Geld & Recht alle pijlers

Wie gaat er bij jullie thuis over de financiën

20-11-2021 15:49 183 berichten
Dit is meer een vraag voor koppels.
Wie gaat er bij jullie thuis over de financiën.
Bij ons zorg ik ervoor dat de rekeningen worden betaald.
Van zowel zijn rekening als de mijne.
De boodschappen worden ook van beide rekeningen betaald naar gelang wat overblijft ivm de te betalen rekeningen.
Als hij of ik wat extra's willen doen als bijvoorbeeld kleding kopen , uit eten of iets leuks gaan doen overleggen we dit met elkaar
Hoe gaat dat bij jullie ?
Alle reacties Link kopieren
We ontvangen ieder ons salaris op eigen rekening. We maken beiden geld over naar een gezamenlijk rekening van daaruit betalen we ons huis en gezamenlijke kosten. Verder bepaal ik zelf wat ik doe met de rest van mijn geld. We beslissen samen over grote aankopen etc. Daarvoor maken we dan extra geld over naar de gezamenlijke rekening.
ach.. ik doe ook maar wat..
Ik

Hier alles op 1 hoop
Alle reacties Link kopieren
Krulliebollie73 schreef:
20-11-2021 15:51
We ontvangen ieder ons salaris op eigen rekening. We maken beiden geld over naar een gezamenlijk rekening van daaruit betalen we ons huis en gezamenlijke kosten. Verder bepaal ik zelf wat ik doe met de rest van mijn geld. We beslissen samen over grote aankopen etc. Daarvoor maken we dan extra geld over naar de gezamenlijke rekening.
Dit doen wij ook.
Ik ga echt echt echt niet met mijn partner overleggen dat ik nieuwe kleren wil kopen.
Alle reacties Link kopieren
Wij ontvangen salaris op eigen rekening en maken beide een bedrag over naar de gezamenlijke rekening waar alle gezamenlijke en gezinsuitgaven van betaald worden. Het meeste zijn automatische afschrijvingen of wordt met de pinpas betaald. Ik hoef vrij weinig handmatig over te maken en als dat nodig is dan doet degene die toevallig de rekening kreeg dat meestal.
Als we samen uit eten gaan betalen we dat daar ook van.

We hebben ook nog een gezamenlijke spaarrekening. Dure aankopen gaan meestal zo: 'Ow, we hebben een diepvries nodig. Wil jij dit uitzoeken en iets kiezen'. Vervolgens komt man 'Ik heb deze gezien, dit kost het. Oke?'.

Wat hij met z'n eigen geld doet moet ie zelf weten. En zo bepaal ik dat ook volledig zelf. Ik koop me dus het schompes een kleding voor mezelf en kinderen. Man geeft dan weer meer uit aan gadgets. Dat gaan we niet overleggen. Ik moet zeggen dat ik het ook best vervelend zou vinden om alle aankopen te moeten overleggen, dus blij dat dat niet hoeft.
Uit eten of andere uitjes met anderen betalen we gewoon zelf.
We hebben een gezamenlijke rekening waar we hetzelfde percentage van ons salaris maandelijks op storten. Daar betalen we vaste lasten van en dingen van of voor ons samen. Maar in principe hou ik bij dat alle rekeningen betaald worden en doe ik zegmaar de administratieve kant
Alle reacties Link kopieren
Hier alles op 1 rekening ik hou bij dat alles goed loopt. Uitgaven hoeven niet overlegd. Als t iets is voor in huis gaat dat vanzelf om te overleggen hoe en wat
Alle reacties Link kopieren
appelwangetje schreef:
20-11-2021 16:02
Hier alles op 1 rekening ik hou bij dat alles goed loopt. Uitgaven hoeven niet overlegd. Als t iets is voor in huis gaat dat vanzelf om te overleggen hoe en wat
Hier idem alleen man regelt alles.
Alle reacties Link kopieren
Krulliebollie73 schreef:
20-11-2021 15:51
We ontvangen ieder ons salaris op eigen rekening. We maken beiden geld over naar een gezamenlijk rekening van daaruit betalen we ons huis en gezamenlijke kosten. Verder bepaal ik zelf wat ik doe met de rest van mijn geld. We beslissen samen over grote aankopen etc. Daarvoor maken we dan extra geld over naar de gezamenlijke rekening.
Dit, maar dan met een ‘zakgeldsysteem’ van een gelijk vast bedrag per maand. Daar betalen we eigen schoenen en gadgets maar ook de eigen telefoonrekening van.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de administratie. Wehebben een gezamenlijke rekening en ieders een deel eigen geld. Maar over grote uitgaven overleggen we. En bij grote meevallers bespreken we welk percentage op de spaarrekening gaat en wat we verbrassen.
Ik. Ik maak overzichten van wat er binnenkomt en uit gaat. Ik betaal de rekeningen. Heerlijk vind ik het, lekker mijn control freak vaardigheden inzetten. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Krulliebollie73 schreef:
20-11-2021 15:51
We ontvangen ieder ons salaris op eigen rekening. We maken beiden geld over naar een gezamenlijk rekening van daaruit betalen we ons huis en gezamenlijke kosten. Verder bepaal ik zelf wat ik doe met de rest van mijn geld. We beslissen samen over grote aankopen etc. Daarvoor maken we dan extra geld over naar de gezamenlijke rekening.
Zo doen wij het ook. Ik doe de administratie van de gezamenlijke rekening en betaal gezamenlijke facturen enz.
Alle reacties Link kopieren
Wij hanteren de zakgeld methode (vreselijke term) beide 250 euro per maand op de eigen rekening en in vakantiegeldmaand en decembermaand 2x zoveel. De rest gaat op 1 hoop op de gezamenlijke.
Alle reacties Link kopieren
appelwangetje schreef:
20-11-2021 16:02
Hier alles op 1 rekening ik hou bij dat alles goed loopt. Uitgaven hoeven niet overlegd. Als t iets is voor in huis gaat dat vanzelf om te overleggen hoe en wat
Zo gaat het hier ook.

Alle reacties Link kopieren
Alles op 1 hoop, we kunnen beiden bij alle rekeningen, en man doet meestal de betalingen (omdat hij dat minder snel vergeet dan ik). We hebben elkaars toestemming niet nodig voor het doen van (grotere) uitgaven, maar in de praktijk overleggen we meestal wel met elkaar. Nu scheelt het wel dat we elkaar wel wat gunnen en we het ook eigenlijk zelden niet met elkaar eens zijn over uitgaven.
Krulliebollie73 schreef:
20-11-2021 15:51
We ontvangen ieder ons salaris op eigen rekening. We maken beiden geld over naar een gezamenlijk rekening van daaruit betalen we ons huis en gezamenlijke kosten. Verder bepaal ik zelf wat ik doe met de rest van mijn geld. We beslissen samen over grote aankopen etc. Daarvoor maken we dan extra geld over naar de gezamenlijke rekening.
Dit doen wij ook. Daarnaast hebben we een gezamenlijke spaarrekening voor bijv nieuwe wasmachine maar ook vakanties. Deze 2 rekeningen gaan naar verhouding van inkomsten. Zo houden we altijd hetzelfde bedrag voor onszelf over. Voor eigen lasten zoals sport mobiel, hobby’s etc. En eigen spaar. Voertuigen ook voor onszelf.

Ik regel dit allemaal, stem wel alles met vriend af en we bespreken alle grote(re) uitgaven met elkaar
Ik. Ben alleenverdiener. We hebben 1 betaalrekening (en/of) en twee spaarrekeningen (en/of). In één van de spaarrekeningen hebben we o.a. een potje voor man en een potje voor mij zitten voor eigen vrije bestedingen, zeg maar ‘zakgeld’. Moet ieder zelf weten wat hij of zij doet met dat geld. Ik doe alle administratie en houd de potjes bij. Vind ik leuk om te doen.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 20-11-2021 16:28
0.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Arretjescake schreef:
20-11-2021 16:10
Ik. Ik maak overzichten van wat er binnenkomt en uit gaat. Ik betaal de rekeningen. Heerlijk vind ik het, lekker mijn control freak vaardigheden inzetten. :proud:
Hier idem. Geen overleg nodig voor kleding oid en de echte grote uitgaven worden even met elkaar kortgesloten. Maar, geen gevoel van toestemming moeten vragen oid, het werkt gewoon erg prettig op deze wijze.
Man kan bij de overzichten die ik bij houd, af en toe nemen we het even door en that's it.
Alle reacties Link kopieren
Alles op een hoop. Meeste betalingen gaan automatisch, losse rekeningen betaal ik meestal, hebben gewoon beiden toegang tot alles.

Ik heb meer overzicht en ben aanzienlijk beter met geld. Dus meestal ben ik wel de beslissende factor, omdat man ook wel weet dat als het aan hem ligt, het geld vrij snel op is.

Hij heeft ook een zakelijke rekening, heb ik ook toegang tot. De uitgaven die hij zakelijk doet ben ik wel van op de hoogte, maar bemoei ik me niet actief mee. Toch vraagt hij me wel regelmatig om mee te denken.
Ik bemoei me dan weer wel met het stukje zakelijk sparen, opzij zetten voor belastingdienst etc.
Krulliebollie73 schreef:
20-11-2021 15:51
We ontvangen ieder ons salaris op eigen rekening. We maken beiden geld over naar een gezamenlijk rekening van daaruit betalen we ons huis en gezamenlijke kosten. Verder bepaal ik zelf wat ik doe met de rest van mijn geld. We beslissen samen over grote aankopen etc. Daarvoor maken we dan extra geld over naar de gezamenlijke rekening.
Precies dit!
Eens per jaar meestal even om tafel of we, wat we allebei overmaken naar gezamenlijke nog genoeg is!

Grote uitgaven als bijvoorbeeld een nieuwe fiets, eetkamerstoelen oid wordt overlegd.

Mijn kapper, kleding, nagelstyliste e.d is voor mijn rekening.
Alle reacties Link kopieren
Hier allebei een eigen betaal- en spaarrekening + een gezamenlijke spaarrekening.

Vaste lasten zijn verdeeld, het ene wordt bij mij afgeschreven, het andere bij man.

Kleding voor de kinderen, etentjes etc. halen we van de gezamenlijke spaarrekening af. Net als grote uitgaven.

Verder dus lekker onze eigen rekening waarop salaris wordt gestort.
Alle reacties Link kopieren
We hebben alles op 1 hoop. Het is een en/of rekening maar mijn man is de eerste dus heeft meer bevoegdheden bij de Rabobank/Interpolis. Maar in de praktijk betaal ik meestal de rekeningen en doe de boodschappen. Grote uitgaven overleggen we. Maar niet voor dingen als kleding en schoenen. Dan zeggen we hooguit dat we gaan shoppen of wat besteld hebben. Het gaat wel goed zo.
Alle reacties Link kopieren
Krulliebollie73 schreef:
20-11-2021 15:51
We ontvangen ieder ons salaris op eigen rekening. We maken beiden geld over naar een gezamenlijk rekening van daaruit betalen we ons huis en gezamenlijke kosten. Verder bepaal ik zelf wat ik doe met de rest van mijn geld. We beslissen samen over grote aankopen etc. Daarvoor maken we dan extra geld over naar de gezamenlijke rekening.

Dit doen wij ook, naar verhouding van ons salaris dragen we bij. Sinds kort ook een potje voor kleding en speelgoed voor de kids op de gezamenlijke rekening. Dit doen we wel ruim, dus we houden altijd over op de gezamenlijke rekening. Daar betalen we andere gezamenlijke aankopen van of uit eten ofzo. Of van onze eigen rekening, we doen nooit zo moeilijk. Uiteindelijk is het toch gezamenlijk geld. Kleren, gadgets of iets anders voor onszelf kopen we zonder overleg gelukkig.
Ik. Ook omdat ik het mijn werk is/was. ;-)


We hebben beiden een eigen betaalrekening en een gezamenlijke rekening en spaarrekening. Rekeningen van kinderen hangen aan de mijne.

Ik ga over alles mbt gezin, alle vaste lasten betalen, hypotheek, belastingen, informatie inwinnen, besluiten nemen over welke verzekeringen ect. Welke potjes.
Alles.

Maar we hebben ernaast ook eigen geld en rekening. Heel fijn. Dus geen overleg over dingen als kleding of ander dingen als hobby spullen of etentjes ect. dat gaat niet van gezamenlijke rekening. Tenminste van ons, alles mbt de kinderen gaat daar wel vanaf.

Ik maak elk jaar een budgetoverzicht en als niet meer uitkomt ( zoals dit jaar, aantal zaken echt flink omhoog) dan gaan we even zitten en passen we de bedragen aan.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 20-11-2021 16:32
16.06% gewijzigd
MrsDuck schreef:
20-11-2021 16:27
We hebben alles op 1 hoop. Het is een en/of rekening maar mijn man is de eerste dus heeft meer bevoegdheden bij de Rabobank/Interpolis. Maar in de praktijk betaal ik meestal de rekeningen en doe de boodschappen. Grote uitgaven overleggen we. Maar niet voor dingen als kleding en schoenen. Dan zeggen we hooguit dat we gaan shoppen of wat besteld hebben. Het gaat wel goed zo.

Is dat zo? Nog nooit gehoord

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven