Geld & Recht alle pijlers

verdeling huis na scheiding

03-06-2018 08:50 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi,

sinds een paar maanden lig ik in scheiding. We gaan bijna naar een advocaat en daarom zijn we gesprekken aan het voeren over hoe we denken over ouderschapsplan, alimentatie, en de verdeling van ons koophuis.
we hebben een samenlevingscontract en destijds besloten dat alles 50/50 gaat, dus ook de waarde van het huis.
Nu is de mening van mijn ex dat 60/40 een eerlijke verdeling is, omdat hij heel veel geklust heeft in het huis, en ik veel minder. hij is dan ook de handige Harry, had niet eens gewild dat ik iets zou klussen; hij kan dat nou eenmaal veel beter. Ik vind 60/40 wel erg scheef maar denk er wel over na om er 55/45 van te maken. Dit is puur om onze toekomstige relatie (we hebben samen een kind) goed te houden. Een investering zeg maar.
maar bijna al mijn vrienden zeggen dat het belachelijk is. Niet eerlijk en dat ik er zakelijk in moet blijven staan.

Ik voel dat ergens ook wel, maar twijfel nog....
ik ben benieuwd naar de meningen van jullie. Misschien kom ik tot nieuwe inzichten.
safrat schreef:
04-06-2018 13:13
Het lijkt mij fijner als er nog iets van de vertrouwde omgeving blijft.
Dan moet dat geld er wel zijn. Als je genoeg hebt, kun je makkelijker weggeven.

Alles wat TO aan ex geeft kan niet geïnvesteerd worden in haar nieuwe leven met dochter. Minstens net zo belangrijk.

En je kunt niet in dochters hoofd kijken. Vertrouwde omgeving is fijn, maar mama ontbreekt in die omgeving. Alles heeft herinneringen aan hoe het vroeger was. Zonder mama is het toch niet hetzelfde.

Qua vrienden, school en buurt ben ik het wel met je eens. Dat zou heel steunend zijn om te behouden.
Dropdrop schreef:
04-06-2018 15:44

Alles wat TO aan ex geeft kan niet geïnvesteerd worden in haar nieuwe leven met dochter. Minstens net zo belangrijk.

En je kunt niet in dochters hoofd kijken. Vertrouwde omgeving is fijn, maar mama ontbreekt in die omgeving. Alles heeft herinneringen aan hoe het vroeger was. Zonder mama is het toch niet hetzelfde.

Qua vrienden, school en buurt ben ik het wel met je eens. Dat zou heel steunend zijn om te behouden.
dank voor deze post. Heb ik veel aan, geeft me inzichten.
Jane Doe schreef:
04-06-2018 13:29
Dan hadden jullie dat ook wel tijdens de relatie kunnen doen.
Dat is niet gebeurd en gaat ook niet veranderen. Als hij je manipuleerde gaat hij daar gewoon mee verder net als dat jij je weer keurig gaat aanpassen en glad strijken.Zoals in je post;)
Persoonlijkheden veranderen niet.
Persoonlijkheden veranderen niet maar onze posities zijn wel veranderd. Ik strijk niets glad voor hem maar probeer op te maken of ik qua onderhandeling een investering kan maken in onze band als ouders. Niet voor hem, wel voor onze dochter.
Dropdrop schreef:
04-06-2018 15:44

Dat is nu eenmaal inherent aan een scheiding. Kind mist altijd een ouder of dat nou de moeder of de vader is. Er verandert dus al veel, als het mogelijk is om iets hetzelfde te houden, zou ik dat toch altijd doen.
Smeetje schreef:
04-06-2018 21:56
Ik strijk niets glad voor hem maar probeer op te maken of ik qua onderhandeling een investering kan maken in onze band als ouders. Niet voor hem, wel voor onze dochter.
Die betere band kun je niet kopen met geld.
Als je hem meer geeft dan waar hij recht op heeft wordt hij echt niet ineens een fijne persoon. Anders zou je hem toch tijdens je huwelijk al betaald hebben?

50/50, niets meer, niets minder.

Houd vast aan je recht, kom voor jezelf op, dát is investeren in een betere (gelijkwaardiger) relatie in de toekomst.
Je hebt alleen een notaris nodig voor de akte van verdeling, TO. Echt geen idee waarom je een advocaat zou moeten inschakelen.

Dat je in een samenlevingscontract afgesproken zou hebben ‘alles 50/50 te doen’ is geen juridische informatie maar slechts een samenvatting door een leek; volkomen nietszeggend. Je bent niet in gemeenschap van goederen getrouwd, dus wat hij aan (spaar)geld ingebracht heeft in de relatie is van hem.

Alimentatie kun je door het LBIO laten berekenen.

Weet je zeker dat je een verdeling wilt op basis van feiten?
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai schreef:
04-06-2018 22:19
Je hebt alleen een notaris nodig voor de akte van verdeling, TO. Echt geen idee waarom je een advocaat zou moeten inschakelen.

Dat je in een samenlevingscontract afgesproken zou hebben ‘alles 50/50 te doen’ is geen juridische informatie maar slechts een samenvatting door een leek; volkomen nietszeggend. Je bent niet in gemeenschap van goederen getrouwd, dus wat hij aan (spaar)geld ingebracht heeft in de relatie is van hem.

Alimentatie kun je door het LBIO laten berekenen.

Weet je zeker dat je een verdeling wilt op basis van feiten?

de advocaat heb ik ingeschakeld omdat ex maandenlang geen thuis gaf als het aankwam op de juridische kant. Er bleek geen overleg mogelijk; hij wilde geen mediator, niets. Kortgezegd; er was sprake van veel boosheid en ik moest de zaakjes zelf regelen. Een torenhoge huur voor mijn nieuwe plek, fulltime werken, 65% zorg voor onze dochter, ouderschapsplan, kinderalimentatie. Ik vind het fijn als er een deskundige naar kijkt, vooral in onze situatie.
Omdat hij niet thuis gaf heb ik uiteindelijk (heb t hem wel aangekondigd) een advocaat ingeschakeld.
Voelt goed en is in onze situatie ook goed; minder ruimte voor manipulatieve spelletjes.
nerdopviva schreef:
04-06-2018 22:10
Dat is nu eenmaal inherent aan een scheiding. Kind mist altijd een ouder of dat nou de moeder of de vader is. Er verandert dus al veel, als het mogelijk is om iets hetzelfde te houden, zou ik dat toch altijd doen.
@ nerdopviva; dit is ook mijn gevoel en insteek. Zoveel mogelijk hetzelfde houden, ook al is het huis nu zonder mij.
Smeetje schreef:
04-06-2018 21:56
Persoonlijkheden veranderen niet maar onze posities zijn wel veranderd. Ik strijk niets glad voor hem maar probeer op te maken of ik qua onderhandeling een investering kan maken in onze band als ouders. Niet voor hem, wel voor onze dochter.
Serieus ik bedoel het goed maar je doet in deze post precies wat je ontkent.
Smeetje schreef:
05-06-2018 06:28
Omdat hij niet thuis gaf heb ik uiteindelijk (heb t hem wel aangekondigd) een advocaat ingeschakeld.
Voelt goed en is in onze situatie ook goed; minder ruimte voor manipulatieve spelletjes.
.
En jij denkt nog steeds dat hij beter gaat meewerken als je hem financieel tegemoet komt? Terwijl hij eerder nooit enige sjoege heeft gegeven. Vind je dat zelf een realistische verwachting?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven