Geld & Recht alle pijlers

wat voor contract

26-03-2012 15:26 2 berichten
Voor iemand anders stel ik deze vraag, ik weet er geen antwoord op namelijk en ben nu wel benieuwd hoe of wat.

Situatie, samenwonend zonder samenlevingscontract en de man heeft eenmanszaak. Nu wilt de vriendin een contract en alles laten vastleggen. Ze zijn intussen 20 jaar samen. Hebben een koopwoning die op beide naam staat.

Zij wilt dat inboedel, spaargeld en bezittingen volledig op haar naam komt te staan, dit omdat hij aansprakelijk is voor zijn bedrijf en ook prive.

Want stel hij komt te overlijden, of gaat failliet is zij ook alles kwijt mocht er een schuld zijn. En als je trouwd kan je dit onder huwelijkse voorwaarden laten vastleggen. Maar hoe zit dat als je samenwoont? Uiteraard wilt zij niet met zijn schulden komen te zitten en haar eigendommen veilig stellen.

Ikzelf dacht dat je een testament kon laten opmaken dat ze niet aansprakelijk is voor zijn schulden? Maar ik kan er op het net niks over terug vinden. Wie weet hoe het nu precies zit?
Alle reacties Link kopieren
Dat kan de notaris jou(w vriendin) het beste vertellen.

In ieder geval is bij een samenlevingscontract het ook mogelijk om een staat van bezittingen op te stellen (dus een soort 'huwelijkse voorwaarden')

Echter, in de situatie die je schetst, waarbij er al 20 jaar sprake is van een duurzaam gezamenlijk gevoerde huishouding en een koophuis op beider naam, vraag ik me af of dit nog juridisch te realiseren is danwel standhoudt. Helaas ben ik geen jurist met erfrechtkennis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven