Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat vind ik ook enorm raar. Nu woon ik wel in BE maar is een bib zoveel verschil? (al denk k wel dat we moeten bijbetalen bij het lenen van cd/dvd maar dat ben k niet zeker.. )
quote:Melpomene schreef op 12 mei 2010 @ 10:32:

[...]

De bibliotheek is overigens niet gratis, ik betaal 65 euro per jaar. Ik mag dan 24 boeken meenemen. Voor mij, als echte lettervreter, ideaal. Gisteren heb ik een boek gereserveerd, dat ik waarschijnlijk anders gekocht zou hebben. Nu kost dat me een euro (meestal gratis, maar dit boek komt van buiten de regio).

Ik betaal 23 euro per jaar......
Hoi,

hier dan een echte vrek, en ik kom meteen met een paar goeie tips. 10% van ons eten gooien we weg. Denk bij het boodschappen doen dus altijd 10%.

Beperk je uitgaven, dit staat los van je inkomsten.

En nu de leukste: "verziek" zogenaamde tupperware parties. Dit is vooral een aanrader voor mensen die wel geld hebben, voor hun is het makkelijker om eerlijk te zeggen dat alles wel erg prijzig is wat er aangeboden wordt. 25 Euro voor twee onbrekbare bakjes met deksel.
quote:pianoman schreef op 16 mei 2010 @ 20:58:

Hoi,

hier dan een echte vrek, en ik kom meteen met een paar goeie tips. 10% van ons eten gooien we weg. Denk bij het boodschappen doen dus altijd 10%.

Beperk je uitgaven, dit staat los van je inkomsten.

En nu de leukste: "verziek" zogenaamde tupperware parties. Dit is vooral een aanrader voor mensen die wel geld hebben, voor hun is het makkelijker om eerlijk te zeggen dat alles wel erg prijzig is wat er aangeboden wordt. 25 Euro voor twee onbrekbare bakjes met deksel.Ik snap echt niks van je tips, sorry!
maar dan heb je wel levenslang garantie... :-)
Waarom zou je als vrek uberhaupt al naar een tupperware party gaan??
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:sprokkelientje schreef op 16 mei 2010 @ 21:14:

Waarom zou je als vrek uberhaupt al naar een tupperware party gaan??Inderdaad, en iets verzieken is wel heeeeel kinderachtig.
En die levenslange garantie bleek dus niet op het deksel van Moppemans broodtrommel te slaan. Mooi niet dat een deksel van 25 jaar oud vervangen kon worden.

Ik ga nooit naar dat soort parties, gelukkig.
Ik ben ook een keer naar een tupperware party geweest. Helaas mocht ik de "onbreekbare" beker niet van de vide afgooien om te testen of het echt onbreekbaar was .

Ik denk dat pianoMAN denkt dat alle vrouwen naar tupperware parties gaan.

De andere 2 tips snap ik wel, maar ze zijn zo algemeen gesteld dat je er niets aan hebt. Dan moeten weten welk gedeelte van het eten die 10% meestal is of welke uitgaven makkelijk naar beneden gehaald kunnen worden.
Ik ben dol op Tupperware, gifvrij en gaat erg lang mee, maar...... ik heb voor mijn diepvriesbakjes enz. bijna niks betaald. Op rommelmarkten enzo kom je nog weleens Tupperware tegen en dan ook nog in van die leuke pastelkleurtjes .
Waarom zou ik naar een Tupperware-party gaan? En ik ga al helemaal nergens heen om de avond voor anderen te verzieken.

En ik gooi nooit eten weg. Ik vind dat zo'n vreemde stelling: 'we' gooien 10% van ons eten weg. Jij misschien, maar ik niet.
Ik ga juist binnenkort meer inslaan, want de Puur & Eerlijk producten van de AH zijn deze week 25% goedkoper.

@ Hiltje, jij houdt toch van Lindemans wijn? Is nu ook weer in de bonus.
quote:didi schreef op 17 mei 2010 @ 12:45:

Ik ga juist binnenkort meer inslaan, want de Puur & Eerlijk producten van de AH zijn deze week 25% goedkoper.

@ Hiltje, jij houdt toch van Lindemans wijn? Is nu ook weer in de bonus.

Nou, inderdaad, ik had het al gezien en dacht er net aan. Ik heb het tot nu geprobeerd met wijntjes van 3,- maar nog niet echt enthousiast. Zag wel dat de Dirck goede omfietswijn heeft van rond de 3,-.

Maar denk dat ik mezelf deze week 4 flesjes Lindemans cadeau doe. Voor mijn etentjes de komende tijd.

Van de puur en eerlijk heb ik jalapeno magere burgers gekocht (vorige week met 35% korting) en die vond ik echt heel erg lekker (vind burgers altijd een beetje eng en ranzig, maar ik trap echt met open ogen in die marketing van 'puur en eerlijk' en daardoor voelt het erg verantwoord en helemaal niet als troep of ongezond of te veel toevoegingen etc maar als een eerlijk kwaliteitsproduct dat ook erg goed is voor de gezondheid )
Tja, die AH P&E marketing werkt als een tierelier.

Ik ga deze week maar even de P&E vaatwastabletten inslaan, die zijn nu in de bonus goedkoper dan die van de Lidl en idd je hebt er een beter gevoel over.

P&E diepvriesgroenten zijn trouwens ook erg lekker.

Je hebt groot gelijk met die wijn. Je koopt 3 flessen en krijgt de 4e cadeau. Beter dan steeds een niet te drinken fles wijn door de gootsteen te moeten gooien.
quote:lila01 schreef op 12 mei 2010 @ 20:58:

Hoihoi,

Bij toeval kwam ik op dit forum terecht en dat heb ik geweten , ik heb 72 pagina's doorgeworsteld, maar nu ben ik weer helemaal bij en kan ik meedoen als het mag .

Ik vind mijzelf al best een doorgewinterde consuminderaar, maar een vrek, nee dat niet, uhh, denk ik .

Ik hoop dat ik zelf nog wat tips voor jullie heb, in elk geval heb ik er hier al een paar gevonden.

Welkom!!

Wat goed van je hoor zoveel pagina's...Heb ik ook namelijk gedaan. Superleuk en boeiend om te lezen allemaal.

Mijn beste "vrektip" is toch de lenzen geweest. Zooooooveel goedkoper!!

Hopelijk kunnen we met z'n allen goed vrekken hier
quote:hiltje schreef op 13 mei 2010 @ 00:31:

Nog een tip:

www.mycitydeal.nl

Elke dag een andere aanbieder. Heb er laatst voor het eerst een aantal vouchers voor een etentje gescoord. Een drie gangen menu van 35,- voor 17,50 pp in een leuk restaurant in mijn stad. Op een doordeweekse dag in de komende 2 maanden en vooraf reserveren. Even met een aantal vrienden kort geslopen dat we dat wel gaan doen, de komende weken.

Als je je aanmeldt en iets 'koopt' op initiatief van een ander, krijgt de aanmelder een tegoed van 6,- gestort.

Dus misschien kunnen we via dit topic elkaar helpen als iemand gebruik maakt van een deal. Ik houd me aanbevolen!

Ik heb even gekeken en ik begrijp er niet zoveel van...Zou je het nog een keer willen uitleggen in andere woorden?

Ben ik nou zo dom

Klinkt namelijk wel erg leuk!
quote:Lovestar schreef op 17 mei 2010 @ 22:42:

[...]

Ik heb even gekeken en ik begrijp er niet zoveel van...Zou je het nog een keer willen uitleggen in andere woorden?

Ben ik nou zo dom

Klinkt namelijk wel erg leuk!

Als je op de eerste pagina van de site kijkt, staat het ergens recht in een apart kadertje. ' Beveel mycitydeal aan bij je vrienden en ontvang euro 6,-. Hoe het vervolgens werkt weet ik niet exact, maar ik denk dat jij via de website een mail naar die vriend moet sturen en als die vriend dat via de link in die mail besteld krijg jij 6,- op je account.

Ik kwam er te laat achter en heb in een keer 4 vouchers voor een diner gekocht. Terwijl ik dus beter mijn vrienden via de mail zelf had kunnen laten bestellen.

Overigens is de 50% korting soms een beetje overdreven. Bij mij was het een 3-gangendiner van 35,- voor 17,50. Heb de kaart van het restaurant gecheckt en daar stond geen menuprijs op, maar de stijl van het restaurant kennende denk ik dat ze niet meer dan 30,- zullen vragen. Voorgerechten zijn er ongeveer 10,-. hoofdgerechten rond de 17,- en desserts rond de 6,50. Dan ligt een menu van de chef altijd lager.

Maar niettemin is 17,50 voor 3 gangen dan goed geprijsd (plus dat deze vrienden me anders naar een nog duurder restaurant zouden meeslepen).
quote:didi schreef op 17 mei 2010 @ 18:42:

Tja, die AH P&E marketing werkt als een tierelier.

Ik ga deze week maar even de P&E vaatwastabletten inslaan, die zijn nu in de bonus goedkoper dan die van de Lidl en idd je hebt er een beter gevoel over.

P&E diepvriesgroenten zijn trouwens ook erg lekker.

Je hebt groot gelijk met die wijn. Je koopt 3 flessen en krijgt de 4e cadeau. Beter dan steeds een niet te drinken fles wijn door de gootsteen te moeten gooien. Zit hier nu inderdaad weer een zo'n niet echt lekker wijntje te drinken (door de gootsteen spoelen doe ik dan ook weer niet) dat ik misschien maar zelfs 8 flessen ga halen! Kan ik weer even voorruit (met de nadruk op even, het gaat soms best hard bij mij )
quote:hiltje schreef op 17 mei 2010 @ 16:40:

Van de puur en eerlijk heb ik jalapeno magere burgers gekocht (vorige week met 35% korting) en die vond ik echt heel erg lekker (vind burgers altijd een beetje eng en ranzig, maar ik trap echt met open ogen in die marketing van 'puur en eerlijk' en daardoor voelt het erg verantwoord en helemaal niet als troep of ongezond of te veel toevoegingen etc maar als een eerlijk kwaliteitsproduct dat ook erg goed is voor de gezondheid )

Echte hamburgers zijn schijnbaar ook helemaal niet ongezond. Het is niet echt extreem vet vlees, en gehakt is ook één van de meest groene vlezen dacht ik (of was het nou meest diervriendelijk) het stond zelfs boven biologische hamlappen oid.

Alleen McDonalds enzo dat is weer andere troep maar dat komt omdat daar zoveel toevoegingen inzitten.

Als ik een hamburger bak met wat zeezout en gemalen peper, een uitje in het vet bak, en er dan een stukje ananas op leg en kaas overheen smelt, en dat dan met een beetje sla eet heb ik heel gezond gegeten vind ik (en heeeeeeeeeel lekker)!
quote:Margaretha2 schreef op 17 mei 2010 @ 23:03:

[...]

Echte hamburgers zijn schijnbaar ook helemaal niet ongezond. Het is niet echt extreem vet vlees, en gehakt is ook één van de meest groene vlezen dacht ik (of was het nou meest diervriendelijk) het stond zelfs boven biologische hamlappen oid.

!

Het is wel aanzienlijk vetter dan bijvoorbeeld tartaar of zelfs rundergehakt (en daardoor inderdaad ook lekkerder) en het is natuurlijk voorgekruid. Ik voel me op zich een betere huisvrouw als ik zelf gehakt/tartaar/kip kruid of marineer. Zeker die gemarineerde lappen bij de super vind ik vaak niets. En bijvoorbeeld blinde vinken of boomstammetjes ofzo moet ik ook niet zoveel van hebben.

Maar deze burgers waren inderdaad superlekker! Net als bepaalde worstjes die ik nu heb ontdekt.

Komt dus vaker op het menu.
Jaaaa Lindemans.. MMMM die Chardonnay. Ga vandaag maar eens met mn rugzak langsfietsen en volladen (ik probeer minder vaak de auto te pakken, want elke keer supermarkt is toch 5 km ofzo.. maar dan kan ik dus niet zoveel in 1 keer meenemen)

@Lovestar, besparen op lenzen, waar koop je die dan? Ik bestel ze nu bij Specsavers, 25e per maand (vind ik echt heel duur), zijn maandlenzen. Heb wel cilinder en hoge sterkte, zeg je dat zo?, maar wil graag besparen.

En tuppenware is toch juist een echt vrekkeniets? Ik gebruik heel veel bakjes (niet perse van dat merk trouwens), voor de vleeswaren, in de vriezer, voor vers fruit etc etc.

Die burgers klinken ook heerlijk... Ik eet wel eens die verse hamburgers van ah (rundvlees), ook altijd wel ok met vers brood en komkommer. Wil voor vanavond een salade maken met druiven en geitenkaas en walnoten (druiven en walnoten zijn in bonus)... Lekker met krieltjes.

Ik heb vanaf oktober eindelijk een huis samen met vriendlief en we hebben besloten maar eens in het begin bij te houden hoeveel geld we uitgeven (we hebben nu al wel gezamelijke rekening voor de boodschappen). Voor de mensen die met 2 personen zijn, hoeveel houden jullie aan? Wij dachten aan 160 / 170 euro per maand voor boodschappen (ook shampoo etc).. is dat haalbaar?
oh nu vergeet ik de vraag waar ik eigenlijk voor kwam

voor de wijnkenners.. bijde Gall & Gall is de arrogant frog nu in de aanbieding. Is dat lekkere wijn? heb wel interesse in de rose of witte wijn, een doosje is erg goedkoop nu, maar ken de wijn niet. Hou altijd van chardonnay (zoals lindemans), en niet al te zware rose.. Iemand ervaring?
quote:Margaretha2 schreef op 17 mei 2010 @ 23:03:

[...]

Alleen McDonalds enzo dat is weer andere troep maar dat komt omdat daar zoveel toevoegingen inzitten.

De burgers van de Mac bestaan alleen uit rundvlees. De broodjes e.d. bevatten wel toevoegingen, maar ik denk niet meer dan andere 'gewone' broodjes en sauzen.

Of ze lekker zijn, dat is natuurlijk wat anders.

Was laatst bij de Keuringsdienst van Waarde. 'Hamburgers' van Unox en zo bleken vooral uit kip en varken te bestaan, met name separatorvlees.

Ik bak er ook liever zelf eentje van puur rundertartaar met kruiden e.d.
@vivadiva85: wij zijn ook met z'n 2en en kopen bijna elke week onze groenten en fruit biologisch op de markt. De rest van de boodschappen kopen we bij Jumbo of de natuurvoedingswinkel. We zijn vrekkig, maar zeker ook bewust (gezondheid, eerlijke prijzen, milieu) en dat komt voor alle boodschappen neer op toch wel.. 190/200 euro per maand voor 2. Ik schrik er zelf van als ik het typ. Maar het voelt goed om die produkten te gebruiken en verder letten we zeker op aanbiedingen.

Ik hou dus ook elke maand mijn uitgaven en inkomsten bij op een zelfgemaakt excelsheet. Dat heeft mijn moeder me geadviseerd toen ik in 2000 op mezelf ging wonen en dat doe ik nu nog steeds. Ik vind het hartstikke leuk om te zien hoe het gaat met ons geld, en om bij te houden welke uitgaven meer worden en welke minder en hoe we op kunnen passen. Niet dat we er echt naar leven. We proberen zoveel mogelijk te doen wat we willen: en genieten.

Groetjes!
dag dames (en heren?),

ik zag dit topic voorbij komen in de top10 en ik was eigenlijk wel even benieuwd, dus even de laatste pagina gelezen, en toen kwam ik ook nog VivaDiva tegen *zwaait even*.

Wilde toch even reageren op 200 euro per maand aan boodschappen, ik vind dat echt superknap! Hoe doe je dat konijnenvriendin? Mijn vriend en ik gaan vanaf vrijdag beginnen om alles bij te houden in een Excelbestand wat ik de afgelopen weken helemaal heb opgebouwd. Heb een overzicht gemaakt van onze gezamelijke inkomsten en uitgaven, inclusief aflossingen etc...

Van het geld dat we overhouden heb ik 300 euro gereserveerd voor boodschappen, inclusief shampoo, schoonmaakmiddelen etc. Daarbij ben ik wel vanuit gegaan dat wij alles bij de AH halen, waarbij ik zeer vaak wel voor huiswerk en/of Euroshopper kies.

Ben erg benieuwd!

PS: shampoo enzo haal ik ook vaak wel bij de op=op shop, kennen jullie dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven