Geld & Recht alle pijlers

Vraag over stufi

14-02-2013 19:00 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn zoon graag iets uitleggen maar ik kom er niet zo goed uit.

Situatie:

Mijn zoon zit in een hecht vriendengroepje van 5 vrienden. Hij en nog 2 anderen hebben een bijbaan de andere 2 niet. Allemaal volgen ze dezelfde MBO opleiding Niveau 4 tweede jaar.

Mijn zoon wordt heel binnenkort 18.

Ons inkomen ligt ruim 2 x boven modaal, nu nog wel maar mijn man raakt dit jaar zijn baan kwijt.

1 vriend uit het groepje, is al 18 jaar ( 2 maanden geleden geworden) en krijgt dus al stufi. Hij woont bij zijn moeder, zijn ouders zijn gescheiden. Wij kennen zijn ouders ook dus we weten dat zijn moeder bijstand heeft en vader is opnieuw getrouwd en werkt voor dezelfde werkgever als mijn man maar heeft een lager inkomen

De bewuste vriend krijgt bijna 500 euro stufi. Mijn zoon, nadat we samen hebben gekeken ongeveer 70 euro.

Mijn zoon heeft een bijbaan, staat elke week smorgens nog voor zijn school en stage vakken te vullen en doet dit alvanaf zijn vijftiende, niks mis mee. Nu vandaag kwam hij thuis met opnieuw het verhaal, de bewuste vriend krijgt echt echt bijna 500 euro ( in zijn ogen een soort van zomaar) aan Stufi. Hij vindt dat deels behoorlijk krom, bewuste vriend heeft nog nooit een bijbaantje gehad ( ook niks mis mee) en krijgt nu in zijn ogen "gratis"geld.

Ik heb hem uitgelegd dat je in je leven altijd moet kijken naar wat jij als inkomen hebt en niet moet vergelijken, als het voor jou voldoende is is het goed genoeg. Daarnaast weet hij waarom mensen gebruik kunnen maken van toeslagen en dat dat is om kosten op te vangen als je salaris niet voldoende is. Ook weet hij dat werken, je handen uit de mouwen steken nog meer voor je doet dan alleen maar geld verdienen. maar toch..krijg ik dit verschil niet uitgelegd. Ook niet als ik kijk op de site van Duo.

Dus los van het feit dat wij en hij vinden dat als mensen recht op toeslagen of meer stufi hebben dat dat goed is, wil ik het wel kunnen uitleggen. ik kom er alleen niet uit

Weten jullie waar dat verschil vandaan kan komen?
Ik vind het best gek dat die jongen zoveel krijgt. Hij woont thuis en is waarschijnlijk aan boeken en collegegeld maximaal 200 euro per maand kwijt (er zijn uitzonderingen natuurlijk, maar bij mbo ga ik ervan uit dat het niet meer kan zijn)

Voor verzekering krijgt hij weer zorgtoeslag van 88 euro, dus ik vraag me af wat die jongen met de rest van die 500 euro moet??

Ik bedoel, iets extra's zodat hij telefoon/sporten/boodschappen mee kan betalen a la, maar 300 euro extra? Daar hoort zo'n jongen toch gewoon voor te werken.
quote:Donewithit schreef op 14 februari 2013 @ 19:27:

Ik zie het als een voorrecht dat we het niet nodig hebben en anderzijds, het is goed dat hij weet dat je voor geld gewoon moet werken als je dat kunt.

Maar daar heb je je uitleg toch al dan? Gratis geld bestaat niet, dat ten eerste. En als je niet kunt werken en in een uitkeringssituatie terecht komt, dan zal dat altijd het minimum zijn om rond te komen. Wil je (financieel) toekomstperspectief in je leven, dan loont het altijd om te werken. Zelfs als je daarmee "maar" een laag inkomen binnenkrijgt en zeker als je inkomen zo hoog wordt dat je naast de toeslagen vist.

Het gaat niet altijd alleen maar om wat je op korte termijn krijgt. Het gaat ook om toekomstperspectief en om financiële onafhankelijkheid in die toekomst. Die vrijheid kun je kopen door te werken.
Hmmz uitwonend is hij zeker niet. Dan zal hij lenen. Ik weet natuurlijk niet alles van hun situatie maar het zal hoop ik dan maar een bewuste keuze zijn.

Hij wist ( de vriend) er ook niet veel van, zijn vader had het allemaal ingevuld zei hij.
En hij moet dus niet naar die jongen kijken, want de situaties zijn niet vergelijkbaar. Bovendien weet je niet welke hokjes die jongen op zijn aanvraagformulier heeft aangekruist. Als dat "maximale lening" is, dan krijgt hij meer, maar dan is hij zeker niet benijdenswaardig.

Gewoon kijken naar wat je zelf hebt en blij zijn met de goede dingen die het leven jou te bieden heeft. Daar heb je in je hele leven profijt van.
quote:Jarek03 schreef op 14 februari 2013 @ 19:34:

[...]

De basisbeurs plus aanvullende beurs is voor thuiswonende MBO-scholieren maximaal ¤ 393. Als je meer krijgt is dat omdat je dat leent of omdat je zegt dat je uitwonend bent.Die 316 euro IS de aanvullende beurs. Ik vind het nogal gek om te zien dat een zelfde student die niet meer thuis woont, maar 20 euro meer krijgt. Snap dat de staat niet heel de huur hoeft te betalen, maar 20 is wel een minimaal verschil. Maargoed, dat is weer een andere discussie.
quote:Donewithit schreef op 14 februari 2013 @ 19:47:

Hij wist ( de vriend) er ook niet veel van, zijn vader had het allemaal ingevuld zei hij.Laat hij even controleren wat hij precies heeft aangevraagd dan, want als het een lening is of -erger nog- fraude door als uitwonend een beurs aan te vragen terwijl hij bij zijn moeder woont, of doordat zijn vader valse inkomensgegevens heeft opgegeven, dan kloppen ze bij hém aan en niet bij zijn vader.
quote:Donewithit schreef op 14 februari 2013 @ 19:47:

Hmmz uitwonend is hij zeker niet. Dan zal hij lenen. Ik weet natuurlijk niet alles van hun situatie maar het zal hoop ik dan maar een bewuste keuze zijn.

Hij wist ( de vriend) er ook niet veel van, zijn vader had het allemaal ingevuld zei hij.

Misschien is het wel handig als een achttienjarige zich volwassen gaat gedragen en inzicht heeft in de keuzes die hij maakt (al dan niet via zijn vader). Wellicht wordt er dus meer dan 100 euro per maand geleend zonder dat de lener het zelf weet.

Maar het kan ook dat hij zelf het precieze bedrag niet kent, en er 100 euro naast zit. Of een beetje opschept.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Studiefinanciering voor het mbo bestaat uit vier onderdelen:

■basisbeurs

■aanvullende beurs

■studentenreisproduct

■rentedragende lening

Je krijgt studiefinanciering van de Nederlandse overheid. Daarmee kun je je studiekosten, (een deel van) je levensonderhoud, de premie voor je ziektekostenverzekering en je lesgeld betalen. Je krijgt je studiefinanciering niet automatisch. Die moet je aanvragen bij DUO. Je krijgt studiefinanciering als je aan alle voorwaarden voldoet. Doe je een opleiding op niveau 3 of 4? Dan is je studiefinanciering een prestatiebeurs.

Wie betaalt je studie?

De overheid gaat ervan uit dat drie partijen meebetalen aan de kosten van studeren: de overheid, de ouders en de student zelf. DUO zorgt namens de overheid voor de basisbeurs en het studentenreisproduct. Van je ouders wordt ook een bijdrage verwacht. Kunnen ze die niet betalen, dan kan de overheid bijspringen met een aanvullende beurs. Je kunt zelf meebetalen aan je studie door naast je studie te werken of door bij ons te lenen.
Oh oops, dat laatste klopt niet wat ik zei, laat maar! Ik was in de war doordat het stufi voor HBO en MBO zoveel verschilt.
Bedragen studiefinanciering beroepsonderwijs

Bedragen per maand geldig van januari 2013 t/m 31 juli 2013 Uitwonend

Basisbeurs ¤ 251,76

Aanvullende beurs* ¤ 336,83

Lenen ¤ 168,05

Totaal ¤ 756,64

* Als je nog geen lesgeld hoeft te betalen, dan is de maximale aanvullende beurs of lening ¤ 88,75 lager.

Thuiswonend

Basisbeurs ¤ 77,15

Aanvullende beurs * ¤ 316,44

Lenen ¤ 168,05

Totaal ¤ 561,64
Plurque, die bedragen had ik ook gezien!

Hij krijgt het echt, bijna 500 euro. Hij heeft het mijn zoon vandaag laten zien. Maar goed, ik weet nu beter waarom. Ik ga het mijn zoon nu uitleggen en vertellen dat hij "gewoon"morgen toch om 06.15 moet opstaan om te gaan vallen vullen
quote:Donewithit schreef op 14 februari 2013 @ 19:57:

Plurque, die bedragen had ik ook gezien!

Hij krijgt het echt, bijna 500 euro. Hij heeft het mijn zoon vandaag laten zien. Maar goed, ik weet nu beter waarom. Ik ga het mijn zoon nu uitleggen en vertellen dat hij "gewoon"morgen toch om 06.15 moet opstaan om te gaan vallen vullen

Het lijkt mij hiermee makkelijk uit te leggen.

3 partijen betalen zijn studie:

1. de overheid (basisbeurs en ov-kaart)

2. de ouders (en als die het niet helemaal kunnen betalen ook nog een stukje door de overheid)

3. de student zelf (door te lenen of te werken)
@ yellowfish, de boeken waren iets van 400 euro.

@ Beeldig, hij weet dat hij niet naar anderen moet kijken, staat ook in de openingspost. Maar daarom kan hij nog wel het hoe en waarom willen weten. En ja, ik denk dat hij geen flauw benul heeft waarom hij wat krijgt. Hij kocht er vandaag een laptop van. dat is in elk geval een goede investering voor zijn studie.

Bedankt in elk geval voor jullie hulp!
TO: wat meerderen ook al zeggen. Je moet even niet uitgaan van je eigen eerlijkheid. Toen ik nog studeerde waren er best wel veel mensen die thuis woonden, maar zich inschreven op het adres van een oma/oud-tante etc. Puur om de uitwonende beurs op te strijken. Als mensen dat willen doen moeten ze dat natuurlijk vooral zelf weten, maar het is gewoon fraude.

Ten tweede: het verschil is soms krom. Ik had ook mensen in mijn klas zitten die een hoge aanvullende beurs kregen, terwijl het inkomen van de ouders eigenlijk klopte. Het is of slim met de regels om gaan of gewoon fraude.

Daarbij vind ik sommige reacties wel een beetje vreemd. Je weet toch niet wat die jongen van dat geld moet betalen. Misschien betaalt hij wel zijn eigen schoolgeld en vervoer naar zijn stage.
Ik had de openingspost gelezen, maar ik bedoel met mijn post dat ik dat gewoon zou blijven benadrukken. Je weet niet of een ander eerlijk is of niet, je weet niet of een ander pocht of niet (in dit geval bijvoorbeeld met een lening, wat helemaal geen gekregen geld is natuurlijk), je weet het allemaal niet. Het enige wat je weet is wat je zelf doet en of je dat eerlijk doet. Meer is niet belangrijk.

En als hij niet weet wat hij krijgt en waarom hij dat krijgt, dan kan hij dat toch uitzoeken? Komt hij er meteen achter dat zijn vriend met een basisbeurs en aanvullende beurs voor thuiswonenden nooit 500 euro kan krijgen.
quote:eingenzinnig schreef op 14 februari 2013 @ 20:04:

TO: wat meerderen ook al zeggen. Je moet even niet uitgaan van je eigen eerlijkheid. Toen ik nog studeerde waren er best wel veel mensen die thuis woonden, maar zich inschreven op het adres van een oma/oud-tante etc. Puur om de uitwonende beurs op te strijken. Als mensen dat willen doen moeten ze dat natuurlijk vooral zelf weten, maar het is gewoon fraude.

Weekblad van de Technische Universiteit Delft :

" DUO betrapt ‘uitwonende’ Utrechtse studenten

De DUO-controle op fraude met de basisbeurs voor uitwonenden blijkt effectief: van 25 Utrechtse studenten die vorig jaar huisbezoek kregen, bleken er 23 nog bij hun ouders te wonen.

De studenten woonden in de wijk Kanaleneiland, meldt de gemeente Utrecht. Ze hebben geluk dat ze niet dit jaar zijn betrapt. Ze hoefden alleen een deel van de beurs terug te betalen, maar kregen nog geen boete.

Studenten riskeren sinds 1 januari forse boetes als ze nog bij hun ouders wonen, maar zich bij de gemeente op een ander adres inschrijven. Een student die één jaar fraudeert krijgt ongeveer tweeduizend euro te veel. Wordt hij betrapt, dan moet hij drieduizend euro terugbetalen aan DUO. Wie opnieuw in de fout gaat, betaalt dubbel terug, verliest het recht op studiefinanciering en riskeert strafrechtelijke vervolging.

DUO doet samen met gemeenten onderzoek naar fraude met de uitwonendenbeurs. Ambtenaren voeren controles uit op basis van een ‘risicoprofiel’. Het gaat om studenten die bijvoorbeeld opvallend dicht bij hun ouders wonen, of juist ver van hun onderwijsinstelling terwijl hun ouders dichterbij wonen. Als blijkt dat een student niet woont op het adres dat hij aan de gemeente heeft doorgegeven, wordt dat aan DUO doorgegeven.

Naar schatting kost deze fraude de staat momenteel veertig tot 55 miljoen euro per jaar. De controle is niet meer nodig als het nieuwe kabinet de basisbeurs afschaft: dan kan er niet meer mee worden gefraudeerd."
quote:eingenzinnig schreef op 14 februari 2013 @ 20:04:

Daarbij vind ik sommige reacties wel een beetje vreemd. Je weet toch niet wat die jongen van dat geld moet betalen. Misschien betaalt hij wel zijn eigen schoolgeld en vervoer naar zijn stage.Dan nog. Ik heb ook een HBO-studie gedaan die ik van a tot z zelf moest betalen omdat mijn ouders geen geld hadden. Als je werkt, is dat zelfs als je uitwonend bent te doen hoor. Als je maar wilt en niet op je tenen loopt om je opleiding te doen that is...
quote:Jarek03 schreef op 14 februari 2013 @ 20:16:

[...]

Dan nog. Ik heb ook een HBO-studie gedaan die ik van a tot z zelf moest betalen omdat mijn ouders geen geld hadden. Als je werkt, is dat zelfs als je uitwonend bent te doen hoor. Als je maar wilt en niet op je tenen loopt om je opleiding te doen that is...

Uhh ik begrijp je geloof ik niet helemaal?

Plurque: goed dat het eindelijk eens aangepakt wordt:)
Heel dat studiefinanciering is krom geregeld.

Of grote kans dat hij gewoon ergens anders ingeschreven staat en teert op de `uitwonende status´.. deden ze bij mij op school ook vaak
Als het echt op 500,- gaat dan zal het waarschijnlijk deze constructie zijn.

Basis uitwonende beurs 251,76

Maximale aanvullende beurs 336,83

Aftrek omdat hij nog geen lesgeld betaald 88,84

Totaal 499,84

Dus wat je aan zoon uit kan leggen is dat de vriend een aanvullende beurs van 247,99 krijgt, omdat zijn ouders bijna niks verdienen. Deze worden namelijk geacht bij te dragen aan de opleiding van hun kind. Nu dus onder andere boeken, schoolmateriaal, maar ook bijvoorbeeld een laptop/pc die kan worden aangeschaft. Jullie zoon moet zich realiseren dat hij waarschijnlijk zijn hele leven een stuk meer heeft gekregen dan die jongen. Kleren, naar de bios, vakanties, uitjes.

Voor de extra hoge basisbeurs kiest de vriend (of vader) ervoor om te frauderen. Ik denk dat het niet zo moeilijk uit te leggen is aan je zoon dat je beter vakken kan vullen dan iets strafbaars te doen.
Je krijgt niet zomaar een aanvullende beurs door te frauderen, als je deze aanvraagt worden eerst de gegevens gecontroleerd bij de belastingdienst en dan pas krijg je de beurs, dit kan soms lang duren daarom krijg je deze soms met terugwerkende kracht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven