voeren over hoe we denken over ouderschapsplan, alimentatie, en de verdeling van ons koophuis.
we hebben een samenlevingscontract en destijds besloten dat alles 50/50 gaat, dus ook de waarde van het huis.
Nu is de mening van mijn ex dat 60/40 een eerlijke verdeling is, omdat hij heel veel geklust heeft in het huis, en ik veel minder. hij is dan ook de handige Harry, had niet eens gewild dat ik iets zou klussen; hij kan dat nou eenmaal veel beter. Ik vind 60/40 wel erg scheef maar denk er wel over na om er 55/45 van te maken. Dit is puur om onze toekomstige relatie (we hebben samen een kind) goed te houden. Een investering zeg maar.
maar bijna al mijn vrienden zeggen dat het belachelijk is. Niet eerlijk en dat ik er zakelijk in moet blijven staan.

Ik voel dat ergens ook wel, maar twijfel nog....
ik ben benieuwd naar de meningen van jullie. Misschien kom ik tot nieuwe inzichten.
Het gaat er toch nietvom wie het meeste kluswerk heeft gedaan? Wie heeft er het meeste geld in gestoken is de vraag..
Houd je aan de afspraak van 50/50. Dat staat zwart op wit. Niet van afwijken.
Heeft hij ook zelf voor de klusmaterialen betaald of is dat wel 50/50 gegaan? Hoeveel meer waard is jullie huis door zijn verbouwingen? Dan kun je dat bedrag aan hem geven.
Houd gewoon die 50/50 aan, dat is wat is afgesproken. Jij zult in de jaren dat jullie samenwoonden andere dingen hebben gedaan, die verreken je toch ook niet?
En terwijl hij aan het huis bezig was, heb jij niet voor hem en de kinderen gezorgd? Geen eten gekookt, was gedaan, schoongemaakt, kinderen bezig gehouden? Waarom waardeer je zijn werk dan hoger dan het werk dat jij in het huwelijk gedaan hebt?

Die ex van jou kan zoveel willen. Grapjas om tegen de afpraken in, meer % te willen. Niet doen hoor, je hebt net zoveel rechten als hij!
Don't get high on your own supply.
Houd je gewoon aan het contract, dat is er niet voor niets.
ik geef mn bek ook maar een douw
Als je gaat van 50 / 50 naar 45 / 55, hoeveel geld scheelt jou dat dan? En heeft dat iets te maken met werkelijke extra investeringen van hem?
Stuur hem een rekening van al het huishoudelijk werk, kinderverzorging, was en strijk, maaltijdservice enz enz. Of whatever jij wel aan werk in het gezin hebt gestoken wat hij niet heeft gedaan.

Hem de keus om het tegen elkaar weg te strepen.
Lillybit schreef:
03-06-2018 11:16
Stuur hem een rekening van al het huishoudelijk werk, kinderverzorging, was en strijk, maaltijdservice enz enz. Of whatever jij wel aan werk in het gezin hebt gestoken wat hij niet heeft gedaan.

Hem de keus om het tegen elkaar weg te strepen.
Of €200,- per keer dat hij wel is klaargekomen en jij niet.
50/50

Wat een vreemd voorstel, houd het zakelijk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Je maakt juist afspraken in goede tijden om gezeur achteraf te voorkomen. Je moet je houden aan de eerder gemaakte afspraken. 50/50 Dus.

De één doet meer dit en de ander dat. Dat kun je achteraf niet op een weegschaal zetten. Juist dat zal een bom leggen onder je goede verstandhouding.
De verbouwing heeft misschien 6 weken geduurt.
Daarentegen heb jij misschien al wel 6 jaar zijn was gedaan en zijn eten gekookt.
Ik zou in dat geval de verdeling andersom voorstellen.

Maar serieus; hou je gewoon aan het contract, jullie hebben dat toen niet voor niets opgesteld.
jo12345 schreef:
03-06-2018 11:33
Of €200,- per keer dat hij wel is klaargekomen en jij niet.
:proud:
Dus jij wilt nu dus eigenlijk gaan betalen voor een goede relatie na de scheiding voor de kinderen?
Vergeet niet dat HIJ de toekomstige relatie op scherp zet door nu terug te komen op een gemaakte afspraak.
50/50 natuurlijk.
Life is short. Eat dessert first.
Staat er expliciet in het samenlevingscontract als we uit elkaar gaan dan wordt alles 50 / 50 verdeeld?

Dus als jullie uit elkaar gaan dan krijgt ieder 50% van de waarde van het huis?

Of staat er alleen maar in dat jullie elk 50 %, van de kosten van het huis betalen. Als dat laatste het geval is dan kan je niet zomaar zeggen ik heb recht op de hrlft

Hoe staat het in het koopcontract dat bij het kadaster is opgeslagen?

Staat daar ook in dat jullie beide voor 50% eigenaar zijn?
50/50
jij hebt het vaakst schoongemaakt denk ik
Gewoon 50/50 houden zoals afgesproken. Ik neem aan dat jij in die periode weer hebt geinvesteerd in andere zaken zoals het huishouden en de kinderen. Het is hierboven volgens mij al wel duidelijk dat deze afspraken niet voor niets gemaakt zijn. Zou eerder schikken in het verdelen van de inboedel wanneer je een vriendschappelijk gebaar wil maken.
Nee natuurlijk ga je daar niet in mee.

Als hij nu achteraf alles op een weegschaaltje wil gaan leggen, wat ieder geïnvesteerd heeft in jullie leven samen, ken jij er vast ook nog wel een paar.

Wat zou het 9 maanden laten verbouwen van je lichaam door jullie kind, qua geld opleveren denk je? Ik zou daar ook minsten 10% voor rekenen.

En wie zorgde er eigenlijk voor dat kind zodat hij zich bezig kon houden met klussen? Hij deed het vast niet tegelijk..

Kun jij graag 'goed uit elkaar' willen, maar daar heb je er 2 voor nodig en hij zet de boel behoorlijk op scherp met dit soort rare eisen.
Daarbij komt ook dat hij dit vantevoren wist, jullie hebben dit tenslotte samen ondertekend. Dus bij iedere klus wist hij dat hij er uiteindelijk 50% aan over hield als jullie uit elkaar zouden gaan.
Toch vraag ik mij af wat in het koopcontract staat.
sugarmiss schreef:
03-06-2018 12:35
Toch vraag ik mij af wat in het koopcontract staat.

Ik neem aan dat ze beiden voor 50% eigenaar zijn. Als dat niet zo is lijkt de constructie in het samenlevingscontract om de waarde 50/50 te verdelen me nogal krom.
Als je een samenlevingscontract hebt, ben je niet getrouwd dus. Waarom moet je naar een advocaat dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven