Geld & Recht alle pijlers

Waar heb je als alleenstaande moeder recht op?

20-01-2011 20:48 265 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij zit in een financiele toestand die niet zo rooskleurig is. Zelf zegt ze dat ze nergens meer recht op heeft en 'iedereen haar laat verkommeren' maar ik vraag me af of ze dat bij het rechte eind heeft. Ik wil haar graag helpen, maar weet niet zo goed hoe.

De situatie:

Vrouw, sinds enkele jaren gescheiden en al sinds bijna 10 jaar niet meer werkzaam. Toendertijd met een kantoorbaan gestopt vanwege een verhuizing en de kinderen en inmiddels dus een behoorlijke afstand tot de arbeidsmarkt.

Ze heeft drie kinderen: één zoon van net 18 die naar MBO gaat, andere zoon van 16 die nog op de MAVO (?) zit en een dochtertje van 10.

Vriendin ontvangt van haar ex-man partneralimentatie op het niveau van een bijstandsuitkering voor een alleenstaande vrouw en kinderalimentatie voor de twee jongsten. Haar oudste ontvangt rechtstreeks van zijn vader het deel van de aanvullende beurs volgens de normen van DUO. Ter informatie: het bedrag dat de oudste krijgt, ligt lager dan de kinderalimentatie en hij geeft een deel hiervan (niet alles) af aan zijn moeder.

Met het totaal (partneralimentatie en kinderalimentatie voor drie kinderen), in combinatie met allerlei toeslagen (huurtoeslag en zorgtoeslag) redde ze het op zich wel. Maar nu valt dus een groot deel van de alimentatie van de oudste weg en over niet al te lange tijd ook die van de middelste.

Ze zit nu enorm in de stress vanwege de geldzorgen. Helaas krijgt niemand aan haar verstand gepeuterd dat ze beter op zoek kan gaan naar werk. Ze vindt dat haar ex-man anders veel te makkelijk wegkomt omdat hij dan geen partneralimentatie meer hoeft te betalen. Volgens mij is dat niet zo, maar ik hoop dat er deskundigen (Branwen?) zijn die hier goed advies over kunnen geven. Je raakt die partneralimentatie toch niet zomaar kwijt? Eerlijk gezegd vraag ik me ook wel af of ze zo makkelijk werk vindt (ze heeft geen beroepsopleiding gedaan) in deze tijd, maar als je echt wilt... En wat gebeurt er als ze straks (na 10 jaar, geloof ik?) geen partneralimentatie meer krijgt?

Kort en goed: wat zijn de mogelijkheden, als we ervan uitgaan dat ze geen werk vindt? Kan ze een bijstanduitkering aanvragen of kan ze extra geld van haar ex-man krijgen? En zo ja, hoe krijgt ze dat dan voor elkaar? Wat zijn haar mogelijkheden?
quote:Jarek03 schreef op 20 januari 2011 @ 22:44:

[...]

Ik heb net ontdekt dat het 12 jaar kan duren: da's de max en korter als de ex-partner eerder voor zichzelf kan zorgen. Maar dat is nog láng niet zover, pfff...Nee, tegen die tijd is ze middelbaar, onbemiddeld en onbemiddelbaar, hebben haar kinderen haar misschien de rug toegekeerd, zijn haar ouders hulpbehoevend of dood en heeft ze door haar verzuring geen vrienden meer over. Mag ze helemaal opnieuw beginnen. Wat een feest.
Ga in therapie!
Jarek03, kortdurende periode partneralimentatie daar kan ik mee leven, zodat de partner tijd heeft om zelfstandig te worden.

Triest dat je dus zelf niets aan de vriendschap hebt, je doet het voor haar kinderen..
.
quote:Jarek03 schreef op 20 januari 2011 @ 21:36:

[...]

Dat wil ze dus niet. Ze wil eigenlijk alleen maar meer geld. En ze zegt dat het enige wat ze wil, haar ex plukken (zodat 'ie het in ieder geval niet aan die 20-jaar jongere snol kan geven - citaat). Zucht..

Dan zou het voor mij snel klaar zijn. Iemand die zo in het leven staat, zóveel jaren na de scheiding is een negatieve energie trekker. Weet je wel zeker dat je daar bevriend mee wilt blijven?

Je kunt niets doen, want ze wil geen hulp. Nou, dan niet, dan moet ze het zelf maar uitzoeken.

Vooral sneu voor de jongste. Die moet nog zolang onder haar dak leven.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Over de ex-man schrijf je dat hij een klootzak is.

Vervolgens lees ik in je berichten dat hij trouw betaalt, hij blijft proberen contact te zoeken met zijn kinderen, hij onderhoudt haar en ze mocht in het huis blijven wonen.

Waarom is hij een klootzak?

Omdat hij niet meer hield van z'n vrouw?
*hele topic doorgespit*

ten eerste, Jarek ik bewonder je dat je nog zo loyaal naar je vriendin toe bent, ik had zo iemand allang laten zitten.

ten tweede denk ik dat het nu dus wel duidelijk is dat mevrouw het goed voor elkaar heeft. Ze moet niet zeuren dat ze finacieel niet rondkomt aangezien ze genoeg geld krijgt en gewoon een modaal inkomen heeft. Helemaal als dat nog is wordt aangevuld met 200 euro pm door haar ouders.

conclusie: als ze financieel beter wil zitten moet ze gaan werken.. en er moet iets in haar gedachtengoed veranderen t.o.v. haar exman..

Misschien moet ze is met een psycholoog/maatschappelijk werker gaan praten, is er niet de angst van weer moeten werken bijv? Weet ze mss niet goed wat ze leuk vindt?
Hoi ik heb alleen de 1e paar reacties gelezen

Ook ik ben gescheiden voor mij totaal onverwachts nu 2 jaar gelden

ik heb de boel aardig op de rit.

Maar wat me tegen de borst stuit is jullie reacties dan gaat ze toch werken.

Ik heb zelf een chr ziekte krijg gelukkig parnt all en nog 2 maande kind all

dan is dat over hebben we zo afgesproken

waarom zou ik geen all mogen krijgen na 30 jaar trouwe dienst mr ging ervandoor???

ik heb met veel pijn en moeiet een klein baantje weten te bemachtigen en ik vind het ook leuk om te werken maar mede door mn lichamelijke beperking is het welkeens zwaar en kan ik niet meer werken hoewel het fnancieel wel nodig is

Dus let even op met wat jullie zeggen enz...

niet iedreen KAN fulltime werken
o enne inde liefde ben ik zeer gelukkig en ook ik was in het begin heeel boos maar gun ook mn ex zn geluk zo kan het dus ook
Volgens mij wordt het recht op partneralimentatie in het convenant geregeld. Een kennnis heeft het zo gedaan dat hij zijn ex-vrouw 12 jaar lang PA betaalt, ook al gaat ze werken. Ze was thuis ten tijde van de scheiding. Hij heeft dit gedaan omdat hij zeker wist dat ex anders niet zou gaan werken en hij wou zijn kinderen niet het vb geven van een moeder die alleen haar handje ophoudt. Zij werkt nu 2 dagen per week en ontvangt toch totale PA. Financieel misschien niet zo handig gespeeld maar als ze niet was gaan werken had hij net zo veel betaald. Zelf heb ik als gescheiden moeder nooit partneralimentatie ontvangen, ik kan en wil liever voor mezelf zorgen. Kinderalimentatie is natuurlijk een ander verhaal!
Kotsmisselijk word ik van dit soort vrouwen. Dat zij zich hier lekker bij voelt. Doodschamen moet ze zich. Na max. 12 jaar stopt de partneralimentatie en dan klopt ze natuurlijk aan bij de sociale dienst. Want niemand wil zo'n kansloos figuur dan nog aannemen. En het is de schuld van iedereen maar niet van haar zo te lezen. Schoonmaakbaantje kun je best vinden hoor. Ook als je niet Hbo geschoold bent.
@ rainbow daar bedoel ik niet vrouwen mee die ziek zijn en niet kunnen werken maar die hun ex dwars zitten zoals TO aangeeft.
quote:koko67 schreef op 21 januari 2011 @ 08:46:

Over de ex-man schrijf je dat hij een klootzak is.

Vervolgens lees ik in je berichten dat hij trouw betaalt, hij blijft proberen contact te zoeken met zijn kinderen, hij onderhoudt haar en ze mocht in het huis blijven wonen.

Waarom is hij een klootzak?

Omdat hij niet meer hield van z'n vrouw?Een klootzak in de zin van je vrouw bedriegen met een ander en dat niet één keer, maar langere tijd. Dat vind ik behoorlijk zakkig. Aan de andere kant zie ik nu ook dingen van haar (bijv. altijd maar leunen op anderen) waardoor ik daar ook wel iets genuanceerder over denk. Hij betaalt braaf, zoekt nog steeds contact met de kinderen (die hem dus uit loyaliteit met moeder afwijzen) en geeft de jongste ook nog wel eens iets extra. Overigens mag dat laatste niet meer omdat de andere twee dan jaloers worden :(
quote:Rainbow01 schreef op 21 januari 2011 @ 10:27:

Maar wat me tegen de borst stuit is jullie reacties dan gaat ze toch werken.

dan is dat over hebben we zo afgesproken

waarom zou ik geen all mogen krijgen na 30 jaar trouwe dienst mr ging ervandoor???

Dus let even op met wat jullie zeggen enz...

niet iedreen KAN fulltime werkenIk denk dat je nu je eigen gevoelens teveel projecteert op mijn vraag. Mijn vriendin kan wel degelijk werken, ze zit hele dagen op internet, gaat shoppen, sporten, weg met d'r ouders echt niets lichamelijks mee aan de hand hoor. Zou alleen zo graag - voor haar en haar kinderen - zien dat ze d'r geestelijke staat eens onder handen neemt. Woede kost zoveel negatieve energie, zo zonde.
quote:Atelier_madame schreef op 21 januari 2011 @ 09:34:

*hele topic doorgespit*

ten eerste, Jarek ik bewonder je dat je nog zo loyaal naar je vriendin toe bent, ik had zo iemand allang laten zitten.

ten tweede denk ik dat het nu dus wel duidelijk is dat mevrouw het goed voor elkaar heeft. Ze moet niet zeuren dat ze finacieel niet rondkomt aangezien ze genoeg geld krijgt en gewoon een modaal inkomen heeft. Helemaal als dat nog is wordt aangevuld met 200 euro pm door haar ouders.

conclusie: als ze financieel beter wil zitten moet ze gaan werken.. en er moet iets in haar gedachtengoed veranderen t.o.v. haar exman..

Misschien moet ze is met een psycholoog/maatschappelijk werker gaan praten, is er niet de angst van weer moeten werken bijv? Weet ze mss niet goed wat ze leuk vindt?Dankje. Helemaal eens, probleem is alleen dat zij het niet zo ziet en erg in de slachtofferrol blijft hangen. En ze weet heel goed wat ze leuk vindt: shoppen, lekker eten, sporten, leuke dingen doen. Dat dat nu wellicht anders moet, dat gaat er bij haar - hoe vreemd dat ook mag klinken - niet in.
Dat het er niet in gaat gaat er zoals je leest bij de meeste mensen in dit topic niet in.. doet me beetje denken aan BZV sonja 'ik ben zo graag thuis met mn kindjes' dan denk ik, waar ligt de rest van je ambitie...

maar goed ik zou haar het een keer vertellen of een brief schrijven, en als ze niet naar je luistert en zo vanuit zichzelf blijft redeneren (lees egoistisch doen) zou ik haar laten vallen.
quote:Ze vindt dat haar ex-man anders veel te makkelijk wegkomt omdat hij dan geen partneralimentatie meer hoeft te betalen.

En waarom zou 'n ex haar tot in den treure moeten blijven onderhouden? Mankeert ze wat? Zou tijd worden dat partneralimentatie geheel wordt afgeschaft. Vrouwen moeten hun eigen broek maar ophouden als hun kostwinner ze verlaat.

Zo te lezen ligt die ex van haar al krom om heel 't spul daar nog te onderhouden, terwijl ie toch ook wel extra kosten heeft als ie nu weer 'n nieuwe woning en vaste lasten moet betalen.

Deze vrouw is gezond, heb ik begrepen. Het verhaal wordt m.i. anders als je dat niet bent. Ik ben zelf ook deels afgekeurd en in eerste instantie dacht ik ook even zoals jij. Toen besefte ik dat ze het hier hadden over een gezond iemand. Iemand die wel gewoon kán werken en in dat licht vind ik de reacties terecht en logisch.

In dat licht maak ik me zelfs ook een beetje kwaad want mijn situatie zou ook zeker verbeteren als ik helemaal gezond was en full time zou kunnen werken. Maar ik kan niet. En dan lees je zo'n verhaal. Echt tenenkrommend. Zij wíl niet maar wel zeuren, klagen en zielig doen, ten koste van haar kinderen. Bah.

Word jij daar dan niet kwaad van?
Maar oké, nog even voor de zekerheid dan.

Jarek, ze heeft niet een psychiatrische aandoening/stoornis of zo die haar zou kunnen belemmeren naar/in werk?
quote:shahla schreef op 21 januari 2011 @ 12:03:

[...]

Word jij daar dan niet kwaad van?Ja natuurlijk, maar ik word er vooral een beetje triest van. In haar jeugd is ze altijd naar haar ogen gekeken door haar ouders (kreeg alles wat haar hartje begeerde), daarna door haar man en nu wordt ze geacht het zelf te redden, maar ze weet niet hoe. Echt heel sneu. Vraag me oprecht af of ze als ze écht op de bodem van ellende zou liggen wél in beweging komt of er gewoon op vertrouwt dat iemand haar er wel uit komt vissen.
Het gaat hier naar mijn idee om een vrouw die alles doet uit rancune en gekwetst ego. Heel triest vooral voor de kinderen die in deze sfeer moeten leven en opgroeien.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

niet iedreen KAN fulltime werken

Nee, maar déze vrouw wel, en daar gaat het nu over. Ik blijf dus bij mijn standpunt dat ze een baan moet zoeken en zichzelf moet gaan onderhouden. Jij hebt met je chronische ziekte toch ook een baan gezocht binnen je mogelijkheden? De mogelijkheden van deze vrouw zijn legio, maar ze heeft er gewoon geen zin in. Ze wil liever haar man uitkleden, ten koste van haar kinderen.

Dat is heel iets anders dan jouw situatie. Jij bent zelfs zo volwassen geweest om weer een goede verstandhouding met je ex op te bouwen, o.a. vanwege de kinderen. Deze vrouw maakt de band tussen de kinderen en hun vader kapot.

Ik snap trouwens niet goed hoe je na 30 jaar trouwe dienst werkloos raakte. Hadden jullie samen een zaak en moest je daarmee ophouden?
Ga in therapie!
quote:shahla schreef op 21 januari 2011 @ 12:07:

Maar oké, nog even voor de zekerheid dan.

Jarek, ze heeft niet een psychiatrische aandoening/stoornis of zo die haar zou kunnen belemmeren naar/in werk?Nee hoor, ze heeft jaren een kantoorbaan gehad, totdat het hele gezin voor het werk van haar inmiddels ex-man moest verhuizen. Toen heeft ze d'r baan opgezegd en heeft geen aanleiding meer gevonden om weer aan de slag te gaan. Toen was het vanwege inkomen van de man niet nodig, nu wil ze niet omdat ze hem voor haar gevoel (sterk gevoed door ouders) 'beloont' voor zijn slechte gedrag. Het ergste wat ze mankeert is dat ze heel makkelijk beinvloedbaar is in bevestiging van negatieve denkbeelden. Helaas andersom niet :(

Helaas krijgt niemand aan haar verstand gepeuterd dat ze beter op zoek kan gaan naar werk.

Dan is het toch simpel dan kiest ze voor financiële problemen. Lekker zelf laten uitzoeken
ze heeft ook veel te veel tijd voor zurigheid. Ik snap niet dat mensen denken dat ze gewoon thuis kunnen zitten, iedereen moet werken
quote:rosanna08 schreef op 21 januari 2011 @ 12:12:

Het gaat hier naar mijn idee om een vrouw die alles doet uit rancune en gekwetst ego. Heel triest vooral voor de kinderen die in deze sfeer moeten leven en opgroeien. Eens. De kinderen zien helemaal geen blije moeder meer, alleen een achterdochtige, snel aangebrande en heel boze moeder. Naar hun vader kunnen ze niet, want dat is de veroorzaker van het geheel en dan laten ze moeder en opa en oma vallen... Gemeen, heel erg gemeen. En zo kende ik haar niet. Maar dit is dus wat geldgebrek en een gekwetst ego met sommige mensen doet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven