Wat is normaal?
dinsdag 11 september 2012 om 14:29
Ik heb net een huis gekocht wel samen.
Ik maak me wat zorgen over wat ik per maand over hou.
Als alle vaste lasten zijn betaald, hypotheek, gas, water en licht, telefoon, internet en schuld (van vorig huis vriend, met verlies verkocht), boodschappen, benzine en onderhoud dieren zit er ook bij in, houden we een kleine 900 euro over, waarvan we dan 500 sparen. Wel ieder op een eigen rekening.
Ik houd dan ongeveer 230 euro over en mijn vriend 130 euro. Dit is voor leuke dingen en kleding en sport o.i.d.
Is dit redelijk normaal of onder de grens?
Ik maak me wat zorgen over wat ik per maand over hou.
Als alle vaste lasten zijn betaald, hypotheek, gas, water en licht, telefoon, internet en schuld (van vorig huis vriend, met verlies verkocht), boodschappen, benzine en onderhoud dieren zit er ook bij in, houden we een kleine 900 euro over, waarvan we dan 500 sparen. Wel ieder op een eigen rekening.
Ik houd dan ongeveer 230 euro over en mijn vriend 130 euro. Dit is voor leuke dingen en kleding en sport o.i.d.
Is dit redelijk normaal of onder de grens?
dinsdag 11 september 2012 om 15:17
Dat is er allemaal bij in berekend. Hondenbelasting hebben we hier niet.
Mijn huur nu is 690 euro. Hypotheek straks 596 euro. Als we weer zouden huren, komen we niet in aanmerking voor een goedkopere woning. dan zou de huur ook ongeveer 700 euro zijn. En dan woon ik in de woonwijk/stad. Nu landelijk en in de ruimte..
Mijn huur nu is 690 euro. Hypotheek straks 596 euro. Als we weer zouden huren, komen we niet in aanmerking voor een goedkopere woning. dan zou de huur ook ongeveer 700 euro zijn. En dan woon ik in de woonwijk/stad. Nu landelijk en in de ruimte..
dinsdag 11 september 2012 om 16:06
dinsdag 11 september 2012 om 16:07
Dat wordt mensen aangepraat.
O het gaat zo slecht en o er is zo'n crisis.
Allemaal oppotten en denken dat we het slecht hebben / beter zouden hebben als er geen crisis was.
500 euro in de maand is veel te veel om te sparen. HUP! uitgeven die handel Da's goed voor de economie.
O het gaat zo slecht en o er is zo'n crisis.
Allemaal oppotten en denken dat we het slecht hebben / beter zouden hebben als er geen crisis was.
500 euro in de maand is veel te veel om te sparen. HUP! uitgeven die handel Da's goed voor de economie.
Been there, done that, got the T-shirt.
dinsdag 11 september 2012 om 16:10
dinsdag 11 september 2012 om 18:43
Sja.. ik ben toch ook een beetje jaloers... eerlijk gezegd...
Vraag me echter nog steeds af waarom TO 100 euries meer krijgt? Verdien je meer dan jouw vriend? Hebben jullie de financiën naar rato verdeeld?
300 euro per maand voor boodschappen (incl voer voor dieren) vind ik niet heel erg veel. Wou dat mij dat zou lukken
Vraag me echter nog steeds af waarom TO 100 euries meer krijgt? Verdien je meer dan jouw vriend? Hebben jullie de financiën naar rato verdeeld?
300 euro per maand voor boodschappen (incl voer voor dieren) vind ik niet heel erg veel. Wou dat mij dat zou lukken
dinsdag 11 september 2012 om 18:46
Jullie zijn jong, hebben een huis, genoeg geld en dat wordt alleen nog maar meer als de schuld afgelost is en als jullie meer gaan werken/verdienen.
Vanwaar die angst om arm te zijn?
Of is je beeld zo vertekend dat je denkt dat andere mensen veel meer te besteden hebben?
Google eens naar salarissen en uitkeringen en armoedegrens.
En prijs je daarna gelukkig met wat je hebt.
Vanwaar die angst om arm te zijn?
Of is je beeld zo vertekend dat je denkt dat andere mensen veel meer te besteden hebben?
Google eens naar salarissen en uitkeringen en armoedegrens.
En prijs je daarna gelukkig met wat je hebt.
dinsdag 11 september 2012 om 18:48
dinsdag 11 september 2012 om 18:53
quote:bammetjebamie schreef op 11 september 2012 @ 18:48:
[...]
Ik merk het in mijn omgeving ook.
Hoor nooit mensen klagen die echt weinig hebben, altijd mensen die het heel ruim hebben.
Raar vind ik dat toch.
Hier ook. En dan ook bij echt HOGE inkomens. Het is de financiele variant op 'lijkt mijn kont dik in deze broek?
On topic: je hebt genoeg geld. En als je meer nodig hebt kun je samen nog ongeveer drie dagen per week extra gaan werken.
[...]
Ik merk het in mijn omgeving ook.
Hoor nooit mensen klagen die echt weinig hebben, altijd mensen die het heel ruim hebben.
Raar vind ik dat toch.
Hier ook. En dan ook bij echt HOGE inkomens. Het is de financiele variant op 'lijkt mijn kont dik in deze broek?
On topic: je hebt genoeg geld. En als je meer nodig hebt kun je samen nog ongeveer drie dagen per week extra gaan werken.
dinsdag 11 september 2012 om 19:17
dinsdag 11 september 2012 om 20:32
Wees blij dat ze van plan zijn zoveel te gaan sparen. Dan kunnen ze financiele tegenvallers (kapotte apparatuur, belaste reiskostenvergoeding, baanverlies) goed opvangen zonder meteen de voorraadkast leeg te moeten gaan eten, zoals je hier ook wel ziet. En waarom zou je je moeten schamen als je nadenkt en advies vraag over je (nieuwe) financiele situatie?
Ik vind het alleen maar verstandig.
Ik vind het alleen maar verstandig.
dinsdag 11 september 2012 om 20:42
En 130 per maand lijkt me erg weinig. Als je een keer op vakantie wil is meteen je budget voor 6 maanden op. En ja, ik weet dat er heel veel mensen zijn die nooit op vakantie gaan en dat je al blij mag zijn als je 1x per jaar naar de dierentuin kunt maar er zijn ook heel veel mensen die wel gewend zijn op vakantie te gaan en dat ook willen blijven doen.
dinsdag 11 september 2012 om 20:58
Dus je gaat aan hypotheek minder betalen dan wat je nu aan huur doet en nu ga je
je zorgen maken? Snap ik niet. Daarnaast: wouw ik wou dat wij zoveel konden sparen en per persoon dan nog overhouden, jullie hebben het hartstikke goed! En als het eens wat minder gaat is 200 euro per maand sparen toch ook goed?
je zorgen maken? Snap ik niet. Daarnaast: wouw ik wou dat wij zoveel konden sparen en per persoon dan nog overhouden, jullie hebben het hartstikke goed! En als het eens wat minder gaat is 200 euro per maand sparen toch ook goed?