verdeling huis na scheiding
zondag 3 juni 2018 om 08:50
hoi,
sinds een paar maanden lig ik in scheiding. We gaan bijna naar een advocaat en daarom zijn we gesprekken aan het voeren over hoe we denken over ouderschapsplan, alimentatie, en de verdeling van ons koophuis.
we hebben een samenlevingscontract en destijds besloten dat alles 50/50 gaat, dus ook de waarde van het huis.
Nu is de mening van mijn ex dat 60/40 een eerlijke verdeling is, omdat hij heel veel geklust heeft in het huis, en ik veel minder. hij is dan ook de handige Harry, had niet eens gewild dat ik iets zou klussen; hij kan dat nou eenmaal veel beter. Ik vind 60/40 wel erg scheef maar denk er wel over na om er 55/45 van te maken. Dit is puur om onze toekomstige relatie (we hebben samen een kind) goed te houden. Een investering zeg maar.
maar bijna al mijn vrienden zeggen dat het belachelijk is. Niet eerlijk en dat ik er zakelijk in moet blijven staan.
Ik voel dat ergens ook wel, maar twijfel nog....
ik ben benieuwd naar de meningen van jullie. Misschien kom ik tot nieuwe inzichten.
sinds een paar maanden lig ik in scheiding. We gaan bijna naar een advocaat en daarom zijn we gesprekken aan het voeren over hoe we denken over ouderschapsplan, alimentatie, en de verdeling van ons koophuis.
we hebben een samenlevingscontract en destijds besloten dat alles 50/50 gaat, dus ook de waarde van het huis.
Nu is de mening van mijn ex dat 60/40 een eerlijke verdeling is, omdat hij heel veel geklust heeft in het huis, en ik veel minder. hij is dan ook de handige Harry, had niet eens gewild dat ik iets zou klussen; hij kan dat nou eenmaal veel beter. Ik vind 60/40 wel erg scheef maar denk er wel over na om er 55/45 van te maken. Dit is puur om onze toekomstige relatie (we hebben samen een kind) goed te houden. Een investering zeg maar.
maar bijna al mijn vrienden zeggen dat het belachelijk is. Niet eerlijk en dat ik er zakelijk in moet blijven staan.
Ik voel dat ergens ook wel, maar twijfel nog....
ik ben benieuwd naar de meningen van jullie. Misschien kom ik tot nieuwe inzichten.
zondag 3 juni 2018 om 19:45
hoi, dank voor alle reacties.
De meerderheid zegt 50/50 zo te lezen.
Ik denk dat het 'gebaar' (waar ik het eerder over heb) hem meer gaat zitten in de inboedel. Auto, spaargeld, is van hem (hij is veel meer een spaarder dan ik en had al behoorlijk wat spaargeld voordat ik in beeld kwam)
Ik heb er over nagedacht en denk niet dat ik een emotionele keuze moet maken bij zo'n grote (eerder vastgelegde) beslissing, maar echt een zakelijke.
tijdens de grote eerste verbouwing heb ik geholpen waar ik kon. Ik ga natuurlijk niet op de bank zitten als hij druk bezig is.
Bij latere kleinere klussen ben ik ook niet stil gaan zitten en heb inderdaad het huishoudelijke voor mn rekening genomen.
we hebben elkaar geholpen en ondersteund waar het kon.
ik zie nu meer in dat het eigenlijk een gek voorstel is.
Ik denk dat het 'gebaar' (waar ik het eerder over heb) hem meer gaat zitten in de inboedel. Auto, spaargeld, is van hem (hij is veel meer een spaarder dan ik en had al behoorlijk wat spaargeld voordat ik in beeld kwam)
Ik heb er over nagedacht en denk niet dat ik een emotionele keuze moet maken bij zo'n grote (eerder vastgelegde) beslissing, maar echt een zakelijke.
tijdens de grote eerste verbouwing heb ik geholpen waar ik kon. Ik ga natuurlijk niet op de bank zitten als hij druk bezig is.
Bij latere kleinere klussen ben ik ook niet stil gaan zitten en heb inderdaad het huishoudelijke voor mn rekening genomen.
zondag 3 juni 2018 om 19:49
Mooi zo. En laat je niet (emotioneel) chanteren. Gewoon poot stijf houden.Smeetje schreef: ↑03-06-2018 19:45hoi, dank voor alle reacties.
zondag 3 juni 2018 om 19:58
Hij is aan het onderzoeken of hij me kan uitkopen.
In het belang van onze dochter zou ik graag willen dat hij er kan blijven wonen. Haar vriendinnetjes wonen er, haar school is er vlakbij...
zondag 3 juni 2018 om 20:08
zondag 3 juni 2018 om 20:19
De één doet meer op klusgebied, de ander meer qua huishouden, kinderen, werken etc. Ik vind het vreemd om op basis hiervan een verdeling te maken. Zeker als je van tevoren 50/50 hebt afgesproken. Wél belangrijk vind ik dat wat je voortijd hebt binnenbracht. Dus een gevulde spaarrekening en grote materialistische dingen zoals een auto.
zondag 3 juni 2018 om 20:50
Het valt mij op dat jij dingen wil verdelen alsof jullie in gemeenschap van goederen getrouwd waren maar dat zijn Jullie niet.
Was je dat wel dan was alles van jullie gezamenlijk en moet alles door de helft.
Maar nu is wettelijk gezien alles wat op zijn naam staat zoals auto en spaargeld gewoon van hem. Natuurlijk kunnen jullie afspreken dat hij of jij meer krijgen dan daadwerkelijk van jou of hem is maar dan ziet de belastingdienst dat wel als gift en moet je daar belasting over betalen.
En een tweede hands inboedel is niet echt heel veel waard tenzij echt antiek of designer inboedel.
Was je dat wel dan was alles van jullie gezamenlijk en moet alles door de helft.
Maar nu is wettelijk gezien alles wat op zijn naam staat zoals auto en spaargeld gewoon van hem. Natuurlijk kunnen jullie afspreken dat hij of jij meer krijgen dan daadwerkelijk van jou of hem is maar dan ziet de belastingdienst dat wel als gift en moet je daar belasting over betalen.
En een tweede hands inboedel is niet echt heel veel waard tenzij echt antiek of designer inboedel.
zondag 3 juni 2018 om 21:12
Kun je ook gewoon in het ouderschapsplan zetten. Dat jullie in de buurt blijven wonen en ze naar dezelfde school blijft gaan.
Ze woont namelijk 50% van de tijd bij jou en dan heb jij jezelf financieel in een moeilijke positie gebracht, omdat je hem het huis gunde, vanwege haar.
Jouw huis moet ook een leuk nieuw thuis worden straks. Heb je ook geld voor nodig.
De scheiding wordt hoe dan ook niet leuk voor haar.
dropdrop wijzigde dit bericht op 03-06-2018 21:44
0.37% gewijzigd
zondag 3 juni 2018 om 21:29
Wie eigena(a)r(en) is/zijn is relevant, wie aansprakelijk is voor de hypotheek heeft er dan weer helemaal niks mee te maken...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
zondag 3 juni 2018 om 22:18
Als de hypotheek op beider naam staat zijn ze beide hoofdelijk aansprakelijk. De 50/50-verdeling uit het samenlevingscontract heeft dan geen enkele waarde.
zondag 3 juni 2018 om 22:26
Mijns inziens gaat het hier om de achtergrond van zijn voorstel om 40/60 te gaan.
Als de ECHTE reden is, omdat hij vindt meer rechten op het huis te hebben dan jij, dan zou ik daar gewoon zakelijk niet mee accoord gaan.
Maar als er andere redenen zijn, bijvoorbeeld omdat hij niet voldoende financiele middelen heeft om je uit te kopen en/of het huis dreigt te verliezen, dan liggen mijns inziens de zaken anders.
In dat geval zou je UIT COULANCE een andere verhouding kunnen afspreken.
Ik ben mijn ex ook financieel tegemoed gekomen, zuiver en alleen om de relatie in goed vaarwater te houden. Een vechtscheiding heeft niemand wat aan. Maar er is wel een grens natuurlijk. En blijf DUIDELIJK communiceren dat je het uit coulance doet (en niet omdat je een watje bent)
Als de ECHTE reden is, omdat hij vindt meer rechten op het huis te hebben dan jij, dan zou ik daar gewoon zakelijk niet mee accoord gaan.
Maar als er andere redenen zijn, bijvoorbeeld omdat hij niet voldoende financiele middelen heeft om je uit te kopen en/of het huis dreigt te verliezen, dan liggen mijns inziens de zaken anders.
In dat geval zou je UIT COULANCE een andere verhouding kunnen afspreken.
Ik ben mijn ex ook financieel tegemoed gekomen, zuiver en alleen om de relatie in goed vaarwater te houden. Een vechtscheiding heeft niemand wat aan. Maar er is wel een grens natuurlijk. En blijf DUIDELIJK communiceren dat je het uit coulance doet (en niet omdat je een watje bent)
zondag 3 juni 2018 om 22:47
Nou ik heb even geloept maar om de toekomstige relatie goed te houden heeft al geen zin meer zo te lezen.
Jullie relatie is al grondig verziekt.
maandag 4 juni 2018 om 00:12
sugarmiss schreef: ↑03-06-2018 20:50Het valt mij op dat jij dingen wil verdelen alsof jullie in gemeenschap van goederen getrouwd waren maar dat zijn Jullie niet.
Ze hebben een samenlevingscontract en daarin staat dat alles 50/50 van hun samen is.
maandag 4 juni 2018 om 00:44
Wat ik zeg dus. Ze kunnen van alles afspreken en geven aan elkaar maar de belastingdienst geeft ze niet dezelfde status als gehuwden.
Dus als de ene ex partner 10.000 van het spaargeld dat op zijn of haar naam staat aan de andere ex partner geeft dan ziet de belastinienst dat gewoon als gift waarover belasting moet worden betaald.
Als de ene ex partner 10 of 20 of 30%,
van een huis cadeau doet dan ziet de belastingdienst dat ook als een gift.
maandag 4 juni 2018 om 07:15
maandag 4 juni 2018 om 07:15
sugarmiss schreef: ↑04-06-2018 00:44Wat ik zeg dus. Ze kunnen van alles afspreken en geven aan elkaar maar de belastingdienst geeft ze niet dezelfde status als gehuwden.
Dus als de ene ex partner 10.000 van het spaargeld dat op zijn of haar naam staat aan de andere ex partner geeft dan ziet de belastinienst dat gewoon als gift waarover belasting moet worden betaald.
Als de ene ex partner 10 of 20 of 30%,
van een huis cadeau doet dan ziet de belastingdienst dat ook als een gift.
Dit klopt niet helemaal. Als ex-partners moet je altijd belasting betalen en val je in tariefgroep II, het maakt daarbij niet uit of je getrouwd bent geweest of een samenlevingscontract hebt gehad. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, hoef je geen schenkbelasting te betalen (alles is tenslotte van allebei). Bij alle andere vormen (huwelijksvoorwaarden, geregistreerd partnerschap, samenwonend (wel onder voorwaarden)) val je in (de lagere) tariefgroep I (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _schenker/)
maandag 4 juni 2018 om 07:37
Absoluut niet mee akkoord gaan. Hij wil ofwel dat jij het huis niet op je naam kunt zetten omdat het te duur is, ofwel dat jij hem een groter bedrag moet betalen omdat hij dondersgoed weet dat jij dat huis over gaat nemen.
Afspraak is afspraak en over deze valt niet te twisten, er is geen ruimte voor verschillende interpretaties hiervan.
Discussies kun je voeren over zaken die minder duidelijk zijn. Advies: leg zo snel mogelijk schriftelijk vast (in overleg met een advocaat) hoe deze geïnterpreteerd moeten worden.
Afspraak is afspraak en over deze valt niet te twisten, er is geen ruimte voor verschillende interpretaties hiervan.
Discussies kun je voeren over zaken die minder duidelijk zijn. Advies: leg zo snel mogelijk schriftelijk vast (in overleg met een advocaat) hoe deze geïnterpreteerd moeten worden.
maandag 4 juni 2018 om 13:13
Het lijkt mij fijner als er nog iets van de vertrouwde omgeving blijft. Als het alleen om klusgeld gaat dan zou ik ook niet akkoord gaan met die verhouding. Is er sprake van een achterliggende reden zoals het uitkopen zou ik dat toch wel in overweging nemen. Ik weet niet hoe TO daar in staat en of ze dan spijt krijgt. Geld is geld en ze geeft vast best wel wat weg, maar geld is niet de enige factor in dit verhaal. Misschien kan TO de ex uitkopen als zij 60% krijgt.
Maar goed, ik heb geen kinderen, ben nooit gescheiden. Ik spreek niet uit ervaring.
maandag 4 juni 2018 om 13:14
Dit vind ik best een onzinnige opmerking. We zijn natuurlijk niet voor niets uit elkaar gegaan. Dat wil niet zeggen dat we onze toekomstige relatie als ouders niet kunnen verbeteren.
maandag 4 juni 2018 om 13:29
Dan hadden jullie dat ook wel tijdens de relatie kunnen doen.
Dat is niet gebeurd en gaat ook niet veranderen. Als hij je manipuleerde gaat hij daar gewoon mee verder net als dat jij je weer keurig gaat aanpassen en glad strijken.Zoals in je post;)
Persoonlijkheden veranderen niet.