Geld & Recht alle pijlers

Vraag over samenwonen en overwaarde huis

22-03-2011 17:45 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb sinds een tijdje een fijne relatie. Het gaat erg goed, en we spreken zelfs al voorzichtig over samenwonen. Daarover heb ik een vraagje.

We hebben beiden een koophuis, maar willen waarschijnlijk in mijn huis gaan wonen. Vriends huis zal dan met verlies verkocht worden. Mijn huis heeft een overwaarde (ja, het bestaat nog!). Ik woon er nu ruim 6 jaar.

Als we gaan samenwonen zullen we uiteraard het huis op beider naam zetten en samen de lasten betalen. Maar we willen de dingen ook goed regelen en rekening houden met een onverhoopte breuk. Hoe zit het in dat geval met de overwaarde en de aflossingen die ik de afgelopen jaren heb gedaan? Lijkt me wel zo eerlijk als het gedeelte dat afgelost is door mij ook naar mij toegaat (dus van de afgelopen 6 jaar). Kun je eveneens laten vastleggen dat de overwaarde die opgebouwd is tussen aankoop en heden naar mij toegaat?

Voor de volledigheid; vriend gaf zelf aan dat we hier goed naar moeten kijken. Ik heb er alle vertrouwen in dat we beiden alles zo eerlijk mogelijk willen regelen!
wat ik al een paar keer voorbij heb zien komen is de beste oplossing. Taxeren en laten vast leggen in een samenlevingscontract dat alles wat je huis bij verkoop ooit meer waard is dan dat bedrag wordt gedeeld. Let wel op, mocht je huis dalen in waarde, is hij ook daar de helft van verschuldigd.

Verder, huis mede op zijn naam zetten is niet alleen onvoordelig voor de overdrachtsbelasting, maar dan is hij ook schenkingsrecht verschuldigd daar ik aanneem dat hij niet de reeele waarde aan je gaat betalen voor de helft van de woning.

Tenslotte, er is bijna geen notaris meer die een gratis half uurtje heeft, dat is echt achterhaald en was alleen in de tijd dat alle tarieven bij de notarissen hetzelfde waren. In de grote steden is het niet meer in ieder geval.
quote:bergkristal schreef op 22 maart 2011 @ 19:19:

Dus de opmerking over afstand sloeg niet op de afstand tussen onze huizen, maar op de woon-werk reistijd en de keuze voor welk huis.Dat had ik wel begrepen hoor.
het is natuurlijk maar de vraag of jouw overwaarde ook overwaarde blijft.
quote:meds schreef op 22 maart 2011 @ 20:13:

het is natuurlijk maar de vraag of jouw overwaarde ook overwaarde blijft.juist, huizenprijzen dalen nog steeds
Je kunt de situatie(mbt jouw huis) zoals hij nu is ook zo laten.

Als jij het aflosgedeelte voor rekening neemt, en samen de rente en andere vaste lasten, ben je er ook.

Normaal zou hij toch ook huur/hyptheekrente moeten betalen.

Eventueel kun je dan na een aantal jaar kijken of hij wil inkopen of niet.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Haley schreef op 22 maart 2011 @ 18:53:

[...]

Als ze niet gingen samenwonen, hoefde hij ook niet zijn huis met verlies te verkopen. Toch? Niemand weet hoe de huizenmarkt er over een paar jaar uitziet -- als zijn woning de komende jaren in waarde stijgt, is het niet eerlijk dat hij nu dit verlies alleen moet dragen.

Dit vind ik dus ook. Natuurlijk zijn zowel de winst als het verlies vóór de relatie opgebouwd, maar het verlies is er alleen maar nú op dit moment omdat er nú verkocht moet worden.

Stel dat jullie in het allerergste geval tóch binnen een of twee jaar weer uit elkaar gaan, dan blijft je vriend zitten met een schuld én zonder huis. Dat wilden mijn partner en ik niet voor elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven