Geld & Recht alle pijlers

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

17-06-2020 11:00 1529 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet dat er al topics over zijn, maar ten eerste wordt daar volgens mij niet of al een tijdje niet in geschreven en ten tweede kan ik ze niet vinden, dus toch maar een nieuw topic.

Begin vorig jaar begon ik met een schone lei: ik had mijn financiën op orde en toen werd het tijd om eindelijk eens te gaan sparen. Dat lukte heel goed, maar helaas viel mijn vakantie toen een stuk duurder uit dan verwacht, ben ik minder gaan werken en moest ik nog wat grotere uitgaven doen, waardoor mijn spaarrekening weer op 0 stond. Daardoor was ik niet meer gemotiveerd en lukte het me gewoon niet meer. Ik heb geen schulden, maar wat ik heb moet op. Ik heb altijd wel weer iets "nodig", voor mezelf of de kinderen. En ik merk dat ik steeds meer lekker makkelijk met mijn creditcard betaal, waardoor ik elke maand alweer begin met minder geld dan ik dacht, omdat het dan afgeschreven wordt. Niet handig én niet slim.

Nu ben ik er dus klaar mee en ga ik opnieuw beginnen waar ik vorig jaar gestopt ben: minder uitgeven en sparen. Waar ik vooral veel teveel geld aan uitgeef, zijn boodschappen. Ik koop teveel en ben super chaotisch (ADD), waardoor ik niet doorheb wat er allemaal in huis is en ik het uiteindelijk moet weggooien. Daarbij koop ik veel te dure producten. Dat moet dus anders.

Vanaf vandaag ga ik ervoor! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook wel meedoen met jullie!

Misschien is het al voorbij gekomen, ik heb niet alles terug gelezen, maar weet iemand en gratis app waarin je je uitgaven makkelijk in een overzicht kan zetten? Een kasboekje?
Irish_Wasser_Woman schreef:
22-06-2020 19:52
Ik ben 36 weken zwanger en ga zo'n 20 keer per dag naar het toilet (nr 1), ik trek dan echt niet iedere keer door hoor :-$ Al dat schone drinkwater waarmee ik die tien druppels door moet spoelen, gaan me harder aan het hart..... Gaat me dan niet om het geld.

Gelijk heb je :)
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag meeschrijven!

Afgelopen januari ben ik flink meer gaan verdienen en ik ben zeker sinds corona een beetje te veel uit de band gesprongen. Ik heb mooie nieuwe werkkleding gekocht en veel boeken en ik spaar minder van mijn mooie nieuwe salaris dan ik zou willen.

Ook zijn we begin dit jaar duurzamer gaan eten. Minder verpakkingen meer lokaal en biologisch minder dierlijke producten, dat soort dingen. In het begin leek dat een besparing, maar het valt de laatste maanden toch tegen. Ik merk dat ik geneigd ben toch naar duurdere niet perse noodzakelijke producten te grijpen.

Vriend en ik willen graag een huis kopen. Met mijn nieuwe salaris zitten we heel dicht bij wat we eigenlijk zouden willen. Ook omdat we nu behoorlijk goedkoop wonen wil ik liever niet te veel gewend raken aan hoge uitgaven. Nu kunnen we fijn sparen en dat wil ik dan ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
22-06-2020 19:52
Ik ben 36 weken zwanger en ga zo'n 20 keer per dag naar het toilet (nr 1), ik trek dan echt niet iedere keer door hoor :-$ Al dat schone drinkwater waarmee ik die tien druppels door moet spoelen, gaan me harder aan het hart..... Gaat me dan niet om het geld.
Same here. Ik vang 'koud water wat warm aan het worden is' bijv. voor het afwassen van een pan die niet in de vaatwasser mag ook op in een bak (met een tuitje). Dan geef ik daarmee de planten water. Echt zonde om al dat water zo weg te spoelen en dat gaat me dan ook niet om het geld idd.
En nu met de zwangerschap spoel ik een plasje ook niet altijd door nee.
Alle reacties Link kopieren
viamia schreef:
22-06-2020 18:52
Dit topic komt voor mij als geroepen. Ben vertrokken bij m'n ex, die zo extreem krenterig was, dat ik even alles heb laten vieren toen het uit was. We aten met z'n 2en voor 25 à 30 euro per week, hij bepaalde wat er op tafel kwam. Bijvoorbeeld: als de spruiten en aardappelen in de aanbieding waren aten we die week 4x spruiten met aardappels, gekookt met niks erbij. Of gekookte rijst met een chinese kool erdoorheen met wat sojasaus. Ik had ook niks te zeggen in die relatie trouwens, ook op andere vlakken niet. (We verdienden allebei bovenmodaal overigens, dus het hoefde niet per sé zo extreem zuinig)

Dus we zijn onze eigen weg gegaan en dat bevalt me goed, maar ik ben wel even uit de band gesprongen. Geïnvesteerd in een mooie tas, meubels voor mijn nieuwe huis (50/50 nieuw en marktplaats), een nette jas (zonder gaten en vlekken). En zeker wel vaker dan eens een biefstukje gebakken ;)

Maar tijd dus om nu voor de gulden middenweg te gaan! Ik vind dat YNAB er wel interessant uit zien, wie gebruikt dit nog meer? En maaltijden plannen, dat zou ik ook moeten doen. Doet er iemand ook aan mealpreppen?
Wauw, die ex van jou is wel heel extreem. En wat hij wil eten is tot daar aan toe, maar dat hij even voor jou bepaalde dat jij dat ook moest eten...bizar. Maar goed dat je bij hem weg bent. Ik kan me wel voorstellen dat je na zoiets even helemaal los ging, en dan nu de gulden middenweg zoeken.
Ik ken een vrouw die door haar man ook heel kort gehouden werd met wat ze mocht kopen, al oudere mensen. Hij overleed en toen ging ze meteen al haar geld er doorheen jagen. Begrijpelijk, maar of het heel verstandig was???

Ik hoef vandaag nergens heen, dus geen winkels om me te verleiden. Wel heb ik net online een verjaardagscadeau voor mijn man besteld, maar niet te gek gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Flow186 schreef:
22-06-2020 20:35
Ik wil ook wel meedoen met jullie!

Misschien is het al voorbij gekomen, ik heb niet alles terug gelezen, maar weet iemand en gratis app waarin je je uitgaven makkelijk in een overzicht kan zetten? Een kasboekje?
Hebben de meeste banken niet zo'n optie in hun app?
Anders: https://www.consumentenbond.nl/budgette ... oudboekjes
_melon schreef:
23-06-2020 08:39
Same here. Ik vang 'koud water wat warm aan het worden is' bijv. voor het afwassen van een pan die niet in de vaatwasser mag ook op in een bak (met een tuitje). Dan geef ik daarmee de planten water. Echt zonde om al dat water zo weg te spoelen en dat gaat me dan ook niet om het geld idd.
En nu met de zwangerschap spoel ik een plasje ook niet altijd door nee.
Hier wordt met de hand afgewassen. Het nog warm wordende water (aka koud) gaat in de waterkoker, waterreservoir van het koffieapparaat, doppers en de gieter. Onder de douche gebruik ik het altijd om mijn haar nat te maken, maar dat wordt vrij snel warm. Vriend doucht meestal na mij, dus heeft daardoor al warm water. ;-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ja precies! Ik heb maar weinig handwas dus ook weinig van dat water, maar in de waterkoker gaat ook wel wat. Of nu in flessen die in de vriezer gaan om voor de ventilator te zetten. Lekker koude wind!
Alle reacties Link kopieren
viamia schreef:
22-06-2020 18:52
Maar tijd dus om nu voor de gulden middenweg te gaan! Ik vind dat YNAB er wel interessant uit zien, wie gebruikt dit nog meer? En maaltijden plannen, dat zou ik ook moeten doen. Doet er iemand ook aan mealpreppen?
Ik gebruik YNAB, en ben er zeer tevreden over. Je weet precies hoeveel geld je te besteden hebt, en dat is echt niet hetzelfde als je saldo. Zodra onze salarissen binnen zijn, budgetteer ik een maand vooruit. Goed online materiaal om te leren hoe je het het best kan gebruiken, en verder werkt het intuitief. Je moet alleen wel precies bijhouden wat je uitgeeft, maar dat is een klein klusje als je dat regelmatig doet. Meestal kijk ik er dagelijks even naar, kost twee minuten. Het is wel confronterend als je de neiging hebt om te denken 'fuck it, dat doe ik gewoon', want je budget liegt niet. Het kost wel $84 per jaar, is flink duur geworden de laatste jaren. Nodig is het niet, maar goed wel.
Alle reacties Link kopieren
Flow186 schreef:
22-06-2020 20:35
Ik wil ook wel meedoen met jullie!

Misschien is het al voorbij gekomen, ik heb niet alles terug gelezen, maar weet iemand en gratis app waarin je je uitgaven makkelijk in een overzicht kan zetten? Een kasboekje?
Ik gebruik Grip. Dat is oorspronkelijk van de Rabobank geloof ik maar kan je ook gebruiken als je bij een andere bank zit. Ik heb er wel even over getwijfeld omdat je wel je bankrekening er aan koppelt en ze dus al je uitgaven uitlezen, privacy technisch wel een dingetje natuurlijk. Maar ik vind het gebruik erg gemakkelijk en het heeft me heel wat inzicht gegeven.

Een andere handige app die ik trouwens gebruik is Splitwise. Dat gebruik ik als we met een groepje mensen wat doen, om te verrekenen die wat betaald. Vaak betaald de ene de ene keer en de andere een andere keer, dit voorkomt scheve ogen.
Alle reacties Link kopieren
viamia schreef:
22-06-2020 18:52

Maar tijd dus om nu voor de gulden middenweg te gaan! Ik vind dat YNAB er wel interessant uit zien, wie gebruikt dit nog meer? En maaltijden plannen, dat zou ik ook moeten doen. Doet er iemand ook aan mealpreppen?
Mijn hemel, jouw ex o_o

En ik noemde het al even, ik gebruik dus YNAB. Ik vind het werkelijk geniaal, zou het soms wel van de daken willen schreeuwen voor mensen met schulden of bespaardrang. Het is zo fijn. Maar iedereen in mijn omgeving haakt af zodra ze de prijs horen.
Wel handig om wat YouTube filmpjes op te zoeken mocht je het (gratis) gaan uitproberen, want in het begint vraagt het een andere manier van denken dan als je begrotingen gewend bent.

Ik ben zelf nog zoekend in besparingen op boodschappen. We zijn met vijf personen, waarvan twee kleintjes in de luiers. Per maand was ik voor corona zo'n 625/650 kwijt. Inmiddels zit ik sinds corona aan 750/800 euro..
Voor deze maand is mijn doelstelling om onder de 700 te blijven, maar ik weet nog niet of ik het ga halen.
Ik werk trouwens al met weekmenu's en hou me er keurig aan. We zijn alleen niet van de Hollandse pot en we hebben her en der ook wat beperkingen met wat een ieder lust, waardoor ik bijvoorbeeld niet heel makkelijk voor een goedkoop vega gerecht kan gaan. Terwijl vlees skippen financieel wel interessant is.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
25-06-2020 23:41

En ik noemde het al even, ik gebruik dus YNAB. Ik vind het werkelijk geniaal, zou het soms wel van de daken willen schreeuwen voor mensen met schulden of bespaardrang. Het is zo fijn. Maar iedereen in mijn omgeving haakt af zodra ze de prijs horen.
Wel handig om wat YouTube filmpjes op te zoeken mocht je het (gratis) gaan uitproberen, want in het begint vraagt het een andere manier van denken dan als je begrotingen gewend bent.
Een rondje google levert veel positieve verhalen op dus mijn interesse is in ieder geval gewekt :) Was het lastig om het onder de knie te krijgen?
Ik wil ook graag meeschrijven. De eerste maanden van de corona crisis hebben we best veel bespaard, maar nu de eetgelegenheden en pretparken weer opengaan loopt het geld heel hard weg o_o
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag mee doen! Ik probeer het al lang maar elke keer als ik geld op m'n rekening heb gaat het op naar kleding, online bestellingen, boeken die ik niet lees etc. Tegenwoordig begin ik m'n maand met het betalen van spullen die ik op nabetaling gekocht heb omdat m'n geld op was en het bijna begin van de volgende maand was dus "dan kan het wel" :facepalm:

Erg onverantwoord en ik wil dit niet, weet hoe snel je in de financiele problemen kan komen en hoe zwaar dit is (omgeving) en toch lukt het me niet. Die korte bevrediging en het willen hebben trekt zwaar.

Dus dit is mijn nieuwe start. Ik betaal de openstaande rekeningen nog af en koop de aankomende maand niks nieuws (even korte termijn doel want anders kan ik het niet overzien).

Hoe doen jullie het en waar aan geven jullie overbodig geld uit?

Misschien is mijn probleem ook wel dat de afgelopen maanden er geld genoeg binnen kwam. En ik heb een spaarpot die zelfs groeide. Maar ik wil dat het geld de goede kant op gaat, richting spaar voor een verhuizing ipv overbodige spullen waar ik niet gelukkiger van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ben natuurlijk al begonnen, maar onze nieuwe maand begint maandag, dus dan ga ik weer extra letten op boodschappen. Ik merk dat (nu in zwanger ben) ik veel zin heb in fruit wat vervolgens blijft liggen. Zonde, want fruit is best duur.
Kan beter een keertje vaker naar de winkel gaan (en me dan echt aan het lijstje houden) en niet teveel fruit in 1x inslaan want weggooien gaat me echt aan het hart (zowel qua geld als qua milieu).
Mijn nieuwe maand begint vandaag toevallig.

@Rozadefloza: misschien dat het voor jou helpt om een weekbudget in te stellen? Dus je salaris delen door het aantal dagen en dan jezelf elke week voor de komende 7 dagen geld te geven, zodat je niet in het begin van de maand teveel uitgeeft waardoor je aan het eind van de maand geen geld meer hebt?

@Melon: wat een gezonde craving :biggrin: Is van die zakken diepvriesfruit anders geen idee, zodat je altijd iets in huis hebt wat niet kan bederven? Of je kunt ook zelf fruit invriezen. Ik koop soms iets teveel bananen, als ik merk dat ze niet opgaan snijd ik ze in plakjes en doe ze dan op bakpapier in de vriezer. Als het is ingevroren kun je het in een bakje doen; als je dat gelijk doet plakt het erg aan elkaar vast. Bevroren banaan is ook een lekkere basis voor ijs trouwens ;-) In principe kun je dat ook doen met ander fruit, wij vriezen bijvoorbeeld ook wel eens frambozen uit onze tuin in, want die plant geeft ongeveer 1,5 maand fruit, maar het is dusdanig veel tegelijk dat we het niet gelijk opkrijgen.


Edit: o ja, roza vroeg ook nog waar we teveel geld aan uitgeven. Bij mij is dat toch vooral uitstapjes, buiten de deur eten en gemaksvoeding.
Alle reacties Link kopieren
Haha ja gezond he. Je maakt me heel blij met een gold kiwi op het moment. Maar van zakken diepvriesfruit ben ik dan weer niet zo'n fan.
Maar ik heb er nooit aan gedacht om gewoon fruit in te vriezen nee, dat is wel slim! Goede tip!
Alle reacties Link kopieren
viamia schreef:
26-06-2020 09:52
Een rondje google levert veel positieve verhalen op dus mijn interesse is in ieder geval gewekt :) Was het lastig om het onder de knie te krijgen?
Was het voor mij niet, maar ligt er wel aan hoeveel discipline je hebt.
Ik voer elke dag mijn transacties in tijdens het ontbijt. Dat zijn er dan meestal maar twee of drie, dus amper 2 minuten werk. Maar je moet het wel doen, ook als je geld over de balk hebt gesmeten.
En tweede is dat je vanaf dan je bankrekening verder niet leidend moet laten zijn, maar je ynab account. Als ynab zegt dat er geen geld meer is om kleding te kopen, koop je niks. Of je schuift uit je uitgaanspotje zodat je wel kleding kan kopen, maar met de consequentie dat je die maand een terrasje minder doet. Je neemt enorm verantwoordelijkheid voor je eigen acties, maar werkt alleen als je er ook gebruik van maakt zoals het bedoeld is.

Verder is de eerste opstart even wat werk, want je moet voor al je rekeningen categorieën aanmaken, verbindt daar doelen aan (dat is zeg maar hoe je normaal zou begroten) en geeft budgetten op (dat is je werkelijke inleg en is heel nieuw tov normale begrotingen).
De video's van Nick True helpen je goed op weg op YouTube

Mij hielp het om ynab als een enveloppen systeem te zien. Zoals je huishoudgeld opneemt en in een envelop stopt, stop je via ynab voor alle komende rekeningen alvast geld in een envelopje. Inclusief de jaarlijkse rekeningen, de reservering voor als je auto plots stuk gaat, etc. Dat wat je niet gebruikt (bijv een maand geen kleding gekocht) blijft in je envelopje. De maand erop heb je dus meer te besteden. Is de envelop echter al leeg, dan kun je niet de min in gaan, want dat kan bij een echte envelop ook niet. Er bestaat geen min geld. Je moet dan gaan schuiven met geld van de ene envelop naar de andere en moet daarin slimme keuzes maken (dus niet uit je hypotheek envelop graaien ;-) )
Zo deed ik het vroeger ook, alleen dan via een spreadsheet. Ik ben daar juist vanaf gestapt omdat het zoveel tijd kostte en (voor mij) weinig opleverde. We hebben nu een vaste lasten rekening waar we geld op zetten voor de vaste lasten, en een rekening voor het geld dat we kunnen uitgeven. Dat is wat overblijft na aftrek van vaste lasten + sparen. Hoe dat geld wordt besteed is per maand anders; de ene maand wat meer aan boodschappen en de andere maand misschien wat meer aan kleding.

Oveirgens heb ik wel ook allemaal reserveringspotjes voor zaken als kleding, spullen voor mijn zoon, verjaardagen etc. Ik hoef er nu weinig over na te denken daardoor
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 rekeningen, 1 voor m'n vaste lasten en 1 voor m'n leefgeld. Ik heb nu m'n ideal betalingen zo gezet dat ik daar telkens de verrificatie met de scanner moet gebruiken. Zeer irritant vind ik dat om te doen dus dan laat ik dat, behalve als het echt nodig is.
Ook ga ik m'n paypall rekening opzeggen. Veel te makkelijk.
Alleen achteraf betalen is nog een dingetje.

Ik heb weinig zelfdisicipline in deze, herkenbaar?

Ik gebruik Dyme. Naja, gebruik....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook twee bankrekeningen, eentje voor de vaste lasten en eentje voor de rest. Dan zie je het meteen wanneer het uit de klauwen loopt.

Ik stort ook best veel automatisch naar de spaarrekening en laat eind van de maand door de bank het saldo afromen (naar de spaarrekening toe) zodat ik steeds met een zelfde saldo begin. Dat werkt goed moet ik zeggen, ongemerkt groeit je spaarpot.

Ik heb vrij veel teruggekregen van de energieleverancier. Maandbedrag is door hen fors naar beneden bijgesteld, ik heb dat toch weer ietsje opgeschroefd, ik hou er niet zo van om bij te moeten betalen.
Hoi! Goede tips lees ik hier en inspirerend om te lezen hoe jullie ermee omgaan om minder uit te geven.
Ik schrijf ook graag mee. We sparen voor een flinke verbouwing en nieuwe keuken. Het is fijn als ik minder geld uitgeef aan onzin dingen zoals nóg een jurkje of een nóg een speelgoedje voor kind.
Vandaag weer geld uitgegeven :-( (Te dure) kleding gekocht voor de kinderen, wel van de sale. En de huur is vanaf deze maand met 20 euro verhoogd! Schandalig!
Overigens zitten wij met 5 man op het gebruik van 3 wat betreft energie en water. Dus daar doen we al iets goed. Ik vind dat dat nog beter kan. Zoon kan korter douchen (die doucht echt veeel te lang), de was pas aanzetten als de trommel vol is, en niet alles meteen in de vaatwasser. Een glas waar je water uit drinkt hoeft niet meteen gewassen toch (Oke nu met Corona misschien wel), maar je kunt best je eigen glas hergebruiken
En investeren in (nog meer) spaarlampen
Wij hebben gister ook teveel uitgegeven... Ruim 100 euro aan eten en drinken in pretpark. Het eten gaat altijd sneller dan we denken op. :roll: Maar wel een leuke dag gehad en gelukkig doen we dit niet wekelijks.
viamia schreef:
22-06-2020 19:43
Ik hoorde laatst van mensen die alleen de wc doorspoelden bij een nr. 2, het kan dus nog altijd erger ;)

En ik ben de afgelopen tijd een beetje doorgeslagen qua geld uitgeven. Niet meer dan dat er binnen kwam, maar er is ook niet veel gespaard zeg maar. Dus dat mag vanaf nu anders.
Dat doe ik ook, die wc doorspoelen maar ja ik woon alleen. Ik spoel meestal na een keer of 4 plassen pas door. Voornamelijk omdat ik best vaak plas ( kleine blaas en ik drink zo 3 liter water per dag ) dus ja ik ga zo 4x per uur. Dan vind ik het zonde om door te spoelen na elke paar druppels. Als ik bezoek heb doe ik dat natuurlijk niet en als ik samen zou wonen ook niet. Maar goed, niemand die het ziet of er last van heeft en het spaart toch weer water.

Ik lees graag mee hier maar ben niet zo'n actieve meeschrijver op topics. Maar ik zou ook graag minder uitgeven, vooral aan mijn boodschappen. Ben net verhuisd dus heb al veel geld uitgegeven maar woon nu wel verder van de supermarkt af dan in mijn oude huis. Daar was de appie 5 minuten lopen, nu 15. Ik ging dagelijks naar de supermarkt en dan koop je een hoop dat je niet nodig hebt.
Ik wil eigenlijk maximaal 50 euro per week aan boodschappen uitgeven. Wil ook vaker naar de Aldi gaan. Al moet ik zeggen dat ik veel basisproducten haal bij de AH en die vaak nog goedkoper zijn dan de producten van de Aldi. Ik moet gewoon geen onnodig vreetwerk meer kopen. Beter voor de lijn ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven