Geld & Recht alle pijlers

Vrijgave spaarloon, wat er mee te doen?

07-10-2011 21:46 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de week hoorde ik dat vanaf 1 januari 2012 je de gehele spaarloon op kan nemen omdat het ophoudt te bestaan en nu zit ik dus te bedenken wat ik er mee zal doen....

Tuurlijk kan ik het op de vrijgaverekening laten staan, maar dat levert maar weinig rente op.

Ik kan het opnemen en het spenderen aan vakantie, bouwklussen en andere leuke dingen, maar eigenlijk wil ik het bedrag houden voor als appeltje voor de dorst. Voor de financieel wat lastigere tijden zeg maar. Ik kan het op dit moment missen. Heb het niet direct nodig.

Ik zit er dus aan te denken om het op een deposito rekening te zetten, maar waar moet ik daarbij opletten? Of is er een ander beter idee?
Ik wilde het ook voor mijn pensioen bewaren. Dus ik ga het idd maar op een deposito rekening zetten. Nu nog kijken welke en voor hoe lang, of ik tussentijds bij kan storten etc.

Heb destijds bewust niet voor de levensloopregeling gekozen omdat ik nog zo'n end tot mijn pensioen moet dat ik toen al dacht dat in de tussentijd de regels wel weer veranderd zouden zijn.... Ja dus!

Ik ga zeker niet mee doen met de vitaliteitsregeling die er nu voor in de plaats komt: dat is pas echt een sigaar uit eigen doos. Mijn werkgever ziet daar ook niets in.
Nee joh, die vitaliteitsregeling is een leuk speeltje..... voor mensen met geld. Het totale nut is 0,0 omdat het ingelegde bedrag maar zo klein mag zijn (max 20.000), maar het is wel een leuk dingetje om belastingheffing even mee uit te stellen of bijv. alvast te sparen voor als je een tijdje wat minder wilt werken ivm ouderschapsverlof of sabbatical. De fiscale voordelen zijn kleiner dan met de huidige levensloopregeling, maar de bestedingsmogelijkheden zijn veel ruimer. Een speeltje dus.

Ik heb trouwens ook nog wat spaarloon dat volgend jaar vrijkomt en ik ga het sparen voor onze grote reis in 2013 naar Canada. Het geld daarvoor staat al apart op een spaarrekening en dit is een mooi extraatje.
..
Ik denk dat het gewoon naar de spaarrekening gaat, en deels naar de spaarrekening van mijn kind.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het spaarloon valt pas op 1 januari vrij en kun je dan zelf wel of niet deblokkeren. Laat je het geblokkeerd staan, dan geldt nog de extra vrijstelling voor werknemersspaarregelingen en betaal je er geen vermogensrendementsheffing over. Deblokkeren gebeurt na 1 januari 2012, dus telt het ook niet mee in je vermogen voor dat jaar (peildatum 1 januari 2012).

Wat ik niet eerlijk vind is dat mensen die voorheen deelnamen aan spaarloon, nu niet nog een jaar gebruik kunnen maken van de levensloopregeling (die ook in 2013 vervalt maar waarvan het saldo naar de vitaliteitsregeling kan worden overgeheveld). Alleen als je op 31 december 2011 een positief saldo hebt op een levensloopregeling mag je in 2012 nog sparen.
in 2012 mag je alleen verder sparen in de levensloopregeling als je saldo boven een bepaald bedrag uit komt (bedrag is 3.000 euro zag ik net).

vitaliteitsregeling gaat niet via je werkgever (dus niet via je salaris). Je stort zelf geld in die regeling en belastingvoordeel wordt via je belastingaangifte verwerkt. maximaal 5.000 euro per jaar sparen tot een max van 20.000.

Geld dat je in deze regeling spaart wordt niet belast in box 3. Je mag het geld vrij opnemen en voor elk doel besteden. Op het moment dat je opneemt, betaal je er belasting over.

voordelen zijn dus

* uitstellen van inkomstenbelasting van nu naar moment van opname

* spaargeld in de regeling valt niet onder vermogen in box 3.
quote:Mugske schreef op 10 oktober 2011 @ 14:15:

in 2012 mag je alleen verder sparen in de levensloopregeling als je saldo boven een bepaald bedrag uit komt (bedrag is 3.000 euro zag ik net).

Hoi Mugske, heb jij een link voor me van deze info (die 3000 euro), ik kan het niet vinden nl. Dank!
quote:zoeter schreef op 07 oktober 2011 @ 21:58:

Het lijkt mij dat iedereen die nog geen spaarloon heeft en slim is, in de maand december dus het maximale bedrag van 1 jaar kan sparen. Dit komt dat dus enkele dagen vrij, maar dan wel met belastingvoordeel. Das pas aantrekkelijk! In dit item dreigt de 'gouden tip' van zoeter hierboven wat ondergesneeuwd te raken. Voor TS off-topic, maar voor flink wat meelezers niet.

De spaarloonregeling staat voor 2011 nog recht overeind. Een aanvraag spaarloonregeling (voor niet-deelnemers) kan tot eind van dit jaar worden gedaan. Beschouw de tip als een vervroegde 'oudejaarstip': hoe kan ik dit jaar nog belastingvoordeel cashen.

Bij banken zoals ING en RABO, maar ook via andere banken kan een aanvraag worden gedaan. ¤ 613 in twee termijnen (november en december) inleggen, 1 formulier invullen en ¤ 250 belastingvoordeel incasseren (42% tarief). De ¤ 613 komt op 1 januari 2012 weer vrij! Wel even bij de salarisadministratie informeren of u er voor in aanmerking komt (per 1 januari in dienst)
quote:12twister schreef op 10 oktober 2011 @ 14:45:

[...]

Hoi Mugske, heb jij een link voor me van deze info (die 3000 euro), ik kan het niet vinden nl. Dank!link naar bron: loyalis

zag het in een nieuwsbrief staat. Heb er verder zelf geen onderzoek naar gedaan, dus geen overheidsbron ofzo erbij, want is op mij niet van toepassing
mugske wijzigde dit bericht op 10-10-2011 18:47
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ik snap 'm niet..wat zou dat voor iemand die nu nog niet mee doet dan inhouden? €250 extra?
Ja, het wordt dit jaar van je brutoloon ingehouden en 1-1-12 wordt het netto vrijgegeven. Afhankelijk van je salarisschaal levert het E 250/318 ofzo op.
als je nog dit jaar wilt starten met spaarloon, dan kan dat alleen maar als je op 1 januari van dit jaar ook al in dienst was van de huidige werkgever (dat was tenmiste zo bij de 3 werkgevers waar ik spaarloon heb opgebouwd)
Er was een stukje hierover op het halfacht journaal van RTL4 maar helaas heb ik het maar half gezien. Ging volgens mij over dat je nu nog snel mee kon doen met het laatste jaar spaarloon en dat dat een flinke strop voor het kabinet kon zijn als iedereen dat zou doen......weet het niet zeker trouwens, maar volgnes mij kan je het RTL journaal via internet nogmaals bekijken!
Te zien via: Uitzending gemist. Uitzending van 19.30

Lees hier voor verdere informatie
quote:Mugske schreef op 10 oktober 2011 @ 22:45:

als je nog dit jaar wilt starten met spaarloon, dan kan dat alleen maar als je op 1 januari van dit jaar ook al in dienst was van de huidige werkgever (dat was tenmiste zo bij de 3 werkgevers waar ik spaarloon heb opgebouwd)

En je niet ook al meedoet aan de levensloopregeling en je werkgever toestaat dat je je later in het jaar nog aanmeld (sommige spaarloonregelingen staan alleen aanmelding per 1 januari toe).

Mugske: ik heb die info inmiddels ook gevonden op rijksoverheid.nl (lijkt me iets betrouwbaarder), bedankt!
Heeft iemand toevallig al zijn vrijgekomen spaarloon gestort gekregen?

Ik heb braaf een formulier ingevuld dat ik het vrijgekomen bedrag op mijn rekening wil ontvangen en ik sta te trappelen om het uit te geven Zolang duurt dat toch niet meer om van de ene bank naar de andere over te boeken....
Nee, ik niet. Heb even gekeken, maar er staat dat het 5 werkdagen duurt (vanaf 1 jan.) en bij drukte langer...
Ik meen me ook te herinneren dat toen ik het formulier online invulde er bij stond, dat ik het de eerste week van januari zou ontvangen, maar kan dat nu niet meer terug vinden.

En geduld is niet mijn sterkste kant....
Ik wilde wachten met aanvragen tot de rente ook netjes is verrekend, goed punt dus, zal vanavond eens even op onderzoek uit gaan.

Plan is een nieuwe bank te gaan kopen en als er nog geld over is (2 jaar inleg) ook nog een nieuwe tv. Ofwel ik ga de overheid blij maken.
Bij welke bank staat het LadyPhoxy?
Centraal Beheer...
Bij mij is het ook 2 jaar inleg, en heb oa een mooie kast gezien die ik graag wil kopen
Kun je gewoon bij de bank langsgaan en het geld opnemen + rekening opheffen (bye bye abn-amro ) of moet je nog een papiertje halen bij je werkgever ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
ABN: Vanaf 1 januari 2012 mag u het geld dat op uw spaarloonrekening staat onbelast opnemen. U betaalt geen loonbelasting of inkomstenbelasting over het saldo. U kunt alleen het hele saldo ineens opnemen.

U ontvangt uw geld binnen 5 werkdagen op uw tegenrekening. Afhankelijk van het aantal aanvragen kan er sprake zijn van een langere verwerkingstijd.

Naast uw saldo ontvangt u, als losse boeking, ook de rente waar u nog recht op hebt. U ontvangt namelijk nog rente tot de dag van de afboeking.

Rabobank: Vrijboeking vindt plaats vanaf 5 januari 2012. Aanvragen worden binnen twee weken verwerkt.

Nationale Nederlanden: Nadat wij uw opnameformulier hebben ontvangen, duurt het mogelijk enkele weken voordat wij uw spaarloon kunnen overmaken.

Automatische overboeking naar uw privérekening:

Heeft u ons opdracht gegeven om vrij spaarloon direct naar u over te maken? Dan ontvangt u in januari uw hele spaarloontegoed op uw betaalrekening. U hoeft daar niets voor te doen.
Ik had er mijn werkgever niet voor nodig. Centraal Beheer heeft helaas geen fysiek kantoor, moest dus online een formulier in vullen.

Ik weet niet of het bij de ABN zo makkelijk zo kunnen.....
quote:snoesje666 schreef op 03 januari 2012 @ 15:19:

Kun je gewoon bij de bank langsgaan en het geld opnemen + rekening opheffen (bye bye abn-amro ) of moet je nog een papiertje halen bij je werkgever ?Je hebt niets van je werkgever nodig, maar je moet dit invullen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven