Geld & Recht alle pijlers

VOF en echtscheiding

19-11-2020 21:49 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel verloopt mijn huwelijk helaas niet zo florissant. We zijn 12 jaar getrouwd en hebben twee zoons onder de 10 jaar. Mijn man heeft samen met een compagnon een eigen onderneming (vof). Ik zelf werk 3 dagen in de week en heb een gemiddeld salaris op HBO niveau. Ik had een hogere positie kunnen hebben, maar ik heb hier vanaf gezien omdat ik koos voor de zorg van ons gezin. Mijn man was en is nog steeds heel veel aan het werk. En als hij thuis is klaagt hij alleen maar, dus ik heb het idee dat hij niet meer van mij houdt. Nu bestaat de mogelijkheid dat we het samen niet gaan redden en ik wil graag voorbereid zijn op wat ik op financieel vlak kan verwachten. Maandelijks keert hij een vrij laag salaris aan zichzelf uit, maar investeert wel heel veel in de zaak. Hebben jullie enig idee wat ik qua alimentatie of andere compensatie kan verwachten? Bijvoorbeeld het geld dat in de onderneming zit?
Ligt eraan wat het ouderschapsplan wordt lijkt me. Bij co-ouderschap zul je niet veel alimentatie krijgen. Als de kinderen veel meer bij jou zijn meer.
Zoek een goede advocaat en pluis ook je huwelijkse voorwaarden goed door en wat daarin is vastgelegd over de onderneming.

Alleen als jij door jullie huwelijk mede- eigenaar bent van de onderneming moet hij je uitkopen.
Als in je huwelijkse voorwaarden is vastgelegd dat je dat niet bent, kun je misschien wel eisen dat hij een hoger bedrag aan zichzelf uitkeert.
Anders heb je zelfs kans dat jij aan hem moet betalen als jouw inkomen op papier hoger is dan het zijne. Op wiens naam staat het huis, of huren jullie?
Als je recht hebt op alimentatie of uitkoop, laat je dan bijstaan door zowel een advocaat als een accountant die de cijfers van de onderneming kan doorlichten. En houd daarbij ook in je achterhoofd dat een failliete onderneming jullie uiteindelijk beiden veel geld kan kosten, dus soms zijn andere oplossingen (bijv het geld in de onderneming laten zitten) misschien niet ideaal maar wel beter.
Lastig verhaal. Heb je huwelijkse voorwaarden?
Je loopt allerlei risico's: je bent nu volgens mij ook aansprakelijk voor de VOF maar of je ook rechten hebt, hangt volgens mij af van de huwelijkse voorwaarden. Hij kan de VOF zomaar veranderen in een BV en dat heeft dan ook effect. De rechter kijkt niet alleen naar het verleden, maar ook naar de toekomst - en daar kan je man dus van alles beweren. Het zal niet de eerste keer zijn dat er toevallig net terugloop van opdrachten is als mensen uit elkaar gaan. Dus qua alimentatie kun je niet al te veel verwachten, vrees ik, als hij daar niet zo'n zin in heeft.
Een ander lastig dingetje is dat het niet vanzelfsprekend is dat je cijfers / accountantsonderzoek kan eisen t.o.v. het bedrijf (hoewel dat met een VOF misschien anders is, zul je moeten navragen): het bedrijf is namelijk geen partij in de echtscheiding.
Als je man thuis is klaagt hij alleen maar en daarom denk je dat hij niet meer van je houdt?

Klinkt eerder als een man die erg moe is van het vele werken.
Praat eens met elkaar zou ik zeggen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Volgens mij kun je je beter richten op meer gaan werken in een betere baan, zodat je gewoon je eigen broek op kunt gaan houden.
Dat jullie ooit hebben gekozen voor de huidige verdeling, is gelukkig al lang geen aanleiding meer voor langdurige alimentatie.
Ga fulltime werken.
-jolijn- schreef:
20-11-2020 09:16
Je loopt allerlei risico's: je bent nu volgens mij ook aansprakelijk voor de VOF maar of je ook rechten hebt, hangt volgens mij af van de huwelijkse voorwaarden. Hij kan de VOF zomaar veranderen in een BV en dat heeft dan ook effect. De rechter kijkt niet alleen naar het verleden, maar ook naar de toekomst - en daar kan je man dus van alles beweren. Het zal niet de eerste keer zijn dat er toevallig net terugloop van opdrachten is als mensen uit elkaar gaan. Dus qua alimentatie kun je niet al te veel verwachten, vrees ik, als hij daar niet zo'n zin in heeft.
Een ander lastig dingetje is dat het niet vanzelfsprekend is dat je cijfers / accountantsonderzoek kan eisen t.o.v. het bedrijf (hoewel dat met een VOF misschien anders is, zul je moeten navragen): het bedrijf is namelijk geen partij in de echtscheiding.
Dat kan bij een VOF wel: https://www.vanzeijlbijlaartsen.nl/v-o- ... scheiding/

En als de man van TO besluit snel een BV op te richten, dan is zij alsnog aandeelhouder met recht op informatie. (Als TO in gemeenschap van goederen is getrouwd, of volgens de huwelijkse voorwaarden aanspraken kan doen gelden).
Dat uw man zichzelf een laag salaris uitkeert, heeft geen enkele relevantie. De Belastingdienst bepaalt zijn inkomen op basis van de winst uit onderneming, niet op basis van wat hij zichzelf toebedeelt. De hoogte van eventuele alimentatie wordt dan bepaald op grond van dat hogere inkomen, niet op wat u man zichzelf uitkeert.
Bedankt allemaal voor jullie reacties. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.
suzyqfive schreef:
20-11-2020 09:40
Als je man thuis is klaagt hij alleen maar en daarom denk je dat hij niet meer van je houdt?

Dit lijkt me ook een prima idee! Doe dat eens voordat je uit gaat zoeken wat de financiële gevolgen zijn. Daarnaast zou ik me meer zorgen maken over mijn kinderen dan over mijn financiën....
suzyqfive schreef:
20-11-2020 09:40

Dit!

Je ‘denkt’ dat hij niet meer van je houdt, heb je het hem ook al gevraagd en aansluitend een gesprek gevoerd wat het anders wel kan zijn? Mss gaat het zakelijk minder en maakt hij zich daarom zorgen of is hij idd moe zoals Suzy zegt, het kan zoveel zijn. Beetje vreemd dat je meteen aan een scheiding en alimentatie denkt als je ook 2 kleine kinderen hebt. Of zou je het wel prima vinden als hij zou willen scheiden, speelt er meer?
Ik zou best meer willen werken, maar dat ziet hij niet zitten. Hij wil dat ik er ben voor het gezin. Ik kan dan wel heel eigenwijs toch meer gaan werken, maar ik ben bang dat het dan juist mis gaat lopen. Het liefst wil hij dat ik helemaal niet werk, maar ik heb me daar altijd tegen verzet. Juist omdat ik ten alle tijden ‘mijn eigen broek’ wil kunnen ophouden indien nodig. En met mijn huidige salaris zal dat ook best wel gaan lukken. Maar het voelt niet fair mocht het zo zijn dat we uit elkaar gaan dat ik net aan rond kom en hij totaal geen financiële zorgen heeft. Dat gun ik hem ook zeker niet hoor, maar enige vorm van financiële compensatie vind ik eigenlijk wel redelijk. Zijn bedrijf loopt verder heel goed en groeit jaarlijks.
loisnvt schreef:
20-11-2020 10:21
Dit!

Je ‘denkt’ dat hij niet meer van je houdt, heb je het hem ook al gevraagd en aansluitend een gesprek gevoerd wat het anders wel kan zijn? Mss gaat het zakelijk minder en maakt hij zich daarom zorgen of is hij idd moe zoals Suzy zegt, het kan zoveel zijn. Beetje vreemd dat je meteen aan een scheiding en alimentatie denkt als je ook 2 kleine kinderen hebt. Of zou je het wel prima vinden als hij zou willen scheiden, speelt er meer?
Uiteraard ‘bedenk’ ik me dit niet zomaar. Hij dreigt hier zelf al regelmatig mee. Ik vecht als een leeuw voor ons gezin, maar wil wel voorbereid zijn op wat kan gaan komen. Hopelijk is het niet nodig, maar ik wil ook niet naïef zijn en doen alsof er niks aan de hand is. Ik probeer veel te praten en accepteer veel, heel veel eigenlijk. Verder is het zeker geen slechte man hoor, maar soms is de koek gewoon op. Ik zal de stekker er niet uit trekken, puur vanwege de kinderen. Ik doe zoveel mogelijk mijn best om ze een gelukkige jeugd te geven.
jij mag de stekker er best uittrekken. Waarom accepteer je zoveel ?
Dan gaat hij lekker zelf minder werken als hij wil dat iemand thuis is voor de kinderen. Ik ging juist zo snel mogelijk meer werken omdat ik geen alimentatie wou. Regel co en deel de kosten. Dat is veel eerlijker.
Lees ergens dat TO getrouwd is in gemeenschap van goederen.
Komt dus neer dat manlief veel uren werkt en weinig thuis is, TO zou thuis bij de kinderen moeten blijven en als 'dank' medeverantwoordelijk zijn voor schulden als het bedrijf failliet gaat.

Snap niet dat TO bij de start van de onderneming niet geeist heeft gemeenschap van goederen om te zetten naar huwelijkse voorwaarden.
Kan alsnog maar zal een flinke duit centen kosten en of het de relatie ten goede komt is de vraag.

Een eigen zaak hebben betekent nou eenmaal veel uren maken en hard werken. Maar dat wilt niet zeggen het onmogelijk is om daadwerkelijk 'medezorg' te dragen voor het gezin.

Wat TO ook beslist, ik wens haar veel wijsheid en vooral veel sterkte toe.
Plukdedag7 schreef:
20-11-2020 10:41
Uiteraard ‘bedenk’ ik me dit niet zomaar. Hij dreigt hier zelf al regelmatig mee. Ik vecht als een leeuw voor ons gezin, maar wil wel voorbereid zijn op wat kan gaan komen. Hopelijk is het niet nodig, maar ik wil ook niet naïef zijn en doen alsof er niks aan de hand is. Ik probeer veel te praten en accepteer veel, heel veel eigenlijk. Verder is het zeker geen slechte man hoor, maar soms is de koek gewoon op. Ik zal de stekker er niet uit trekken, puur vanwege de kinderen. Ik doe zoveel mogelijk mijn best om ze een gelukkige jeugd te geven.

Relatietherapie dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven