Geld & Recht alle pijlers

Werkgever accepteert ziekmelding niet

11-01-2010 09:18 465 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb me vanmorgen ziekgemeld met als reden, ik ben op. Heb de laatste maanden beetje teveel (lopende scheiding en ex laat mij niet met rust, 4 kids waar ik alleen voor zorg, financieel aan de grond, vader ernstig ziek) op mijn bordje gekregen.

Ik ben bij de huisarts geweest vorige week, heb slaaptabletten gekregen en moet morgen weer terugkomen. Ook moet ik naar maatschappelijk werk.

Ik voel me zwaar ellendig, huil veel, slaap niet, nergens zin in en bek de kinderen af. Ik werk 32 uur per week, had in december al aangegeven dat ik graag iets minder zou willen werken, was goed, maar dan in januari, helaas heeft mijn werkgever geen boodschap aan wat er allemaal gebeurd. Snap ik volkomen maar ik kan niet doorgaan tot ik letterlijk knap, heb de kids en die hebben ook al genoeg meegemaakt in korte tijd.

Ik kan een hoop hebben maar nu is het op.

Wat moet ik en wat kan ik doen, wat ben ik verplicht en hoe kan ik een beetje meer rust krijgen?
quote:Brown_Eyes schreef op 11 januari 2010 @ 12:47:

Burn-out, oververmoeid is ook ziek zijn...en zal door de arbo-arts vastgesteld moeten worden (die natuurlijk info kan inwinnen bij huisarts of psycholoog).
Wacht, jouw filiaal heeft geen email? Dat is uniek! Hoe worden dan berichten doorgegeven aan jouw leidinggevende?

Niet dat ik je niet geloof, maar ik probeer even te bedenken hoe je een schriftelijk bericht naar je leidinggevende kan krijgen.
quote:Muis66 schreef op 11 januari 2010 @ 12:42:

Bedenk me nu, is het iets om even bij je HA na te vragen of je een gesprek kan met een crisisdienst of iets dergelijks? Dat je gewoon even iemand hebt tegen wie je kan 'aanzwammen' en die even wat rust in je hoofd kan geven? Vandaag nog, welteverstaan?Hoe enorm rot de problemen van TO ook zijn, crisisdienst is er voor heel andere koek. Daar kom je (terecht) echt niet zomaar terecht.
quote:elninjoo schreef op 11 januari 2010 @ 09:35:

Als je privé er zo onderdoor gaat, parkeer je kids dan bij je ex en laat hem het er 'n tijd mee uitzoeken. Huurt ie maar oppas in als ie zelf ook fulltime werkt. Dat neemt jou in elk geval een hoop stress uit handen terwijl je je om je ernstig zieke vader kunt bekommeren.En ergens vermoed ik dat jij geen kids hebt.................
quote:lalautje schreef op 11 januari 2010 @ 12:51:

Mailen naar werkgever kan ik niet, tis een mega concern. Alles is afgeschermd en krijg niet te spreken op eigen leidinggevende na in filiaal zelf.

Maar je moest toch e.e.a. regelen met VerzuimTeam, dan mail je deze toch? Anders mail of schrijf je de afdeling P&O. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen dat je niet kan mailen of schrijven. Dat is echt grote onzin! Je kan fijntjes laten weten dat je nu het juiste (email) adres nodig hebt. En als ze het jou niet willen geven dat je advocaat dan zelf contact opneemt.

Ik wacht op tel. spreekuur van huisarts, Een vriend van mij belde net, kan sindsdien alleen maar huilen.

Maatschappelijk werkster die op de hoogte is van alles belt ook nog vandaag en ook zij staat mij met van alles bij. Even afwachten, na gesprek met huisarts ga ik warme douche nemen en even op de bank.

Wat klote allemaal zeg. Maar blijf zorgen dat je zelf de juiste acties neemt, hoe moeilijk nu ook. uiteindelijk werkt dat in je eigen voordeel! Sterkte!

De kinderen worden ook opgevangen door vriendinnen. Ze hebben vandaag niks aan mij. Wil ook niet dat ze zien hoe ik er nu bijzit...

Dank jullie wel voor alle adviezen en steun. Ik houd jullie op de hoogte.

Dat is fijn, enne..kop op!
quote:Muis66 schreef op 11 januari 2010 @ 12:57:

Wacht, jouw filiaal heeft geen email? Dat is uniek! Hoe worden dan berichten doorgegeven aan jouw leidinggevende?

Niet dat ik je niet geloof, maar ik probeer even te bedenken hoe je een schriftelijk bericht naar je leidinggevende kan krijgen.Dat gaat via een intern netwerk programma. Ik weet niet hoe ik iets schriftelijk kan doorgegeven, alleen hoofdkantoor heeft faxnummer.
Zoek contact met het juristenloket o.i.d. en ga na wat je rechten (en plichten) zijn in dit geval.

Succes! Wat een ellende...................
Dan bel je met het hoofdkantoor en vraag je naar P&O. Bel nogmaals naar het verzuimteam (die heb je tenslotte al gesproken) en meld dat je het e.e.a. schriftelijk wil bevestigen.

Laat je niet afschepen met ***smoezen.
quote:lalautje schreef op 11 januari 2010 @ 13:01:

[...]

Dat gaat via een intern netwerk programma. Ik weet niet hoe ik iets schriftelijk kan doorgegeven, alleen hoofdkantoor heeft faxnummer.Bel het hoofdkantoor en vraag naar een secretaresse, managementassistente oid. Die zullen wel eens berichten aan filialen moeten sturen. En zij kunnen je zeker uitleggen hoe je schriftelijk kan communiceren met jouw leidinggevende.
Wat een vervelende situatie. Ik heb niks meer toe te voegen aan de tips die al gegeven zijn.

Ook op mij komt het over dat je contract niet zal worden verlengd. Maar dat is natuurlijk gissen.

Ik wil je wel een compliment geven voor de hoe jij het doet, ben het helemaal eens met iemand die zei dat je het heel goed doet. 4 kinderen en dan 4 dagen werken, petje af hoor. Ook al lijk het dan 'normaal'.

Ik ben wel benieuwd hoe lang je bij dit bedrijf werkt.
quote:mips schreef op 11 januari 2010 @ 12:38:

[...]

Wat is nu je punt? Want het draait om (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid ongeacht of de oorzaak lichamelijk of psychisch is.

Ziek is ziek is dus geen "regel" of "recht" dat je als werknemer hebt.

bijvoorbeeld: je kan als magazijnmedewerker je been gebroken hebben maar dat maakt je niet arbeidsongeschikt. Je kan bijvoorbeeld zittend (telefoonwerk) verrichten.

Nog een voorbeeld: je kan door psychische problemen je sales werkzaamheden niet goed uitvoeren. De werkgever kan besluiten je voorlopig enkel administratieve werkzaamheden te laten uitvoeren waarbij je geen contact hebt met klanten.

In beide gevallen is de werknemer ziek maar niet arbeidsongeschikt.

Nou, wat je nu benoemt is dus precies mijn punt!

Ik bedoelde dus inderdaad dat het niet zoveel uitmaakt of je ziekte lichamelijk of psychisch is, althans in die zin dat je soms nog wel kunt werken of ander werk kunt doen. Wat jij dus ook al zegt.

Maar op het moment dat jij je niet in staat voelt om te werken, lichamelijk of psychisch dan meld je je ziek, dat recht heb je uiteraard wel. Maar daarna (of misschien wel meteen) ga je met je werkgever overleggen wat er mogelijk is of zoiets.

Ik kreeg de indruk (van jou) dat lichamelijk ziek als geldiger werd beschouwd, maar dat is dus niet zo. Dat was dus mijn punt
Ziekmelden kan bij veel werkgevers tegenwoordig niet meer, je moet ziekteverlof aanvragen.
quote:Gemini6 schreef op 11 januari 2010 @ 13:22:

Ziekmelden kan bij veel werkgevers tegenwoordig niet meer, je moet ziekteverlof aanvragen.

Dat heeft niets met de werkgever te maken, dat is de wet.

Het is juist andersom: veel werkgevers accepteren nog steeds zonder meer een ziekmelding zonder deze kritisch te beoordelen en/of andere mogelijkheden te onderzoeken, zoals een paracetamolletje voorstellen, ander passend werk aanbieden, gedeeltelijk ziekmelden of denken aan andere wettelijke oplossingen zoals calamiteitenverlof.
quote:Gemini6 schreef op 11 januari 2010 @ 13:22:

Ziekmelden kan bij veel werkgevers tegenwoordig niet meer, je moet ziekteverlof aanvragen.Als ik ziek ben, meld ik me gewoon ziek hoor. Wat is het verschil dan?
quote:nostradame schreef op 11 januari 2010 @ 13:24:

[...]

Dat heeft niets met de werkgever te maken, dat is de wet.

Het is juist andersom: veel werkgevers accepteren nog steeds zonder meer een ziekmelding zonder deze kritisch te beoordelen en/of andere mogelijkheden te onderzoeken, zoals een paracetamolletje voorstellen, ander passend werk aanbieden, gedeeltelijk ziekmelden of denken aan andere wettelijke oplossingen zoals calamiteitenverlof.Dat klopt inderdaad. Althans, dat is mijn ervaring ook met mijn werkgever. (alhoewel: een paracetamolletje voorstellen heeft mijn werkgever nog nooit gedaan, dat zou ik ook niet echt serieus kunnen nemen eerlijk gezegd....)
quote:lalautje schreef op 11 januari 2010 @ 12:35:

[...]

Mijn werkgever zei dat ze geen boodschap heeft aan mijn psychische toestand. Op het werk moet ik vrolijk en gezellig zijn, ze willen niks zien dat ik in de ellende zit of geen zin heb om gezellig te doen.

Lekker invoelende werkgever heb je dan.

Dus VR ligt niet dwars, het is je werkgever.

Je had het over een enorm concern. Een winkelketen ofzo? Dus constant contact met klanten? Dan snap ik dat ze van je verwachten dat je vrolijk en gezellig bent, maar dat is natuurlijk nou net waar je niet toe in staat bent op het moment.
quote:Liv schreef op 11 januari 2010 @ 13:25:

[...]

Als ik ziek ben, meld ik me gewoon ziek hoor. Wat is het verschil dan?

Ziekmelding impliceert een eenzijdige melding waar door de werkgever niets tegenin te brengen valt. maar hij heeft er dus wel degelijk wat tegenin te brengen. In de praktijk wordt het woord ziekmelding nog steds gewoon gebruikt.

En dat paracetamolletje, bij wijze van spreken: hoeveel mensen melden zich ziek met een onschuldig hoofdpijntje of een beetje vermoeidheid? Zo lang we het niet over migraine of oververmoeidheid hebben is dat geen reden om je arbeidscontract niet na te komen.
quote:nostradame schreef op 11 januari 2010 @ 13:36:

[...]

Ziekmelding impliceert een eenzijdige melding waar door de werkgever niets tegenin te brengen valt. maar hij heeft er dus wel degelijk wat tegenin te brengen. In de praktijk wordt het woord ziekmelding nog steds gewoon gebruikt.

Okee, dan snap ik het.

En dat paracetamolletje, bij wijze van spreken: hoeveel mensen melden zich ziek met een onschuldig hoofdpijntje of een beetje vermoeidheid? Zo lang we het niet over migraine of oververmoeidheid hebben is dat geen reden om je arbeidscontract niet na te komen.

Ja, maar ik moest er een beetje om lachen, om dat paracetamolletje. Er zijn nl vást wel werkgevers die dat dus wel tegen hun werknemers zeggen. En dat zie ik de mijne (werk in de gezondheidszorg) écht niet zeggen

Ik heb geen idee hoeveel mensen zich ziek melden voor "niks". Ik ben zelf bijna nooit ziek, meld me ook bijna nooit ziek dus. Maar zeggen die mensen dan daadwerkelijk dat ze een beetje moe zijn? En dat ze daarom thuis willen blijven? Ik zou het niet in mijn hoofd halen, eerlijk gezegd....
quote:Liv schreef op 11 januari 2010 @ 13:18:

[...]

Nou, wat je nu benoemt is dus precies mijn punt!

Ik bedoelde dus inderdaad dat het niet zoveel uitmaakt of je ziekte lichamelijk of psychisch is, althans in die zin dat je soms nog wel kunt werken of ander werk kunt doen. Wat jij dus ook al zegt.

Maar op het moment dat jij je niet in staat voelt om te werken, lichamelijk of psychisch dan meld je je ziek, dat recht heb je uiteraard wel. Maar daarna (of misschien wel meteen) ga je met je werkgever overleggen wat er mogelijk is of zoiets.

Ik kreeg de indruk (van jou) dat lichamelijk ziek als geldiger werd beschouwd, maar dat is dus niet zo. Dat was dus mijn punt Kijk, dan denken we daar hetzelfde over
quote:Liv schreef op 11 januari 2010 @ 13:41:

[...]

Ja, maar ik moest er een beetje om lachen, om dat paracetamolletje. Er zijn nl vást wel werkgevers die dat dus wel tegen hun werknemers zeggen. En dat zie ik de mijne (werk in de gezondheidszorg) écht niet zeggen

Ik heb geen idee hoeveel mensen zich ziek melden voor "niks". Ik ben zelf bijna nooit ziek, meld me ook bijna nooit ziek dus. Maar zeggen die mensen dan daadwerkelijk dat ze een beetje moe zijn? En dat ze daarom thuis willen blijven? Ik zou het niet in mijn hoofd halen, eerlijk gezegd....

Ik ook niet, maar heel veel mensen melden zich om het minste of geringste ziek.

Ik ken de werkwijze van VR een beetje, en die vragen door en weigeren dat soort dingen gewoon. Specifieker: het is hun specifieke verkoopargument: "VerzuimReductie hanteert bij elke ziekteverzuimmelding een no-nonsense aanpak. Daardoor wordt grijs en zwart verzuim in de kiem gesmoord."

Als niet-deskundige zou ik Lalautje op basis van deze info arbeidsongeschikt beoordelen en dus geen "zwart" verzuim. Maar het is hier ook niet VR maar de werkgever die dwars ligt als ik het goed begrijp.
quote:nostradame schreef op 11 januari 2010 @ 13:45:

[...]

Ik ook niet, maar heel veel mensen melden zich om het minste of geringste ziek.

Ik ken de werkwijze van VR een beetje, en die vragen door en weigeren dat soort dingen gewoon.

of ziekmelden met een "griepje", bij voorkeur op maandag of vrijdag. "niet zo lekker zijn" is ook een veel genoemde.

Vraag mij altijd wel af: een "griepje" is dat niet gewoon verkouden? En kan je echt niet werken als je verkouden bent? Griep zorgt dat je verdomd beroerd bent, met een verkoudheid ben je gewoon "niet zo lekker".

Maar goed, wil in dit topic geen discussie aangaan wanneer iemand wel/niet ziek is of griep heeft. Daar is al eens een heeeeel lang topic over geweest.

Laulautje: heb je nog contact gehad met je werkgever (niet per se leidinggevende) over waar en hoe je je schriftelijk kan melden? Als het een concern is met een hoofdkantoor hebben ze toch wel een Verzuimdienst/P&O afdeling waar je dit soort afspraken schriftelijk kan vastleggen? P&O moet iig weten hoe dit op te lossen!
grrr..weer dubbel. Verbinding/laptop willen niet vandaag...
quote:Gemini6 schreef op 11 januari 2010 @ 12:41:

[...]

Nog erg jong dus. Lijkt me niet makkelijk te combineren met een baan. Moet je trouwens al aan het werk met een kind van 4??Ik snap dit niet, waarom zou je niet werken met een kind van 4?
Het kan zijn dat ik nu zwaar mosterd ben hoor, maar hebben jullie al gegoogled (hoe schrijf je dat??) op "verzuimreductie"?

Dit is dus blijkbaar een Arbodienst en ik krijg alleen al door de eerste alinea van hun website een erg nare smaak in mijn mond...
Niet alleen de eerste alinea ... kijk eens bij 'Resultaten'. Dit ziet er erg onprofesioneel uit. Kreten als 'de moeilijkste branche in Nederland' is volkstaal.

Het verzuim in deze branche zal in verhouding vrij hoog zijn, maar dat omschrijf je toch anders lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven