Geld & Recht alle pijlers

Wat is DIT nu?

01-08-2012 19:09 77 berichten
Ik open zojuist mijn mail, en zie dat ik twee mailtjes heb met de volgende boodschap:

Geachte cliënt,

Hierbij bevestigen wij uw reservering van business class tickets naar Amsterdam van 05.08.2012.

Kosten reservering: 1.500,00 euro.

Het bedrag zal in de aanstaande dagen van uw bankkaart VISA/Mastercard worden afgeschreven.

De overboeking naar uw elektronische kaart.

Wij danken u voor uw reservering!

De helpdesk

De blauwe zin kan ik aanklikken (heb ik niet gedaan).

Maar ik héb helemaal geen reservering gedaan!

Iemand enig idee wat dit voor ongein is?
quote:yasmijn schreef op 01 augustus 2012 @ 19:23:

Ja Fijn, dank je
quote:Fame schreef op 01 augustus 2012 @ 19:24:

Als je de brief even door google gooit...

Daar zou ik nou nooit opgekomen zijn!

Bedankt voor de tip, weer wat geleerd.
Oh, en waar ik ook mails van krijg: van vrouwen. Die mij een lekkere vent vinden en hopen dat ik weer (??) mail. Tja, aan dat mailadres is inderdaad niet te zien dat ik zelf ook vrouw ben, haha. Dus echt, soms krijg je de meest onzinnige mails die je je maar kunt bedenken. Ik zal ze eens opsparen voor je.
quote:Lotte35 schreef op 01 augustus 2012 @ 19:25:

[...]

Daar zou ik nou nooit opgekomen zijn!

Bedankt voor de tip, weer wat geleerd.Vorig jaar ging er een mail rond, die letterlijk uit het Engels vertaald was. Weet het onderwerp niet meer, maar het was ondertekend met 'John busje der versterkte Stad'. Toen ik daar eens op ging googelen, kwam ik tegen dat meer mensen een soortgelijke mail hadden gehad. Want het zal ongetwijfeld een wel heel letterlijke vertaling zijn geweest van Jan van der Burcht, Van der Schans, of Van der Burg. Google er maar 's op.

Edit: het Engelse VAN is dus een busje.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha Molly dat is wel heel vreemd
quote:molly74 schreef op 01 augustus 2012 @ 19:26:

Dus echt, soms krijg je de meest onzinnige mails die je je maar kunt bedenken. Ik zal ze eens opsparen voor je.

Oké leuk!

Nog één vraagje hè. Stel dat ik nu wel op die link had geklikt, had ik dan in de penarie gezeten?
quote:Lotte35 schreef op 01 augustus 2012 @ 19:34:

[...]

Oké leuk!

Nog één vraagje hè. Stel dat ik nu wel op die link had geklikt, had ik dan in de penarie gezeten?Nee niet meteen, alleen als je dan je creditcardgegevens had doorgeven.
Now as we speak krijg ik deze:

Beste Winnaar,

Dit is om u te informeren dat u de som van 1.000.000 GBP gewonnen in de Britse online Sweepstake Promo gehouden op 28 juli 2012. U bent op de gebeurtenissen manager contact met Your Ticket Number 05-08-10-18-20-46 - {43}.

Om de vorderingen van uw prijs te bevorderen, kunt u Ook adviseren in te vullen en onder het formulier op de '

gebeurtenissen manager.

Volledige Namen:

adres:

geslacht:

Leeftijd:

Beroep:

Tel / Mobiel /

nationaliteit:

Land van herkomst:

E-mail: account-unit4@bnuhr.com

Nogmaals gefeliciteerd.

Met de meeste hoogachting,

Mr. Key Jefferson

Online Coordinator
Geen bijzonderheden
Heerlijk, die vertaalmachines

Hoe fout is dit.
Geen bijzonderheden
Oké borderwalk, dank je wel.

Ik ben tamelijk naïef, maar ZO naïef gelukkig nog net niet.

Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties!

Scheelt me weer een paar dagen panisch mijn rekening controleren
En ik vermoed dat Mr Key Jefferson ergens in in een internetshop in Lagos, Nigeria zit
Geen bijzonderheden
quote:yasmijn schreef op 01 augustus 2012 @ 19:42:

Heerlijk, die vertaalmachines

Hoe fout is dit.

Haha, vreselijk.

Maar in jouw geval is het natuurlijk erg jammer dat het nep is!
Altijd nep, altijd.
Geen bijzonderheden
Ik heb precies dezelfde mail gehad. Ze proberen je creditcardgegevens te achterhalen en misbruik van te maken.
Ook deze mail gehad, alleen dan met eindbestemming canada.

Op de link geklikt, ( met in gedachte, dat we toch een goede virusscanner hebben), en ja hoor, virusscanner begon gelijk te roepen dat er een aantal virussen binnen kwamen. Waaronder zo'n virus dat je gegevens/wachtwoorden enzo probeert te achterhalen.
When life knocks you down, roll over and look at the stars
quote:mieniemie schreef op 01 augustus 2012 @ 19:49:

Ik heb precies dezelfde mail gehad. Ze proberen je creditcardgegevens te achterhalen en misbruik van te maken.

Dezelfde als ik, bedoel je?

Of had je ook de enorme som geld gewonnen?
Je ziet toch dat dit phishing is, er staat geen bevestiging van luchtvaartmaatschappij, logo's, contacttelefoonnummers, vluchtnummers, vertrektijden, betaalwijze, creditcardmaatschappij (eventueel gedeeltelijk met nummers ****), etc. Etc.
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Direct deleten die hap. Echt waar.
quote:shakenandstirred schreef op 01 augustus 2012 @ 20:01:

Je ziet toch dat dit phishing is, er staat geen bevestiging van luchtvaartmaatschappij, logo's, contacttelefoonnummers, vluchtnummers, vertrektijden, betaalwijze, creditcardmaatschappij (eventueel gedeeltelijk met nummers ****), etc. Etc.

Oké, je mag me uitlachen (heel hard ook, desgewenst), maar ik wist tot een uur geleden niet eens wat phishing was.....

Gewoon nog nooit zoiets aan de hand gehad, en dat in combinatie met mijn ietwat neurotische karakter, zorgde voor een schrikeffectje
Net zoals de penis enlargement en de nigeriaanse man die je veel geld belooft natuurlijk spam. Verwijderen en klaar
quote:blinkiebill schreef op 01 augustus 2012 @ 20:08:

Net zoals de penis enlargement en de nigeriaanse man die je veel geld belooft natuurlijk spam. Verwijderen en klaar Ik krijg nooit mails van een rijke Nigeriaan... Lucky you!
Je moet wel eerst geld storten op zijn rekening, maar dan krijg je wel her dubbele terug!
Als je hier nog nooit eerder van hebt gehoord, kan ik me goed voorstellen dat je hier van schrikt. Want sjees, ze zouden echt even ¤1500 van je cc afschrijven...

Je ziet wel vaker van dit soort dingen terug. Zo had ik laatst een mail gekregen van Blizzard. Dit is de maker van het spel World of Warcraft (speelde ik vroeger. Ja ja, ik ben een nerd). De mail was afkomstig van noreply@battle.com. Terwijl de echte Blizzard altijd met noreply@battle.net mailt. Ook zie je als je met je muis over de link heen gaat (waarvan ze graag willen dat je er op klikt) dat het adres nét even anders is dan normaal. Het loont dus je afzenders goed te kennen. En bij twijfel even controleren, zoals je nu hebt gedaan.
Mijn ouders zijn laatst bestolen via hun creditcard, maar die hebben geen mail oid gehad hoor.

Pas toen de creditcardmaatschappij ze op de hoogte stelde kwamen mijn ouders erachter. Wordt vergoed gelukkig.

Dit is gewoon fishingmail. Deleten die handel.

Mijn ouders hebben hu creditcard al jaren niet gebruikt, maar die getallenreeksen schijnen rond te waren, en zo kan er worden afgeschreven. Schijnt een groot probleem te zijn op het moment.
weggooien die had ik er vandaag ook 3 bij, en regelmatig een mail dat er een groot geldbedrag van mijn rekening is gehaald hahaha zal moeilijk gaan;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven