Geld & Recht alle pijlers

Waarom is roken nog niet verboden?

19-08-2019 21:29 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Roken kost de samenleving veel geld. Roken is a-sociaal. Roken veroorzaakt overlast. Rokers bederven de lucht. Rookpalen op stations zijn vies. Maar vooral het eerste. 33 miljard per jaar.....!!

https://www.ntvg.nl/artikelen/de-rekeni ... n/volledig
Shaweena schreef:
19-08-2019 22:07
Zonder verbod zou het probleem nog veel groter zijn. En met wat meer serieuze handhaving en straffen voor producenten en handelaren kan het probleem nog wel een stukje kleiner worden gemaakt.
Waar maak je je druk over?
Geen idee, van mij mag het verboden worden.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
19-08-2019 22:08
Waar maak je je druk over?
Iedereen mag toch zelf weten waar-ie zich druk over maakt?
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 22:07
Zonder verbod zou het probleem nog veel groter zijn. En met wat meer serieuze handhaving en straffen voor producenten en handelaren kan het probleem nog wel een stukje kleiner worden gemaakt.
Dat vraag ik me af. Door wiet te gedogen is er juist minder illegale handel en minder rommel in omloop. Toestaan betekent niet altijd dat het probleem groter wordt, maar juist dat je de handel in de gaten kunt houden. Niet dat ik er voorstander van ben om andere drugs te legaliseren, maar hoop dat je dit toch wel begrijpt.
Er is zoveel dat de samenleving geld kost. Mensen die aan extreme sporten doen, langstudeerders, alcohol, bijstandsmoeders. Alles maar verbieden dan? Of alleen de dingen die jou niet zinnen?
Maak je niet zo druk zeg.
Niet-rokers zijn veel duurder.

Ten eerste trekken ze jaren langer pensioen en aow.
Ten tweede hebben ze hun laatste levensjaren alsnog heel veel zorg nodig, want dood ga je toch. Of het nou alzheimer is, diabetes of kanker, uiteindelijk zijn je laatste levensjaren het duurst. Bijna niemand is ineens, poef, dood. Ook niet-rokers takelen af.

Dan is op je 60e doodgaan aan longkanker of hart en vaatziekten nog goedkoper. De zorgkosten heb je toch al, en het scheelt een hoop pensioen.
Shaweena schreef:
19-08-2019 22:09
Iedereen mag toch zelf weten waar-ie zich druk over maakt?
Slecht voor je hart je druk maken.
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:59
Dat is waar, maar statistisch haalt roken wel een paar jaar levensverwachting weg, met soms forse uitschieters.
Ja, en lager opgeleid zijn ook. Wat nu?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
19-08-2019 22:11
Ja, en lager opgeleid zijn ook. Wat nu?
Hmmm
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
19-08-2019 22:10
Er is zoveel dat de samenleving geld kost. Mensen die aan extreme sporten doen, langstudeerders, alcohol, bijstandsmoeders. Alles maar verbieden dan? Of alleen de dingen die jou niet zinnen?
Maak je niet zo druk zeg.
Nu gooi je wel erg veel op 1 hoop. Bijstandsmoeders zijn vaak slachtoffer van omstandigheden en moeten in beginsel hun leven weer op de rit krijgen. Extreme sporten: maar een handjevol mensen neemt echt grote risico’s. Langstudeerders doen kennis op waar de maatschappij vaak wat aan heeft. Allemaal niet te vergelijken met jezelf langzaam maar zeker vergiftigen.
luiwammes schreef:
19-08-2019 22:10
Dat vraag ik me af. Door wiet te gedogen is er juist minder illegale handel en minder rommel in omloop. Toestaan betekent niet altijd dat het probleem groter wordt, maar juist dat je de handel in de gaten kunt houden. Niet dat ik er voorstander van ben om andere drugs te legaliseren, maar hoop dat je dit toch wel begrijpt.
Heb je enig idee hoeveel illegale handel in sigaretten is? Ik denk juist dat legaal maken van drugs helemaal een ramp is.
anoniem_63a7672639942 wijzigde dit bericht op 19-08-2019 22:15
1.16% gewijzigd
Shaweena schreef:
19-08-2019 22:13
Nu gooi je wel erg veel op 1 hoop. Bijstandsmoeders zijn vaak slachtoffer van omstandigheden en moeten in beginsel hun leven weer op de rit krijgen. Extreme sporten: maar een handjevol mensen neemt echt grote risico’s. Langstudeerders doen kennis op waar de maatschappij vaak wat aan heeft. Allemaal niet te vergelijken met jezelf langzaam maar zeker vergiftigen.
Eigen keuzes. Dat roken
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 22:13
Nu gooi je wel erg veel op 1 hoop. Bijstandsmoeders zijn vaak slachtoffer van omstandigheden en moeten in beginsel hun leven weer op de rit krijgen. Extreme sporten: maar een handjevol mensen neemt echt grote risico’s. Langstudeerders doen kennis op waar de maatschappij vaak wat aan heeft. Allemaal niet te vergelijken met jezelf langzaam maar zeker vergiftigen.
Als je tegen dingen bent die slecht voor je zijn en die geld kosten, dan neem ik toch aan dat je zelf niet drinkt en daar ook fel tegenstander van bent?
2019 schreef:
19-08-2019 22:14
Eigen keuzes. Dat roken
Ja dat is het dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
19-08-2019 22:11
Ja, en lager opgeleid zijn ook. Wat nu?
Verbieden natuurlijk! :proud:
En accijns heffen op ademhalen met al die verboden die langskomen blijft toch enkel lucht nog over straks
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
19-08-2019 22:14
Heb je enig idee hoeveel illegale handel in sigaretten is? Ik denk juist dat legaal maken van drugs helemaal een ramp is.
Kun je nagaan hoe groot de illegale handel in sigaretten wordt als je het gaat verbieden!
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 22:13
Nu gooi je wel erg veel op 1 hoop. Bijstandsmoeders zijn vaak slachtoffer van omstandigheden en moeten in beginsel hun leven weer op de rit krijgen. Extreme sporten: maar een handjevol mensen neemt echt grote risico’s. Langstudeerders doen kennis op waar de maatschappij vaak wat aan heeft. Allemaal niet te vergelijken met jezelf langzaam maar zeker vergiftigen.
Maar waarom pik je dat roken eruit?
Is er in jouw omgeving net iemand overleden aan de gevolgen van roken?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wageningen1985 schreef:
19-08-2019 22:15
Ja dat is het dus niet.
Het ligt in de winkel het is eigen keuze of je het wel of niet koopt.
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
19-08-2019 22:15
Als je tegen dingen bent die slecht voor je zijn en die geld kosten, dan neem ik toch aan dat je zelf niet drinkt en daar ook fel tegenstander van bent?
En ook geen pilletjes op festivals......
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
luiwammes schreef:
19-08-2019 22:16
Kun je nagaan hoe groot de illegale handel in sigaretten wordt als je het gaat verbieden!
Dan heb je in ieder geval nog enige grip op de handel nu kan iedereen die rotzooi kopen.
Alle reacties Link kopieren
Uit de bron in de OP
"
  • Roken kost de Nederlandse samenleving 33 miljard euro per jaar.
  • Voor het grootste deel betreft dit de geldelijke waardering van gezondheidsverliezen; dit zijn ‘zachte’ euro’s die niet opnieuw uitgegeven kunnen worden.
  • In ‘harde’ euro’s ontlopen de kosten en baten elkaar niet veel, waardoor er geen duidelijke business-case voor antirookbeleid is.
"

Het levert dus bijna net zoveel op als het kost..

Ben je dan trouwens ook voor een algeheel alcoholverbod?

Als je alle de kosten en baten van alcohol gebruik in 'harde' euro's uitdrukt en vervolgens tegen elkaar wegstreept, kost het de maatschappij jaarlijks tussen de 2,3 en 2,9miljard euro.

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... ten/kosten
m-april wijzigde dit bericht op 19-08-2019 22:19
0.06% gewijzigd
Solomio schreef:
19-08-2019 22:17
En ook geen pilletjes op festivals......
Denkt to.
2019 schreef:
19-08-2019 22:17
Het ligt in de winkel het is eigen keuze of je het wel of niet koopt.
Dat snap ik, maar ze proppen er allemaal verslavende zooi in, hoe is het dan eigen keus?
Alle reacties Link kopieren
En dikke mensen dan? Die zich de hele dag lopen vol te proppen met ongezonde shit....nee....die kosten de maatschappij uiteindelijk ook bakken met geld!
Alle reacties Link kopieren
Zo lust ik er nog wel een paar...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven