Geld & Recht alle pijlers

We vrekken hier verder ! :-)

06-10-2010 14:31 3013 berichten
Gratis tips, advies en goede raad.

Vrekkendames, en een enkele vrekkenheer ( ? ) stellen hun diensten gratis beschikbaar.

Iedereen is welkom !!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je gemaild Watervrouw, dankjewel!

En Extrahalo, dat van boterhammen invriezen vind ik wel een slim plan, maar ik heb helaas geen grote vriezer dus ik denk niet dat dat gaat passen. Ik denk dat ik misschien moet investeren in een betere wekker of een sterkere discipline 's ochtends vroeg ;)
De cruise van afgelopen december is achter de rug, dus is het weer tijd om zuinig te zijn. Ik keek naar het totale saldo van alle rekeningen voordat ik de reissom van 4500 euro (vooraf) en 600 dollar (achteraf) betaalde, en van de week heb ik weer naar het saldo gekeken... Ik blijk ongeveer de helft van de cruisekosten te hebben teruggespaard. De cruise was een enorme smak geld - geef ik toe - maar... zuinigheid met vlijt...
World of Warcraft: Legion
Maar de belangrijkste vraag Hans, was het het waard?

@YourStar, ik ben ook student en het is inderdaad lastig om je uitgaven dan goed te beheersen. Eventjes een avondje de stad in, eventjes een drankje doen, etc.. je leeft gewoon een stuk meer buiten de deur dan mensen die werken. Ik heb een half jaar tussen bachelor en master gewerkt, en merkte dat ik toen echt stukken minder uitgaf.

Ik heb wel als goed voornemen vanaf 3 januari de broekriem aangetrokken op het gebied van eten.. en ik merk dat dat ook uitstraalt naar mijn portemonee, ik heb echt veel geld over!

Enige is dat ik een eigen huisje heb gevonden en ik daar de komende periode dus veel geld aan kwijt ben..
Ik zit in een lastig pakket, woon alleen, huur duur, mijn vriend woont aan de andere kant van de wereld, heb 2 jaar belastingtegenvallers gehad, en er staat mij dit jaar een schuld te wachten van ong 12000 euro ivm verkoop van huis met onderwaarde.

Door het 2 jaar lang vrekken heb ik het toch wel mooi voor elkaar gekregen om naar schatting in mei/juni al mijn schuld al bij elkaar gespaard te hebben (dat is waarschijnlijk voordat ik de schuld moet betalen), en 2 keer per jaar mijn vriend hebben kunnen bezoeken.

Daar ben ik best wel trots op
2 keer >.>
quote:Punica schreef op 14 januari 2011 @ 11:35:

Door het 2 jaar lang vrekken heb ik het toch wel mooi voor elkaar gekregen om naar schatting in mei/juni al mijn schuld al bij elkaar gespaard te hebben (dat is waarschijnlijk voordat ik de schuld moet betalen), en 2 keer per jaar mijn vriend hebben kunnen bezoeken.

Daar ben ik best wel trots op

Wat goed van je Punica!!!! Daar mag je terecht trots op zijn!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:YourStar schreef op 13 januari 2011 @ 18:57:

Ik merk dat ik ongemerkt toch een hoop geld uitgeef aan eten onderweg. Ik studeer in 2 verschillende steden en ben daardoor veel onderweg. Als ik dan honger heb en geen tijd heb gehad om m'n brood te smeren/brood is al opgegeten dan grijp ik toch gauw naar iets snels van de AH to go en dat is niet goed voor de portemonnee én niet voor de lijn! Dus ik wil proberen dat toch wel echt te minderen, voornamelijk door me er bewuster van te zijn. Onbewust vlogen er in bepaalde weken toch flink wat euro's doorheen en dat is natuurlijk zonde.

Koop een pak mueslirepen/ontbijtkoek of andere verpakte koek en stop in al je tassen wat. Zo ook met een flesje water oid wat je gewoon vult bij de kraan. Dan heb je altijd wat bij de hand en kom je niet in de verleiding om wat onderweg te kopen.
Wauw, superknap Punica! Is het niet heel moeilijk dat je vriend zover weg woont? Is het permanent of woont hij daar vanwege werk oid?

Himalaya, dat flesje water gaat wel prima, dat heb ik eigenlijk altijd wel in m'n tas zitten. Misschien is het inderdaad een goed idee om van die koekjes te kopen. Ik eet eigenlijk liever gewoon belegde boterhammen dan koeken met allemaal toegevoegde rommel, maar als ik die niet mee heb is zo'n koekje goedkoper en sneller dan (ook niet al te gezonde) rommel van het station.
quote:YourStar schreef op 14 januari 2011 @ 12:25:

Wauw, superknap Punica! Is het niet heel moeilijk dat je vriend zover weg woont? Is het permanent of woont hij daar vanwege werk oid?

Hij woont daar, hij is daar geboren. Als ik van mijn oude huis + bijbehorende schuld af ben wil ik gaan emigreren en daar samen gaan wonen Het is nl erg moeilijk, zo ver van elkaar weg te zijn

Maar ik vind het voor nu vooral belangrijk dat hem niet met de schuld van mijn oude huis opzadel
Punica, wat goed! Fijn om te lezen dat je door het stellen van de juiste prioriteiten je schuld kunt aflossen en twee keer bij bij je vriend bent geweest. Echt knap geregeld. Petje af. Succes met het hele gebeuren rondom je emigratie.
Ligt het aan mij of..........? Zoontjes komen net thuis en zijn beiden door een klasgenootje/vriendje van een van hen uitgenodigd voor zijn verjaardagsfeest. Hardstikke leuk natuurlijk maar wat gaan ze doen: eerst 4 uur indoor skieen en daarna met z'n allen steengrillen. Er is een bus (!) gehuurd om het hele spul naar de skibaan te brengen en ook de eventuele ski en schoenhuur zit erbij. Let wel: de jarige wordt 11 jaar, dus het is een "kinderfeestje". Mijn mond viel open, het lijkt wel of het steeds gekker wordt met kinderfeestjes.....
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
jeetje...ik heb net voor mijn zoon een feestje geboekt en 1 uur bowlen vond ik al een rib uit mijn lijf. Laat staan 4 uur skiën, plus steengrillen plus vervoer.
Ouders van klasgenoot pakken inderdaad behoorlijk uit. Zo extreem heb ik het met vrienden en vriendinnen van dochter (10) nog niet meegemaakt. Hier vooral bowlen, schaatsen, outdooractiviteiten, lasergamen, film en zulks. Kan ook redelijk in de papieren lopen, maar het prijskaartje is in elk geval een stuk kleiner dan dat van het feest dat jij beschrijft.

Heb je de indruk dat er in jouw omgeving tegen elkaar wordt opgebokst qua kinderfeestjes? Heb dat zelf niet echt, maar merk wel dat er (nu dochter wat ouder wordt) steeds meer moet gebeuren om kinderen tevreden te stellen.
Gelukkig speelt dat bij ons helemaal niet (nog niet!). De meesten gaan lekker naar een indoorspeeltuin (of outdoor als het weer het toestaat) en daar zijn ze dik tevreden mee.

Vorig jaar had ik gewoon een feestje thuis met spelletjes, een speurtocht buiten, patat eten en film kijken. Was een succes hoor.

Dit jaar had ik niet zo'n zin in gedoe dus voor bowlen gekozen.
Hoe oud is jouw zoon, Starshine?

Hier hoeft het ook (nog) niet zo extreem, maar thuis spelletjes of een speurtocht doen, dat zit er niet meer in. We wonen ook vrij klein (schipperswoning), dus met een setje enthousiaste kinders is de tent hier al snel te vol, waardoor ik liever iets buiten de deur ga doen.
@Elynn, ja die indruk heb ik soms wel. Het lijkt wel of sommige ouders populariteit voor hun kind willen "kopen".

Er zijn in hun klassen ook kindjes die geen feestje kunnen geven en van wie de ouders de eindjes aan elkaar moeten knopen en van wie je weet dat ze al moeite hebben om mee te betalen aan het jaarlijkse schooluitje en zelfs trakteren een grote uitgave is. De verschillen worden, nu al, zo groot. Dat vind ik zorgelijk.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
elynn, hij wordt 7. Ik besef ook wel dat de wensen steeds groter gaan worden en dat als hij 10 is ik hem niet meer af kan schepen met een speurtocht door de wijk.

Maar toch, als ik het vergelijk met partijtjes toen ik op de basisschool zat...Dan ging je in groep 8 ook gewoon een uurtje bowlen en dat was toen ook leuk.

Nou ja, we zien wel wat de tijd brengt. Vier uur skiën zit gewoon niet in mijn budget, helaas pindakaas.
watervrouw! Gaat het goed met je?

Punica, knap hoor, dat je dat zo doet!!
Jeetje, dat vind ik ook wel een beetje over de top hoor, dat skiën.

Enerzijds leuk voor de kinderen, anderzijds kun je anderen met zo'n actie ook wel in verlegenheid brengen. Komt inderdaad wel over als bevestiging zoeken en populariteit kopen.

Wordt dan nog leuk om een cadeau uit te zoeken voor die klasgenoot (ik vraag me dan al snel af of die nog tevreden is met een kleinigheidje)?

Punica: top gedaan hoor! Je hebt wel heel duidelijk een heel mooi doel voor ogen!

Ik wil trouwens dit voorjaar starten met een minimoestuintje. (jaja, ik weet het, de sneeuw is nog maar net weg. ) Iemand enig idee of er ergens online een makkelijk overzicht staan wanneer je wat kunt zaaien?
@ Supercow: op google ' wanneer zaaien' ingetikt en voila.... het feest kan beginnen. Ik heb de tuinkers ook al in de watten gelegd!! Lekker op de kaas! daarbij vindt mijn dohcter van 4 het leuk om het proces te volgen en kun je dat goed zien op de watten.

@ Punica: wat knap zeg, zoveel gespaard!! Waar woont je vriend??

Ik heb mijn afgedankte mobiele telefoons bij elkaar gesprokkeld (3 stuks) en krijg er via cash voor mobiel (maar dan in t Engels) toch 22,50 voor terug.

Even de voorwaarden lezen wanneer ze er wat voor terug geven, anders betalen ze niet uit. Overigens streven ze naar binnen 5 werkdagen betalen.

Je hebt het of je hebt het niet....

Ook een black baantje erbij: strijken. Voor 15 euro per uur. Mijn studie kan ik dan mooi op de IPod luisteren onder het strijken....
quote:sweetfirefly schreef op 14 januari 2011 @ 13:20:

Ligt het aan mij of..........? Zoontjes komen net thuis en zijn beiden door een klasgenootje/vriendje van een van hen uitgenodigd voor zijn verjaardagsfeest. Hardstikke leuk natuurlijk maar wat gaan ze doen: eerst 4 uur indoor skieen en daarna met z'n allen steengrillen. Er is een bus (!) gehuurd om het hele spul naar de skibaan te brengen en ook de eventuele ski en schoenhuur zit erbij. Let wel: de jarige wordt 11 jaar, dus het is een "kinderfeestje". Mijn mond viel open, het lijkt wel of het steeds gekker wordt met kinderfeestjes.....

Zit les niet inbegrepen?

Nee, zonder gekheid: beetje belachelijk voor een kind van 11.
Dag dames (en heren?)

Ik lees hier zo nu en dan wat mee... Zo ben ik bijvoorbeeld ook bij Groupon uitgekomen en laatst voor het eerst iets gekocht (fotoshoot voor max 8 personen) en toevallig deze week weer (foto op canvas als cadeau voor een vriendin).

Ik let zelf wel op de aanbiedingen in de winkel maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo prijs bewust ben... maarja, daar moet je ook in groeien denk ik (woon pas net op mezelf).

Dat ski kinderfeestje vind ik trouwens wel belachelijk! Ik ben toch blij dat mijn nieuwe ''nichtje'' (stiefdochter van broer van vriend, ja, ingewikkeld ) nog blij is met een speurtocht en een berg mooi geschminkte prinsessen vriendinnetjes...

Oh trouwens, over schminken: Ik help andere wel eens met vrekken... tenminste, heb al een aantal keer aangeboden om (gratis) te komen schminken op een kinderfeestje... super leuk vind ik dat (en de kinderen trouwens ook ).

Kindjes helemaal blij en dat is me toch ook wat waard moet ik zeggen... zit er nu wel aan te denken om volgende keer wel een vergoeding te gaan vragen voor de schmink (oei, goede schmink is duur!).

Doen jullie ook dingen gratis/goedkoop voor andere of wil je er toch wel graag iets voor terug?

En weten jullie wanneer de uitverkoop hier afgelopen is?
Punica, je bent een TOPPER !!!!

Kinderfeestjes (Moppekind is acht) heb ik nu vier keer gedaan, en nog steeds elke keer thuis. Gelukkig heb ik een groot huis én een grote tuin, alleen wil het weer niet altijd meewerken.

De laatste keer was Moppeman ervoor het eerst bij, en dat vond ik wel prettig. 10 mormels bezighouden..............

Eerst griezeldingetjes gedaan, en ze vervolgens voor een Disney-filmpje geplakt, met Mickey, Donald en Goofy als spokenjagers.

Omdat Moppekind nieuw is ingestroomd in deze klas wilden we het eerste feestje met deze kinderen toch nog thuishouden, zodat hij zijn kamer kon laten zien etc.

Omdat Moppekind redelijk vroeg in het schooljaar jarig is, als één van de eersten kan ik op deze manier hopelijk de trend van "gekker en duurder" wat tegengaan.

Toch denk ik dat ik ze de volgende keer bij het zwembad laat brengen en ophalen. Moppekind is waarschijnlijk toch de laatste die zijn diploma's haalt, dan hoef ik voor verzuipen niet meer bang te zijn.

Zwembad is EUR 3,50, Patatje met ijsje erbij, klaar.

Feestje thuis kost tenslotte ook tijd, geld en troep.

Ik vind het pas sneu worden als kinderen die twee weken na elkaar jarig zijn SAMEN hun feestje moeten vieren, omdat de moeders dat zo praktisch vinden.

Dat doe je toch niet......
hihi ik zit hier een beetje te blozen van jullie complimenten het vrekken is inmiddels normaal geworden, al zou ik het best iets ruimer willen hebben. Maar als het goed is komt dat later wel, ik hou nu gewoon even vol. (mijn vriend is trouwens canadees)

Ik vind dat feestje ook van de zotte trouwens. Ik kan me niet meer herinneren wat ik deed op een feestje toen ik die leeftijd had, ezeltje prik of zo, als is dat wellicht niet meer van deze tijd. Maar ik denk dat pyamafeestjes en zo of filmavonden ook prima zijn, om knutselen of zo...

Gaan jullie wel eens uit eten? Ik ga in NL nooit uit eten, behalve als mijn ouders me uitnodigen bijvoorbeeld (maar dat is op hun kosten). Ik was dus laatst bij mijn vriend in Canada, en het scheelt daar gewoon de HELFT met uit eten gaan hier! En dan heb je nog gratis refills op je drinken ook.... Dan kun je dat tenminste ook een keer doen...

Geen wonder dat het slecht gaat met de restaurants in NL (dat stond van de week ook op nu.nl), het verschil in geld tussen zelf koken en uit eten gaan is gewoon te groot.
@Punica, ik ga hier in NL wel uit eten, gewoon omdat ik het af en toe gezellig vind. Maar dan niet naar een sterrenrestaurant, maar ergens waar je waar voor je geld krijgt. Van de week overheerlijke tapas gegeten, 5 uur gezeten, iedere keer kwam er weer wat en we waren 42 euro pp kwijt. Ja, dat is veel geld, maar het was beregezellig en ontzettend lekker eten. En ik ga nooit naar de kroeg o.i.d., dus vind ik het ook geen probleem om dat dan voor eten uit te geven.

Maar een lekkere maaltijdsalade in een eetcafé is ook lekker en het gaat toch ook voor een groot deel om de gezelligheid.

Van de week wezen lunchen met een collega, maar dan bij LaPlace en met behulp van de kortingsbonnen. Dan is dat prima te doen én ze hebben er lekker broodjes en smoothies.

Maar eten bij vrienden/vriendinnen vind ik ook leuk, samen een beetje rommelkonten in de keuken en dan opeten. Niks mis mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven