Geld & Recht alle pijlers

wasmachine: service?

27-12-2010 11:10 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo'n 5 maanden geleden hebben vriend en ik een nieuwe was/droogautomaat besteld. Na een paar maanden begon het apparaat echter rare geluiden te maken aan het einde van het programma. Ik heb de fabrikant gebeld en deze stuurde een reparateur. Conclusie van de reparateur was dat er een aantal printplaatjes kapot waren en dat deze nabesteld moesten worden, dat zou zo'n 2 weken duren. Na 2,5 week heb ik zelf teruggebeld, want ik hoorde maar niks. Uiteindelijk kreeg ik iemand aan de lijn die vertelde dat de onderdelen nog niet binnen waren en voorlopig ook niet verkrijgbaar. Daarom zouden we een nieuwe wasmachine krijgen en deze kon al binnen 2 dagen geleverd worden, prima! Goede service tot zover

Maar nu! Ik heb er stom genoeg op het moment dat de machine geleverd werd helemaal niet op gelet (en dus ook mijn mond niet opengetrokken), maar dit is dus géén nieuwe wasmachine. Hij stinkt! De hele badkamer ruikt ernaar en was komt er niet lekker fris uit. Dus ik baal Hoopte dat het nu geregeld zou zijn, maar dat is het dus duidelijk niet!

Nu wil ik straks opnieuw gaan bellen naar de fabrikant, maar wat kan ik verwachten en wat kan ik vragen/eisen? Belangrijke punten voor mij:

* Ik had een gloednieuwe machine van 5 maanden oud, nu heb ik een apparaat waarvan ik geen idee heb hoe oud hij is. Kan ik stellen dat ik óf een geheel nieuw apparaat krijg óf dat mijn eigen apparaat dan gemaakt moet worden en dat ik die terugkrijg?

* Mogen ze mij zomaar een ander tweedehands apparaat geven, voldoen ze daarmee wel aan de garantievoorwaarden? Ik kan er niks over vinden in het garantieboekje.

* Moet ik vriendelijke blijven en vragen wat ze voor mij kunnen betekenen, of moet ik stellen dat dit niet acceptabel is en ik een nieuw apparaat verwacht?

Welke tactiek stellen jullie voor?
Je hebt recht op reparatie van je eigen machine binnen redelijke termijn, of een vervangende machine. Dat zou dus wel een gereviseerd model kunnen zijn, maar hij moet dan dus wel vergelijkbaar zijn met het model wat je kocht, qua 'nieuwheid'. Je hoeft dus bv geen genoegen te nemen met een model van 5 jaar oud, terwijl je zelf een splinternieuwe had.

Maar aangezien het bedrijf zich tot nu toe van hun goede kant hebben laten zien, zou ik gewoon bellen en er van uit gaan dat ze ook voor dit probleem wel een goede oplossing weten.
Heb je hem trouwens al een keer op 90 graden laten draaien met een scheut azijn?

De stank komt denk ik weg van stilstaand water. Als dit een gereviseerd model is, zal hij niet helemaal droog weer zijn opgeborgen.
Ha een reactie

Ja, ik heb hem inmiddels meerdere keren op 90 graden laten draaien en ook een keer met wasbol vol schoonmaakazijn. Heeft helaas niets uitgemaakt..

Wat betreft nieuwheid van de machine, het is exact hetzelfde type en hij ziet er aan de buitenkant ook nog gaaf uit. Ik kan dus met geen mogelijkheid zeggen of hij nu 1, 2 of 4 jaar oud is. Maar ja, als het een machine van een paar jaar oud is gaat dat natuurlijk wel van de levensduur van mijn apparaat af. Oftewel, ik ben de klos die straks sneller dan met mijn oorspronkelijke machine alweer een nieuw apparaat zal moeten kopen. Maar jij zegt dus dat ze, op de stank na, aan hun verplichtingen hebben voldaan?
Heb je het bedrijf al gebeld, zodat zijn een actie kunnen voorstellen? Gezien de eerdere goede service zou ik eerst de bal bij hun leggen.

Stinkeden gloednieuwe wasmachines komen vaker voor. Op TROS Radar forum wordt hier bijvoorbeeld over geklaagd. Dus ja het kan een gloednieuw apparaat zijn, maar die is dus niet goed. Dient dus vervangen te worden. Kunnen ze niet repareren of vervangen binnen de afgsproken periode dan heb je recht op (een gedeelte van het) geld terug.
Aha! Daar had ik nog niets over gelezen! Wel inderdaad over wasmachines met schimmels/wasluis etc er in, omdat er niet heet genoeg gewassen wordt. Maar ik had niks gevonden over nieuwe wasmachines die stinken. Ik denk alleen echt niet dat hij nieuw is. Bij ons oorspronkelijke apparaat hebben we hier in huis al het verpakkingsmateriaal er af staan slopen (vond maanden later nog piepschuimbolletjes terug ) en hier zat niets om heen. Ook de bouten in de achterkant om te trommel vast te zetten waren er al uit en de bezorgers waarschuwden om de machine de eerste paar uur niet te gebruiken ivm achtergebleven water in de machine wat bevroren zou kunnen zijn.

Verder heb ik nog niet gebeld, ik wilde eerst eens zien wat hier gezegd werd. Maar je hebt gelijk hoor, tot nu toe zijn ze welwillend geweest, dus ik zal straks zeker gaan bellen.
quote:Laelia schreef op 27 december 2010 @ 11:22:

Ha een reactie

Ja, ik heb hem inmiddels meerdere keren op 90 graden laten draaien en ook een keer met wasbol vol schoonmaakazijn. Heeft helaas niets uitgemaakt..

Niet met schoonmaakazijn laten draaien maar met soda, en dan ook op het kookwasprogramma.
Als het trouwens stank is door overgebleven water, zou dit dan niet na één of twee keer wassen weg moeten zijn?
Ah de schoonmaakazijn versus soda aanpak Daar heb ik ook op meerdere topics hier over gelezen. Ik dacht dat de eindconclusie schoonmaakazijn was, maar jij bent dus toch voor soda? Dat zou betekenen dat er dus toch iets van vuil/schimmels etc. in de machine zit, die oplossen met soda?
Ik heb weleens een schoolbeker vol schimmel gehad en ook al was de schimmel eruit, de stank rook je nog. Na een sodabehandeling was dat weg. Ik vind schoonmaakazijn trouwens ook stinken Ik doe de wasmachine regelmatig met soda/kookwas en dan istie weer reukloos en schoon.
quote:Pammie schreef op 27 december 2010 @ 12:05:

Ik vind schoonmaakazijn trouwens ook stinken

Dat doet het ook Het hielp dan ook geen zier

*Noteert: soda kopen*
Maar ja, nu is het dus mijn probleem. Terwijl ik eigenlijk denk, verdorie ik had een gloednieuwe machine! Dit zou helemaal niet míjn probleem moeten zijn, maar die van de fabrikant.
Nouja alles is hier zo'n beetje al gezegd. Wasmachines kunnen idd water hebben, als wasmachines stinken kookwas met soda gebruiken.

Het is vervelend genoeg. Maar hoe en wat de rechten zijn, zou ik ook niet weten. Misschien kun je eens kijken op consuwijzer.

Ook kun je misschien een vraag stellen op het forum van wasmachine.

Succes ermee in ieder geval.
Zo daar ben ik weer

Ik heb gebeld en het is wél een nieuwe machine! Ze hebben alleen gecontroleerd op beschadigingen (wat schijnbaar standaard is tegenwoordig) en daarom was de machine al uit de verpakking. Het water in de machine komt van het test-draaien in de fabriek.

Die nare geur hoort natuurlijk niet, dus er komt over twee weken een monteur langs. Als het in die tussentijd is opgelost, door bijv. de soda die iemand hier aanraadde, kan ik de monteur weer afbellen.

Tis dat je geen namen van bedrijven mag noemen, maar deze verdient eigenlijk wel een pluim

Bedankt voor de hulp allemaal!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven