Geld & Recht alle pijlers

Wat gebeurt er als een pedo solliciteert?

14-10-2019 16:23 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving is een man veroordeeld voor ontucht met een jong meisje in een werksetting. Hij heeft 18 maanden gezeten en is nu vrij. Ik zat net op LinkedIn en tot mijn verbazing heeft hij zijn profiel aangepast met 'op zoek naar nieuwe kansen binnen 'branche''. Ik ben best geschrokken, ook omdat hij altijd ontkend heeft schuldig te zijn ondanks bewijs. Nu weet ik dat er meestal om een vog gevraagd wordt maar niet altijd. Wat gebeurt er als hij ergens gaat werken waar jonge pubers werken, zoals de McDonalds?
Nummer*Zoveel schreef:
14-10-2019 18:41
Oa door dit soort zaken is men in de branche steeds bewuster met de VOG omgegaan. Een jaar of wat geleden was dat nog lang niet zo’n standaard gebruik als tegenwoordig.
Ik hoop het maar!
Alle reacties Link kopieren
Voor het onderwijs heb je, zelf als invaller, een VOG nodig. Als je zo'n veroordeling hebt staan krijg je die niet en kom je echt niet aan de bak.
Volgens een bevriende schooldirectrice zijn scholen daar zo strikt in dat ze liever een klas naar huis sturen dan iemand zonder VOG voor de klas te zetten. Leraren die in de invalpool willen moeten met hun aanmeldingsformulier direct een VOG van hoogstens 3 maanden oud bijsluiten.
hamerhaai schreef:
14-10-2019 16:30
...
Ik vind wel dat iedereen een nieuwe kans verdient.
Hij verdient een nieuwe kans om zich aan een leerling te vergrijpen? Ongehoord, hoe kan je dat verzinnen.

In mijn ogen zijn veel van de reacties in dit topic naïef en wereldvreemd. Blijkbaar is de man veroordeeld en nu weer actief op zoek naar een baan in dezelfde omgeving. Ik ruik gevaar.

Lethe, je hebt gelijk, als je kunt, zorg dan dat er een waarschuwing terecht komt bij de nieuwe baan als die inderdaad met jonge meiden is!
mac donalds is niet “de branche”. Die man heeft zijn straf uitgezeten en mag dus werken. Niet in de kinderopvang of in het onderwijs, maar wel bij de mac donalds.
Desalniette- schreef:
14-10-2019 18:54
Hij verdient een nieuwe kans om zich aan een leerling te vergrijpen? Ongehoord, hoe kan je dat verzinnen.

In mijn ogen zijn veel van de reacties in dit topic naïef en wereldvreemd. Blijkbaar is de man veroordeeld en nu weer actief op zoek naar een baan in dezelfde omgeving. Ik ruik gevaar.

Lethe, je hebt gelijk, als je kunt, zorg dan dat er een waarschuwing terecht komt bij de nieuwe baan als die inderdaad met jonge meiden is!
jij weet helemaal niets van het recidive gevaar van deze man. Risico’s inschatten of angstig zijn, zijn verschillende dingen
Alle reacties Link kopieren
Desalniette- schreef:
14-10-2019 18:54
Hij verdient een nieuwe kans om zich aan een leerling te vergrijpen? Ongehoord, hoe kan je dat verzinnen.

Jij bent degene die dit verzint, want niemand hier heeft het over een kans verdienen “om zich aan een leerling te vergrijpen”.

Overigens is uit onderzoek gebleken dat de kans op herhaling bij pedoseksuelen aanzienlijk lager is dan bij andersoortige delicten.
Desalniette- schreef:
14-10-2019 18:54
Hij verdient een nieuwe kans om zich aan een leerling te vergrijpen? Ongehoord, hoe kan je dat verzinnen.

In mijn ogen zijn veel van de reacties in dit topic naïef en wereldvreemd. Blijkbaar is de man veroordeeld en nu weer actief op zoek naar een baan in dezelfde omgeving. Ik ruik gevaar.

Lethe, je hebt gelijk, als je kunt, zorg dan dat er een waarschuwing terecht komt bij de nieuwe baan als die inderdaad met jonge meiden is!

Vergrepen? Waar lees jij dat?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
14-10-2019 19:05
mac donalds is niet “de branche”. Die man heeft zijn straf uitgezeten en mag dus werken. Niet in de kinderopvang of in het onderwijs, maar wel bij de mac donalds.
Hij zoekt nu in het onderwijs, maar ik ben bang dat hij het elders zoekt waar pubers zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
14-10-2019 19:09
Hij zoekt nu in het onderwijs, maar ik ben bang dat hij het elders zoekt waar pubers zijn.
Ik vind het erg kwalijk en niet oké, dat even voorop gesteld, maar zo te lezen was het niet tegen de wil van het meisje.
Stressed is just desserts spelled backwards
Lethe schreef:
14-10-2019 19:09
Hij zoekt nu in het onderwijs, maar ik ben bang dat hij het elders zoekt waar pubers zijn.
hij kan niet in het onderwijs werken want hij krijgt geen vog
hij kan wel bij de mac donalds werken, of in de efteling
Maleficent schreef:
14-10-2019 19:13
Ik vind het erg kwalijk en niet oké, dat even voorop gesteld, maar zo te lezen was het niet tegen de wil van het meisje.
oh dit verhaal hebben we toch eerder gehoord?
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
14-10-2019 19:13
Ik vind het erg kwalijk en niet oké, dat even voorop gesteld, maar zo te lezen was het niet tegen de wil van het meisje.
Ze is 14. Alsof die bewust zijn van een gezonde seksuele relatie.
Alle reacties Link kopieren
Jemig. Waarom maak jij je hier zo druk om?
Alle reacties Link kopieren
Lethe schreef:
14-10-2019 19:09
Hij zoekt nu in het onderwijs, maar ik ben bang dat hij het elders zoekt waar pubers zijn.
Hoe oud ben je eigenlijk? Je hebt tegenwoordig echt voor de lulligste baantjes, stages en zelfs sommig vrijwilligerswerk een VOG nodig. Een werkgever die verantwoordelijk is voor minderjarigen, haalt echt niet iemand met zo'n strafblad binnen. Mocht je het desondanks nog steeds niet vertrouwen (of het gewoon allemaal heel spannend vinden) dan zit er maar een ding op: stalken! Zorg dat je collega's wordt! Verlies hem geen seconde uit het oog. Succes!
S-Meds schreef:
14-10-2019 19:05
mac donalds is niet “de branche”. Die man heeft zijn straf uitgezeten en mag dus werken. Niet in de kinderopvang of in het onderwijs, maar wel bij de mac donalds.
Dat klopt, zo is de wet.
Voor dat volgende 14-jarige meisje bij zijn nieuwe baan (en haar omgeving) is het een ramp.
Star² schreef:
14-10-2019 19:09
Vergrepen? Waar lees jij dat?
Hij is veroordeeld voor ontucht met een jong meisje in een werksetting. Hij heeft 18 maanden gezeten en is nu vrij.
Dat lees ik in de OP.
18 maanden krijg je niet voor een onaardige opmerking, maar voor een echt vergrijp.
dweedledee schreef:
14-10-2019 19:20
Jemig. Waarom maak jij je hier zo druk om?
Ze maakt zich druk om jouw en mijn zusje/dochter/buurmeisje/nichtje/noemmaarop.
Gelukkig maar dat íemand zich nog druk maakt.

Ik begrijp jullie echt niet, hoe kan je hier zo luchtig over doen?
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
14-10-2019 19:13
Ik vind het erg kwalijk en niet oké, dat even voorop gesteld, maar zo te lezen was het niet tegen de wil van het meisje.
Dat doet er voor het strafrecht (gelukkig) niets toe.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud was hij zelf toen?
Ik was zelf 20 toen ik voor de klas begon maar had eerst een andere hbo-studie gedaan. Ik kon meteen tijdens mijn studie al aan het werk. Studiegenoten begonnen soms al met 18. Vind ik nogal een verschil maken.

Iemand zegt dat je voor overblijven op school van je eigen kinderen al een VOG nodig hebt. Nou, echt niet hoor... zal misschien een enkele school om vragen.

Voor de klas zal deze man niet meer mogen, net als elk ander werk waarbij hij verantwoording moet dragen voor minderjarigen. Dat is bij de Mac dus niet zo. Hij mag dan wel weer in de zorg werken bijvoorbeeld, met volwassenen.

Kan dus best zijn dat hij solliciteert voor het MBO of anderzijds volwasseneneducatie. Dat mag namelijk wel.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
14-10-2019 19:48
Dat doet er voor het strafrecht (gelukkig) niets toe.
Nee, dat snap ik. Ik praat het ook echt niet goed, want zij is minderjarig.

Gevoelsmatig is er voor mij echter wel een verschil als er dwang gebruikt wordt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Desalniette- schreef:
14-10-2019 19:42


Ik begrijp jullie echt niet, hoe kan je hier zo luchtig over doen?
Misschien omdat het stiekem toch best vaak voor komt?
Iemand in mijn directe omgeving had op haar 14e ook een korte relatie met een 10 jaar oudere man.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
14-10-2019 20:01
Misschien omdat het stiekem toch best vaak voor komt?
Iemand in mijn directe omgeving had op haar 14e ook een korte relatie met een 10 jaar oudere man.
Bij een machtsverhouding kan de dwang al vanuit de verhouding komen, zelfs zonder dat het slachtoffer dat zelf goed doorheeft.
Alle reacties Link kopieren
Desalniette- schreef:
14-10-2019 19:42
Ze maakt zich druk om jouw en mijn zusje/dochter/buurmeisje/nichtje/noemmaarop.
Gelukkig maar dat íemand zich nog druk maakt.

Ik begrijp jullie echt niet, hoe kan je hier zo luchtig over doen?
Wie doet er luchtig over?

De man is strafbaar bezig geweest, heeft zijn straf daarvoor uitgezeten en moet nu weer terug in de maatschappij, en dat betekent dus ook dat hij weet zijn eigen geld zal moeten gaan verdienen.

Een baan met VOG zal hij niet meer krijgen, maar elke kans op een andere baan kan hem toch niet ontnomen worden? Wat denk je dat er gebeurt als die man telkens ontslag krijgt omdat TO zijn nieuwe werkgevers informeert? Wist je dat een sociaal isolement juist bijdraagt aan recidive?
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
14-10-2019 19:48
Hoe oud was hij zelf toen?
Ik was zelf 20 toen ik voor de klas begon maar had eerst een andere hbo-studie gedaan. Ik kon meteen tijdens mijn studie al aan het werk. Studiegenoten begonnen soms al met 18. Vind ik nogal een verschil maken.

Iemand zegt dat je voor overblijven op school van je eigen kinderen al een VOG nodig hebt. Nou, echt niet hoor... zal misschien een enkele school om vragen.


Voor de klas zal deze man niet meer mogen, net als elk ander werk waarbij hij verantwoording moet dragen voor minderjarigen. Dat is bij de Mac dus niet zo. Hij mag dan wel weer in de zorg werken bijvoorbeeld, met volwassenen.

Kan dus best zijn dat hij solliciteert voor het MBO of anderzijds volwasseneneducatie. Dat mag namelijk wel.
Hij was toen 27
Nummer*Zoveel schreef:
14-10-2019 20:07
Wie doet er luchtig over?

De man is strafbaar bezig geweest, heeft zijn straf daarvoor uitgezeten en moet nu weer terug in de maatschappij, en dat betekent dus ook dat hij weet zijn eigen geld zal moeten gaan verdienen.
Klopt. Het feit dat hij nu zoekt in de hoek waar jonge meiden werken (maak ik op uit de reacties van Lethe) schept bij mij echter het beeld dat hij opnieuw een kans wil gaan creeeren. Heel gevaarlijk, niks onschuldig tweedekanserigs aan.

Als hij van zijn fouten geleerd had zou hij ver uit de buurt van meiden willen blijven. Er is genoeg werk als bv hovenier, procesoperator, fietsenmaker, weetikveel waar geen jonge meiden komen. Staat zo iemand nog onder toezicht van de reclassering? Ik mag hopen dat die hier ook nog een beetje op letten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven