Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Haha, hier vanavond de kwestie, Thai of Chinees of tosti's bakken! De tosti's hebben gewonnen, het oude brood op en zeker 20,- in de pocket gehouden!

Gisteren wel een uitverkoopje, leuke blouse was maar 14,95 minus 20 %, helemaal blij want wilde al lang zo'n blouse!
Alle reacties Link kopieren
quote:Vicky schreef op 17 april 2010 @ 10:38:

[...]

Dit soort verhalen over armoede enzo vind ik niet geweldig hoor, dat vind ik heel hard en triest.

Ik moet gewoon een beetje lachen om mensen die heel zuinig leven, terwijl dat niet hoeft. Ik bewonder deze mensen niet.

Mijn vriend komt uit een communistisch land en sommige tricks om van niets iets te maken vind ik wel ingenieus. Een paar jaar terug was er ook een tentoonsteling met allerlei 'uitvindingen' uit Oost Europa uit de communistische tijd, variërend van kapstokken van omgesmolten tandenborstels tot zelfgemaakte radio's.

Overal worden grappen over gemaakt en hoewel het vooral heel erg is, kan ik er toch ook wel om lachen, bv. iedereen heeft recht op één stuk ondergoed, dus als je een vrouw ziet met behabandjes, weet je al dat ze geen onderbroek draagt
quote:hiltje schreef op 17 april 2010 @ 14:00:

Maar ik heb ook familie die echt heel rijk zijn, geen kinderen hebben aan wie ze het nalaten en die echt knieperig kunnen doen. Zal wel meer met karakter te maken hebben, want ze hebben echt nul joie de vivre.

Eten is altijd knieperig, ook als er gasten zijn. Een hamburger of een ei kun je krijgen. En een zuinig glaasje zure wijn...

.Al mijn vriendinnen hebben van de hele familie meubels gekregen toen ze op kamers gingen of op zichzelf gingen wonen, gewoon afdankertjes natuurlijk, ouwe banken, tafels, stoelen, etc. Behalve de vriendin uit de allerrijkste familie, die mocht alles van haar familie overkopen!!! Zo zie je maar.

Trouwens Hiltje, nu ik toch op je reageer, ik vind je echt één van de leukste forummers sinds een tijd, je posts zijn zo positief en vol nouja joie de vivre dus Ik weet ook nog je allereerste post, dat was op de relatiepijler over homo-vrienden en daar heb ik toen heel stom op gereageerd, en elke keer denk ik weer, wat lullig van mij, want je bent zo leuk!
quote:Melpomene schreef op 18 april 2010 @ 12:52:

Maar is het vaak ook niet zo, dat mensen het gewoon niet wíllen weten?

Jaren geleden kreeg ik ook de brochures in de bus van LegioLease e.d. Alleen al het doorlezen van de 'gewone' brochure maakte mij duidelijk, dat (...) Terwijl dat echt gewoon duidelijk was.

Ik heb pasgeleden een contract voor internet afgesloten. Ik woon in Spanje en de verkoper maakte toen de opmerking dat hij laatst nog een andere Nederlander internet had verkocht, en dat die ook al het hele contract door ging zitten lezen.

Op een toon van "rare jongens, die Hollanders". Het zal dus wel niet zo heel gewoon zijn, alles door te lezen, ook de kleine lettertjes, voor je ergens voor tekent.
Dat doorlezen doe ik ook altijd maar ik ken genoeg mensen die dat inderdaad niet doen. En genoeg mensen die op 2 inkomens een hypotheek nemen en vervolgens financieel slecht af zijn als 1 van de 2 zijn/ haar baan verliest. Natuurlijk is dat een keuze en hadden ze zelf beter kunnen weten. Maar aan de andere kant worden ze ook nergens gewaarschuwd. Ik zit in de categorie begin 30. 5 jaar geleden waren veel mensen klaar met de studie, eerste baan en vervolgens een huis kopen. Toen was het ook "ja, natuurlijk kan je gewoon rekening houden met 2 inkomens". Natuurlijk had iedereen zelf beter na moeten denken, maar terwijl ik zei "zou je dan nu wel doen" werden er van alle kanten geroepen dat dit natuurlijk zonder problemen kon. En ik werd raar gevonden omdat ik geen huis wilde kopen.
quote:Margaretha2 schreef op 19 april 2010 @ 15:43:

[...]

Trouwens Hiltje, nu ik toch op je reageer, ik vind je echt één van de leukste forummers sinds een tijd, je posts zijn zo positief en vol nouja joie de vivre dus Ik weet ook nog je allereerste post, dat was op de relatiepijler over homo-vrienden en daar heb ik toen heel stom op gereageerd, en elke keer denk ik weer, wat lullig van mij, want je bent zo leuk!

Nou wat lief !!! Ben er helemaal van aan het blozen!

En dat topic liep niet zo goed toen, inderdaad! Die heb ik maar snel weg laten zakken!
@Bertrade, wij krijgen hetzelfde verhaal te horen. Maar kom op hé, je kunt toch zelf nadenken?

Wij hebben vijf jaar geleden een huis gekocht, bewust op maar één inkomen. Ik werk freelance, en heb geen trek om elke keer op een opdracht te gaan zitten wachten, of alles te moeten laten voor een huis.

Ik heb de jaren ervoor flink gespaard toen we nog in een huurhuis woonden, en had toen een mooi bedrag. Dat scheelde enorm in de maandelijkse kosten.

En Hiltje is leuk!
@ Bertrade en Melpomene,

jullie hebben helemaal gelijk hoor, eerst lezen en nadenken, doe ik zelf ook maar vooral bij het verhaal van een huis kopen vergeten veel mensen dat er soms weinig keuze is. Onze situatie destijds, we woonden in een huurhuis vlak naast een zeer asociale familie (zigeuners, ze zijn inmiddels allemaal hun huis uitgezet maar 8 jaar geleden was dat nog not done). In ieder geval de hele buurt werd geterroriseerd. We wilden daar echt heel graag weg met ons kind. Ergens anders huren ging pas na jaren, kopen op één inkomen was niet mogelijk (te duur). Ja, wat doe je dan? Dan neem je dus het risico en dan is het wel gemakkelijk om te zeggen dat die mensen maar beter op hadden moeten letten. Dat vind ik anders dan bij bijv. legiolease ofzo. Die mensen hadden inderdaad gewoon beter op moet letten.

Ik vind Hiltje trouwens ook leuk, vooral dat ze zo verbaasd is dat je ook met minder geld zo leuk kunt leven.
Ik heb zelf 8 jaar lang naast heel vervelende, asociale buren gewoond. Tot en met politie-interventie aan toe. Heel erg.

Jarenlang op de wachtlijst gestaan voor een andere huurwoning, maar niets. Dus daarom keihard gaan sparen en vrekken. Tot we eindelijk konden verhuizen.

Ik weet hoe vervelend het is, Shisensa, en ook hoe wanhopig je je dan kunt voelen. Ik kan me echt voorstellen, dat je dan toch de sprong waagt.
Jongens jongens wat een complimenten, word helemaal verlegen!

Ik heb me juridisch een tijdje bemoeid met die legiolease affaire. Er is op een gegeven moment wel heel erg agressief verkocht hoor en er zijn echt schrijnende gevallen (en in die gevallen doet de financiele instelling meestal ook niet zo moeilijk). Maar het gros van de mensen was gewoon hebberig en heeft zich er laten inluizen.

Elk weldenkend mens weet dat beleggen en aandelen risico oplevert. Alleen had niemand in de tijd dat de sky the limit was echt verwacht dat het zo zou kunnen instorten. En daar zijn heel veel mensen geld door kwijt geraakt.

Maar het blijft zuur. Er zijn echt mensen die de totale overwaarde van hun huis in zo'n constructie hebben gestort. En nu dus een hoge hypotheek die ze per definitie niet kunnen betalen en ook nog een restschuld.

Hopelijk weten we het nu weer voor de komende vijftig jaar: There is no such thing as a free lunch!
Sluit me aan bij Margaretha. Hiltje, heb een poos geleden je topic over je werk en mentale sores gelezen. Vind het leuk om te zien dat je iets wat in eerste instantie erg moeilijk leek een heel positieve draai hebt gegeven. Lees je berichten graag.
Thanks Elynn,

Inmiddels ben ik al weer een tijd thuis en ik ben nog (altijd) snel en veel moe. Heel moeilijk ook om ritme aan te houden en ik slaap veel.

Maar ik maak er inderdaad het beste van. Dat zit ook in mijn karakter (gek dat je dan toch niet altijd opgewassen bent tegen psychische problemen).

Ik heb nu twee honden te logeren en ben met de jongste en viefste van het stel een flinke wandeling gaan maken. Langs de plas naar de winkels. En dat hondje is zo grappig, die gaat de hele tijd als een speer maar houdt heel erg in de gaten dat ik nog wel in de buurt ben.

Heb 4 pakken verse pasta van de AH uit de bonus gehaald.

En mezelf getrakteerd op een glas witte wijn op een terras.

Nu verder weer even opletten want ik ging de eerste twee weken al over mijn weekbudget heen. Maar ik heb zat nog inspiratie voor lekker eten.
quote:Bertrade schreef op 19 april 2010 @ 17:12:

En genoeg mensen die op 2 inkomens een hypotheek nemen en vervolgens financieel slecht af zijn als 1 van de 2 zijn/ haar baan verliest. Natuurlijk is dat een keuze en hadden ze zelf beter kunnen weten. Natuurlijk had iedereen zelf beter na moeten denken, maar terwijl ik zei "zou je dan nu wel doen" werden er van alle kanten geroepen dat dit natuurlijk zonder problemen kon. En ik werd raar gevonden omdat ik geen huis wilde kopen.

Ik voel me aangesproken. Wij hebben en hadden de laatste 13 jaar altijd een tophypotheek qua inkomen, maar niet ten opzicht vd verkoopwaarde van het huis. Inmiddels zijn we drie huizen verder (we hebben telkens verbouwd van die tophypotheek en weer verkocht) en zijn nu een riante overwaarde rijker (320 duizend euro!).

Dus tja ik ben nog steeds heel blij dat ik dus wel een huis gekocht heb destijds met een tophypotheek.

Wie niet waagt wie niet wint.
quote:Villahollandia schreef op 20 april 2010 @ 20:43:

[...]

Wie niet waagt wie niet wint.

Ja, je hebt dus gewonnen!

Maar wat als je had verloren? Had je daar een backup plan voor. Had je dat kunnen opvangen?

Met gecalculeerd risico's nemen is niets mis. Wel als je een tophuis met tophypo als een verworven recht gaat zien en als het tij keert depressief wordt omdat je een stap terug zou moeten doen (heb het daarbij niet tegen jou hoor, maar in het algemeen).
Ik woon zelf in een nette buurt heb net onze koopwoning [ivm scheiding]vekocht en moet nu gaan huren

Het lijkt me vreselijk om in een buurt te komen wonen zoals jij melpomene maar de huurwoningen waar ik voor in geschreven staan liggen niet allemaal in een gunstige wijk

ik consuminder zelf ook door op de aanbiedingen af te gaan en aan de hand van die buurtsupers mijn maaltijden te plannen

Vriend doet dat anders die zegt gewoon ik eet vanavond bloemkool en als de bloemkool dan 2 eu kost maakt hem dat niets uit.

Verder krant en tv gids opgezegd verzekeringen nagekeken en aangepast.

Heel veel spullen uit mn huidige huis op MPgezet

ga van 150m2 naar 75m2 woongenot

dus dat ruimt lekker op zo.

Maar ga wel binnekort een weekje naar de zon in het voor seizoen scheelt ook weer een hoop geldtenopzichte van het hoogseizoen
Nou, vervelende buren heb je echt niet alleen in slechte wijken hoor.

Ik heb als student op allerlei manieren gewoond. En hoewel ik daar niet naar terug wil, zou ik ook best in een wat mindere buurt kunnen wonen.
quote:Margaretha2 schreef op 19 april 2010 @ 15:43:

[...]

Zo leuk dat jij dit weer zegt!!!

Dat maakt jou namelijk ook een leuk persoon :-)
quote:Rainbow01 schreef op 20 april 2010 @ 21:56:

Het lijkt me vreselijk om in een buurt te komen wonen zoals jij melpomene maar de huurwoningen waar ik voor in geschreven staan liggen niet allemaal in een gunstige wijk

't Was geen echter achterstandwijk, gewoon een gemiddelde 'arbeidersbuurt'. De mensen waren geen Tokkies. Maar wel asociaal. Niet eens rechtstreeks, maar als er wat was werd er gelijk gescholden, er werd constant heel hard gepraat, gillende kleinkinderen, bonkende, springende, krijsende kleinkinderen, elk weekeinde weer, van vrijdagavond tot maandagochtend, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat (bij oma en opa mag altijd weer). Toen we netjes vroeg of ze rekenen met ons konden houden (de trap liep bijvoorbeeld langs onze woonkamer), werd er onmiddellijk geroepen dat we vuile kinderhaters waren, dat mijn man een gore kale kop had en ga zo maar even door.

Een ramp. En dan krijg je geen ander huis, dus werd het sparen, omdat ik graag een huis in een 'goede' buurt wilde op één inkomen. In die tijd reisden we nog wel veel, en daar zijn we toen een paar jaar mee opgehouden om te potten. Het was het een of het ander. Wat dat betreft ben ik geloof ik ouderwets: iedereen wil het nu altijd allemaal tegelijk.
Vorige week bij "bonje met de buren" werd wel duidelijk dat je overal last van je buren kunt hebben, voor wie 't gezien heeft.

Was van de week weer eens bij de Turkse winkel.

Scheelt toch ook wel veel met groente en fruit hoor.

Alleen moet ik daar oppassen dat ik niet allemaal lekkere extraatjes meeneem....
Tzatziki, tonijnsalade, fetasalade, couscous, gedroogde vruchten, rijst-in-wijnbladeren, verschillende soorten mozzarella, kastanjes, dadels, kruiden .........

Heerlijk !
Boehoehoehoe: ik heb dus weeeer een verkeersboete. En 60,- euro deze keer! (Vorige maand 30,- en toen baalde ik al).

Nu kom ik dus zeker niet uit met mijn budget deze maand. De boodschappen gaan ook al veel harder, terwijl ik minder speciale dingen koop. Maar dat komt volgens mij doordat ik meer wijn koop (probeer wel verschillende goedkope van de Lidl).

Even klagen hoor, na al het optimisme: maar 500,- per maand voor boodschappen, benzine, (sigaretten, want stoppen met roken lukt ook nog niet) en leuke dingen, is voor mij toch wel krap.

Ik haal het de afgelopen twee maanden bijvoorbeeld niet, terwijl ik geen kleding koop, niet uit eten ga en echt goed oplet.

Gelukkig dat ik dus die flinke buffer heb en best wat kan interen, maar ik had gehoopt dat dat voor de extra dingen zou zijn, en niet al 100,- per maand voor de gewone dingen.

Nou ja, eind van de maand maar weer eens goed kijken waar het heen gaat en braaf door blijven gaan.

Ik ben al over gestapt op 'sloebersigaretten' van de Lidl. Scheelt een 1,- per pakje en roken is inmiddels zo not done en vies etc dat je ook echt geen marlboro meer hoeft te roken voor de status.......
Wel weer leuk: mijn eerste Bol.com tientje van de Nipo onderzoeken. En ik heb nog een Bijenkorfbon van 50,- maar ik zou niet eens weten wat ik er voor wilde hebben, dus die laat ik nog lekker liggen tot ik er een keer doorheen zit om mezelf te verwennen.

En ik ga morgen naar Dublin met 10 vrienden. De vliegtuigen vliegen weer. Het gaat heel decadent worden (met een lunch in een sterrenrestaurant) en ik heb het ingecalculeerd dus ik ga lekker genieten!
O, vervelend die boetes! Ik had er ook twee. Ik reed er vorige week langs, en toen zag ik dat ze het bord met '50' een paar honderd meter 'naar voren' hadden verplaatst.... Twee keer in een week geflitst. Leuk hoor.

Hiltje: geniet ervan! Heel veel plezier gewenst!
Misschien moeten we verkeersboetes dan toch maar onder de vaste lasten gaan scharen. Onvermijdelijke kosten behorend bij het levensonderhoud......
Haha, hier kwam zojuist ook een bekeuring binnen! Niet van mij, dus ik heb mijn man even een slechte dag bezorgd. Beetje flauw van me, maar het irriteerde me nogal dus moest ik mijn irritatie even verplaatsen.

Ik heb nog niet zoveel gespaard bij Nipo, krijg ook weinig enquetes moet ik zeggen.

@moppetoet, die lekkere dingen inderdaad ja....En nu het warmer weer wordt vind ik die dingetjes extra lekker.

Vanmorgen trouwens wel even goed wijn ingeslagen bij AH, ik heb het laatste half jaar geen fles wijn meer gekocht voor de normale prijs, en de kelder staat goed vol, mmmm.

Ook vlees gekocht met 35 % stickers, die heb ik gelijk in de vriezer gedaan, scheelt toch weer.

Ik las trouwens gisteren in de krant dat AH alleen nog maar een kassabon geeft als je dat wilt, ze vragen er wel naar.

Met al mijn ervaring dat kortingen niet verwerkt worden kan ik alleen maar aanraden, neem die bon!!! Er klopte wéér iets niet bij mij. Soms snap ik niet dat ik nog naar die winkel ga!

@Hiltje, is die 500,- voor jou alleen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven