Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

maandag 13 mei 2019 om 15:38
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?

maandag 13 mei 2019 om 15:56
Ik kreeg een aantal kinderen terwijl ik als zzp er soms maar een paar tientjes per maand binnen bracht. We hadden geen cent om onze kont mee te krabben maar hebben nooit een uitkering ofzo gehad. Een baby kost geen drol. Ze worden naarmate ze ouder worden pas duur (met clubjes en kleding waar ze om de zoveel weken uitgroeien) en fietsen en zwemles. Pas nog veel later komen daar dingen als schoolgeld ed bij.
Een ton sparen voordat je je voortwiltplanten vind ik jereinste kul. Het leven is niet maakbaar en je kunt niet alles dichttimmeren. Live a little.
Een ton sparen voordat je je voortwiltplanten vind ik jereinste kul. Het leven is niet maakbaar en je kunt niet alles dichttimmeren. Live a little.

maandag 13 mei 2019 om 15:57

maandag 13 mei 2019 om 15:58
Dat zou zomaar kunnen.herfstappeltaart schreef: ↑13-05-2019 15:54Dat komt omdat je niet wil verliezen wat je hebt. Heb je niks, heb je ook niks te verliezen.
Rare topictitel als je schrijft dat je wat geld achter de hand hebt.
Ik heb echt 0,0 spaargeld, dus als morgen mijn wasmachine ermee uitscheidt heb ik een probleem.
Maar ik leef in een omgeving waar dat heel normaal is: uitkeringstrekkers die maar net rond kunnen komen.
Ik heb echt 0,0 spaargeld, dus als morgen mijn wasmachine ermee uitscheidt heb ik een probleem.
Maar ik leef in een omgeving waar dat heel normaal is: uitkeringstrekkers die maar net rond kunnen komen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

Maar noem eens wat dan? Voor ziekte krijg je ziektegeld, voor werkeloosheid ww, voor overlijden partner kan je je verzekeren, voor je huis kan je je verzekeren. Waar is die angst voor nodig?
Als ik ga scheiden is de helft van de overwaarde van ons huis van mij (en die is fors) en ga ik kleiner wonen en leven van mijn inkomen.Dikke prima. Ik zal het wel overleven.En hij ook.
Dus wat is er zo onoverkomelijk dat je een dikke vette spaarpot nodig denkt te hebben? Ik spaar altijd met een doel (vakantie, uitbouw, dakramen) en als ik dat dan heb dan koop ik het en begin ik opnieuw.

maandag 13 mei 2019 om 15:59
Kijk eens of je gemeente een witgoed regeling heeft?Solomio schreef: ↑13-05-2019 15:58Rare topictitel als je schrijft dat je wat geld achter de hand hebt.
maandag 13 mei 2019 om 15:59
Mens, ga je niet verontschuldigen, koop jij maar lekker een mooie keuken van je gespaarde geld!Carpediem80 schreef: ↑13-05-2019 15:57Oké oké, de deurtjes hangen scheef want scharnier kapot. De grepen liggen er ook af trouwens.... keuken is 26 jaar oud
maandag 13 mei 2019 om 16:01
Hier ga je al...... vriendin ging scheiden, huis onder water dikke restschuld. Toch fijn als je dan wat centjes gespaard hebt ipv uitgegeven aan onbenullige dingen onder het mom: yoloBonnieM- schreef: ↑13-05-2019 15:58Maar noem eens wat dan? Voor ziekte krijg je ziektegeld, voor werkeloosheid ww, voor overlijden partner kan je je verzekeren, voor je huis kan je je verzekeren. Waar is die angst voor nodig?
Als ik ga scheiden is de helft van de overwaarde van ons huis van mij (en die is fors) en ga ik kleiner wonen en leven van mijn inkomen.Dikke prima. Ik zal het wel overleven.En hij ook.
Dus wat is er zo onoverkomelijk dat je een dikke vette spaarpot nodig denkt te hebben? Ik spaar altijd met een doel (vakantie, uitbouw, dakramen) en als ik dat dan heb dan koop ik het en begin ik opnieuw.
Ik vind het juist bewonderenswaardig dat jongeren niet zomaar aan kinderen beginnen, maar een plan hebben om te voorkomen dat ze niet rond kunnen komen. Geldzorgen zijn echt niet cool ofzo.BonnieM- schreef: ↑13-05-2019 15:56Ik kreeg een aantal kinderen terwijl ik als zzp er soms maar een paar tientjes per maand binnen bracht. We hadden geen cent om onze kont mee te krabben maar hebben nooit een uitkering ofzo gehad. Een baby kost geen drol. Ze worden naarmate ze ouder worden pas duur (met clubjes en kleding waar ze om de zoveel weken uitgroeien) en fietsen en zwemles. Pas nog veel later komen daar dingen als schoolgeld ed bij.

Ik verbaas me er vooral over.En het doet me ook wel een beetje twijfelen.Haasjehop schreef: ↑13-05-2019 15:56Hier komt iedere maand 5000 euro netto binnen en toch hebben we slechts datzelfde bedrag op onze spaarrekening. Voor ons gevoel doen we echt niks geks..
Als ik de bedragen in die topics lees denk ik, hoe krijg je dat voor elkaar? Maar ik kan me er niet druk om maken.![]()
Hier ongeveer eenzelfde inkomen en ook altijd op. Hoe mensen dan tonnen kunnen sparen is mij een raadsel.
Helaas heb ik geen rijke tante in verweggiestan en erf ik ook niet van ouders of wie dan ook. Ik ben echt met nul komma nul begonnen.
En dat maakt me nog geen dag onrustig.Dus ik vraag me af wie er gelukkiger is.

maandag 13 mei 2019 om 16:02
Ik heb het niet over geldzorgen.Ik heb het over debiel hoge spaarrekeningen bij pubers en jongvolwassenen.nessemeisje schreef: ↑13-05-2019 16:01Ik vind het juist bewonderenswaardig dat jongeren niet zomaar aan kinderen beginnen, maar een plan hebben om te voorkomen dat ze niet rond kunnen komen. Geldzorgen zijn echt niet cool ofzo.
maandag 13 mei 2019 om 16:04
Dank, maar ik heb geen probleem, dus je hoeft het ook niet op te lossen.
Die kapotte wasmachine was een voorbeeld.
Ik heb zojuist ruim 130 euro aan de gemeente moeten betalen, voor een nieuwe id-kaart en rijbewijs, omdat mijn portemonnee gerold is.
Gelukkig komt over 1,5e week het vakantiegeld, anders had ik nu wel een probleem.
David Dunning
David Dunning

Daar ga ik helemaal niet al.Huis is net getaxeerd. Echt no way dat binnen termijn dat onder water komt te staan. Laten we vooral ook gewoon realistisch blijven.Dit soort bullshit is angstzaaierij.Carpediem80 schreef: ↑13-05-2019 16:01Hier ga je al...... vriendin ging scheiden, huis onder water dikke restschuld. Toch fijn als je dan wat centjes gespaard hebt ipv uitgegeven aan onbenullige dingen onder het mom: yolo
Kleine spaarrekening??? Voor een keuken? Wij hadden een prachtige keuken voor €6000,- met alles erop en eraan. Kwestie van afdingen.Carpediem80 schreef: ↑13-05-2019 15:48Ik![]()
"Kleine" spaarrekening met daarop 25000 omdat ik de afgelopen 2 jaar niks heb uitgegeven zodat ik komen jaar een nieuwe keuken kan kopen, ben tegen de 40 en heb nog 20 jaar hypotheek te gaan, kinderen hebben spaarrekening met daarop 1000, ik spaar elke maand 10 voor ze
Dus......
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik ben ook met nul begonnen hoor maar heb nu toch ruim een ton en een afbetaald huis. Ik wil inderdaad niet verliezen wat ik heb en dat maakte me soms minder relaxed dan ik vroeger was. Ik denk dat het ook komt omdat ik niet gewend ben om geld te hebben - weet niet precies wat ik er mee moet.BonnieM- schreef: ↑13-05-2019 16:01Ik verbaas me er vooral over.En het doet me ook wel een beetje twijfelen.
Hier ongeveer eenzelfde inkomen en ook altijd op. Hoe mensen dan tonnen kunnen sparen is mij een raadsel.
Helaas heb ik geen rijke tante in verweggiestan en erf ik ook niet van ouders of wie dan ook. Ik ben echt met nul komma nul begonnen.
En dat maakt me nog geen dag onrustig.Dus ik vraag me af wie er gelukkiger is.

maandag 13 mei 2019 om 16:05
nessemeisje schreef: ↑13-05-2019 16:01Ik vind het juist bewonderenswaardig dat jongeren niet zomaar aan kinderen beginnen, maar een plan hebben om te voorkomen dat ze niet rond kunnen komen. Geldzorgen zijn echt niet cool ofzo.
Klopt maar er hoeft ook geen ton op je spaarrekening te staan voor je verantwoord aan kinderen kunt beginnen hoor.
Ik ben wel verbaasd dat er bijv hier op Viva altijd gedaan wordt alsof kinderen een vermogen kosten.nessemeisje schreef: ↑13-05-2019 16:01Ik vind het juist bewonderenswaardig dat jongeren niet zomaar aan kinderen beginnen, maar een plan hebben om te voorkomen dat ze niet rond kunnen komen. Geldzorgen zijn echt niet cool ofzo.
David Dunning
David Dunning

Je zegt zelf dat je zzp'er bent. Dus dan kun je wel raden wat er gebeurt als je door omstandigheden even zonder inkomen komt te zitten.BonnieM- schreef: ↑13-05-2019 15:58Maar noem eens wat dan? Voor ziekte krijg je ziektegeld, voor werkeloosheid ww, voor overlijden partner kan je je verzekeren, voor je huis kan je je verzekeren. Waar is die angst voor nodig?

MadameJean schreef: ↑13-05-2019 15:52Ik snap het wel een beetje.
Vooral bij heel jonge mensen valt het me op dat ze het leven proberen financieel te plannen tot een zeer opvallend detailniveau (zoveel hypotheek, zoveel werken, dan en dan een baby, die kost zo en zoveel). Misschien is het gebrek aan vertrouwen in de toekomst? dat zou ik wel weer sneu vinden.
Heb zelf tot 35 zonder spaargeld geleefd en nu heb ik er ineens heel veel van - guess what ik word er onzekerder van ipv relaxter. Vreemd.
Ik ben zo'n financiële planner. Niet zo overdreven en tot in detail zoals jij het hier schrijft, maar ik plan wel. Waarom? Omdat ik in een politiek onrustig land (Brexit...) en in een ontzettend dure stad woon. Ik heb dus vooral spaargeld voor het geval dat, maar ook om bijvoorbeeld een vliegticket of dergelijke te kunnen betalen als ik plots naar Nederland moet. Ik moet er niet aan denken geen spaargeld te hebben.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 16:06
0.26% gewijzigd
maandag 13 mei 2019 om 16:06
Misschien ervaring? Ik heb mensen in mijn omgeving zien scheiden en dan toch niet van elkaar af kunnen omdat je nog een huis hebt dat onderwater staat, of die werkloos werden en na een tijdje krijg je alleen nog maar bijstand of als je ziek bent, maar niet afgekeurd, zit je ook.BonnieM- schreef: ↑13-05-2019 15:58Maar noem eens wat dan? Voor ziekte krijg je ziektegeld, voor werkeloosheid ww, voor overlijden partner kan je je verzekeren, voor je huis kan je je verzekeren. Waar is die angst voor nodig?
En er is natuurlijk ook een verschil tussen gewoon kunnen sparen of er voor krom moeten liggen. Sommigen vinden het wel prettig om niet eerst te hoeven sparen, maar het gewoon te kunnen kopen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

maandag 13 mei 2019 om 16:07
In onze gemeente krijg je de id kaart wel vergoed, kijk even of dat bij jouw gemeente ook is. Onder de noemer alle beetjes helpen.Solomio schreef: ↑13-05-2019 16:04Dank, maar ik heb geen probleem, dus je hoeft het ook niet op te lossen.
Die kapotte wasmachine was een voorbeeld.
Ik heb zojuist ruim 130 euro aan de gemeente moeten betalen, voor een nieuwe id-kaart en rijbewijs, omdat mijn portemonnee gerold is.
Gelukkig komt over 1,5e week het vakantiegeld, anders had ik nu wel een probleem.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 13-05-2019 16:07
3.58% gewijzigd