WIA beslissing
zaterdag 16 februari 2019 om 19:12
Ik ontvang een ZW uitkering en ik heb in december een WIA aanvraag ingediend. De datum voor welke ik een beslissing zou krijgen, is bijna twee weken geleden verstreken. Ik heb ook nog geen oproep gekregen voor een gesprek of zo. Ik heb UWV gebeld en ze zeggen dat ik nog moet wachten.
Maar nu is mijn vraag: zit ik dan nog wel in de ZW nu die WIA datum is verstreken en ik niks van UWV heb gehoord (behalve een ontvangstbevestiging)? Of zit ik nu in niks? De mensen aan de telefoon weten het niet.
Maar nu is mijn vraag: zit ik dan nog wel in de ZW nu die WIA datum is verstreken en ik niks van UWV heb gehoord (behalve een ontvangstbevestiging)? Of zit ik nu in niks? De mensen aan de telefoon weten het niet.
zondag 17 februari 2019 om 22:28
Je hoeft een elektrische rolstoel niet zelf te betalen, dus hou dat geld maar op je rekening. Maak een afspraak bij de WMO van de gemeente, die kunnen een gesprek met je inplannen om te kijken wat je precies nodig hebt en dan een passing regelen voor een rolstoel. Doe dit zsm aangezien de wachttijden erg op kunnen lopen.
Heb je wel al exact duidelijk waarom een elektrische rolstoel bijv? Misschien is een handbewogen rolstoel met elektrische ondersteuning wel beter voor je, heb je dat al onderzocht?
Heb je wel al exact duidelijk waarom een elektrische rolstoel bijv? Misschien is een handbewogen rolstoel met elektrische ondersteuning wel beter voor je, heb je dat al onderzocht?
zondag 17 februari 2019 om 22:43
Er was niemand boos op mij. Ik denk dat de keuringsarts en de arbeidsdeskundige niet eens wisten dat ik een melding had gedaan.
Als het uwv te laat is met een beslissing, dan mag je ze daar op aanspreken, zo zijn de regels. Het is niet dat je iemand persoonlijk aanvalt, je spreekt het uwv als organisatie er op aan.
Als het uwv te laat is met een beslissing, dan mag je ze daar op aanspreken, zo zijn de regels. Het is niet dat je iemand persoonlijk aanvalt, je spreekt het uwv als organisatie er op aan.
zondag 17 februari 2019 om 22:53
zondag 17 februari 2019 om 23:15
Mag ik je aanraden om een gesprek met een ergo te plannen? Die kan je vast helpen. Zo denk ik meteen aan een rolstoel met aankoppelbare handbike. Kun je dezelfde snelheid mee halen als je nu doet met scootmobiel. Maar heb je daarnaast ook een rolstoel. Eventueel aangevuld met bijv een smartdrive, zodat je een elektrische rolstoel hebt, maar met een handbike kun je dus ook sneller.Maxieee schreef: ↑17-02-2019 22:58Ik woon in een gemeente waar ze niet én een scootmobiel én een elektrische rolstoel verstrekken. Ik heb de scootmobiel in bruikleen van de gemeente (het is dus niet mijn eigendom) en ik zal mijn scootmobiel moeten inleveren als ik een elektrische rolstoel krijg.
Maar de scootmobiel is juist zo fijn omdat ik er de hele grote stad mee door kan. Ik kan voor het eerst sinds jaren weer naar winkelcentra en naar de markt. Een elektrische rolstoel heeft een heel lage snelheid, dus als ik daarmee naar de markt wil, dan moet ik gisteren vertrekken. Mijn scootmobiel gaat tot 16-17 km/uur. Ik wil mijn scootmobiel daarom graag houden.
Op dit moment probeer ik alle korte stukjes nog te lopen (nou ja, eigenlijk strompelen, het ziet er ook niet uit blijkbaar, want er komen altijd mensen op me af als ik loop om te vragen of ze mij kunnen helpen), maar de prognose is dat ik op termijn hoogstwaarschijnlijk wel een rolstoel nodig zal hebben, vandaar dat ik nu al aan het sparen ben.
Zo zijn er meerdere oplossingen, maar afhankelijk van je problematiek kun je samen met ergo kijken wat passend is voor je.
Klopt overigens dat veel gemeentes niet twee vervoersvoorzieningen verstrekken. Maar kijk maar eens naar een Smartdrive. Ik ben er héél erg blij mee! En die wordt gezien als onderdeel van je rolstoel, en kun je dus naast een scootmobiel krijgen.
Hopelijk heb ik je zo wat geholpen.
Succes!
maandag 18 februari 2019 om 21:13
Tegen mij is ooit gezegd dat als je een rolstoel overweegt, dat dan het moment van aanschaffen er zou moeten zijn. Achteraf heb ik er ook te lang mee gewacht. Liep al jaren met krukken omdat ik anders letterlijk onderuit ging. Liep helemaal scheef van de pijn waardoor ik de ene na de andere slijmbeursontsteking kreeg. Maar een rolstoel vond ik voor mensen met een dwarslaesie, alsof je als lopende persoon beetje vals speelt met een rolstoel. Zo voelde het.Maxieee schreef: ↑18-02-2019 20:58Wat goed! Bedankt voor de tips. Dat zal ik inderdaad in gedachten houden. Op het moment probeer ik zoveel mogelijk nog alle beetjes zelf te doen, al kost het me veel energie en pijn. Alleen wat echt, echt niet meer gaat (zoals boodschappen doen in de AH, de gangpaden zijn te lang, dat red ik helaas niet meer zonder scootmobiel l), daar neem ik een hulpmiddel of hulp voor, zoals dus die scootmobiel. Ik had nog niet eerder van een Smartdrive gehoord, daar ga ik dan ook naar kijken. Ik hoop het moment van een rolstoel zo lang mogelijk uit te kunnen stellen. Maar wanneer ik het dan toch nodig heb, heb ik in ieder geval al wel het geld ervoor, dat is een zorg minder.
Toen ik er eenmaal eentje had, vooral die helemaal op maat gemaakte, merkte ik hoeveel ik liet. Hoeveel onnodige pijn ik had. Hoeveel plezier ik mezelf ontnomen had.
Een rolstoel krijg je van de WMO. Echt, daar hoef je je eigen geld niet voor je gebruiken. Een smartdrive zou een oplossing kunnen zijn, maar ik ken je situatie niet. Dat zou eventueel later altijd nog kunnen, ik heb ook jaren een rolstoel gehad en toen pas de smartdrive.
Sterkte met alles. Het kan nogal confronterend zijn allemaal.....
dinsdag 19 februari 2019 om 19:05
Maxieee, ik herinner me nog jouw vorige topic. Wij hebben ongeveer tegelijk WIA aangevraagd. Ik heb in januari al een gesprek met de keuringsarts gehad en had gisteren de beslissing in huis.
Interessant detail: ik werd 1 dag voor de beslissingstermijn gebeld of ik akkoord ging met verlenging van die termijn. Vond ik heel netjes opgelost.
Misschien is het een idee om via de berichtenbox van de Werkmap na te vragen of je een voorschot krijgt. Dan heb je dat zwart op wit staan.
Sterkte met het afwachten. En knuffel voor het ziek zijn.
Interessant detail: ik werd 1 dag voor de beslissingstermijn gebeld of ik akkoord ging met verlenging van die termijn. Vond ik heel netjes opgelost.
Misschien is het een idee om via de berichtenbox van de Werkmap na te vragen of je een voorschot krijgt. Dan heb je dat zwart op wit staan.
dinsdag 19 februari 2019 om 19:29
Ik heb wel eens zo'n ingebrekestelling naar de gemeente gestuurd dankzij een tip van het forum. Ik had al twee keer een brief gekregen dat ze uitstel wilde en met een termijn erop, maar nadat die laatste termijn verliep hoorde ik niks meer. Na die ingebrekestelling had ik mijn geld binnen een paar dagen (ging om een eenmalig iets). De brief met de beslissing heb ik nooit meer gekregen.
De fout ligt bij het UWV, dus als ze op iemand boos moeten worden, is het op zichzelf. Jij eist alleen je recht op. Dat mag gewoon, daar is het je recht voor.
De fout ligt bij het UWV, dus als ze op iemand boos moeten worden, is het op zichzelf. Jij eist alleen je recht op. Dat mag gewoon, daar is het je recht voor.
dinsdag 19 februari 2019 om 19:52
Maximee, ik ben vrij nieuw op het forum en elektrisch rolstoelgebruiker. Ik weet dat de meeste gemeenten geen scootmobiel en elektrische rolstoel verstrekken, dus in die zin kan ik mij voorstellen dat je ervoor wil sparen.
Echter meestal is een goede elektrische rolstoel veel duurder dan een scootmobiel en dus raad ik je aan, mocht je fysiek/mentaal aan een rolstoel toe zijn, juist die bij de WMO aan te vragen. evt met behulp van ergotherapeut zodat je iets krijgt wat goed bij je past. En dan de scootmobiel zelf te gaan betalen, die zijn veelal 2 hands ook goed te verkrijgen en met evt nieuwe accu weer goed te gebruiken.
Echter meestal is een goede elektrische rolstoel veel duurder dan een scootmobiel en dus raad ik je aan, mocht je fysiek/mentaal aan een rolstoel toe zijn, juist die bij de WMO aan te vragen. evt met behulp van ergotherapeut zodat je iets krijgt wat goed bij je past. En dan de scootmobiel zelf te gaan betalen, die zijn veelal 2 hands ook goed te verkrijgen en met evt nieuwe accu weer goed te gebruiken.
dinsdag 19 februari 2019 om 20:06
Daar is de werkmap niet voor bedoeld die wordt alleen benaderd door het werkbedrijf (reintegratie) en niet door de afdeling Sociaal Medische Zaken. Ik zou het via de officiële weg doen die daarvoor bedoeld is.martje55 schreef: ↑19-02-2019 19:05Maxieee, ik herinner me nog jouw vorige topic. Wij hebben ongeveer tegelijk WIA aangevraagd. Ik heb in januari al een gesprek met de keuringsarts gehad en had gisteren de beslissing in huis.
Op een gegeven moment ben je wel klaar met vragen wanneer je geen normaal antwoord krijgt en shoppen bij afdelingen die er niets mee te maken hebben heeft geen enkele zin.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 21 februari 2019 om 21:35
Viva amber, wat is volgens jou dan de officiële weg? Als je belt met het algemene nummer krijg je een nitwit aan de lijn en heb je niks op papier. Je hebt geen contactpersoon of postadres om een brief heen te sturen. En (eigen ervaring) als je wel een brief kunt sturen, mag je gerust twee maanden wachten op antwoord.viva-amber schreef: ↑19-02-2019 20:06Daar is de werkmap niet voor bedoeld die wordt alleen benaderd door het werkbedrijf (reintegratie) en niet door de afdeling Sociaal Medische Zaken. Ik zou het via de officiële weg doen die daarvoor bedoeld is.
Op een gegeven moment ben je wel klaar met vragen wanneer je geen normaal antwoord krijgt en shoppen bij afdelingen die er niets mee te maken hebben heeft geen enkele zin.
donderdag 21 februari 2019 om 21:41
Werkmap word niet door die tak van het UWV gelezen en behandeld dus totaal nutteloos. Gewoon weer bellen of afwachten.martje55 schreef: ↑21-02-2019 21:35Viva amber, wat is volgens jou dan de officiële weg? Als je belt met het algemene nummer krijg je een nitwit aan de lijn en heb je niks op papier. Je hebt geen contactpersoon of postadres om een brief heen te sturen. En (eigen ervaring) als je wel een brief kunt sturen, mag je gerust twee maanden wachten op antwoord.
donderdag 21 februari 2019 om 21:45
Wat goed dat je al een beslissing hebt. Dat is zeker een pak van je hart. En jij een knuffel terug voor jouw ziek zijn.martje55 schreef: ↑19-02-2019 19:05Maxieee, ik herinner me nog jouw vorige topic. Wij hebben ongeveer tegelijk WIA aangevraagd. Ik heb in januari al een gesprek met de keuringsarts gehad en had gisteren de beslissing in huis.
vrijdag 22 februari 2019 om 21:13
donderdag 14 maart 2019 om 22:29
Je hebt gelijk. Ik heb een Wmo consulent van de gemeente op bezoek gehad bij mij thuis. Eigenlijk kwam ze voor een stalling van mijn scootmobiel, maar ze zei uit zichzelf dat ik weer contact met haar moest opnemen voor als ik een rolstoel nodig heb. Iemand anders had tegen mij gezegd dat mijn gemeente niet en een rolstoel en een scootmobiel verstrekt. Maar mijn scootmobiel is alleen maar in bruikleen (het blijft eigendom van de gemeente) en daarom kan het wel.
Het is bij mij niet dat ik verlamd ben of zo. Het komt door de zenuwpijn dat ik zo strompel. Ik heb enorm veel pijn bij elke stap. Het is alsof ik op punaises loop. Maar de neuroloog zei dat het belangrijk is om te blijven lopen. En ik loop thuis, want dan val ik minder hard dan buiten als ik val. Buiten gebruik ik de scootmobiel.