Geld & Recht alle pijlers

Vrijgave spaarloon, wat er mee te doen?

07-10-2011 21:46 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de week hoorde ik dat vanaf 1 januari 2012 je de gehele spaarloon op kan nemen omdat het ophoudt te bestaan en nu zit ik dus te bedenken wat ik er mee zal doen....

Tuurlijk kan ik het op de vrijgaverekening laten staan, maar dat levert maar weinig rente op.

Ik kan het opnemen en het spenderen aan vakantie, bouwklussen en andere leuke dingen, maar eigenlijk wil ik het bedrag houden voor als appeltje voor de dorst. Voor de financieel wat lastigere tijden zeg maar. Ik kan het op dit moment missen. Heb het niet direct nodig.

Ik zit er dus aan te denken om het op een deposito rekening te zetten, maar waar moet ik daarbij opletten? Of is er een ander beter idee?
Het lijkt mij dat iedereen die nog geen spaarloon heeft en slim is, in de maand december dus het maximale bedrag van 1 jaar kan sparen. Dit komt dat dus enkele dagen vrij, maar dan wel met belastingvoordeel. Das pas aantrekkelijk!
kijk eens op www.vanspaarbankveranderen.nl daar staan wel zinnige dingen over spaargeld wegzetten.

Ik ga het zeker opnemen, maar ik ga het ook op een spaarrekening zetten, eerst 1tje zonder beperkende voorwaarden, ik heb het gevoel dat de rente het komend jaar nog wel eens door zou kunnen stijgen en dat wacht ik dus in elk geval nog even af.
Ik zou een deposito nemen. Je kunt nu voor 1 jaar vast 3.75% rente krijgen bij een bank die is gelieerd aan een leasemaatschappij...
In geval van een deposito moet je erop letten dat je het tussentijds kan opnemen (weliswaar met een boete). Want bij sommige banken kan dat niet. Je moet dan de hele termijn afwachten.

Ik zou het besteden aan dingen die echt nodig zijn en waar je heel lang plezier van hebt.
Kaatje, hopen op een rentestijging kan, maar het is niet erg waarschijnlijk. Door de eurocrisis doen staatsobligaties nu minder dan 2%, terwijl je met een deposito een stuk meer kan halen.
quote:zoeter schreef op 07 oktober 2011 @ 21:58:

Het lijkt mij dat iedereen die nog geen spaarloon heeft en slim is, in de maand december dus het maximale bedrag van 1 jaar kan sparen. Dit komt dat dus enkele dagen vrij, maar dan wel met belastingvoordeel. Das pas aantrekkelijk! Ik heb al een aantal aanvragen liggen.... de bank zal er ook blij mee zijn..
Wordt deze vrijgave opgeteld bij je overige spaargeld? In dat geval betekent het in sommige gevallen dat je teveel op je spaarrekening hebt staan en je dus over het teveel gespaarde bedrag rente zou moeten betalen.

Wie weet hoe dat zit?
Voor box 3 wordt je vermogen op 1 januari geteld. Als je spaarloon dan vrijkomt wordt het waarschijnlijk dus meegeteld in box 3. Natuurlijk wel pas voor 2012.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met teveel op een spaarrekening te hebben staan. Maar je hoeft er in ieder geval geen rente over te betalen. Wel wordt het meegeteld met je vermogen, en kun je er dus belasting over moeten betalen, als je boven het belastingvrije bedrag uitkomt.
[quote]gember999 schreef op 07 oktober 2011 @ 23:45:

Voor box 3 wordt je vermogen op 1 januari geteld. Als je spaarloon dan vrijkomt wordt het waarschijnlijk dus meegeteld in box 3. Natuurlijk wel pas voor 2012.[/quote

1 januari 2012 dan toch? Dan zou je toch voor 1 januari nog wat geld moeten opmaken zodat je onder het bedrag blijft of je betaalt rente?
Je betaalt geen rente, alleen belasting over de fictieve rente. Dus 1.2% over je spaarsaldo boven het vrijgestelde bedrag.

Snel geld opmaken voor 1 januari kost je meer geld dan gewoon de belasting betalen. (want je moet zo'n 80 keer meer uitgeven om onder het bedrag te komen, dan je aan belasting zou betalen). Maar dat zou je kunnen doen ja.
Ok bedankt voor je uitleg.
hou je poen maar gereed voor extra bezuinigen voor griekenland en italie
ja inderdaad. Word er woest om.
de vrijgave spaarloon is een dubbele sigaar uit eigen doos

a men heeft het voor 1 jaar xtra voordeel afgepakt zgn voor financiering overdrachtsbelasting

immers men wist toch dat de woningmarkt muurvast bleef ( is ook gebleken)

verder geeft men het vrij zgn om de economie te stimuleren maar men zal het straks links of rechtsom toch binnen krijgen
wel raar he dat ze dezer dagen zomaar vanuit het niets met deze vrijgave komen van het spaarloon

zeker met deze regering moet men zeer argwanend zijn

het is mij allemaal tè toevallig allemaal
Ik ben het niet met je eens Chopper. Het spaarloon was een voordeel, waarvan het van het begin af aan duidelijk was (of op zijn minst te verwachten was) dat het tijdelijk zou zijn. Ik ben blij dat ik er gebruik van heb kunnen maken zolang het duurde. En nu is het extra belastingvoordeel dat het ons gaf weer stopgezet. En terecht toch eigenlijk, want het was toch een regeling die nergens op sloeg? Wel fijn hoor, en ik heb er ook gretig gebruik van gemaakt, maar er zat geen logica in. We zijn nu niet slechter af dan we waren voor de spaarloon regeling.
De vrijgave gaat toch samen met de beeindiging van de regeling? Hadden ze niet hoeven doen, maar wel zo fijn dat het gehele bedrag vrijkomt bij het beeindigen van de regeling. Voor hetzelfde geld hadden we nog 4 jaar moeten wachten op onze inleg van december 2011.
Ik wilde het opsparen om mijn pensioengat zelf mee op te vullen (zelf sparen voor later) ipv meer pensioenpremie te gaan betalen bij een of andere maatschappij met de vraag of het ooit nog wordt uitgekeerd.
nou ja ik hoop voor een ieder dat die er plezier van heeft.
quote:celine2906 schreef op 08 oktober 2011 @ 00:12:

Ik wilde het opsparen om mijn pensioengat zelf mee op te vullen (zelf sparen voor later) ipv meer pensioenpremie te gaan betalen bij een of andere maatschappij met de vraag of het ooit nog wordt uitgekeerd.

Dan zou ik zeker een deposito afsluiten.

Ik ga het bij mijn andere spaargeld stoppen. Maar heel misschien koop ik er een (deel van een) vliegticket voor. Ik denk rond die tijd misschien op reis te gaan.
quote:gember999 schreef op 08 oktober 2011 @ 00:18:

[...]

Dan zou ik zeker een deposito afsluiten.

.Heb er echt helemaal geen verstand van maar heb dit al meer gelezen. Ga er wel eens achteraan.
De "vrijgave" is simpelweg een bezuiniging door het afschaffen van een fiscaal kadootje.
Je mag het gerust storten op me rekening ;)
Loat goan!!!
quote:spaarvarken schreef op 07 oktober 2011 @ 22:07:

Kaatje, hopen op een rentestijging kan, maar het is niet erg waarschijnlijk. Door de eurocrisis doen staatsobligaties nu minder dan 2%, terwijl je met een deposito een stuk meer kan halen.Toch is de rente op mijn spaarrekening het laatst jaar al een paar keer gestegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven