Geld & Recht alle pijlers

Voorrang Huurwoning

10-09-2019 13:37 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,
Wellicht een ver gezochte vraag maar beter niet succesvol dan niet geprobeerd.

Wegens redenen heb ik mij sinds januari 2018 pas ingeschreven naar woningzoekende in een andere gemeente dan mijn eigen. Onhandig natuurlijk, maar daar kan ik niks aan veranderen.
Nu zijn ze bezig om twee nieuwe straten vol met sociale huurwoningen te bouwen in de gemeente, wat klaar zal zijn in de zomer van 2020. Deze woningen bevind zich pal naast het gebouw waar ik, tweemaal per week, fysiotherapie krijg. Zonder deze therapie kan ik wegens mijn chronische aandoening bijna niet functioneren. Ik doe er nu 40 min(retour) over met vervoer om er te komen. Het is dus de ideale woning voor mij. (Ook uiteraard de kosten en het feit dat de woning aanpasbaar is voor zorg-uitbreiding, en de kleinere woon ruimte zijn goede pluspunten)

Ik had de gemeente gebeld met de vraag of ik ergens kan aangeven hoeveel belang ik aan de woning zou hebben. Met als antwoord dat het hun niks uit maakt, en de persoon met de langste inschrijving de woning krijgt. Uiteraard is dit eerlijk en ben ik het hier in het algemeen ook mee eens.

Nu is mijn vraag, is er een manier waar door ik toch, al is het maar iets, wat meer kans zou maken op een van de woningen?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
10-09-2019 23:42
Ik ken ook mensen die met lange inschrijfduur alsnog in een krot kwamen te zitten.

Ja die zijn er ook en dat is rot.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
10-09-2019 23:43
Als het zo simpel was ja. Maar juist dat passend aanbod maakt het allemaal veel ingewikkelder.
Klopt.
Hier in de flat gaan heel veel leeggekomen woningen gelijk naar 1 bepaalde bevolkingsgroep
De meeste woningen komen niet eens op de site van de woningbouw om op te kunnen reageren.
Alle reacties Link kopieren
Hibiscusss schreef:
10-09-2019 22:09
Ik zit al in een woning waar ik prima in kan bewegen. Het gaat bij erom dat het dicht bij de fysio is.
Waar heeft u gelezen dat ik niet kan zitten?
Sorry maar u moet of beter lezen, of het mij duidelijker uitleggen.
Je schrijft zelf dat je niet goed kan zitten, daarom is het vervoer een probleem. En je zit niet in een goede woning, je woont bij je zus in. Ben je nu al vergeten wat je schrijft? :D
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
10-09-2019 23:46
Klopt.
Hier in de flat gaan heel veel leeggekomen woningen gelijk naar 1 bepaalde bevolkingsgroep
De meeste woningen komen niet eens op de site van de woningbouw om op te kunnen reageren.

Ik weet niet wat je met bevolkingsgroep bedoelt, maar als het afkomst is, nee daar wordt niet op geselecteerd.
Wel op oa leeftijd, samenstelling huishouden en inkomen. En ja, dat dat dan leidt tot een soort van ‘homogene’ groep is logisch.
.
Alle reacties Link kopieren
Hibiscusss schreef:
10-09-2019 22:18
Wauw. Het enigste wat ik vroeg in mijn originele post was of er wellicht tips zijn over instanties waar ik meer informatie kan halen voor eventuele rechten qua medische problemen en huren. Vervolgens krijg ik alleen maar beschuldigingen, wantrouwen en woorden naar mijn toe gegooid over hoe ik mij moet schamen op de manier waarop ik met mijn leven en chronische ziekte omga. Er waren een hand vol die mij kritiek gaven, maar teminste op een manier waar mee ik verder kon. Wat jullie op het moment doen slaat werkelijk nergens op. Kan ik het helpen dat mijn hydropeut de enigste is in de buurt? of een stoellift? De zorg is ook niet overal even geweldig. Al geloofd u het helemaal niet, en dan nog? Word jullie leven hier beter van? Ik moet met dit alles gewoon door leven. IK moet het met deze vorm van zorg gewoon redden.En ik ga al helemaal niet mijn privacy schenden zodat jullie er uw ego mee kunnen poetsen. Dan had ik het meteen al wel gegeven. Ik wens jullie allemaal succes. Ik heb genoeg uitgelegd.

Gooi er maar een slot op.
Je blijft jezelf tegen spreken. Als je een stoellift nodig hebt waarom dan geen aangepast huis? En maar klagen over dat je niet kan zitten in het vervoer maar vervolgens kun je ineens wel zitten.
Je verhaal rammelt, en niet zo'n beetje ook.
Je zit bij je zus, nou das lekker wonen dan.
Je hebt tips gekregen, maar die wil je niet. Je moet een stoellift maar komt niet in aanmerking voor medische urgentie??? Kom op nou.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, wat ik vooral probeer te zeggen; je (niemand specifiek, men) mag blij zijn met een dak boven je hoofd en er moet wat mij betreft eens wat minder geklaagd worden.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 00:04
2.38% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
10-09-2019 22:28
Daarom blijven heel veel mensen ook hun hele leven ingeschreven staan (als ze verstandig zijn)
Mijn zusje kan nu met 20 jaar inschrijftijd meteen een huis krijgen mocht er wat gebeuren waardoor ze haar huidige huis uit moet (scheiding, overlijden van haar man enz)
Mijn kinderen gaan het ook zo doen want je weet nooit wat het leven je toewerpt.
Ik had 30 jaar inschrijf, maar mooi niet dat ik zomaar een woning kreeg hoor. De mooie woningen die voor mij geschikt waren hadden ineens heel veel voorrang hebbenden voór mij.
Dat ik nu toch een benedenwoning heb komt omdat het "gedateerd" was. Oftwel uitgewoond.
Echt heel erg. Niet gestuct, keukenkasten stuk etc.
Maar ja. Ik woonde een paar trappen op en dat kon echt niet meer.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
10-09-2019 22:37
Dat dacht ik dus ook. Tot ik erachter kwam dat ze in mijn regio ergens halverwege de spelregels hebben veranderd en ze niet meer kijken naar inschrijfduur maar naar woonduur. Weg is je 20 jaar. Kom je alsnog niet in aanmerking.
Dat is anders heel duidelijk gecommuniceerd hoor. Je moest het omzetten, kon vrij lang. En dat was niet regio maar landelijk. Je had je woonjaren gewoon kunnen krijgen.
Anoniem262821034 schreef:
10-09-2019 23:55
Maar goed, wat ik vooral probeer te zeggen; je (niemand specifiek, men) mag blij zijn met een dak boven je hoofd en er moet wat mij betreft eens wat minder geklaagd worden.
Daar ben ik het mee oneens.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
10-09-2019 23:55
Maar goed, wat ik vooral probeer te zeggen; je (niemand specifiek, men) mag blij zijn met een dak boven je hoofd en er moet wat mij betreft eens wat minder geklaagd worden.
Nou ik vind wel dat ik recht heb van klagen, en vele anderen met mij.
30 woonjaren en echt nr 1 staan, medische indicatie ivm traplopen, sociale indicatie ivm puberkind en één slaapkamer. En nóg geen woning krijgen naar keuze omdat er allerlei mensen voor je mogen, eerste keus hebben. En dat zijn dan geen zielige mensen maar gezonde jonge mensen. Mensen die prima trappen kunnen lopen maar tóch die woning met lift of begane grond als eerste mogen kiezen.
Mensen die misschien 6 maanden in Nederland zijn. Nauwelijks Nederlands sprekende tienermoeders. En ja die laten zich bewust zwanger schoppen want woning, uitkering en voorlopig niks hoeven doen.
Daar word ik nogal pissig van ja. Vooral als je al 2 jaar nauwelijks naar beneden kunt omdat je de trap niet afkan. Geen scoot krijgt omdat je die niet kwijt kan en de rollator niet voor de deur mag zetten (geen plek binnen)
Een dak is leuk, maar in en uit kunnen gaan is óók leuk. En heel raar, wel handig met een kind en veel ziekenhuisbezoeken.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
11-09-2019 00:12
Nou ik vind wel dat ik recht heb van klagen, en vele anderen met mij.
30 woonjaren en echt nr 1 staan, medische indicatie ivm traplopen, sociale indicatie ivm puberkind en één slaapkamer. En nóg geen woning krijgen naar keuze omdat er allerlei mensen voor je mogen, eerste keus hebben. En dat zijn dan geen zielige mensen maar gezonde jonge mensen. Mensen die prima trappen kunnen lopen maar tóch die woning met lift of begane grond als eerste mogen kiezen.
Mensen die misschien 6 maanden in Nederland zijn. Nauwelijks Nederlands sprekende tienermoeders. En ja die laten zich bewust zwanger schoppen want woning, uitkering en voorlopig niks hoeven doen.
Daar word ik nogal pissig van ja. Vooral als je al 2 jaar nauwelijks naar beneden kunt omdat je de trap niet afkan. Geen scoot krijgt omdat je die niet kwijt kan en de rollator niet voor de deur mag zetten (geen plek binnen)
Een dak is leuk, maar in en uit kunnen gaan is óók leuk. En heel raar, wel handig met een kind en veel ziekenhuisbezoeken.

Oh je mag best vinden dat je recht hebt om te klagen. Maar je vult héél veel in, klinkt bitter en jaloers en daar word je echt niet gelukkiger van.
Moet je zelf weten hoor, maar ik zou zeggen maak het jezelf niet onnodig zwaarder dan je het al hebt.
.
Alle reacties Link kopieren
Hibiscusss schreef:
10-09-2019 19:19
Het is jammer dat u en anderen in dit forum de reistijd zo "gewoontjes" vinden. Wellicht voor een "normaal" mens voor u is reizen het allerdaagse, echter zijn gewone allerdaagse dingen niet voor ieder zo makkelijk. Uiteraard heb ik in mijn buurt al alle manieren uitgezocht van vervoer. Ik zoek tips voor de woning, niet voor het vervoer. Maar alsnog bedankt voor het mee denken, dat waardeer ik wel.

Jij kent mij helemaal niet maar ik kan je wel vertellen dat ik ernstig ziek ben, ik had in een vorige post ook al geschreven dat ik ook 2 keer per week naar de fysio moet (en verder ook nog zeer regelmatig naar verschillende artsen/ ziekenhuizen). Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er niet een zwembad dichtbij jou in de buurt is, of een fysio die jou tegemoet kan komen, i.i.g. geloof ik er niet in dat je vanwege je reistijd urgentie zou krijgen voor deze nieuwe woningen.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
11-09-2019 00:18
Oh je mag best vinden dat je recht hebt om te klagen. Maar je vult héél veel in, klinkt bitter en jaloers en daar word je echt niet gelukkiger van.
Moet je zelf weten hoor, maar ik zou zeggen maak het jezelf niet onnodig zwaarder dan je het al hebt.
Ik vul niets in. Dat is wat je hoort bij de bezichtiging! Gewoon van de mensen zelf dus.
Mijn moeder beticht mij er ook altijd van te overdrijven, ze was er nu zelf een keer bij. :D Ze vond het schokkender dan ikzelf. Waarschijnlijk omdat ik al het een en ander verwachtte. :)

En nog klagen ook hé. Dat de baby al 3 maanden was (17 jaar) en dat ze nog steeds geen woning had en dat ze met dit krot geen genoegen nam. 2 slaapkamers was niet groot genoeg ook :facepalm:

Het was ook een krot maar ik ben zo blij geen trappen meer te hoeven lopen!
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
11-09-2019 04:03
Ik vul niets in. Dat is wat je hoort bij de bezichtiging! Gewoon van de mensen zelf dus.
Mijn moeder beticht mij er ook altijd van te overdrijven, ze was er nu zelf een keer bij. :D Ze vond het schokkender dan ikzelf. Waarschijnlijk omdat ik al het een en ander verwachtte. :)

En nog klagen ook hé. Dat de baby al 3 maanden was (17 jaar) en dat ze nog steeds geen woning had en dat ze met dit krot geen genoegen nam. 2 slaapkamers was niet groot genoeg ook :facepalm:

Het was ook een krot maar ik ben zo blij geen trappen meer te hoeven lopen!
Hoeveel honderden bezichtigingen moet jij dan wel niet gehad hebben zeg..
En had je liever in de schoenen gestaan van een 17-jarige met baby? Echt, tel je zegeningen.
.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
10-09-2019 22:31
Ik sta ondanks koopwoning ook nog steeds gewoon ingeschreven voor een huurhuis. Je weet nooit wat het leven brengt.
Ik ook inderdaad. Oms huwelijk is goed en financieel dichtgetimmerd, maar stel dat we toch gaan scheiden of er gebeurt iets anders hebben man en ik tenminste ieder onze inschrijftijd.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
10-09-2019 21:41
Niet discrimineren hè. :rofl:

Wij jij-en en jou-en niet zo makkelijk. Dat komt bij ons (Belgen) eerder schooljuffrouw-achtig over.
Bij ons is het ge/gij of u. In onze cultuur zit het zo, dat wij zelfs 'u' tegen onze partner zeggen. Niet uit respect, (sorry) maar gewoon omdat onze taal zo is. Hier op dit forum pas ik me aan en jij of jou ook een beetje mee. Maar ik betrap me erop als ik spontaan een tekst tik, dat er dan jij en u door mekaar staat. Heeft inderdaad bij Belgen niks met formeel of hoogdravend te maken.
Tot daar deze ongevraagde duiding. Sorry TO, ik weet het totaal off-topic maar het was sterker dan mezelf. 'k Zal 't nooit meer doen. :-D

Als ik hier ergens lees dat voor één beschikbaar huis er honderderden kandidaten zijn, dan weet ik niet wat ik lees. Dat is niet om aan te beginnen, hoe lang moeten mensen dan wachten voor ze een huis krijgen dat een heel klein beetje aan hun noden voldoet?
Man, man, ik moet toch geloven dat ik in een gezegend landje leef!
Ligt er maar net aan waar je woont of wil wonen. Het gaat hier wel om sociale woningbouw (huur). Dat zijn huizen met een huur tot een bepaald bedrag. Daarvoor mag je ook maar een maximum bedrag verdienen.

Als je daarboven zit kun je particulier gaan huren via een bedrijf of makelaar en dan kun je morgen een huis hebben, als je aan de voorwaarden voldoet. De particuliere huren zijn vaak een stuk hoger en je moet vaak 4-4,5 keer de maandhuur verdienen.

En anders kopen.

Zover ik weet is er in Belgie weinig sociale woningbouw, dus dat kun je niet helemaal vergelijken. Veel is particulier toch? En de particuliere prijzen zijn in elk geval een stuk lager dan in Nederland. Heb er familie wonen en heb ook weleens gekeken. Ik zie daar mooie en ruime appartementen voor 500-700 euro. (Grensregio Limburg en Antwerpen). Particulier krijg je dat hier niet voor elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
10-09-2019 22:31
Ik sta ondanks koopwoning ook nog steeds gewoon ingeschreven voor een huurhuis. Je weet nooit wat het leven brengt. Er lang geleden ook blij mee geweest toen ik vanwege familieomstandigheden heel snel een huis terug in de regio moest hebben. Daar maar kort in gewoond waarna ik naar eigen huis ging maar dat was echt heel fijn.
Eens!
Wij huren nu particulier en willen binnen 2 jaar een huis kopen. Ik sta momenteel al 11 jaar ingeschreven. Mochten we gaan scheiden of man komt te overlijden, dan sta ik alleen en ik heb op zich een aardig inkomen, maar een particuliere huur kan ik er niet mee betalen. Net als een koophuis denk ik krap wordt.

Ik blijf lekker ingeschreven staan en verleng het elk jaar. Je weet nooit wat het leven brengt.

Mijn ouders hebben een groot koophuis. Als zij straks echt oud zijn en met pensioen gaan, dan gaan ze misschien wel huren, zeker als 1 van de 2 wegvalt. Dan heb je niks aan zo’n groot huis. Heb ze een paar jaar geleden geadviseerd zich alvast in te schrijven. Dan hebben ze straks een jaar of 10 inschrijftijd als ze 67 zijn.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
11-09-2019 04:10
Hoeveel honderden bezichtigingen moet jij dan wel niet gehad hebben zeg..
En had je liever in de schoenen gestaan van een 17-jarige met baby? Echt, tel je zegeningen.
Ja veel bezichtigingen. Omdat je van te voren niet te horen krijgt hoeveel mensen er voor je zijn ondanks dat je nr 1 bent.
Enne, ik slikte gewoon de pil en werkte. Dus wat bedoel je met tel je zegeningen. Je hoeft je niet zwanger te laten schoppen hé. En dan nog kun je gewoon thuis blijven wonen en op een wachtlijst komen net als ieder ander.
Opvallend dat ik trouwens altijd getinte/donkere/van bepaalde komaf tienermoeders zie, nooit roomwit met blond haar. Zeg niet dat die er niet zijn maar die zie je (ik) niet als voorrang hebbers bij een bezichtiging.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
11-09-2019 12:57
Eens!
Wij huren nu particulier en willen binnen 2 jaar een huis kopen. Ik sta momenteel al 11 jaar ingeschreven. Mochten we gaan scheiden of man komt te overlijden, dan sta ik alleen en ik heb op zich een aardig inkomen, maar een particuliere huur kan ik er niet mee betalen. Net als een koophuis denk ik krap wordt.

Ik blijf lekker ingeschreven staan en verleng het elk jaar. Je weet nooit wat het leven brengt.

Mijn ouders hebben een groot koophuis. Als zij straks echt oud zijn en met pensioen gaan, dan gaan ze misschien wel huren, zeker als 1 van de 2 wegvalt. Dan heb je niks aan zo’n groot huis. Heb ze een paar jaar geleden geadviseerd zich alvast in te schrijven. Dan hebben ze straks een jaar of 10 inschrijftijd als ze 67 zijn.
Moet je niet eerst je koophuis "opeten" voor je in aanmerking komt voor de sociale huur?
aloha66 schreef:
11-09-2019 13:12
Ja veel bezichtigingen. Omdat je van te voren niet te horen krijgt hoeveel mensen er voor je zijn ondanks dat je nr 1 bent.
Enne, ik slikte gewoon de pil en werkte. Dus wat bedoel je met tel je zegeningen. Je hoeft je niet zwanger te laten schoppen hé. En dan nog kun je gewoon thuis blijven wonen en op een wachtlijst komen net als ieder ander.
Opvallend dat ik trouwens altijd getinte/donkere/van bepaalde komaf tienermoeders zie, nooit roomwit met blond haar. Zeg niet dat die er niet zijn maar die zie je (ik) niet als voorrang hebbers bij een bezichtiging.
Ook de donkere 17 jarige heeft gewoon het proces van een urgentie aanvraag doorgelopen. Dus neem maar gewoon aan dat zij dat huis harder kon gebruiken dan het gros van de mensen. Het probleem is niet de mensen met een urgentieverklaring. Waar trouwens hele strenge regels aan verbonden zijn.

Het probleem is het huizentekort.
Ugli schreef:
11-09-2019 13:20
Moet je niet eerst je koophuis "opeten" voor je in aanmerking komt voor de sociale huur?
Nee, maar je inkomen mag niet te hoog zijn.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
11-09-2019 13:12
Ja veel bezichtigingen. Omdat je van te voren niet te horen krijgt hoeveel mensen er voor je zijn ondanks dat je nr 1 bent.
Enne, ik slikte gewoon de pil en werkte. Dus wat bedoel je met tel je zegeningen. Je hoeft je niet zwanger te laten schoppen hé. En dan nog kun je gewoon thuis blijven wonen en op een wachtlijst komen net als ieder ander.
Opvallend dat ik trouwens altijd getinte/donkere/van bepaalde komaf tienermoeders zie, nooit roomwit met blond haar. Zeg niet dat die er niet zijn maar die zie je (ik) niet als voorrang hebbers bij een bezichtiging.

Ja het is allemaal hartstikke oneerlijk en je wordt net zo achtergesteld als TO.
Wat win je nou met deze houding?
.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat je weinig kans maakt..urgentie om medische redenen krijg je niet zomaar...
En dan heb je nog niet zomaar ieder huis voor het uitkiezen..

Wij hebben 3 weken geleden urgentie aangevraagd op medische gronden (ons zoontje van 2 welke op meerdere vlakken beperkingen heeft).. en waarschijnlijk krijgen we het niet eens.. we verdienen 71€ bruto op jaarbasis teveel. De grens is hard.. maar het is niet anders. En het is gewoon niet makkelijk. Denk echt dat alleen fysio en reistijd het je er gaat brengen.
O
Onze enige kans is nog dat we hebben kunnen aantonen dat mijn man minder is gaan verdienen in de afgelopen 3 maanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven