Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Heel goed Hiltje! Hou vol, dan niet-roken.

Wat ik net bedacht, ook meegekregen van vroeger: het is in de aanbieding. Vroeger regelmatig van die gesprekken met mijn moeder gehad:

"Mam, waarom ligt product X in de kast? Dat gebruiken we toch helemaal niet?"

"Ja, maar het was in de aanbieding. Dus je weet maar nooit."

...En nu doe ik het zelf ook .

Wat een goede tip, door 5 delen, trouwens. En wat suf dat ik dat zelf niet had bedacht.
Dat klinkt zalig Melpomene.

Zo maar een onbekend product kopen omdat het in de aanbieding is, doe ik niet. Met geld terug acties wil er wel eens iets nieuws de kast insluipen.
Dat klinkt zalig Melpomene.

Zo maar een onbekend product kopen omdat het in de aanbieding is, doe ik niet. Met geld terug acties wil er wel eens iets nieuws de kast insluipen.
Dat met die 5 weken snap ik eigenlijk niet helemaal. Doe je dat dan als je een budget uittrekt per week? Ik stel voor mezelf namelijk niet een budget in voor de boodschappen.
quote:Melpomene schreef op 26 mei 2010 @ 12:35:

[...]

Zaterdag:

heerlijke soep van geroosterde tomaten met mozzarella

grote sortering sushi en shashimi (met veel wasabi, sojasaus en gember)

man had entrecote met groenten en frietjes

bosvruchtenijs met verse aardbeien, bosbessen en frambozen

Capuccino, dubbele espressoe

Rekening incl. drankjes (2 wijn, vier bier) en fooi, 90 euro.

Zondag: houd u vast, dames:

- gesorteerde amuses: papieren hoorntje met witte truffelmousse, glaasje met tomaten/kreeftmousse dun geroosterd brood, geconfijte tomaat, omhuld met kruiden/nootjes, jonge olijven

- grof brood met verse boter, olijfolie, zout

- amuse: gegrilde oester, met daarop bolletje steak tartare

- rauwe tonijn op een bedje van diverse groenten

- sliptong met coquilles Saint Jacques in een mousselinesaus

- heerlijk lamsvlees met e.e.a. erbij

- voordessert: hoorntje met mousse, afgedekt met dropextract

- hele dessert: frambozenmousse met hangop en vanilleijs

- esspresso met huisgemaakte friandises als bonbon, mini-amandeltaartje, mini-dingetje met kumquat, chocolaatje en nog een koekje.

Kwijl........
Heel heel heel veel kwijl......

Ik heb net voor 2,60 2 puntpaprika's, een doosje champignons en een courgette gehaald (vanavond wok + rijst, rest gebruik ik voor pasta dit weekend), best goedkoop toch?

Ik vind de prijs van groente altijd moeilijk inschatten.

Vanavond en morgen wel naar een feestje (helaas geen gratis drank), maar verder goedkoop weekje gehad.

Oh en ik heb een nieuwe klus aangeboden gekregen (ben freelancer) dus dat betekent meer geld en minder tijd om het uit te geven :-)
Bij ons in het Westland staan er nog wel eens kratten met komkommers e.d. langs de weg. Meestal vijf voor een euro, of vijf paprika's voor een euro. Altijd even stoppen!
quote:Tinkeldel schreef op 26 mei 2010 @ 20:14:

Dat met die 5 weken snap ik eigenlijk niet helemaal. Doe je dat dan als je een budget uittrekt per week? Ik stel voor mezelf namelijk niet een budget in voor de boodschappen.Nu ik gewoon salaris heb, doe ik het niet meer maar toen ik met een studentenbudget moest rondkomen deelde ik altijd mijn geld dat 'over' was voor boodschappen enzo door 4. Dan wist ik precies wat ik per week ongeveer kon uitgeven. Door 5 delen is handig voor als er onverwachte dingen gebeuren en de maand eens langer is dan 4 weken. Vandaar!
Ik ben een niet-drinker en ik merk dat mensen om me heen die wél drinken meer/veel geld daaraan kwijt zijn. Ik drink bv een fles cola light weg op een avond, een vriendin een fles wijn. Beetje lekkere, maar niet al te duur kom je toch algauw op 3,- uit en cola light is 1.45. Als je uitgaat, betaal je toch algauw per glas 2 a 3 euro en voor een glas cola light hoogstens 2,50 (als ik bij nadenk, wat wordt uitgaan duur trouwens!!!)

Iedereen weer goed bezig met (niet)vrekken

Enne Hiltje. 3 weken niet roken is echt heel goed!!! Merk je al effecten op je gezondheid?
Ik heb bijzonder leuk gevrekt.

Kleren die Moppekind te klein zijn geworden breng ik naar een kinderkleding-inbrengwinkel. Je krijgt de helft van de opbrengst, en wat overblijft gaat naar "het goede doel".

Gisteren bracht ik weer een zak heen en de dame achter de toonbank pakte mijn kaart erbij voor de administratie. Het bleek dat ik recht had op 10 euro. Mooi, maar laat maar lekker op de kaart staan, ik snuffel nog even rond (heb hier regelmatig Nike, Esprit, Gap en Marc O'Polo gescoord, de laatste twee zelfs voor een euro per stuk !!!).

Zie ik ineens bij de verkleedkleren een prachtige (licensed) HarryPotter-mantel hangen, mooie sluiting erop, en het Gryfindor-logo. Precies wat we nodig hadden ! Moppekind wilde toch als heks verkleed, de heksenhoed, heksenbezem en schmink hadden we al, maar die mantel maakte het helemaal af.

Prijs: 10 euro !

Dus je brengt je onbruikbare spullen weg, en komt met een mooie tovenaarsmantel terug. En met gesloten beurs, wat wil een vrek nog meer ?
Daar hou ik ook van!!! Ik ben ook dol op allerlei kortingsbonnen/stickers/boekjes/plakkers etc.

Morgen 25% korting bij de Formido hier in de buurt Tussen 8u en 9u, we hebben gisteren al een heggeschaar en een goede haspel uitgezocht en mannetje gaat hem morgenvroeg kopen.
quote:Lovestar schreef op 28 mei 2010 @ 16:23:

Enne Hiltje. 3 weken niet roken is echt heel goed!!! Merk je al effecten op je gezondheid?

Ja, ik word dik (eigenlijk nog dikker) Maar morgen ben ik al weer 4 weken gestopt.

Ik ben erg slecht aan het vrekken. Geef hier het ene etentje na het andere. Vanavond weer raak.

En op de markt gaat het ook snel fout. Ik ga dan toch impuls kopen.

Ik had me voorgenomen om kabeljauw te kopen op de markt, maar alleen als deze goedkoper was dan de bonus bij de AH (12.50 de kilo nu). Sta ik bij de kraam zie ik hele vissen liggen voor 9,- de kilo. Mooi denk ik, maar ik vraag me bij mezelf al af of dat niet het 'vuile gewicht' is. Ben ik aan de beurt, vraag ik filet, blijkt het 16,- de kilo te zijn .

En te laf om dan weg te lopen he. Omdat ik al heel lang in de rij stond etc.....

Verder ook weer aperges als impulsaankoop voor een soepje, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is.

En ik koop teveel met al die eters, ik moet zelfs dingen weggooien, wat ik normaal niet doe.

En zondag is er een etentje buiten de deur (pizza dus niet al te duur) en ik heb gewoon gezegd dat ik meega!

Maar goed: even mezelf tot de orde roepen: Hiltje, dit zijn allemaal leuke dingen, dus je gaat er van genieten en niet zeiken en volgende maand ga je gewoon weer zuinig aan doen.
Bij mij lukt het momenteel ook niet echt. Gisteren wezen shoppen, omdat ik komende week ergens heen moet, waar ik mijn hakken niet aan kan (thuis draag ik pantoffels, buiten altijd hoge hakken). Mijn oude platte laarzen zijn versleten, dus er moesten andere komen. Leuk paar gescoord bij de Shoe Outlet, afgeprijsd voor 18 euro. Paar suède ballerina's voor 15 piek. Boyfriend jeans gekocht voor 20 tientjes (al mijn broeken zijn afgesteld op hoge hakken), met hemdje erbij voor 6 (had ik eigenlijk niet nodig). Nog even langs de Hema: super afgeprijsd jurkje (ook leuk bij de lage schoen) voor 12, t-shirt erbij (niet nodig) idem. Eigenlijk winkel ik dan niet eens met plezier, want het zijn dingen die ik maar zo-zo vind, het is niet mijn stijl. Maar waar ik heen ga, kan ik er niet al the chic bijlopen. Vandaag in het dorp nog even een hemdje gekocht (niet nodig), en een nieuwe mascara (ook niet nodig). Was allemaal afgeprijsd, dus je pakt het snel even mee, maar het tikt lekker aan.

Morgen vertrekken we. Gelukkig wordt de reis betaald, het is voor een opdracht voor mijn man.

Ik heb overigens wel stoere wandelschoenen en slippers e.d. Zo erg is het ook weer niet.
Hier nog een "zondaar". 6 panty's zonder voeten (heet legging op de verpakking, maar die draag ik niet, dat snap je ) en 1 panty, met allemaal mooie kleuren en prints (houd ik van), samen 21 euro. Uit de V&D-grabbelbak. En toen nog twee vestjes die heel mooi soepel en elegant vallen, samen voor 30.

Die vestjes kunnen bij veel outfits dus daarmee verdien ik eigenlijk weer geld terug, omdat ik dan kleren uit mijn kast aan kan, die ik nu niet kan combineren
Volkomen logische redenering, Delphi. Vandaag man op sleeptouw, en die vraagt dan: maar je hebt toch niets nódig... Nee, maar dat kan zo maar veranderen.
ik heb dit weekend heel vrekkerig gesport, heerlijk zo'n nieuwe hobby erbij!

Had vorige week al de blaadjes doorgelezen en ik wilde een aantal dingen halen en die waren er bijna allemaal nog. Heb een koeltas voor op vakantie gekocht voor 2,50 bij de trekpleist er, ideaal om drinken mee te nemen naar het strand, ook op vakantie een beetje opletten natuurlijk

Verder had de DA een aanbieding om alles met 20% korting te kunnen kopen, mits het in een of ander papieren tas paste. Mijn dag- en nachtcreme waren bijna op, mijn deo, mijn maandverband, vriendlief zijn gel, showergel en gezichtscreme ook, dus alles kunnen halen en op de bon stond: besparing 6,05, kijk daar wordt ik happy van!

Verder ook qua boodschappen weer goed opgelet, dus nu kan ik weer even vooruit, alles weer bijgewerkt in mijn excelsheet, echt fijn om het overzicht zo te hebben, ook in m'n hoofd.

@delphi, ik vind het echt een hele normale, logische redenering hoor . Qua kleding moet je wel gewoon kleding hebben die je goed kan combineren en die leggings panty's zonder voetjes zijn ideaal, zeker met die soms nog een beetje rare weer lekker warm.

@melpomene, als ik kleding ga shoppen doe ik dat tegenwoordig alleen nog maar met zusjelief, die heeft er erg veel oog voor en vindt het ook doodnormaal om bij meerdere winkels te kijken en dan uiteindelijk toch bij de eerste winkel toch te kopen. Ik zeg altijd van te voren wat ik wil en hoeveel budget ik heb en het lukt ons altijd om te vinden wat we nodig hebben, heerlijk!

@janna2, wij hebben onze WC een paar maanden geleden helemaal aangepakt. Toen had onze plaatselijke multimate ook zo'n aanbieding, hebben alles daar gehaald om 08.00 uur gehaald. Scheelde ons 50 euro, toen konden we weer wat meer geld uitgeven aan de accessoires (DUUR!!!).

Iedereen fijne avond en vrekse weer deze week!
quote:hiltje schreef op 29 mei 2010 @ 11:00:

[...]

Ja, ik word dik (eigenlijk nog dikker) Maar morgen ben ik al weer 4 weken gestopt.Hahahaha!!! Ik heb gehoord dat roken je stofwisseling versnelt en dus als je stopt gaat het langzamer weer (lees: wordt normaal dus) Maar ja, je eet en drinkt nog steeds hetzelfde zoals altijd en als je dat niet verandert, dan vliegen de kilo's er wel weer aan
Klinkt goed over die kleding! Ik zelf deed weer even een rondje door een tweedehandswinkel. Zo goed als nieuwe jas van dat merk vila voor 6 euro en twee riemen voor 1 euro. Vond ik zelf niet slecht.
Wat een goed gevoel geeft dat altijd; shop voor nop!

Ik heb zo m'n vaste adresjes.

Pas geleden een blazer, tuniek/jurkje, legging en mooie koffiemokken voor ¤24,-

Vorige week mooie zomerschoenen voor ¤16,- en een jurkje voor ¤9,-

Heerlijk!
OMG

Ik heb weer de maanduitgaven opgeteld. En ik ben 200,- over mijn budget. Ondanks dat ik ben gestopt met roken en daar deze maand 80,- minder aan heb uitgegeven (had nog 4 pakjes gekocht en de nico kauwgum reken ik nog onder de 'rookkosten).

Ik heb 350,- aan boodschappen uitgegeven. Terwijl het vorige maand nog 140,- was. Ongelovelijk!!! Dus 200 meer dan mijn maandbudget voor eten

Ik heb veel eters gehad (4 etentjes), waarbij ik goed heb uitgepakt (maar nog steeds minder dan vroeger en bovendien brachten mensen ook wijn mee). En ik heb bijvoorbeeld voor 2 verjaardagen zelf allemaal luxe koekjes staan bakken (maar dan zal me 20,- hebben gekost) en ik heb natuurlijk veel wijn gekocht (maar dus ook veel meer wijn gedronken).

Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat ik toch ook echt meer ben gaan eten door het stoppen met roken en dan een deel van die 200,- extra nu dus ook als extra kilo's aan mijn kont hangt .

In ieder geval heel verhelderend om het allemaal in een kasboekje bij te houden en nu deze maand opnieuw met een schone lei te beginnen. Want dit was echt te gek en niet helemaal nodig. Met mijn nieuwe vrekkenhart voelt het toch een beetje als verspilling

(en ik kan er wederom met de pet niet bij, dat mensen met 2 personen voor 150,- kunnen eten (of nog minder) ).
Hiltje, is het een idee gewoon eens een weekbedrag te pinnen en dat a/d boodschappen uit te geven?

En 4 etentjes loopt wel in de papieren.

Hou dat niet roken vol hoor! Die paar kilo's verdwijnen vanzelf weer en je bent zo gezond bezig! Echt, pure winst.

Je ruikt lekkerder, kunt beter ruiken en houdt heel veel geld in je zak.
Was trouwens zaterdag in een winkel, waar ik nog nooit was geweest, maar ik had een leuke blouse gezien in de etalage. Was 19,95, wat me al meeviel, maar ik kreeg een kortingsbon als ik voor 12:00 uur kocht, kreeg ik 20% korting. Dus heb ik hem voor 16,-! Toen nog bij de kringloop een vestje voor 5,50.

Ik was helemaal in mijn nopjes. Via MP voor 15,- een paar schoenen verkocht, dus zo valt het allemaal wel tegen elkaar weg.
Ow Hiltje!! Het extra geld aan eten hangt heus niet aan je kont joh!

Je heb 4 etentjes gegeven en je heb wat extra wijn ingeslagen (en gedeeltelijk al opgedronken ) Dat kan toch?

Gewoon opnieuw weer beginnen met vrekken en met frisse moed deze maand.
Vrekkentip: op www.mycitydeal.com kun je vandaag een dagkaart voor de trein kopen waar je met 2 personen een hele dag van kunt reizen (na de spits in de ochtend) in de periode 3-13 juni.

Voor 19,95,- en dat is dus volgens mij spotgoedkoop (tientje pp).
quote:Margaretha2 schreef op 23 mei 2010 @ 14:52:

Lila, is het gelukt met de linzen? Wat vond je er van?Nog steeds niet gemaakt, ik laat het je weten, ga het 1 dezer dagen proberen .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven