Geld & Recht alle pijlers

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

17-06-2020 11:00 1529 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet dat er al topics over zijn, maar ten eerste wordt daar volgens mij niet of al een tijdje niet in geschreven en ten tweede kan ik ze niet vinden, dus toch maar een nieuw topic.

Begin vorig jaar begon ik met een schone lei: ik had mijn financiën op orde en toen werd het tijd om eindelijk eens te gaan sparen. Dat lukte heel goed, maar helaas viel mijn vakantie toen een stuk duurder uit dan verwacht, ben ik minder gaan werken en moest ik nog wat grotere uitgaven doen, waardoor mijn spaarrekening weer op 0 stond. Daardoor was ik niet meer gemotiveerd en lukte het me gewoon niet meer. Ik heb geen schulden, maar wat ik heb moet op. Ik heb altijd wel weer iets "nodig", voor mezelf of de kinderen. En ik merk dat ik steeds meer lekker makkelijk met mijn creditcard betaal, waardoor ik elke maand alweer begin met minder geld dan ik dacht, omdat het dan afgeschreven wordt. Niet handig én niet slim.

Nu ben ik er dus klaar mee en ga ik opnieuw beginnen waar ik vorig jaar gestopt ben: minder uitgeven en sparen. Waar ik vooral veel teveel geld aan uitgeef, zijn boodschappen. Ik koop teveel en ben super chaotisch (ADD), waardoor ik niet doorheb wat er allemaal in huis is en ik het uiteindelijk moet weggooien. Daarbij koop ik veel te dure producten. Dat moet dus anders.

Vanaf vandaag ga ik ervoor! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf vroeger (met ex, en alleen) ook heel makkelijk geld uit. Altijd maand over aan het eind van m'n geld, en altijd gedoe met aanmaningen en zo.

Nu met man, en koophuis alles heel strak georganiseerd. Ik wil nooit, nooit, nooit meer geldzorgen hebben.
We hebben geen enorm hoog inkomen (maar niks te klagen hoor!) en ik vind het reuze leuk te zien hoeveel wij per maand kunnen sparen door simpelweg geen meuk te kopen. Dat we totaal niet om kleding geven helpt ook hoor ;) (maar dat deed ik sowieso nooit, maar kocht wel heel veel schoenen en jassen.) En ik kocht heel veel dingen voor anderen, omdat ik wist dat ze dat leuk vonden, of misschien wel konden gebruiken en zo.
Irish_Wasser_Woman schreef:
22-06-2020 10:56
Ik gaf vroeger (met ex, en alleen) ook heel makkelijk geld uit. Altijd maand over aan het eind van m'n geld, en altijd gedoe met aanmaningen en zo.

Nu met man, en koophuis alles heel strak georganiseerd. Ik wil nooit, nooit, nooit meer geldzorgen hebben.
We hebben geen enorm hoog inkomen (maar niks te klagen hoor!) en ik vind het reuze leuk te zien hoeveel wij per maand kunnen sparen door simpelweg geen meuk te kopen. Dat we totaal niet om kleding geven helpt ook hoor ;) (maar dat deed ik sowieso nooit, maar kocht wel heel veel schoenen en jassen.) En ik kocht heel veel dingen voor anderen, omdat ik wist dat ze dat leuk vonden, of misschien wel konden gebruiken en zo.


Aanmaningen, check! Nooit wil ik er een meer zien. Slapeloze nachten gehad toen ex ervandoor ging naar het buitenland, en mij achterlatend met een hypotheek van €1200, p.m. terwijl mijn salaris €1500 was.

De naarste periode van mijn leven tot nu toe.

Een paar jaar later, het huis over kunnen nemen, ex uitgekocht voor €2500,- (tijdens de vorige crisis, huis onder water).

Al jaren geen schulden meer, en voldoende spaargeld.
Wat ik online koop, betaal ik gelijk, dus geen afterpay, klarna en dat soort diensten. Ik ben druk, en een rekening ben je zo vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Porterenee schreef:
22-06-2020 11:16
Aanmaningen, check! Nooit wil ik er een meer zien. Slapeloze nachten gehad toen ex ervandoor ging naar het buitenland, en mij achterlatend met een hypotheek van €1200, p.m. terwijl mijn salaris €1500 was.

De naarste periode van mijn leven tot nu toe.

Een paar jaar later, het huis over kunnen nemen, ex uitgekocht voor €2500,- (tijdens de vorige crisis, huis onder water).

Al jaren geen schulden meer, en voldoende spaargeld.
Wat ik online koop, betaal ik gelijk, dus geen afterpay, klarna en dat soort diensten. Ik ben druk, en een rekening ben je zo vergeten.
Dit, vooral die laatste zin. Je bent het zo vergeten en dan krijg je een herinnering en komt het eigenlijk niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Porterenee schreef:
22-06-2020 11:16
Aanmaningen, check! Nooit wil ik er een meer zien. Slapeloze nachten gehad toen ex ervandoor ging naar het buitenland, en mij achterlatend met een hypotheek van €1200, p.m. terwijl mijn salaris €1500 was.

De naarste periode van mijn leven tot nu toe.

Een paar jaar later, het huis over kunnen nemen, ex uitgekocht voor €2500,- (tijdens de vorige crisis, huis onder water).

Al jaren geen schulden meer, en voldoende spaargeld.
Wat ik online koop, betaal ik gelijk, dus geen afterpay, klarna en dat soort diensten. Ik ben druk, en een rekening ben je zo vergeten.
Heel naar inderdaad. Goed voor slapeloze nachten. Ik lette nooit op mijn rekeningen en kreeg een aantal jaren geleden opeens bericht van de Belastingdienst dat ik een paar duizend euro moest terugbetalen. Daarna volgden er nog 2, in totaal 8000 euro... Toen kwam echt de wake-up call. Ik heb uiteindelijk in een paar jaar alles terugbetaald door zelf overal achteraan te gaan, afspraken te maken etc, maar wat heb ik er een stress van gehad. Dat gebeurt me echt nooit meer. Toch heb ik nog steeds de neiging om uit te geven wat ik heb en aan het einde van de maand op nul te staan. Dat is ook niet fijn. Ik moet echt echt echt sparen!
Alle reacties Link kopieren
Wow wat een verhalen. En ik lag al jankend en hyperventilerend aan de lijn met de bank toen ik ineens rekeningen zag verschijnen die bij mijn weten gewoon al jaren automatisch worden afgeschreven. Het bleek heel simpel te zijn, de bank had een ‘batch’ (? Of badge?) dubbel afgeschreven dus de hypotheek in één maand twee keer afgeboekt. De hypotheekverstrekker dacht: ‘Een extra aflossing’. Gelukkig boekten zij dat bedrag binnen een dag weer terug.

Maar dat zorgde er wel voor dat ik sindsdien de bankrekeningen één keer per week controleer of er geen rare dingen gebeuren. Dat gevoel alsof iemand in één keer alle lucht uit je longen mept.

Als ik een salaris van 1500,- zou hebben en ineens alleen moet opdraaien voor een hypotheek die 1200,- per maand vraagt... ik zou echt een uur in foetushouding liggen te janken. En daarna jankend mijn vriendinnen bellen. Zou echt niets zinnigs uitkomen de eerste week ben ik bang.

Ik wil bezuinigen omdat ik door recente ontwikkelingen fors in inkomen achteruit ben gegaan. Ik hoef niet te schrapen maar ik wil er wel voor zorgen dat er ook nog leuke dingen gedaan kunnen worden zonder steeds te moeten rekenen en turen op die bankapp.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee! Ik kom elke maand prima uit, maar ik wil eerst dingen op gaan maken vóór ik iets nieuws koop.

Dus doel:
Vooral weg blijven van winkels en websites met leuke dingen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
22-06-2020 13:23
Wow wat een verhalen. En ik lag al jankend en hyperventilerend aan de lijn met de bank toen ik ineens rekeningen zag verschijnen die bij mijn weten gewoon al jaren automatisch worden afgeschreven. Het bleek heel simpel te zijn, de bank had een ‘batch’ (? Of badge?) dubbel afgeschreven dus de hypotheek in één maand twee keer afgeboekt. De hypotheekverstrekker dacht: ‘Een extra aflossing’. Gelukkig boekten zij dat bedrag binnen een dag weer terug.

Maar dat zorgde er wel voor dat ik sindsdien de bankrekeningen één keer per week controleer of er geen rare dingen gebeuren. Dat gevoel alsof iemand in één keer alle lucht uit je longen mept.
Ik heb zelf ING, en daar kun je instellen dat je een melding krijgt als er iets wordt af- of bijgeschreven :)
Het is wel goed gekomen met mij hoor, maar pittig was het zeker wel.

Ex daarintegen noemt de maan en de zon, papa en mama en probeert dagelijks via energieke stralen contact met ze te maken ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een notitie op mijn telefoon de exacte bedragen van al mijn vaste lasten staan. Als het van mijn rekening is afgeschreven, dan zet ik een check in dat lijstje. Daardoor weet ik altijd zeker dat alles af is geschreven (en ook dat er niet teveel is afgeschreven). Ik log sowieso meerdere keren per dag elke dag in op de bankierenapp.

De eerste was goed, lemoos2, het is batch :biggrin:
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook meedoen!

bij mij gaat het wel goed ....TOT op het laatste moment in de maand
Dan denk ik; ach, het kan.....

Of ; ik verdien het
Of ; ik moet niet zo vrekkig zijn want murphy;s law
Of of of


Ik heb altijd wel een reden om teveel uit te geven en dan idd aan mijn spaargeld zitten.

Ik heb naar aanleiding van dit topic potjes gemaakt ( spaardoelen) ING
DAn hou ik hopelijk meer overzicht ....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn rondje langs de winkels weer overleefd :mrgreen: Kledingzaken etc overgeslagen en bij de Action hadden ze niet wat ik zocht, dus zonder iets weer naar buiten gegaan.
Maar bij andere winkels hadden ze dingen die ik nodig had voor de helft van de prijs. Koekenpannen moest ik heel dringend hebben en ook tandpasta en haarmasker. Het scheelde echt veel geld, ik heb precies 100 euro uitgespaard op de originele prijzen en heb nu weer een voorraadje, maar het voelt wel dubbel omdat ik veel meer geld heb uitgegeven dan gepland. Ik had vrijdag ook al flink wat wasmiddel ingeslagen, in ieder geval hoef ik die dingen de komende tijd niet meer te kopen en met die pannen kan ik natuurlijk als het goed is heel lang doen. De oude konden echt niet meer, alles bakte aan.
Alle reacties Link kopieren
Woon je in de buurt van Duitsland, Pamela? Misschien weet je er al lang van hoor, maar het is de moeite om er eens naar te kijken voor drogist-spullen.
dm.de

Wij kopen verder wasmiddel altijd alleen maar bij de Marko als ze 1+1 (of 50%) aanbiedingen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
22-06-2020 16:56
Woon je in de buurt van Duitsland, Pamela? Misschien weet je er al lang van hoor, maar het is de moeite om er eens naar te kijken voor drogist-spullen.
dm.de

Wij kopen verder wasmiddel altijd alleen maar bij de Marko als ze 1+1 (of 50%) aanbiedingen hebben.
Nee, Duitsland is te ver voor mij. Maar ik koop dat soort dingen ook altijd alleen maar 1+1 gratis. Tandpasta, wasmiddel, haarmasker, shampoo, douchegel, maar ook scheermesjes etc zijn zó vaak 1+1. Die koop ik echt nooit voor de volle mep. Al jaren niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic komt voor mij als geroepen. Ben vertrokken bij m'n ex, die zo extreem krenterig was, dat ik even alles heb laten vieren toen het uit was. We aten met z'n 2en voor 25 à 30 euro per week, hij bepaalde wat er op tafel kwam. Bijvoorbeeld: als de spruiten en aardappelen in de aanbieding waren aten we die week 4x spruiten met aardappels, gekookt met niks erbij. Of gekookte rijst met een chinese kool erdoorheen met wat sojasaus. Ik had ook niks te zeggen in die relatie trouwens, ook op andere vlakken niet. (We verdienden allebei bovenmodaal overigens, dus het hoefde niet per sé zo extreem zuinig)

Dus we zijn onze eigen weg gegaan en dat bevalt me goed, maar ik ben wel even uit de band gesprongen. Geïnvesteerd in een mooie tas, meubels voor mijn nieuwe huis (50/50 nieuw en marktplaats), een nette jas (zonder gaten en vlekken). En zeker wel vaker dan eens een biefstukje gebakken ;)

Maar tijd dus om nu voor de gulden middenweg te gaan! Ik vind dat YNAB er wel interessant uit zien, wie gebruikt dit nog meer? En maaltijden plannen, dat zou ik ook moeten doen. Doet er iemand ook aan mealpreppen?
Alle reacties Link kopieren
Verder wat mij helpt is wel om naar de markt te gaan, ik woon net in een nieuwe stad, ik zal de markt daar eens gaan ontdekken :)
Alle reacties Link kopieren
Holy moly ViaMia, dat is echt heel extreem wat je over je ex zegt. Wat een kansloze vrek zeg :hamer:
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee. Eigenlijk geef ik de laatste 6 jaar veel minder uit. We wilden een jaar of 6 geleden heel graag verhuizen naar een betere wijk. Helaas hadden we in de crisis gekocht en stond het huis onder water. Bovendien moest er eigen geld in de hypotheek. Ben alles op gaan potten en het is gelukt om te verkopen en te verhuizen naar een betere wijk.
Het besparen bevalt heel goed. Door eigen spaargeld een eigen bedrijfje begonnen wat al goed loopt. Dus geen leningen als enkel de hypotheek. Ook flink extra af gaan lossen. Doel is 25% afgelost hebben aan het einde van het jaar (vier jaar hypotheek). Zoals het er nu naar uitziet gaat dit zeker lukken
Viamia, je ex was wel heel erg.
Spruitjes en aardappels, zonder iets mals erbij.
Nee, dat hou je niet jaren vol.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde laatst van mensen die alleen de wc doorspoelden bij een nr. 2, het kan dus nog altijd erger ;)

En ik ben de afgelopen tijd een beetje doorgeslagen qua geld uitgeven. Niet meer dan dat er binnen kwam, maar er is ook niet veel gespaard zeg maar. Dus dat mag vanaf nu anders.
Madeliefjees schreef:
17-06-2020 11:40
Oh ja, en die creditcard doormidden knippen. Dat kost teveel rente.
Als je het meteen laat afschrijven kost het je geen rente.
Kennen jullie de term de latte-factor? Daar heb last van.

https://www.volkskrant.nl/economie/in-d ... ~b89b31bf/

Niet de schulden overigens.
Alle reacties Link kopieren
viamia schreef:
22-06-2020 19:43
Ik hoorde laatst van mensen die alleen de wc doorspoelden bij een nr. 2, het kan dus nog altijd erger ;)

Ik ben 36 weken zwanger en ga zo'n 20 keer per dag naar het toilet (nr 1), ik trek dan echt niet iedere keer door hoor :-$ Al dat schone drinkwater waarmee ik die tien druppels door moet spoelen, gaan me harder aan het hart..... Gaat me dan niet om het geld.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
22-06-2020 19:49
Kennen jullie de term de latte-factor? Daar heb last van.

https://www.volkskrant.nl/economie/in-d ... ~b89b31bf/

Niet de schulden overigens.
Ja die ken ik. Maar ik zou geen dagelijkse of bijna dagelijkse uitgave kunnen vinden op ‘zelf water koken en afkoelen’ i.p.v. mineraalwater kopen na. Jaren geleden rookte ik een pakje per dag dus toen had ik wel gelijk een ‘espresso factor’ aan wegbezuinigde uitgave.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
22-06-2020 19:49
Kennen jullie de term de latte-factor? Daar heb last van.

https://www.volkskrant.nl/economie/in-d ... ~b89b31bf/

Niet de schulden overigens.
Ik geef ook te veel geld uit aan koffietjes op het station en dergelijke ja.
viamia schreef:
22-06-2020 20:05
Ik geef ook te veel geld uit aan koffietjes op het station en dergelijke ja.
Ja dat merk ik vooral nu ik thuis zit.
De boodschappenrekening is wel leeg de hele tijd dat dan weer wel :mrgreen:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven