Geld & Recht alle pijlers

vriendin heeft geleend geld nog niet teruggegeven

11-11-2010 19:29 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie praat me ff moed in? Ik ben zo'n held op sokken met dit soort zaken. Ik ga zo naar een vriendin die al ruim 6 maanden geleden 200 euro van me heeft geleend en het nog steeds niet heeft teruggegeven. Iedere keer als ik haar zie, voel ik iets gespannends tussen ons en het begint nu gewoon bij me te broeden. Ze kan niet goed met geld omgaan, eigenlijk heel slecht, al zo lang als ik haar ken. 10 jaar geleden leende ze eens 100 gulden van me, toen ik het terugvroeg zei ze dat ze me dat allang terug had gegeven. Ik wist zeker van niet, maar begon toch te twijfelen. Ik voel me zo lullig hierover, Omdat het me best hoog zit ben ik ook bang om lullig uit de hoek te komen.
De dochter kopieert het gedrag van de moeder. Volgens haar manier van denken heb je altijd recht op geld, en afzien van een aankoop als je geen geld hebt, is geen optie. Er moet geld komen, maakt niet uit hoe of van wie, het kopen moet doorgaan.Zo doet je vriendin, zo doet haar dochter, en zo doen haar kinderen straks weer. En door te blijven lenen (of beter gezegd: geven) help je hun daarbij.

Je krijgt het niet opgelost. Je kunt boodschappen voor haar halen, maar dat is niet meer dan pleisters plakken. Nou is er natuurlijk niets tegen een pleister op zijn tijd, maar het is geen structurele oplossing. Als jij steeds hulp moet bieden, staat je vriendin steeds meer bij jou in het krijt en krijg je een flinke onbalans in jullie relatie. Dat helpt de vriendschap ook niet.
Jullie vriendschap is niet op respect gebaseerd, maar op uitbuiting.

Ik kan het mis hebben, maar dat zou betekenen, dat zij een meerwaarde voor jou heeft, waardoor je je verplicht voelt geld te lenen. Dus dat er iets is, dat zij jou geeft (bijv. goede raad), waardoor jij haar bank bent.

Test je vriendschap en kijk ns of zij net zo begaan is als jij met haar. Zeg haar, dat jij het geld dringend nodig hebt binnen drie dagen (je hoeft geen uitleg te geven, het is immers jouw geld!). Zorg, dat je je geld terug krijgt en ga dan ns nadenken of zij je vriendschap waard is.

Als ze na drie dagen niet betaald moet je lef hebben en haar een schuldbekentenis laten tekenen, waarbij na drie dagen rente op de oorspronkelijke som wordt opgeteld. Ik zou zelfs voorstellen, om haar tv of iets dergelijks als onderpand mee te nemen. Want je wordt waarschijnlijk bezeikt waar je bij staat.
Als ze wel geld hebben/uitgeven om allerlei leuke dingen te doen en te kopen dan is het geen kwestie van geen geld hebben maar prioriteiten stellen en keuzes maken.
Wat ik in alle hulpboeken steeds lees en op tv en internet meekrijg, is het helpen van zo iemand gewoon bijdragen aan het probleem. Doordat ze dan toch weer een stukje maand verder komt, is haar probleem op dat moment opgelost en hoeft ze niks te veranderen. Misschien is het beter als ze echt eens (wel hard, maar ze zal het toch een keer moeten leren) zonder eten komt te zitten. Had ze maar niet naar al die concerten, musicals, uit eten etc moeten gaan. De beste manier om haar te helpen is niet door haar geld of eten te lenen/ geven, maar haar te helpen met budgeteren en verder handen af. (tenzij je het geld makkelijk kunt missen)
Hoi Ouwe,

Ik heb je topic destijds gevolgd en ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of je intussen je geld al terug hebt.

Ik hoop het voor je.
Ja, ben ook wel benieuwd!! Wat goed van je Bikkie dat je dit nog weet!
Haha, heel vaak vergeet ik dingen maar in dit geval was ik toch wel heel benieuwd hoe het in januari zou gaan aflopen.

Ik hoop echt dat TO nog laat weten hoe het gegaan is.
Ik vergeet zo vaak topics Des te knapper dat ik het vindt dat JIJ het nog WÉL weet
Ah jammer, ik zag 'm weer bovenaan staan en ik dacht dat we een update hadden gekregen Nog even geduld dus of Ouwe nog langskomt!
Enne, hoe vriendin met geld omgaat, gaat alleen haar aan. Maar zo'n vriendin zou ik nooooooit meer geld lenen
Ouwe, waar ben je !
Ja ik ben dus ook erg benieuwd hoe het is afgelopen..
Ouwe heb je je geld al weer terug?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven