Geld & Recht alle pijlers

vraag over scheiden.

09-02-2012 14:25 42 berichten
Zojuist sprak ik mijn vriendin, ze wil graag scheiden van haar man. Maar hij wil daar niet aan meewerken. Nou vertelde ze dat het dan 2 jaar duurt voordat het dan alsnog kan doorgaan. 2! jaar, dat is echt lang. Alleen omdat hij niet wil tekenen. Dit doet hij trouwens om haar dwars te zitten.(echt een gezellig huwelijk waar ze in zitten.

Hij gaat ook niet uit het huis,en zij wil wel weg, maar ook dat houdt hij tegen en dreigt met volledige voogdij van de kinderen. Nou denk ik niet dat een rechter hem volledige voogdij gaat geven,maar het maakt het allemaal wel heel ingewikkeld en duur.

Nu heb ik zelf helemaal geen verstand van scheiden (gelukkig),maar is het dus echt zo als de ander niet meewerkt dat er dan 2 jaar overheen gaat?

Dat zal dan een gezellige situatie worden daar in huis.
Alle reacties Link kopieren
Helaas, het kan idd wel twee jaar duren.

Maar je kunt natuurlijk wel snel de praktijksituatie veranderen; voorlopige voorzieningen aanvragen bij de rechtbank, andere woonruimte etc.

Maar om echt duidelijke antwoorden te krijgen kan je vriendin beter even een advocaat bellen.
Ja, dat van die advocaat zei ik ook al tegen haar.Ze is nu bezig met een mediator. Geen idee of dat was is.

Wat bedoel je precies met voorlopige voorzieningen aanvragen?

Andere woonruimte is moeilijk. Hij gaat niet weg. En zij kan wel weggaan, maar dan dreigt ie met de kinderen. Of ze gaat met dubbele lasten zitten. nl van het nieuwe huisje en de hypotheek van hun huis. (hij zal wel eisen dat ze daaraan mee blijft betalen.) En dat kan ze dan niet betalen.

Maar hij kan de hypotheek niet betalen in zijn eentje, dus dan zal het huis moeten worden verkocht. (met verlies)
O, kan nog wel langer. Zolang er geld is voor advocaten en rechtszaken, zolang kan het duren. Helaas, maar waar. Alleen zijn dat extreme gevallen, dat wel. voor je vriendin.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Jeetje mina, en daar ben je dan mee getrouwd!

Geen advies dus, sorry. Dreigen met de kinderen, daar valt mijn mond dan van open...
Geen Mediator als er wordt tegengewerkt. Naar een advocaat. Kost wel wat maar gaat volgens de regels, en dat moet als er niet onderhandeld kan worden.
Wat een klote situatie zeg.

Mediator vind ik persoonlijk niet de oplossing als de relatie zo slecht is. Hij dreigt nu al met van alles en geeft aan niet mee te willen werken. Een mediator doet daar verder niets aan, die bemiddelt tussen de gesprekken.

Inkomenssituatie ed kan ik natuurlijk niet inschatten, maar ik denk dat als ze een gesprek met een advocaat aan gaat, deze haar ook voldoende kan informeren wat haar mogelijkheden zijn.
quote:Fame schreef op donderdag 09 februari 2012 14:35 O, kan nog wel langer. Zolang er geld is voor advocaten en rechtszaken, zolang kan het duren. Helaas, maar waar. Alleen zijn dat extreme gevallen, dat wel. voor je vriendin.Ja jij hebt het helemaal 'getroffen'... Pff. Hoe is het met je?
Ja, ik vind het ook zo rot voor haar. En ik heb er zelf zo weinig verstand van.Wil graag met oplossingen komen of goede ideeen,maar die heb ik eigenlijk niet.

Ze is ook zo lief, want ze wil een mediator ipv advocaat, ze denkt dat ze dan als betere ex partners uit elkaar gaan voor de kinderen. Ik heb haar al verteld dat dat waarschijnlijk toch niet gaat lukken, dus dat ze die stap beter kan overslaan....maar ja daarin is ze nog heel naief.
quote:Fame schreef op 09 februari 2012 @ 14:35:

O, kan nog wel langer. Zolang er geld is voor advocaten en rechtszaken, zolang kan het duren. Helaas, maar waar. Alleen zijn dat extreme gevallen, dat wel. voor je vriendin.Zoveel geld is er niet, wat gaat er dan gebeuren? Kan hij gedwongen worden om mee te werken?
Volgens mij kan hij uiteindelijk gedwongen worden inzake de feitelijke echtscheiding. Maar dat zal Fame vast weten?
quote:jaimee21 schreef op 09 februari 2012 @ 14:41:

[...]

Ja jij hebt het helemaal 'getroffen'... Pff. Hoe is het met je?

Nou, ik heb net een lang gesprek met Justitie gehad. En dat geeft hoop!

En verder duim ik hard over een auto welke ik hopelijk binnenkort mag betalen! Eerste stap!
Ik ken mensen die wel acht jaar bezig zijn geweest om te scheiden!

Inderdaad zo lang er geld is voor advocaten en procedures kun je het eindeloos rekken.

Aan einde van het verhaal was het al een stuk simpeler omdat er simpelweg niet zo heel veel meer te verdelen viel.
quote:jaimee21 schreef op 09 februari 2012 @ 14:45:

Volgens mij kan hij uiteindelijk gedwongen worden inzake de feitelijke echtscheiding. Maar dat zal Fame vast weten?Laat haar een goede adcocaat zoeken. Wat is een goede advocaat? Tja, moeilijk. Informeer bij gescheiden vriendinnen naar goede resultaten en snelle afronding. Laat je vriendin al haar financiele stukken veilig stellen, en eventueel voor haar persoonlijke spullen elders opslaan.
Ja, dat zei ik ook al Fame. Die mag ze wel hier zetten. Ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Ik heb haar aangeboden dat ze straks haar vakantie geld wel op mijn rekening mag zetten. Dat geld zal ze later hard nodig hebben om de boel weer op de rails te zetten.Misschien niet helemaal eerlijk, maar dat wordt die hele scheiding toch al niet.

Zij heeft meer inkomen dan hem. (stel je geen vetpot voor hoor) En hij is heel druk aan het berekenen hoeveel zij aan hem zou moeten betalen... Daar is ie dan wel druk mee.
O ja, dat ken ik. Even haar de afrekening sturen. Maar, laat haar ook alle bonnetjes van haar uitgaven bewaren. (GEwoon in een doos, van boodschappen tot kapper tot schoenen).

Voor wat betreft (voorlopige voorzieningen dan wel na scheiding) alimentatie. Degene die het ontvangt ontvangt het bruto en moet daar soms wel tot 42% belasting over afdragen. Degene die betaalt ontvangt soms wel tot 50% terug van de fiscus! Ga niet uit van het brutobedrag, want er moet heel veel worden afgedragen!
quote:Fame schreef op 09 februari 2012 @ 15:01:

O ja, dat ken ik. Even haar de afrekening sturen. Maar, laat haar ook alle bonnetjes van haar uitgaven bewaren. (GEwoon in een doos, van boodschappen tot kapper tot schoenen).

Voor wat betreft (voorlopige voorzieningen dan wel na scheiding) alimentatie. Degene die het ontvangt ontvangt het bruto en moet daar soms wel tot 42% belasting over afdragen. Degene die betaalt ontvangt soms wel tot 50% terug van de fiscus! Ga niet uit van het brutobedrag, want er moet heel veel worden afgedragen!Vanwaar die bonnetjes bewaren? Nu ben ik even naïef.
Hij zal haar straks vragen aan te tonen hoeveel geld ze nodig heeft. Wat haar leven kost, want meer dan nodig wil hij niet betalen. Bonnen, bonnen, bonnen overleggen kan dan heel handig zijn. Iedere uitgave pinnen en alle bonnen bewaren, hoe klein ook.
Maar zij zal hem waarschijnlijk moeten betalen. Zij verdient meer. Moet ze dan ook al die bonnetjes bewaren?
quote:bubbelwijn schreef op 09 februari 2012 @ 15:07:

Maar zij zal hem waarschijnlijk moeten betalen. Zij verdient meer. Moet ze dan ook al die bonnetjes bewaren?

Het kan geen kwaad! Kost niets. Ik ben geen advocaat, laat haar daar eerst op zoek gaan. En laat haar googlen op do's en dont's. Het is beter om zelf al goed beslagen ten ijs te komen.

Vertel haar wel dat haar advocaat geen therapeut is. Ze kan uren tegen hem/haar aankletsen, want de teller tikt toch wel door. Laat het haar in de communicatie zakelijk houden.
Het klinkt alsof ze geen idee heeft wat het inhoudt om te gaan scheiden. Ik raad haar aan om zich zo snel mogelijk in te lezen, de mediator af te zeggen en een afspraak te maken met een advocaat. Vooral geen advocaat/mediator, maar eentje die gewend is voor zijn/haar cliënten op te komen. Een mediator is alleen geschikt voor koppels die het al redelijk eens zijn over wat ze willen en alleen de details willen vastleggen.

Je vriendin kan de advocaat vragen voorlopige voorzieningen aan te vragen. Die worden binnen uiterlijk 6 weken vastgesteld. Het kan daarbij gaan om voorlopige toewijzing van de echtelijke woning, toewijzing van de kinderen, vaststelling van kinderalimentatie en andere financiële zaken.

In Nederland kan een echtscheiding eenzijdig worden aangevraagd op grond van duurzame ontwrichting. Ook als dit door de tegenpartij wordt betwist, zal de echtscheiding toch worden uitgesproken. De man kan de procedure vertragen maar niet tegenhouden. Dit kost hem zelf uiteraard ook geld.
Ga in therapie!
http://ec.europa.eu/civiljustice/divorc ... net_nl.htm
Ga in therapie!
Ah, bedankt voor alle informatie. Vanavond spreek ik haar weer en zal ik het doorgeven. Ik hoop dat het haar ogen een beetje opent.

Die duurzame ontwrichting, moet je dat kunnen aantonen op een of andere manier? Weer niet zo goed wat ik mij daarbij moet voorstellen.
1 persoon kan de scheiding aanvragen en verder is het aan de advocaat.
Laat haar alvast inschrijven voor de sociale huursector. ( als de scheiding rond is, geeft ze later door dat ze gescheiden zijn)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven