Geld & Recht alle pijlers

vriendin heeft geleend geld nog niet teruggegeven

11-11-2010 19:29 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie praat me ff moed in? Ik ben zo'n held op sokken met dit soort zaken. Ik ga zo naar een vriendin die al ruim 6 maanden geleden 200 euro van me heeft geleend en het nog steeds niet heeft teruggegeven. Iedere keer als ik haar zie, voel ik iets gespannends tussen ons en het begint nu gewoon bij me te broeden. Ze kan niet goed met geld omgaan, eigenlijk heel slecht, al zo lang als ik haar ken. 10 jaar geleden leende ze eens 100 gulden van me, toen ik het terugvroeg zei ze dat ze me dat allang terug had gegeven. Ik wist zeker van niet, maar begon toch te twijfelen. Ik voel me zo lullig hierover, Omdat het me best hoog zit ben ik ook bang om lullig uit de hoek te komen.
Ik hoop het julia7.
En hoe is het gegaan?
Iemand heeft me ooit verteld dat het prima is om geld te lenen aan vrienden, maar ga er dan niet vanuit dat je het ooit nog terugkrijgt.

Daar heb je natuurlijk niks aan (wel voor een volgende keer).

Ben benieuwd hoe je het hebt aangepakt. Maar als er iemand is die zich lullig zou moeten voelen, is zij dat. Niet jij.
Wow, wat een reacties zeg! Nou, ik ben net terug. Tijdens het praten over ditjes en datjes brandde het op mijn tong en ineens was het eruit en vroeg haar: " Hoe zit je financieel nu, want ik krijg nog altijd 200 euro van je". Ik zag een schrikreactie bij haar en ze zei meteen, ja, ik weet het, ik had het je al eerder terug willen geven, maar ik zit financieel helemaal aan de grond. Ik voelde me op dat moment erg opgelucht, omdat ze niet zei dat ze me het allang terug had gegeven. Ze zei, sorry Ouwe, ik heb nu echt geen geld, niets, Ik heb zelfs weer geen geld voor boodschappen en heb gisteren een boterham met een eitje als avondeten gegeten. God zeg, ik vind dit zo hartverscheurend, ik kan daar echt niet tegen. Ze vertelde dat ze voor een paar duizend euro aan rekeningen heeft liggen en die ook niet kan betalen en dat ze in januari geld krijgt van haar moeder en dan alle schulden kan betalen en ik dan ook mijn geld terug krijg. En als ik het echt nodig had dat ze dan wel zou proberen om iets af te betalen door geld te lenen. Ik ben allang blij dat ze niet ontkende en ze weet nu dat ik er echt wel aan denk. Dus ik wacht af tot januari. Maar ik vind dit inderdaad behoorlijk lullig, omdat ze het al begin juli van me had geleend en er daarna nooit meer over was begonnen! Ik ben blij dat ik erover was begonnen, want ik begon haar eigenlijk te ontlopen en dacht er vaak aan, vooral om het principe.
Ouwe, ik heb nog niet je hele topic doorgelezen, alleen je OP en laatste bericht.

Goed dat je erover begonnen bent!

Vind haar verhaal eerlijk gezegd wel heel vaag.

Hoezo krijgt ze in januari geld van haar moeder? Waarom niet al nu als ze zo diep in de schulden zit?

En als je het geld echt nodig had, dat ze dan wel geld zou lenen? Lijkt mij dat ze niets kan lenen, als ze al zoveel schulden heeft.

Erg voor haar dat ze financieel aan de grond zit, maar ze zal het toch echt zelf op moeten lossen.

Ik hoop dat je je geld terug krijgt in januari.

Lijkt me vreselijk balen zo'n situatie....
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Volgende keer (hoewel die er waarschijnlijk niet komt) als ze geld nodig heeft voor boodschappen, kijk dan gewoon in je kast en geef eten ipv geld.

Daarnaast vind ik het ook raar dat ze pas in januari geld krijgt, als ze nu inderdaad veel schulden blijkt te hebben.

Ik vind het eerlijk gezegd klinken als een smoes. Zodat ze weer 2 maanden van je af is als het om die 200 euro gaat.

Gaat ze wel stappen in het weekend? Heeft ze daar wel geld voor? Of zit ze écht in geldnood?
Haar moeder geeft altijd in januari een flink bedrag aan haar kinderen, ik weet dat ze daar ieder jaar weer naar uitkijkt. Haar moeder is oud en geeft het geld liever aan haar kinderen als ze nog leeft. Dus ik denk dat ik dat geld dan echt wel terug krijg. Maar ik erger me ook aan haar bestedingspatroon. als ik leefde zoals zij dan was ik zelf ook al helemaal aan de grond. Op het toilet zag ik op het prikbord allemaal kaartjes van concerten en voorstellingen waar ze was geweest. Concertkaartjes van 70 euro en kaartjes van holiday on ice en musicals etc. Haar dochter is vriendin met mijn oudste dochter en geregeld krijg ik te horen dat ze weer uit eten zijn geweest en waar ze nu weer een weekendje heen gaan etc. Als ze geld heeft dan moet het rollen. Zelfs hairextensions voor haar 19 jarige dochter betaald ze. Als mijn dochter zoiets wil dan mag ze er fijn zelf voor gaan werken. Toen ze een paar jaar geleden een leuke erfenis kreeg van een kinderloze tante die was overleden moest het geld meteen rollen en kocht ze een auto voor haarzelf, nam ze haar dochters mee naar Londen en werd er voor duizenden euro's bij Harrods gekocht. Om vervolgens een paar maanden later weer helemaal aan de grond te zitten. pfffff. Ik heb haar vanavond ook gezegd dat in de 13 jaar dat ik haar ken ik heb gezien dat ze erg slecht met geld om kan gaan en dat ik van mening ben dat ze hulp moet gaan zoeken. Het is een hartstikke lief en leuk mens, maar hier erger ik me toch echt aan. Ze koopt dure dingen voor haar 2 dochters wat ik zelf echt nooit aan mijn kinderen zou geven, en ook voor mezelf zou ik nooit zulke dure dingen kopen. Haar laatste aankopen van 3 maanden geleden zijn een lcd TV op afbetaling en een bankstel op afbetaling. Arghhhh
Hartstikke goed van je!

Rot voor haar dat ze zo moeilijk zit... Misschien heeft ze echte hulp nodig ipv geld van haar moeder (schuldsanering of hoe dat allemaal heet).

Ik vind wel dat je je poot stijf moet houden; ook in januari zal ze die 1000'en euro's schuld nog hebben. Als je dan zegt dat 'het wel komt', dan zit je over een jaar nog steeds te wachten.
Aha.... als ik dan dat lees... Dure uitjes etc. dan zou ik dat geld binnen 2 weken terug willen hebben!

Je bent al 4 maanden coulant geweest, zij blijft geld uitgeven aan dingen/uitjes ipv eerst schulden weg te werken

Hoe reageerde ze toen je zei dat ze het echt 's anders moet gaan doen?
Alleen al omdat ze blijkbaar wel geld voor al die andere dingen heeft, zou ik het gewoon gelijk terugeisen.

Ik heb een tante die altijd in tranen haar zus opbelt omdat het gas/water etc afgesloten word als er niet betaald word. Er word dan altijd gelijk betaald. Vervolgens nog geen week later zit je daar op de verjaardag en laten mijn oom en tante de nieuwe laptop en nieuwe tv zien.

Daarom zou ik nooit in die smoesjes trappen..
@ Lizll, Hoe ze reageerde? Ze gaf het grif toe, en ik stond van mezelf te kijken, ik gooide alles eruit wat me de afgelopen jaren dwarszat van hoe ze met haar geld omging. Ik vertelde haar wel dat ik zou stoppen als ze niet wilde dat ik me ermee bemoeide, maar dat ik me niet kon voorstellen dat je erg gelukkig wordt als je zo met je geld omgaat. Ik vertelde haar over de hairextensions die ze voor haar dochter betaalde. Over de dure merkkleding die haar dochters min of meer van haar verlangen, over het dingen kopen op afbetaling en hoe vaak ze in de afgelopen jaren de kasten leeg moest eten omdat ze geen geld had voor boodschappen. Ik vertelde haar dat ze echt beter hulp kon gaan zoeken en te leren budgetteren. Dat was volgens haar niet nodig, want in januari kreeg ze geld van haar moeder, dan kon ze alle schulden betalen en zou ze echt nooit meer zo geld over de balk gaan smijten. Kwestie van tijd om het haar toch weer te zien doen. Ik heb haar een paar keer een beetje geld gegeven, wat ik niet terug hoefde. Laatste keer was 2 jaar geleden, en toen had ik me al voorgenomen om het niet meer te doen toen ik hoorde dat ze dezelfde avond naar een bingo avond was gegaan en daar het geld aan uit had gegeven omdat ze hoopte er een prijs te winnen, tja....

julia7, 11 minuten geleden

Ik heb een tante die altijd in tranen haar zus opbelt omdat het gas/water etc afgesloten word als er niet betaald word. Er word dan altijd gelijk betaald. Vervolgens nog geen week later zit je daar op de verjaardag en laten mijn oom en tante de nieuwe laptop en nieuwe tv zien.

Die laptop zou ik dan serieus.... serieus meenemen.
Goed dat je erover bent begonnen! Maar laat je inderdaad niet in de luren leggen, ik weet voorbeelden zat die nog erger zijn dan dit hier (met een dikke Mercedes onder je kont rijden, maar geen geld meer hebben om het geleende geld aan je vrienden terug te betalen)....

Het gaat erom of je accepteert wat ze je zegt (dat je het geld in januari terugkrijgt). Niet zozeer de reden die ze daarvoor opgeeft. Want dat hoeft niet per se de waarheid te zijn.

Verder is het misschien ook handig te beseffen dat je haar in werkelijkheid niet helpt door haar geld te lenen. Want zij neemt een bepaalde verantwoordelijkheid niet (verstandig met geld omgaan) en schuift vervolgens het probleem op derden af zoals jij door geld van ze te lenen.

Hiermee los jj eigenlijk haar geldproblemen voor haar op. Terwijl het in haar geval misschien wel eens beter zou zijn als nu eens niemand haar uit de brand helpt. Zodat ze gedwongen wordt zelf verantwoordelijkheid te nemen en in te zien dat ze haar gedrag moet veranderen (als ze diep in de schulden raakt).

Het klinkt een beetje hard, maar dit werpt op langere termijn meer vruchten af dan haar elke keer van geld te voorzien omdat ze te vaak uit eten is geweest.
Ben ik benieuwd wat ze gaat doen als haar moeder sterft. Eerst de erfenis over de balk smijten en dan..... tja, wat dan?

Goed dat je zo je hartje hebt kunnen luchten, goed dat zij heeft geluisterd. Alleen wel heel dom dat ze niets doet met je advies en werkelijk gelooft dat ze haar spenderingsgedrag in het nieuwe jaar zal veranderen.
Daar heb je een punt Lizzl, daar dacht ik ook al aan, haar moeder is al echt heel oud en als die vrouw komt te overlijden wordt het geld waarschijnlijk in 1 keer uitgegeven. Het enige wat ik kan doen is haar nogmaals goed gaan waarschuwen.
IK begrijp dan dus niet waarom jij de laagste prioriteit bent, waarom de andere schuldeisers voor gaan.
Mijn part at ze toch niks en kan ze blij zijn met een boterham met ei als avond eten. Jij hebt een veel te goed hart, en zij maakt er geen gébruik van, maar mísbruik. Zet je er overheen, het zijn háár verantwoordelijkheden.

En idd, ik vind je veel te tolerant, ik zou het ook binnen nu en twee weken terug willen. Dan verkoopt ze maar iets, haar LCD ofzo..Dan maar een mindere tv, jou afbetaald, én nog geld over om te eten..
Jij (en met jou waarschijnlijk nog wat andere goedwillenden) stelt haar in staat om geld uit te geven dat ze niet heeft - de tekorten worden dan door anderen aangevuld. Ze zal altijd mensen vinden die hierin meegaan, en daarom is er geen noodzaak voor haar om te veranderen.

Als je nog een kleine kans wilt hebben om het geld terug te krijgen, denk ik dat je meer druk moet zetten. Wat kan ze nu (en niet later) besluiten om niet te kopen? Welke voorstellingen kan ze laten lopen? Wat heeft ze al gekocht dat ze kan verkopen op Marktplaats? Als je dit zo doet, krijg je waarschijnlijk een flinke confrontatie, huilen, verwijten - en de kans is het grootst dat je toch je geld niet krijgt, want over terugbetalen heeft ze nooit nagedacht. In januari krijg je het ook niet, want er zullen andere schuldeisers zijn (energieleveranciers, huur of hypotheek, belasting) die een grotere vuist kunnen maken. Die gaan dan voor.

Ik had (verleden tijd) precies zo'n vriendin. Die was alleen maar bezig met bedenken hoe ze aan geld kon komen. Leningen afsluiten, kopen op afbetaling, stufi-fraude, hypotheek met valse werkgeversverklaring en salarisstrook, geld lenen van vrienden, vrienden vragen om iets voor haar mee te nemen als ze toch in de winkel waren en dan nooit meer terugbetalen, paniektelefoontjes als er een deurwaarder op de stoep stond of de electriciteit was afgesloten, draaien en liegen - voor haar was de zaak afgedaan als het geld binnen was en terugbetalen was iets dat gewoon niet in haar opkwam. Waarschijnlijk niet eens uit kwaadwillendheid, maar gewoon omdat het vervolg van de lening (de terugbetaling) niet in haar systeem zat en er ook nooit in kwam. Onze vriendschap bleek hier uiteindelijk niet tegen bestand.
quote:Blackdress schreef op 11 november 2010 @ 19:31:

Waarom leen je haar geld als je weet dat het zo'n issue is? Ik zou er gewoon over beginnen. En als ze destijds tegen me had gelogen over die 100 gulden was het mijn vriendin allang niet meer geweest.Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het er compleet mee eens ben. Of je bent een goedzak, of blind. als het al eerder is voorgevallen dat had ik het nooit weer uitgeleend, alleen met zekerheid dat je het terugkrijgt(bijv met een afspraak)
Echt, van mijn part kon ze droog brood vreten. En als ze me om iets gevraagd had, dan leende ik géén geld. Maar dan deed ik boodschappen, bracht ik die.. en dan zien we verder wel weer. Zo wist ik tenminste zeker dat mijn geld niet voor andere doeleinden gebruikt word.

Wat ga je doen ouwe? Ik hoop echt dat je het snel terug krijgt, zeker met de feest dagen voor de deur. Het zijn toch mooi 2 x dikke 100 euro.
Ouwe, je bent veel te goed voor deze wereld, mooi om te horen dat zulke mensen bestaan maar als je je geld terug hebt nooit maar dan ook nooit meer geld uitlenen aan deze vriendin. Ik kan me voorstellen dat het je aan je hart gaat als zij niets te eten heeft maar zo leert ze het nooit.
Ik zou in ieder geval zeker nooit meer geld aan haar uitlenen. Maar dat heb je waarschijnlijk zelf ook al besloten?
Wat is er hartverscheurend aan dat ze een boterham met gebakken ei moet eten? Ze heeft haar geld toch zelf eerst over de balk gegooid. Je bent echt te soft. Nu kun je weer maanden op je geld wachten en krijg je straks hetzelfde probleem, dat je er niet over durft te beginnen. En dat zij weer een smoes heeft.
Vanmiddag was ik bij andere vriendin, die ook haar vriendin is. Ik heb er met haar over gesproken. Zij gaat ook met haar praten, het ligt nog gecompliceerder dan ik dacht. Mijn andere vriendin vertelde dat haar 19 jarige dochter haar moeder altijd de kop gek zeurt voor geld om uit te gaan en dure merkkleding als ze zelf blut is, zelfs hysterisch gillend door het huis gaat als ze haar zin niet krijgt. Ik kan me hier niets bij voorstellen, maar ze geeft toe om van het gezeik af te zijn, echt erg. Met dochter heeft ze nu ruzie en die is nu bij haar vader, net als haar jongste dochter die al bij vader en stiefmoeder woont. Ik heb echt met haar te doen en heb vanmiddag toen ik boodschappen deed ook wat dingetjes voor haar gekocht voor het weekend en bij haar langs gebracht. Maar ik heb me voorgenomen om samen met andere vriendin alles met haar te bespreken zodat het in de toekomst niet meer voorkomt. Ook het gedrag van haar oudste dochter naar haar moeder toe is gewoon onacceptabel, echt niet normaal. Zo hoor je niet met je moeder om te gaan.
Dat is inderdaad echt erg, Ouwe. Maar je helpt haar niet door geld te lenen en boodschappen voor haar te kopen... Lief dat je het je aantrekt, maar ze kan beter je hulp gebruiken in het handhaven van haar dochter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven